VÝCHODNÉ SLOVENSKO. Cestujúci vlakom od polovice marca zaplatia pri kúpe lístka v pokladni jedno euro navyše. Lístok u sprievodcu vo vlaku vyjde dokonca až o tri eurá viac. Národný dopravca hovorí o elektronickom, ekologickom a ekonomickom cestovnom.
„Nespravodlivé,“ reagujú cestujúci. Na ich názor sme sa pýtali na železničnej stanici v Humennom.
Tri eurá sú priveľa
Humenčan Pavol (58) cestuje vlakom do Česka približne raz za mesiac. Lístok si vždy kupuje v pokladnici na stanici. Jednoeurový servisný poplatok pokladá za „nedobré“ riešenie. „Nie je to v poriadku. Nie každý vie používať digitálne technológie,“ hovorí.
Mária (68) využíva výhody bezplatného cestovania. „Aj keby som si musela kupovať lístok, urobila by som tak cez aplikáciu. V zamestnaní som pracovala s počítačom, nepríde mi to ako problém zaobstarať si lístok takouto formou. Aj keď uznávam, že mnohí s tým problém môžu mať. Teraz som si kupovala lístok cez internet, neprišiel mi však žiadny doklad, hoci všetko prešlo. Musela som celý proces zopakovať,“ hovorí.
„Tak ako všetko – bude to dobré pre koho ako. Neviem si kúpiť lístok cez internet, vždy pôjdem do pokladnice, aj keď to bude drahšie,“ hovorí Mária z Medzilaboriec.
„Rozumiem tomu, že aj pracovníčky v pokladni treba zaplatiť, na krátke trasy je však eurový poplatok zbytočne vysoký, niekedy dokonca vyšší ako cena lístka. Výška poplatku by sa mala odvíjať od počtu kilometrov. Keď cestujete ďaleko, euro navyše nie je problém. Tri eurá navyše u sprievodcu sú však už skutočne prehnané,“ dodáva.

Platiaci pasažier sa musí prispôsobiť
Michal (31) poplatok pozná z Česka, odkiaľ pochádza. Na cestu vlakom sa na Slovensku vydáva raz týždenne. Lístok si kúpil za hotové v pokladnici. „Cestujem na služobnú cestu, takže peniaze nejdú z môjho vrecka,“ hovorí.
Za problém pokladá to, že lístok s eurovým poplatkom sa na krátke vzdialenosti poriadne predraží, i to, že niektorí cestujúci nastúpia do vlaku na poslednú chvíľu a lístok u sprievodcu ich vyjde o tri eurá drahšie. „Jedni majú úľavy a ešte sa im snažia zľaviť, bežný platiaci pasažier sa musí, bohužiaľ, novinkám prispôsobiť. Nepáči sa mi to,“ dodáva.
Diana (20) pokladá zvýšenie poplatku o euro, respektíve tri eurá, za nevýhodné riešenie. „Je to nespravodlivé,“ myslí si. Lístky si kupuje výlučne elektronicky, chápe však staršiu generáciu, ktorá taká zbehlá v používaní technológií nie je.
„Ako keby sme týmito poplatkami nahrádzali výpadky príjmov bezplatného cestovania. Pokladám to za hlúposť,“ dodáva.

Lístok z pokladnice je drahý
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zavedenie servisných poplatkov pri nákupe lístkov v pokladniciach a vo vlakoch obhajuje digitalizáciou svojich služieb, získaním dodatočných výnosov, šetrením nákladov i času cestujúcich. Obmedzenie papierových lístkov je tiež príspevkom k ekológii. Podobné poplatky sú bežné aj v zahraničí.
Servisné poplatky začnú platiť od 15. marca.
Nákup cestovných lístkov
- Online nákup: Najvýhodnejšia možnosť - lístok je bez poplatku za servis.
- Nákup v pokladnici: K cestovnému bude účtovaný poplatok za servis vo výške 1 €.
- Nákup vo vlaku: K cestovnému bude účtovaný poplatok za servis vo výške 3 € (pri nástupe v každej stanici, aj v stanici bez otvorenej pokladnice).
- Výnimky: Poplatok za servis sa neuplatňuje pri kúpe cestovného lístka na 100 % zľavu pre cestujúcich od 62 rokov, pre osoby od 70 rokov a držiteľov preukazu ŤZP-S. Rovnako sa netýka miesteniek, lôžok, ležadiel, cestovného na bicykel a batožinu, SC príplatkov, preukazov Junior, Klasik a Maxi klasik, medzinárodných dokladov, kuriérnych zásielok, balíkových ponúk, autovlaku, prolongácie režijných preukazov, doplatku do 1. triedy a dobitia kreditu. ZSSK neprevádzkuje stacionárne automaty na staniciach, mobilné automaty vo vlakoch TEŽ a OŽ sú samoobslužné, a preto sa na ne poplatok nevzťahuje.
(Zdroj: ZSSK
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.