Korzár logo Korzár

Na východe Slovenska dojazdili ikonické, zatracované, ale aj zbožňované vlaky

Do práce museli chodiť s drôtikmi.

Na stanici v Nižnej Myšli na vlak čakala asi desiatka cestujúcich. Vcelku sú radi, že starý vlak skončí v múzeu a oni už budú jazdiť iba modernými a klimatizovanými.Na stanici v Nižnej Myšli na vlak čakala asi desiatka cestujúcich. Vcelku sú radi, že starý vlak skončí v múzeu a oni už budú jazdiť iba modernými a klimatizovanými. (Zdroj: Ľubomír Lehotský)

VÝCHODNÉ SLOVENSKO. Železničná spoločnosť Slovensko v pondelok ráno krátko po siedmej hodine vypravila z Čiernej nad Tisou do Košíc na svoju poslednú jazdu ikonický „pantograf“. Elektrické jednotky rady 460 (v minulosti známe ako EM 488) dostali charakteristickú prezývku od železničiarov, no okamžite si ju obľúbila aj široká verejnosť.

V posledných rokoch sa však na ne znášalo množstvo kritiky, najmä na ich pomalú výmenu za nové a klimatizované elektrické súpravy. Na svoju dobu to však boli mimoriadne moderné, rýchle a pohodlné elektrické jednotky, ktoré sa po prekonaní detských chorôb stali hlavným pilierom prepravy v oblastiach, kde bol na železnici zavedený jednosmerný prúd.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Vlaky v Humennom chcú riadiť z Michaloviec. Ráž si pozrel opravu trate, vydržte, vraví Čítajte 

Jazdili od Čiernej nad Tisou až po Tatry a na trati Prešov - Košice prepravili státisíce študentov z oboch miest. Vďaka flexibilnej kapacite dokázali už v prvých rokoch rýchlo a spoľahlivo odviezť obrovské množstvo cestujúcich a nahradiť tak dosluhujúce staré vozne.

Posledné elektrické jednotky tohto typu sa sústredili v rušňovom depe Košice a až dodnes obsluhovali trať z Lipian až po Čiernu nad Tisou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Problémy v zime, bez káblikov to nešlo

„Na 'paňťákoch' som jazdil roky. Veľmi dobre sa ovládali, problémy však boli v zime, pretože veľká časť elektrickej výzbroje a zariadení boli na spodku vlaku. Sneh teda častokrát dokázal takýto vlak aj vyradiť z prevádzky,“ zaspomínal si rušňovodič Peter Martoňák.

„Ani som si neuvedomil, že prešlo už toľko rokov, až prišiel koniec. Mašinka to však bola vynikajúca, dobre sa ovládala, no ísť do práce bez drôtikov sa neoplácalo. Keď sa niečo pokazilo a nastala porucha, človek musel vedieť kde, čo a ako káblikmi prepojiť. Len tak mohol celú poruchu obísť a pokračovať v jazde. Dnes už mladí rušňovodiči zrejme netušia, ako to všetko fungovalo,“ dodáva s úsmevom rušňovodič, ktorý pred odchodom do penzie končil práve na týchto strojoch.

SkryťVypnúť reklamu

Vlak to bol pekný, ale stačilo

Poslednú jazdu elektrického vlaku sme sledovali od Nižnej Myšle. Do stanice prišiel, i keď nie svojou vinou, omeškaný o desať minút. O tom, že stará jednotka je na trati naposledy, sa cestujúci dozvedeli až od nás.

„Konečne, veď už bolo načase. Vlaky v 21. storočí by mali vyzerať inak. Ja som nimi jazdila od roku 1973,“ hovorí pani Mária, ktorá si zavedenie pantografov pamätá ešte ako školáčka.

„Takýto vlak, hoci bol v minulosti najmodernejší a veru aj pekný, dnes už na koľajnice nepatrí. Cítili to zrejme aj železničiari, asi aj preto sa oň v poslednom čase veľmi nestarali. Je počarbaný, špinavý a občas aj smradľavý,“ poznamenala pani Eva a vzápätí nastúpila spolu s ďalšími do plného vlaku.

Smradľavý nebol, čo môžeme potvrdiť, no pôsobil už naozaj veľmi ošumelo. Napriek tomu je potešiteľné zistenie, že ľudia z východu ho využívajú často.

SkryťVypnúť reklamu

„V Košiciach sme rýchlo a pohodlne. Bude mi ľúto za týmto vlakom. Aj keď sedačky nie sú moderné, sedí sa tu pohodlnejšie ako v tesných moderných vozňoch,“ hovorí Milan, ktorý z Michalian cestuje do Košíc každý druhý deň.

„Viete, radi sme cestovali zamladi pantografom, veľmi pekné spomienky máme, ale dnes je to už iné. Sme starší, máme aj vyššie nároky na pohodlie, na železnicu... Manžel, ktorý aj dnes cestuje so mnou, ma často sprevádzal, takže aj tie prvé lásky sa spájajú s týmto vlakom. No nič, život je taký,“ hovorí pani Zuzana.

Súvisiaci článok Národný dopravca sľuboval východu nové vlaky. Išli do Nových Zámkov, prišli staršie Čítajte 

Vývoj nezastavíš, no budú chýbať

Príchod vlaku do stanice Nižná Myšľa sledoval s istou dávkou nostalgie aj jej výpravca Igor Draxler.

„Čo vám poviem, budú chýbať. Neboli to zlé vlaky, ale vývoj nezastavíš. Skôr si myslím, že tie dobré veci, ktorých bol pantograf nositeľom, by sa mohli pretaviť aj do moderných vlakov. Napríklad čo sa týka miesta pre cestujúcich - pantograf, pokiaľ nemal koženkové sedačky, ponúkal určite väčší komfort,“ dodáva výpravca.

Nespokojnosť cestujúcich pri pohľade na špinavú a grafitmi zničenú karosériu sa dá pochopiť. Takýto dizajn vlaku zrejme neláka nikoho. Útoky sprejerov, ale aj vandalov či zlodejov sú na železnici na dennom poriadku a len ťažko sa im odoláva.

Poslednú jazdu pantografu s číslom 43 viedol rušňovodič Štefan Béreš. O tom, že je to jeho posledná jazda, sa dozvedel na poslednú chvíľu.

„Je to neuveriteľné, že nastala táto chvíľa. Veď ešte donedávna sme ich na našich koľajniciach videli denne, a to po celom východom Slovensku. Ide sa mi výborne, hoci práve táto súprava ide trochu ťažšie do rozbehu, lebo bola dlhšie odstavená. Boli to napriek tomu skvelé stroje a veľmi dobre sa ovládali. Mne osobne sa to páči a bude mi to chýbať, hoci som sa ich na začiatku svojej praxe aj trochu bál,“ hovorí Štefan Béreš a spomína, že pre rušňovodičov bolo v minulosti vecou cti dostať sa práve na tieto vlaky.

„V poslednom čase cítiť, že vzťah k nim sa vytratil. Nečudo, mnohí starší kolegovia odišli do dôchodku a mladší sa skôr zaujímajú o moderné lokomotívy,“ dodáva rušňovodič.

Pre fanúšikov je ikonou

Až z Bratislavy na posledný obrat vlaku pricestoval aj jeho veľký fanúšik Mário Kováč.

„Jednosmerné štyristošesťdesiatky sú pre mňa srdcovou záležitosťou, podobne ako boli ich striedavé sesternice, tzv. päťstošesťdesiatky, ktoré na západnom Slovensku dojazdili už takmer pred desaťročím. Je to v podstate posledný mohykán a svedok istej doby. Za viac ako 50 rokov previezli milióny cestujúcich a odviedli poctivý kus roboty,“ vysvetľuje svoj vzťah k pantografom fanúšik a odborník v oblasti železničnej dopravy.

Súvisiaci článok Útvar hodnoty za peniaze odporúča železniciam nasadiť šesť nových vlakov v okolí Košíc Čítajte 

„Pantografy sú v mnohom iné ako elektrické jednotky, ktoré sa vyrábajú dnes. Majú odporovú výzbroj riadenú stykačmi, je tu veľmi veľa mechanických súčiastok a nezameniteľné čaro. Napríklad zvuk motor-generátora pri rozbehu pripomína zvuk rolujúceho lietadla. Verím, že ako posledný funkčný kus sa zachová pre ďalšie generácie a že nadšenci z občianskeho združenia, ktorí oň prejavili záujem, sa dokážu o posledný kus postarať a že to zvládnu. Je to totiž poriadny záväzok a veľký kus práce do budúcna. Drží im palce,“ dodáva Mário Kováč.

Oficiálna rozlúčka s elektrickou jednotkou rady 430 043-3 by sa mala udiať počas každoročného obľúbeného podujatia Rušňoparáda v košickom Rušňovom depe ZSSK v dňoch 25. a 26. mája.

O jeho ďalší osud prejavili záujem dobrovoľníci z občianskeho združenia Detská železnica Košice, ktorí už teraz hľadajú ďalších nadšencov železničnej histórie a ochotných ľudí pomôcť pri záchrane, obnove a údržbe tejto poslednej prevádzkyschopnej súpravy.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 203
  2. Slováci oddnes nakupujú exotiku s BUBO za 50%. 6 422
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 5 921
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 323
  5. Ísť do kúpeľov je IN 4 790
  6. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 565
  7. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 431
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 273
  1. Štefan Šturdzík: Šialenstvo menom zbrojenie.
  2. Tomáš Mikloško: 7 výziev vo vzťahu, ktoré vás viac zblížia alebo odcudzia
  3. Miroslav Pollák: Marec 2025 a Slovensko 2.
  4. Juraj Tušš: Výzva 21. storočia
  5. Anna Miľanová: Moja ilustrácia súčasnosti...
  6. Milan Buno: Muž pribitý na kríži na poľskej strane Tatier! | 7 knižných tipov
  7. Alex Lupták: Maďarská otázka v rokoch 1990 až 1993 Časť I.
  8. Vladimír Krátky: Kartel ?
  1. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 38 153
  2. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 310
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 16 599
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 15 262
  5. Rado Surovka: Liečba Ficom na demenciu národa nezaberá. 9 575
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 756
  7. Radko Mačuha: "Žiadna pandémia krívačky a slintačky neexistuje". ( fikcia) 6 838
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 632
  1. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  2. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  3. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  4. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  5. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  6. Tupou Ceruzou: Žandári
  7. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
  8. Radko Mačuha: Fico už nieje antivaxer.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Šialenstvo menom zbrojenie.
  2. Tomáš Mikloško: 7 výziev vo vzťahu, ktoré vás viac zblížia alebo odcudzia
  3. Miroslav Pollák: Marec 2025 a Slovensko 2.
  4. Juraj Tušš: Výzva 21. storočia
  5. Anna Miľanová: Moja ilustrácia súčasnosti...
  6. Milan Buno: Muž pribitý na kríži na poľskej strane Tatier! | 7 knižných tipov
  7. Alex Lupták: Maďarská otázka v rokoch 1990 až 1993 Časť I.
  8. Vladimír Krátky: Kartel ?
  1. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 38 153
  2. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 310
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 16 599
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 15 262
  5. Rado Surovka: Liečba Ficom na demenciu národa nezaberá. 9 575
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 756
  7. Radko Mačuha: "Žiadna pandémia krívačky a slintačky neexistuje". ( fikcia) 6 838
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 632
  1. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  2. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  3. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  4. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  5. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  6. Tupou Ceruzou: Žandári
  7. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
  8. Radko Mačuha: Fico už nieje antivaxer.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu