Korzár logo Korzár

Koučka čítania: Je úplne normálne neznášať ho a zároveň mať svoje obľúbené knihy

Žiaci čítajú lepšie, ak dôverujú učiteľovi.

Učiteľka a vedkyňa Hannah Schneewind. Učiteľka a vedkyňa Hannah Schneewind. (Zdroj: Korzár/Elena Danková)

Spisovateľka, učiteľka a výskumníčka, ktorá sa viac ako 30 rokov venuje rozvoju čítania u detí, HANNAH SCHNEEWIND navštívila metropolu východu, aby diskutovala s učiteľmi o tom, ako pomôcť deťom zamilovať si čítanie. Čítanie papierových kníh zlepšuje funkcie mozgu, empatické myslenie, zaspávanie, rozširuje slovnú zásobu a znižuje stres. Miesto kníh však častejšie vytláčajú blikajúce obrazovky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hannah Schneewind pre denník Korzár porozprávala o tom, prečo sú klasické knihy stále dôležité, ako motivovať deti k čítaniu a dokedy by im rodičia mali večer čítať knihy.

SkryťVypnúť reklamu

„Ak človek číta text online, jeho pozornosť sa znižuje oveľa rýchlejšie, ako keď číta rovnaký text v klasickej knihe. Z knihy porozumie väčšiemu množstvu súvislostí. Pri obrazovke sa jednoducho nevieme až tak sústrediť, mozog nám stále ponúka rôzne vyrušenia, rozmýšľame nad inými vecami a stránkami, na ktoré si môžeme kliknúť. A aj keď od online textu neodídeme hneď, myšlienkami sme inde,“ radí.

Na Slovensku ste druhýkrát v živote, opäť na pozvanie občianskeho združenia Krajina čitateľov. Čo vás tu prekvapilo?

Že máte naozaj výborné koláče a zákusky. Ale skôr je zaujímavé vidieť, aké v podstate rovnaké sú mnohé veci v školách. Deti sú deti a rovnako sa im nechce čítať v Amerike ako tu. Viete, 15 rokov som učila na základnej škole, ďalších 15 pracujem s učiteľmi v ich triedach a je to úžasná práca, kdekoľvek na svete ste. Je to tá najlepšia práca na svete.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je paradox, že v dobe, keď je množstvo literatúry každého žánru a teda každý si môže vybrať, čo ho zaujme, čítame menej? Aspoň slovenské deti čítajú knihy menej ako kedysi. Čím to môže byť?

Myslím si, že je veľa dôvodov, prečo deti nečítajú tak veľa ako kedysi. Bohužiaľ, aj v škole sa niekedy naučia, ako nemať rád čítanie. Pretože tam musia často čítať presne určené texty a potom odpovedať na presne určené otázky. Potom si začnú myslieť, že toto je čítanie.

Ale keď si deti budú môcť samy vyberať knihy, ktoré si chcú prečítať, budú to vnímať ináč. U nás majú deti aj triedne knižnice – poličky s knihami, ktoré si kedykoľvek môžu vybrať, čítať v triede alebo si ich požičať domov. Sú tam smiešne knihy, grafické novely, komiksy, náučné knihy, fikcie pre deti, encyklopédie primerané veku, obrázkové knihy...

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším špecifikom, ktoré odrádza od čítania kníh je to, koľko veľa času trávia deti so svojimi telefónmi a počítačmi.

Je čítanie kníh hodnotnejšie a dôležitejšie ako čítanie napríklad internetových správ a článkov online? Alebo je to jedno a najdôležitejšie je, nech len dieťa niečo číta?

Veľa výskumov ukazuje, že ak človek číta text online, jeho pozornosť sa znižuje oveľa rýchlejšie, ako keď číta rovnaký text v klasickej knihe. Z knihy porozumie väčšiemu množstvu súvislostí.

Pri obrazovke sa jednoducho nevieme až tak sústrediť, mozog nám stále ponúka rôzne vyrušenia, rozmýšľame nad inými vecami a stránkami, na ktoré si môžeme kliknúť. A aj keď od online textu neodídeme hneď, myšlienkami sme inde. Mali by sme naučiť deti, ako lepšie čítať online text, pretože buďme realisti – ony budú celý život pracovať s elektronickými zariadeniami.

A čo hovoríte na elektronické čítačky kníh?

Keď čítam papierovú knihu, je pre mňa ľahšie zastaviť sa, porozmýšľať, čo som prečítala a možno si urobiť poznámky. Pri elektronických knihách máme tendenciu pokračovať v čítaní, aj keby sme potrebovali na chvíľu prestávku, takže nám unikajú rôzne súvislosti, ktoré nestihneme spracovať.

Ale nemusí to tak byť. Stačí, ak naučíme deti, že aj po dvoch stranách elektronickej knihy sa treba zastaviť a porozmýšľať o tom, čo som čítal a čo som sa z toho naučil. Každý spôsob čítania sa dá vylepšiť.

Vo svojej knihe Trusting Readers hovoríte, že základom pre rozvoj čitateľstva je dôvera. Myslíte dôveru v koho alebo v čo?

Učitelia často odpovedia, že dávajú žiakom čítať rovnaké texty a kladú im rovnaké otázky, pretože potrebujú mať zaznamenané, že konkrétne toto predpísané učivo urobili. Ale ak by viac dôverovali žiakom, nechali by im voľnejšiu ruku vo výbere toho, čo chcú čítať, vtedy by aj žiaci čítali s väčším porozumením.

Platí to aj naopak – žiak musí dôverovať svojmu učiteľovi. Dnes som pracovala so šiestakmi a povedala som im, že je to ok, že mi pokojne môžu povedať, že neznášajú čítanie. Boli dosť prekvapení. Ale človek môže neznášať čítanie a predsa mať rád niektoré knihy. Aj žiaci často povedia, že neznášajú čítanie v škole, lebo je to nudné, no milujú čítanie Dogmana (fantasy komiks). Bez obojstrannej dôvery sa ťažko buduje vzťah k čítaniu.

Na Slovensku majú žiaci aj teraz povinné čítanie, ktoré často obsahuje síce literárne dôležité diela, ale zväčša sú to knihy, ktoré pochádzajú doslova z iného storočia a riešia témy, ktoré dnes už ťažko chápeme...

V USA to nie je takto plošne. V niektorých školách čítajú žiaci rovnakú povinnú literatúru, ale väčšina škôl to už takto nemá. Deti si môžu vybrať z triednej knižnice, čo chcú čítať. Pritom v jednej takejto knižnici v triede je okolo 500 kníh, primeraných veku. Každý si číta to svoje a učiteľ ich len usmerňuje, aby porozumeli tomu, čo čítajú a aby čítali plynule.

Znamená to, že učiteľ musí mať prečítaných všetkých 500 kníh z triednej knižnice, aby mohol diskutovať s každým žiakom o jeho knihe osobitne?

Našťastie nie. Stačí, keď sa učiteľ opýta žiaka: „Povedz mi, čo sa deje v tvojom príbehu“. Podľa odpovede už vidí, či tomu žiak rozumie alebo nie. Keď žiak začne habkať – nó, je tam taký chlapík, ktorý niekde išiel... Učiteľ vidí, že sa treba vrátiť na začiatok a spolu so žiakom si to prečítať po častiach. Zrazu sa aj v žiakovi niečo prebudí, pochopí súvislosti a už sa nevie dočkať, kedy si to bude čítať ďalej. Ale vo svojej práci odporúčam učiteľom, aby vo všeobecnosti čítali veľa kníh určených pre deti.

Ste koučka čitateľskej gramotnosti pre školy v USA. Také povolanie u nás neexistuje. Čo je vlastne náplňou vašej práce?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CB95A na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Rozhovory z denníka SME

Súvisiace témy: Rozhovory Korzára, Ľudia, Stories

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  2. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  3. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  4. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  2. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  3. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  4. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 5 920
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 881
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 620
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 575
  5. Bez nich by elektrina netiekla. 1 718
  6. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 1 692
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 589
  8. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu? 1 478
  1. Tomáš Kuvik: Po predĺženom víkende: návrat do slovenskej reality
  2. Rado Surovka: Slovakistan
  3. Dušan Piršel: Funkčná spoločnosť sa nedá postaviť na návykoch z jaslí
  4. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  5. Iveta Bakitová: Skiathos a Skopelos - miesta, ktoré očarili aj filmové legendy
  6. Štefan Šturdzík: Bijeme sa do pŕs , aký sme národ , pritom je u nás najviac čiernych skládok z celej EÚ !!
  7. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja
  8. Martin Turčan: Ohlodaná kosť v tlame KDH a HS
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 631
  2. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 430
  3. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 12 960
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 11 271
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 10 599
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 933
  7. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 928
  8. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 181
  1. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  2. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  3. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  5. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  6. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  7. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  8. Tupou Ceruzou: Neotravujte
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu