Korzár logo Korzár

Na východe Slovenska dojazdili ikonické, zatracované, ale aj zbožňované vlaky

Do práce museli chodiť s drôtikmi.

Na stanici v Nižnej Myšli na vlak čakala asi desiatka cestujúcich. Vcelku sú radi, že starý vlak skončí v múzeu a oni už budú jazdiť iba modernými a klimatizovanými.Na stanici v Nižnej Myšli na vlak čakala asi desiatka cestujúcich. Vcelku sú radi, že starý vlak skončí v múzeu a oni už budú jazdiť iba modernými a klimatizovanými. (Zdroj: Ľubomír Lehotský)

VÝCHODNÉ SLOVENSKO. Železničná spoločnosť Slovensko v pondelok ráno krátko po siedmej hodine vypravila z Čiernej nad Tisou do Košíc na svoju poslednú jazdu ikonický „pantograf“. Elektrické jednotky rady 460 (v minulosti známe ako EM 488) dostali charakteristickú prezývku od železničiarov, no okamžite si ju obľúbila aj široká verejnosť.

V posledných rokoch sa však na ne znášalo množstvo kritiky, najmä na ich pomalú výmenu za nové a klimatizované elektrické súpravy. Na svoju dobu to však boli mimoriadne moderné, rýchle a pohodlné elektrické jednotky, ktoré sa po prekonaní detských chorôb stali hlavným pilierom prepravy v oblastiach, kde bol na železnici zavedený jednosmerný prúd.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Vlaky v Humennom chcú riadiť z Michaloviec. Ráž si pozrel opravu trate, vydržte, vraví Čítajte 

Jazdili od Čiernej nad Tisou až po Tatry a na trati Prešov - Košice prepravili státisíce študentov z oboch miest. Vďaka flexibilnej kapacite dokázali už v prvých rokoch rýchlo a spoľahlivo odviezť obrovské množstvo cestujúcich a nahradiť tak dosluhujúce staré vozne.

Posledné elektrické jednotky tohto typu sa sústredili v rušňovom depe Košice a až dodnes obsluhovali trať z Lipian až po Čiernu nad Tisou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Problémy v zime, bez káblikov to nešlo

„Na 'paňťákoch' som jazdil roky. Veľmi dobre sa ovládali, problémy však boli v zime, pretože veľká časť elektrickej výzbroje a zariadení boli na spodku vlaku. Sneh teda častokrát dokázal takýto vlak aj vyradiť z prevádzky,“ zaspomínal si rušňovodič Peter Martoňák.

„Ani som si neuvedomil, že prešlo už toľko rokov, až prišiel koniec. Mašinka to však bola vynikajúca, dobre sa ovládala, no ísť do práce bez drôtikov sa neoplácalo. Keď sa niečo pokazilo a nastala porucha, človek musel vedieť kde, čo a ako káblikmi prepojiť. Len tak mohol celú poruchu obísť a pokračovať v jazde. Dnes už mladí rušňovodiči zrejme netušia, ako to všetko fungovalo,“ dodáva s úsmevom rušňovodič, ktorý pred odchodom do penzie končil práve na týchto strojoch.

SkryťVypnúť reklamu

Vlak to bol pekný, ale stačilo

Poslednú jazdu elektrického vlaku sme sledovali od Nižnej Myšle. Do stanice prišiel, i keď nie svojou vinou, omeškaný o desať minút. O tom, že stará jednotka je na trati naposledy, sa cestujúci dozvedeli až od nás.

„Konečne, veď už bolo načase. Vlaky v 21. storočí by mali vyzerať inak. Ja som nimi jazdila od roku 1973,“ hovorí pani Mária, ktorá si zavedenie pantografov pamätá ešte ako školáčka.

„Takýto vlak, hoci bol v minulosti najmodernejší a veru aj pekný, dnes už na koľajnice nepatrí. Cítili to zrejme aj železničiari, asi aj preto sa oň v poslednom čase veľmi nestarali. Je počarbaný, špinavý a občas aj smradľavý,“ poznamenala pani Eva a vzápätí nastúpila spolu s ďalšími do plného vlaku.

Smradľavý nebol, čo môžeme potvrdiť, no pôsobil už naozaj veľmi ošumelo. Napriek tomu je potešiteľné zistenie, že ľudia z východu ho využívajú často.

SkryťVypnúť reklamu

„V Košiciach sme rýchlo a pohodlne. Bude mi ľúto za týmto vlakom. Aj keď sedačky nie sú moderné, sedí sa tu pohodlnejšie ako v tesných moderných vozňoch,“ hovorí Milan, ktorý z Michalian cestuje do Košíc každý druhý deň.

„Viete, radi sme cestovali zamladi pantografom, veľmi pekné spomienky máme, ale dnes je to už iné. Sme starší, máme aj vyššie nároky na pohodlie, na železnicu... Manžel, ktorý aj dnes cestuje so mnou, ma často sprevádzal, takže aj tie prvé lásky sa spájajú s týmto vlakom. No nič, život je taký,“ hovorí pani Zuzana.

Súvisiaci článok Národný dopravca sľuboval východu nové vlaky. Išli do Nových Zámkov, prišli staršie Čítajte 

Vývoj nezastavíš, no budú chýbať

Príchod vlaku do stanice Nižná Myšľa sledoval s istou dávkou nostalgie aj jej výpravca Igor Draxler.

„Čo vám poviem, budú chýbať. Neboli to zlé vlaky, ale vývoj nezastavíš. Skôr si myslím, že tie dobré veci, ktorých bol pantograf nositeľom, by sa mohli pretaviť aj do moderných vlakov. Napríklad čo sa týka miesta pre cestujúcich - pantograf, pokiaľ nemal koženkové sedačky, ponúkal určite väčší komfort,“ dodáva výpravca.

Nespokojnosť cestujúcich pri pohľade na špinavú a grafitmi zničenú karosériu sa dá pochopiť. Takýto dizajn vlaku zrejme neláka nikoho. Útoky sprejerov, ale aj vandalov či zlodejov sú na železnici na dennom poriadku a len ťažko sa im odoláva.

Poslednú jazdu pantografu s číslom 43 viedol rušňovodič Štefan Béreš. O tom, že je to jeho posledná jazda, sa dozvedel na poslednú chvíľu.

„Je to neuveriteľné, že nastala táto chvíľa. Veď ešte donedávna sme ich na našich koľajniciach videli denne, a to po celom východom Slovensku. Ide sa mi výborne, hoci práve táto súprava ide trochu ťažšie do rozbehu, lebo bola dlhšie odstavená. Boli to napriek tomu skvelé stroje a veľmi dobre sa ovládali. Mne osobne sa to páči a bude mi to chýbať, hoci som sa ich na začiatku svojej praxe aj trochu bál,“ hovorí Štefan Béreš a spomína, že pre rušňovodičov bolo v minulosti vecou cti dostať sa práve na tieto vlaky.

„V poslednom čase cítiť, že vzťah k nim sa vytratil. Nečudo, mnohí starší kolegovia odišli do dôchodku a mladší sa skôr zaujímajú o moderné lokomotívy,“ dodáva rušňovodič.

Pre fanúšikov je ikonou

Až z Bratislavy na posledný obrat vlaku pricestoval aj jeho veľký fanúšik Mário Kováč.

„Jednosmerné štyristošesťdesiatky sú pre mňa srdcovou záležitosťou, podobne ako boli ich striedavé sesternice, tzv. päťstošesťdesiatky, ktoré na západnom Slovensku dojazdili už takmer pred desaťročím. Je to v podstate posledný mohykán a svedok istej doby. Za viac ako 50 rokov previezli milióny cestujúcich a odviedli poctivý kus roboty,“ vysvetľuje svoj vzťah k pantografom fanúšik a odborník v oblasti železničnej dopravy.

Súvisiaci článok Útvar hodnoty za peniaze odporúča železniciam nasadiť šesť nových vlakov v okolí Košíc Čítajte 

„Pantografy sú v mnohom iné ako elektrické jednotky, ktoré sa vyrábajú dnes. Majú odporovú výzbroj riadenú stykačmi, je tu veľmi veľa mechanických súčiastok a nezameniteľné čaro. Napríklad zvuk motor-generátora pri rozbehu pripomína zvuk rolujúceho lietadla. Verím, že ako posledný funkčný kus sa zachová pre ďalšie generácie a že nadšenci z občianskeho združenia, ktorí oň prejavili záujem, sa dokážu o posledný kus postarať a že to zvládnu. Je to totiž poriadny záväzok a veľký kus práce do budúcna. Drží im palce,“ dodáva Mário Kováč.

Oficiálna rozlúčka s elektrickou jednotkou rady 430 043-3 by sa mala udiať počas každoročného obľúbeného podujatia Rušňoparáda v košickom Rušňovom depe ZSSK v dňoch 25. a 26. mája.

O jeho ďalší osud prejavili záujem dobrovoľníci z občianskeho združenia Detská železnica Košice, ktorí už teraz hľadajú ďalších nadšencov železničnej histórie a ochotných ľudí pomôcť pri záchrane, obnove a údržbe tejto poslednej prevádzkyschopnej súpravy.

Doprava

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 242
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 249
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 575
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 513
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 202
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 709
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 326
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 032
  1. Martin Fronk: Otto von Habsburg a Slovensko: Tieň koruny, svetlo Európy
  2. Jakub Cipko: Môžeš sa tváriť ako sociálny demokrat, ale komunistu zo seba nedostaneš..
  3. Miroslav Galovič: Ešteže máme toho Rybára (a ďalších) z KHL, čo by sme si bez nich počali...
  4. Rado Surovka: Zastavme ich bratia
  5. Štefan Šturdzík: Ďakujeme KUCO !!!
  6. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  7. Peter Franek: Pán Šaško a HLAS - ďakujeme.
  8. Ivan Čáni: Starosta Petržalky Ján Hrčka odstupuje.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 22 332
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 629
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 981
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 695
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 555
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 202
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 345
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 489
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Fronk: Otto von Habsburg a Slovensko: Tieň koruny, svetlo Európy
  2. Jakub Cipko: Môžeš sa tváriť ako sociálny demokrat, ale komunistu zo seba nedostaneš..
  3. Miroslav Galovič: Ešteže máme toho Rybára (a ďalších) z KHL, čo by sme si bez nich počali...
  4. Rado Surovka: Zastavme ich bratia
  5. Štefan Šturdzík: Ďakujeme KUCO !!!
  6. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  7. Peter Franek: Pán Šaško a HLAS - ďakujeme.
  8. Ivan Čáni: Starosta Petržalky Ján Hrčka odstupuje.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 22 332
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 629
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 981
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 695
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 555
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 202
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 345
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 489
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu