Korzár logo Korzár

V autoškolách prepadáva v testoch raz toľko uchádzačov. Na e-formu sa sťažujú lacné

Šéf komory tipuje, že pasca na hlupáčika končí.

Od zavedenia elektronického testovania uplynulo už vyše roka.  Od zavedenia elektronického testovania uplynulo už vyše roka. (Zdroj: TASR)

VÝCHODNÉ SLOVENSKO. Už vyše roka funguje v autoškolách elektronické testovanie na záverečnej skúške. Podľa autoškôl i rezortu vnútra sa osvedčilo a najmä mladší frekventanti ho vnímajú ako štandardné.

Percento neúspešných skúšok v celoslovenskom meradle však v porovnaní s papierovými testmi stúplo na takmer dvojnásobok. Východ sa drží v strede tabuľky samosprávnych krajov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo hovoria štatistiky

Podľa policajných štatistík od 1. apríla minulého roka k 28. máju tohto roka chcelo vodičák vyše 89 000 adeptov, niektorí sa o to pokúšali aj opakovane, preto bolo testov viac ako 99 500.

SkryťVypnúť reklamu

„Počet neúspešných skúšok predstavuje takmer 24 percent. Na porovnanie pri papierových testoch boli neúspešné skúšky na úrovni približne 12 percent,“ informuje hovorca Prezídia Policajného zboru Roman Hájek.

V Prešovskom kraji zaznamenali vyše 14-tisíc žiadateľov, robili takmer 16 000 testov. Neúspešnosť dosiahla 23,6 percenta. V Košickom kraji chcelo vodičák za toto obdobie 12-tisíc ľudí, napísali spolu takmer 13 500 teoretických skúšok. Neúspešne dopadlo 23,71 percenta z celkového počtu.

Východ Slovenska sa v štatistikách neúspešnosti drží v strede tabuľky. Najmenej sa v testoch darilo v Trnavskom kraji (26,24 percenta) a Nitrianskom kraji (26,21 percenta). Najmenej chýb v testoch mali budúci vodiči v Žilinskom (21,49) a Trenčianskom kraji (22,53).

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Šéf komory autoškôl: Úplatní policajti ma neprekvapili, skôr to, že odhalenie trvalo dlho Čítajte 

Mladí sú na elektronické testovanie zvyknutí

Predseda Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl Jozef Rohaľ hovorí, že elektronická forma testovania sa osvedčila a žiaci ju vnímajú ako štandardnú.

„Väčšina uchádzačov o vodičský preukaz skupiny B pochádza z radov študentov stredných a vysokých škôl. Pre nich je táto forma bežná na školách. Pre vodičov vyšších skupín, ktorí už predtým mali skúsenosť s písomnou formou, je to novinka, rýchlo sa však na ňu adaptovali,“ hovorí.

Elektronické testovanie žiakov na záverečnej skúške prebieha v priestoroch oddelení dopravnej polície, organizáciu majú v rukách okresné dopravné inšpektoráty.

„Po elektronickom teste a vyhodnotení sa úspešní žiaci presunú späť do autoškoly, kde skúška pokračuje praktickou časťou na autocvičisku a v cestnej premávke na vozidle. Praktická časť ostala bezo zmeny,“ vysvetľuje Rohaľ.

SkryťVypnúť reklamu

Seriózne autoškoly novú formu vítajú

Komora autoškôl zverejnila testy na svojej webovej stránke.

„Sú na nej rovnaké otázky ako v záverečnom teste. Podľa skupín si môže žiak, ale aj bežný občan, overiť svoje vedomosti zdarma bez obmedzení. Zároveň je to výborný nástroj na kontrolu prípravy žiakov, pretože výstup môžu preposlať napríklad svojmu učiteľovi a ten počas výcviku po analýze môže zamerať svoje nasledujúce vyučovanie na potrebnú oblasť,“ pokračuje Rohaľ.

Súvisiaci článok Nové testy na autoškole nespraví viac ľudí. Báli sa, že to bude horšie Čítajte 

Dodáva, že autoškoly, ktoré seriózne pripravujú žiakov na vyučovaní prezenčne, túto formu preferujú. „Sťažnosti na 'neúspech' pri testoch sú skôr od autoškôl a ich žiakov, ktorí nejakým spôsobom obchádzajú prípravu, ktorá je určená zákonom, vyhláškou a učebnou osnovou,“ myslí si.

Menej žiakov, viac ich prepadne

Všeobecný pokles žiakov v autoškolách Rohaľ elektronickému testovaniu nepripisuje. Rozhodujúce sú dva faktory.

„Prvotný pokles vznikol iba preto, lebo bol v poslednom období väčší dopyt po písomných testoch a pred novou formou mali ľudia rešpekt. Súčasný pokles žiakov zapríčinila demografická krivka. Mladých ľudí je menej a stále pribúdajú nové autoškoly,“ hovorí.

Súvisiaci článok Majiteľ autoškoly: Dnešní mladí šoféri sú rýchly odvar, na cesty išli nepripravení Čítajte 

Štatisticky vykázaný nárast neúspešných žiakov považuje predseda komory autoškôl za „dobrý signál“.

„Všetci chceme lepších vodičov, vyššiu bezpečnosť na cestách, zníženie nehodovosti a počtu usmrtených osôb. Je pochopiteľné, že žiadateľ by chcel získať vodičské oprávnenie čo najjednoduchšie a najrýchlejšie, to sa však potom prejaví v nehodovosti a jej následkoch. Zvýšená náročnosť je namieste,“ zdôrazňuje.

Prepadnutie na skúškach pripisuje hlavne tomu, že žiaci prídu „skúsiť“ skúšky bez prípravy a už za nich napísať test niekto iný nemôže.

Lacná autoškola je pasca na hlupáčika

Rezort vnútra zavedenie elektronických skúšobných testov hodnotí pozitívne.

„Vykonávanie teoretickej skúšky odbornej spôsobilosti je efektívne, transparentné a objektívne bez vonkajšieho zásahu skúšobného komisára a podstatne znížilo korupčné správanie pri teoretickej skúške,“ hovorí Hájek.

„Zvyšuje sa úroveň vzdelávania žiadateľov o udelenie vodičského oprávnenia v autoškolách, čo prispieva k zvyšovaniu bezpečnosti cestnej premávky,“ dodáva.

Súvisiaci článok Autoškoly kritizujú testy: Treba učiť, čo signalizuje kontrolka, nie brať do rúk kladivo Čítajte 

Rohaľ od novej formy testovania tiež očakáva, že žiaci si začnú vyberať autoškolu podľa kvality prípravy, nie podľa nízkej ceny.

„Tá je veľmi často pasca na „hlupáčika“, lebo po neúspešnej skúške nechá autoškola žiaka doplatiť doučovanie, kondičné jazdy a v konečnom dôsledku zaplatí viac ako v drahšej autoškole,“ zdôrazňuje.

Modernizáciu a novelizáciu si podľa Rohaľa vyžadujú predpisy, ktoré stanovujú podmienky registrácie a štandardy autoškôl.

„Krajiny Európskej únie napredujú, je dôležité, aby nám neušiel vlak. Pracujeme na tom, legislatívny proces má však svoje postupy a od návrhu po schválenie zvyčajne uplynie dlhá doba. Máme pripravené nové učebné osnovy a prebiehajú rokovania o zmene zákona a vykonávacej vyhlášky,“ uzatvára predseda Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl.

Čo je elektronické testovanie

Teoretická skúška sa po novom vykonáva elektronickým spôsobom. V teste sú náhodne vygenerované otázky z databázy, ktoré pripravilo ministerstvo vnútra. Je ich približne 1400.

Novinkou tiež je, že testy sa nekonajú priamo v autoškolách, ale na jednotlivých okresných dopravných inšpektorátoch. Tie sú vybavené počítačmi, kde si uchádzači spúšťajú test.

Práve vybavenie týchto miestností malo byť jedným z dôvodov, prečo sa elektronické testovanie niekoľkokrát v minulosti odkladalo. Otázky sú náhodne generované informačným systémom v závislosti od požadovanej skupiny vodičského oprávnenia.

Každý skúšobný test pozostáva zo 40 otázok rozdelených do desiatich okruhov, na ktoré je potrebné odpovedať do 30 minút. Každá otázka má bodovú hodnotu 1, 2, 3 alebo 4 body, pričom celkový súčet bodov za všetky správne odpovede je najviac 100 bodov.

Skúšobný test vyhodnocuje informačný systém automatizovane. Žiadateľ je na teoretickej skúške hodnotený klasifikačným stupňom prospel, ak získa najmenej 90 bodov.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  2. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  4. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  7. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  8. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  1. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  2. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  3. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  4. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  5. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  6. Drevo pod kontrolou: Ako technológia RFID mení vývoz drevnej hmo
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  8. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 14 611
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 9 133
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 6 668
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 5 106
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 493
  6. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 2 595
  7. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 2 127
  8. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov 1 700
  1. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  2. Jakub Cipko: Zdradkyňa Giorgia Meloni!
  3. Iveta Bakitová: Arménsko - krajina, ktorá prišla o svoj národný symbol Ararat.
  4. Marián Kozák: Pracovno- vzdelávacia návšteva Francúzska
  5. Andrej Kučeravý: Ako stráviť nestráviteľné
  6. Miroslav Daniš: Naša „opozícia“ príliš dobre spí
  7. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: prírastky medzi miniboxami v roku 2025 (2)
  8. Štefan Šturdzík: Svitá nová nádej pre ľudstvo na boj proti rakovine.
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 32 689
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 30 220
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 13 343
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 10 911
  5. Daniel Guľaš: Drony nad Moskvou: Úderný zásah do ruskej ekonomiky 7 373
  6. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 304
  7. Juraj Kumičák: Atrapa 6 218
  8. Oskar Kaman: Parkovacia politika Magistrátu zlyháva. 5 588
  1. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  2. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  3. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  4. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  5. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  6. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  7. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  8. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu