S výskumníčkou Michaelou Ujházyovou a právničkou Luciou Gandžalovou zo Slovenského národného strediska pre ľudské práva sme hovorili o situačnom testovaní slovenských reštaurácií. Zamerali sa na diskriminačnú prax voči Rómom a Rómkam pri poskytovaní reštauračných služieb v desiatich mestách na východnom Slovensku.
Pri testovacej návšteve povedali rómskej dvojici v reštaurácii, že niektoré produkty z menu nie sú k dispozícii. Stávalo sa to napríklad pri káve alebo dezertoch. Personál napríklad rómskemu páru povedal, že obedové menu či múčnik ešte nie sú hotové alebo ich už majú vypredané. Pri nerómskej dvojici už nebol žiaden problém.
Do situačného testovania výskumný tím zapojil dvojice, ktoré nepochádzali priamo z miest, kde sú vybrané reštaurácie a ani sa v nich nepohybovali. „V žiadnom prípade nemohlo ísť o skúsenosť s konkrétnymi hosťami, ktorí by sa tam predtým správali neprijateľne, rušili by ostatných hostí alebo tam mali dlžoby,“ vysvetľuje Michaela Ujházyová.
Nespochybňuje, že reštaurácia mohla mať predchádzajúce negatívne skúsenosti. „Môžeme pochopiť, že sa chce personál chrániť, no odmietnutie služby na základe priradenia klienta k určitej skupine ľudí sa nedá akceptovať,“ hovorí výskumníčka.
Ako to prebiehalo
Testovanie robili priamo v reštauráciách v mestách Moldava nad Bodvou (vrátane obcí Medzev a Jasov), Sabinov, Spišská Nová Ves, Medzilaborce, Vranov nad Topľou, Trebišov a Sečovce. Okrem priameho testovania overovali diskriminačnú prax aj telefonicky, a to v mestách Veľký Krtíš, Rimavská Sobota a Humenné.
Vo väčšine miest bolo situačné testovanie uskutočnené v priebehu jedného dňa v čase od 10. do 17. hodiny. Celkovo rómsky a nerómsky pár navštívil 95 prevádzok a menej priaznivé zaobchádzanie s rómskou dvojicou v porovnaní s nerómskou zaznamenali v jedenástich z nich.
Vlani ste od septembra do novembra testovali, ako sa správajú v reštauráciách vo vybraných mestách na východnom Slovensku k rómskym zákazníkom a či sa k nim správajú diskriminujúco, napríklad na základe toho, že ich odmietnu obslúžiť. Prečo ste sa rozhodli pre toto testovanie?
Michaela Ujházyová: Chceli sme zmapovať, do akej miery je stále rozšírená diskriminácia Rómov a Rómok v reštauráciách. Naším cieľom je tiež zvyšovať povedomie o tom, že ide o diskriminačné konanie, od ktorého je potrebné upustiť. Nedá sa to však dosiahnuť jedným situačným testovaním. Dôležité sú následné kroky, ako sú komunikácia s reštauráciami, mestami, informovanie verejnosti. Keďže sme robili takéto testovanie prvýkrát, nevieme porovnať, či sa diskriminácia Rómov v reštauráciách zlepšuje alebo zhoršuje. Na to by bolo potrebné spraviť testovanie v tých istých mestách a reštauráciách opakovane.
Nadväzovali sme však na situačné testovanie, ktoré v minulosti robila Poradňa pre občianske a ľudské práva. Testovanie vždy uskutočňovali priamo v reštauráciách, kde predpokladali, že k diskriminácii rómskych zákazníkov dochádza. My sme postupovali iným spôsobom. Vytypovali sme si mestá, kde sme mali indíciu, že k diskriminačnému konaniu v niektorých reštauráciách dochádzalo, prechádzali sme však všetky zariadenia stanoveného typu. Takéto testovanie sa na Slovensku ešte nerealizovalo.
O aké reštaurácie išlo?
Michaela Ujházyová: Vytvorili sme si databázu reštaurácií rodinného typu, v ktorých je možné si sadnúť a nielen objednať jedlo so sebou. Vylúčili sme preto rýchle občerstvenia, vývarovne či reštaurácie, kde sa platí priamo pri pokladni.
Testovanie priamo v teréne prebehlo dokopy v 95 prevádzkach, v jedenástich z nich sme zaznamenali problém. Môže sa zdať, že nejde o vysoký podiel a všetko je v poriadku, ale k menej priaznivému zaobchádzaniu by nemalo dochádzať vôbec.
V rozhovore si prečítate:
- Kedy do reštaurácií poslali rómsku dvojicu,
- prečo platbu za objednávku požadovali vopred,
- z akých dôvodov neobslúžili Rómov,
- ako budú postupovať s reštauráciami, ktoré ich odmietli obslúžiť,
- ako to chcú riešiť so samosprávami,
- či môžu v reštaurácii obslúžiť len toho, koho chcú.
Reštauračné služby si najprv overila rómska dvojica. Akým spôsobom to prebiehalo?
Michaela Ujházyová: Dopredu mali stanovené, čo budú sledovať a ako má prebiehať návšteva reštaurácie. Najprv vošla do zariadenia rómska dvojica. Čakali, či ich obslúžia, či budú mať možnosť objednať si jedlo a nápoje z celej ponuky a skonzumovať to priamo na prevádzke, alebo kedy si vypýtajú úhradu za objednávku. Keď v niektorej z reštaurácií nastal v nejakom kroku problém, ktorý však nemusel hneď znamenať diskriminačné konanie, tak sme tam poslali nerómsku dvojicu. Sledovali sme, či bude personál reštaurácie postupovať podobným spôsobom aj voči nerómskej dvojici.
Často sa stávalo, že platbu za objednávku požadovali vopred. Ak takto postupujú v zariadení štandardne, nemusí to znamenať diskriminačné konanie. Za diskriminačné sme považovali tie situácie, keď voči rómskym dvojiciam postupovali iným spôsobom ako voči nerómskym. Sledovali sme predovšetkým tie situácie, keď rómsku dvojicu poslali z reštaurácie preč a odmietli ju obslúžiť. Takýchto prípadov bolo päť.
Prečo ich odmietli obslúžiť?
Michaela Ujházyová: Povedali im napríklad, že prevádzka je v súčasnosti len pre uzatvorenú spoločnosť. Nerómsku dvojicu však krátko nato obslúžili normálne. Ako dôvody neobslúženia spomínali aj to, že na vstup musia mať klubové karty, rezerváciu alebo že ide o reštauráciu určenú len pre hotelových hostí. Počas testovania sme sledovali aj menej závažné porušenia, ktoré sme zahrnuli pod kategóriu obmedzenej ponuky jedál a nápojov.

Čo to znamená?
Michaela Ujházyová: Rómskej dvojici v reštaurácii povedali, že niektoré produkty z menu nie sú k dispozícii. Stávalo sa to napríklad pri káve alebo dezertoch. Personál napríklad rómskemu páru povedal, že obedové menu či múčnik ešte nie je alebo už nie je k dispozícii. Pri nerómskej dvojici už nebol žiaden problém. K tomu však treba pristupovať opatrne, pretože nebolo vždy možné zopakovať situáciu úplne rovnako. Konkrétne jedlo alebo suroviny mohli byť medzitým doplnené. Pri zaradených prípadoch sme na základe pozorovania usúdili, že k nerómskej dvojici sa správali ústretovejšie, no nedá sa to tak jednoznačne interpretovať, ako keď vás neobslúžia vôbec.
Spomínali ste aj to, že v niektorej reštaurácii požadovali dopredu zaplatiť za objednávku. Stalo sa, že rómsku dvojicu o to požiadali a nerómsku nie?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.