Korzár logo Korzár

Ekonóm: Ak ľudia musia len čakať, čo im príde z Bratislavy, nikdy sa im nebude lepšie žiť

Pochádza z východu, vrátiť sa tam nechce.

Ekonóm Anton Marcinčin.Ekonóm Anton Marcinčin. (Zdroj: Archív A.M.)

Drahšia mestská hromadná doprava, cena obedových menu či základných potravín. Na východe Slovenska zarobia obyvatelia v priemere menej, no za viaceré služby zaplatia viac. Je to len tým, že väčšia konkurencia tlačí ceny nadol? Alebo je za tým aj nastavenie celej krajiny? Ekonóm a vysokoškolský pedagóg na Univerzite Komenského ANTON MARCINČIN pre denník Korzár vysvetľuje, prečo ako študent odišiel z rodného Prešova a z akých dôvodov sa tam pravidelne vracia.

Prevzali sme zo socializmu veľmi centralizovaný systém správy štátu, kde sú všetky lepšie pozície v štátnej správe v Bratislave. A všetky zásadné rozhodnutia sa tiež prijímajú v Bratislave, preto je tam aj mnoho lepšie platených miest. Chybou krajov a východu je, že sa nedomáhajú skutočnej decentralizácie, aby mohli o sebe oveľa viac samy rozhodovať. Vláda by mala rozhodovať len o národných prioritách ako sú obrana, bezpečnosť a napríklad železnica a diaľnica. Všetko ostatné v každom normálnom štáte je záležitosťou regiónov a samosprávy,“ hovorí Marcinčin.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj keď je Bratislavský kraj vo všeobecnosti najbohatší, niektoré veci alebo služby sú drahšie paradoxne na východe. Napríklad ceny obedových menu v reštauráciách sú podľa prieskumov drahšie v Košickom kraji, kde je nižší priemerný plat. Čím by to mohlo byť?

Tam, kde je rast, kde je veľký dopyt, sa sústreďuje aj veľká ponuka. Vytvára sa konkurencia, v ktorej môžu ceny klesať. Kým v chudobnejších oblastiach je často problém to, že sa tam neoplatí podnikať viacerým firmám, preto býva konkurencia nižšia a ceny vyššie. Môžu s tým súvisieť aj ďalšie faktory, ako sú ceny nájmov, lokálne známosti a podobne.

Dalo by sa povedať, že čo sa týka obedových menu, sú žiadanejšie v hlavnom meste, preto sú tam lacnejšie?

Rozdiel je v tom, že v Bratislave sa na malej ploche sústreďuje pomerne vysoký dopyt. Čomu sa prispôsobí ponuka a firmy medzi sebou súťažia aj cenami. Veľmi dobre to poznať aj v niektorých obchodných reťazcoch, kde zistíte, že na hociktorej dedine sú drahšie potraviny ako v Bratislave. Kvôli chýbajúcej konkurencii.

SkryťVypnúť reklamu

Niekedy to ľudia v odľahlejších oblastiach zvyknú riešiť aj donáškou potravín, kde však tiež platia aj za prejazdenú vzdialenosť, čiže sa im nákup predraží.

Skôr by som povedal, že častejšie idú do malého lokálneho obchodu s vyššími cenami alebo si nákupy robia v meste, kde pracujú. Nákupy v zahraničí naďalej znižujú lokálny dopyt a šancu pre vyššiu konkurenciu a nižšie ceny. Donášková služba potravín nie je až taká rozšírená ani v Bratislave.

Tak v Bratislave je sieť obchodov zrejme hustejšia, dá sa na nich natrafiť na každom kroku...

Nie úplne. Máte tu tiež menšie obchody, kde sú ceny vyššie, ale sú pre niektorých obyvateľov bližšie. Na väčší nákup sa oplatí ísť do veľkého nákupného reťazca.

Súvisiaci článok Prešovčania kritizujú zmeny v MHD. Tvrdia, že je neúmerne drahá, chcú späť 10-minútový lístok Čítajte 

Ďalšou oblasťou služieb, ktorá je na východe drahšia, je cena mestskej hromadnej dopravy. Tá v Prešove, pri porovnaní s Bratislavou či dokonca Prahou a Viedňou, vychádza na počet obsluhovaných trás a ceny cestovného neúmerne draho. Čím to je?

SkryťVypnúť reklamu

Podobne to v neprospech Bratislavy vychádza, aj keď porovnáte Bratislavu a Viedeň. Je dosť neprebádanou oblasťou, akým spôsobom fungujú mestské dopravné podniky, do akej miery ich mestá skutočne aj kontrolujú, do akej miery MHD funguje autonómne a akým spôsobom si určujú svoj investičný plán a ceny. Mám pocit, že sa tomu poriadne nikto nevenuje a že ich ceny sú dosť uletené pri kvalite, akú poskytujú.

Druhá vec je, že mestá sa ani veľmi nesnažia lákať ľudí, aby viac používali MHD. Spoliehajú sa na to, že to ide samospádom. Rezignovali na to a tvária sa, že ide o normálnu podnikateľskú činnosť nejakého podniku, ktorý je zhodou okolností napojený na mesto a kam môžu dostať svojich ľudí po vyhraných voľbách. Obávam sa, že toto je vo väčšine prípadov celý ich biznis plán.

Ako motiváciu používajú napríklad jeden deň v roku bezplatnej MHD.

To je iba deň v roku, menej ako jedno percento pravdepodobnosti, že by to mohlo zmeniť správanie ľudí.

Učiteľov na východe v poslednom čase nahnevalo aj to, že kompenzačný príspevok sa v Prešovskom kraji zrušil, v Košiciach znížil a v Bratislave ostal najvyšší na sume 145 eur. Je to podľa vás ekonomicky dobrá forma motivácie pre vyštudovaných učiteľov, aby zostávali v odbore?

Neviem, či je tento zvolený nástroj úplne správny, či to má robiť ministerstvo. Za ten istý výkon poskytuje rôznu odmenu v závislosti od lokality. Myslím, že to nie je úloha ministerstva. Mala by to robiť samospráva. Na druhej strane sa naozaj stáva, že bratislavskí učitelia nevedia v hlavnom meste fungovať za v úvodzovkách prešovské mzdy, a preto odchádzajú pracovať do iných sfér alebo regiónov.

Pokiaľ vláda zabezpečí rovný prístup k verejným službám na celom území, tak transfery obciam v Bratislavskom kraji by mali zohľadňovať vyššiu cenu životných nákladov a napríklad na Orave zohľadňovať vyššie náklady na kúrenie a podobne. Tu je jadro problému.

Súvisiaci článok Šéf školských odborárov kritizuje, že kompenzačný príspevok nie je pre všetkých zamestnancov Čítajte 

Hlavným dôvodom týchto kompenzačných príplatkov bolo to, že v Bratislave je drahšie bývanie. No taká obyčajná novostavba rodinného domu pri Prešove stojí tiež do 400-tisíc, čo vôbec nie je málo.

Netýka sa to len bývania, ale celej siete služieb, ktorú ľudia využívajú. Pokiaľ sa do Bratislavy prisťahovali, platia si úplne za všetko. Od opatrovateľky k deťom, keďže tu nemajú rodinu, po súkromnú škôlku, lebo miest je nedostatok. Platia vyššie náklady na denno-dennú dopravu zo satelitov. Celkové náklady na život v Bratislave sú iste vyššie ako v Prešove, to je nespochybniteľné.

Mladé rodiny to v Bratislave majú katastrofálne.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB89Y na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  3. Deti si nechcú čistiť zuby? Rady, ako zlomiť ich odpor
  4. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  5. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  6. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  7. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  8. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  1. Do Toskánska netreba cestovať ďaleko. Nájdete ho na Gemeri
  2. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  3. Deti si nechcú čistiť zuby? Rady, ako zlomiť ich odpor
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  5. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  6. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  7. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  8. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  1. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 17 362
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 14 164
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 4 565
  4. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 4 245
  5. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 3 551
  6. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 3 377
  7. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 3 274
  8. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície 2 271
  1. Pavel Macko: Nehoráznosť: Europoslanec Ondruš prirovnáva kancelára Merza k Hitlerovi
  2. Monika Albertiová: NO FUJ! Moc bez svedomia. Lož ako norma. Kam sme sa to dostali?
  3. Dávid Polák: Hladomor v Gaze.
  4. Marcel Rebro: Už len 116 rokov do víťazstva: Putinova armáda sa plazí za svojim snom
  5. Alexandra Drobná: Z knihy Veda o bohatství a ako ho získat
  6. Elena Antalová: Vošla som do kníhkupectva a hneď prvá kniha bola tá pravá
  7. Vladimír Krátky: Řízek v Praze ... .
  8. Pavel Macko: Vyrovnáva Ukrajina sily v hlbkových útokoch dronmi?
  1. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 46 810
  2. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 17 971
  3. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 12 540
  4. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 10 913
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 10 361
  6. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici 6 771
  7. Rastislav Puchala: Pomóóóóc, Angličania idú 5 663
  8. Vladimír Benčík: Konštantínopol v roku 1453: Dráma pádu Byzantskej ríše 4 089
  1. Pavel Macko: Nehoráznosť: Europoslanec Ondruš prirovnáva kancelára Merza k Hitlerovi
  2. Marcel Rebro: Už len 116 rokov do víťazstva: Putinova armáda sa plazí za svojim snom
  3. Pavel Macko: Vyrovnáva Ukrajina sily v hlbkových útokoch dronmi?
  4. Marcel Rebro: Ruskú vodku káže, francúzsky koňak pije: Fico a jeho malý geopolitický chaos
  5. Věra Tepličková: Aj kraj pod Veľkou Javorinou už bude v bezpečí - Michal vraj vstúpi!
  6. Roman Kebísek: Novomeský nazval Clementisa „svätým za dedinou, v nej však nevítaným“ (1939)
  7. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici
  8. Post Bellum SK: Zabudnuté obete nacizmu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu