KOŠICE. Výstavbu slovenských diaľnic či rýchlostných ciest často sprevádzali nešťastia. Na niektorých úsekoch dokonca dochádzalo k opakovaným úmrtiam.
Takým bol napríklad úsek diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer. Druhého apríla 2009 mal tragické následky pracovný úraz počas výstavby tamojšieho mosta. Zo 14-metrovej výšky spadol 26-ročný pracovník, pod ktorým sa prepadol betónový šalovací dielec.
Robotníka previezli s vážnymi zraneniami vrtuľníkom do žilinskej nemocnice, boli natoľko vážne, že sa ho nepodarilo zachrániť.
O pár mesiacov neskôr v tom istom roku, dňa 22. júna, zomrel na tomto pripravovanom diaľničnom úseku ďalší pracovník. Počas príchodu na pracovisko spadol z podpornej konštrukcie diaľničného piliera 29-ročný mladík.
Zraneného previezli do považskobystrickej nemocnice, kde lekári bojovali o jeho život až do ranných hodín. Ťažkým zraneniam podľahol.
Štyria mŕtvi po páde mosta
Obrovskou tragédiou sa skončil 2. novembra 2012 pád diaľničného mosta vo výstavbe pri Iliašovciach v okrese Levoča. Nešťastie si vyžiadalo 14 zranených a štyroch mŕtvych.
K zrúteniu konštrukcie na úseku Jánovce - Jablonov došlo počas betonáže mosta, na mieste sa v čase tragédie nachádzalo do 20 ľudí. Bezprostrednou príčinou zrútenia tejto časti mosta bol podľa vtedajšieho ministra vnútra Roberta Kaliňáka (Smer-SD) kolaps oceľových skruží, respektíve lešení, ktoré podopierajú betónové debnenie, na ktoré sa leje betón.

V rozostavanom tuneli Šibenik v úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov nastal 12. augusta 2013 okolo 4.30 výbuch, po ktorom zahynul jeden robotník, ďalší piati utrpeli zranenia, z toho jeden ťažké.
Nešťastie spôsobil nekontrolovaný výbuch náloží, čo priamo na mieste tragédie potvrdil vtedajší minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD).
„Okolo jednej nad ránom dochádzalo k odstrelovým prácam v južnej rúre tunela. Po uložení výbušnín nevybuchli všetky, preto sa urobil druhý odstrel. Ani ten však nebol úspešný, niektoré výbušniny zostali. Začal sa odstraňovať zosunutý materiál, ktorý sa nahromadil, a vtedy došlo k nekontrolovanému výbuchu."

Privalilo dvoch robotníkov
Začiatkom augusta 2014 na stavbe diaľničného úseku D1 Jánovce – Jablonov pri Spišskom Hrhove privalil dvoch robotníkov 700-kilogramový oceľový dielec. Keď ho dvíhal autožeriav, pretrhli sa popruhy a dielec spadol na dvoch montážnikov stojacich na vysunutej pracovnej plošine.
Obaja muži z okresu Bardejov skončili s vážnymi zraneniami v košickej a popradskej nemocnici. Zo zranení sa liečili niekoľko týždňov.

Na stavbe tunela Višňové došlo 10. apríla 2017 k nehode, pri ktorej zahynula 25-ročná žena z východného Slovenska. Mala rozsiahle zranenia hrudníka. Išlo o pracovníčku subdodávateľskej firmy. Bola so spolujazdkyňou v osobnom aute, ktoré zasiahol bager pri vychádzaní z tunela.
Približne o 8.30 došlo 31. októbra 2017 na stavbe D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala k smrteľnému pracovnému úrazu. Pri montáži debniaceho voza, respektíve pri manipulácii s oceľovým priehradovým nosníkom došlo k privaleniu daného pracovníka týmto nosníkom.
Nehody pri Košiciach
Tragický úraz sa stal 27. apríla 2018 na stavbe diaľnice D1 Budimír - Bidovce pri Košiciach. Išlo o 47-ročného muža, ktorý skonal po páde lešenia s hmotnosťou 350 kilogramov.
„Došlo k pádu ťažkej konštrukcie, muž utrpel ťažké zranenia nezlučiteľné so životom. Šlo o devastačné poranenia hlavy. Po príchode na miesto sa naši lekári snažili zraneného resuscitovať. To však ani po hodine nebolo úspešné. Počas resuscitácie bol muž transportovaný na kliniku úrazovej chirurgie, kde bol odovzdaný, žiaľ, už po smrti,“ informovala vtedy záchranná služba.

Posledným známym prípadom je aktuálne nešťastie z 15. októbra 2024. Pri výstavbe obchvatu Košíc, rýchlostnej cesty R2 spadol za doposiaľ nejasných okolností 44-ročný robotník. Stalo sa tak v blízkosti mestskej časti Krásna, jeho pád mal tragické následky.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.