SLOVENSKO. Tri páry komerčných vlakov InterCity (IC) Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) medzi Bratislavou - Hlavnou stanicou a Košicami po novom zastavujú na trase jednotne.
Cestujúci môžu do nich nastúpiť aj z nich vystúpiť v staniciach Bratislava-Vinohrady, Trnava, Žilina, Liptovský Mikuláš, Poprad-Tatry, Spišská Nová Ves a Kysak.
Jeden predĺžený pár IC z Viedne cez Bratislavu do Košíc a opačne stojí v hlavnom meste v staniciach Bratislava-Petržalka, Bratislava-Nové Mesto a Bratislava predmestie a od Trnavy v tých istých staniciach ako iné „icečka”.
Nový cestovný poriadok
Od nedele 10. decembra platí aj na železniciach nový cestovný poriadok.
Cesta IC medzi rakúskou metropolou a východom Slovenska sa zrýchli o desiatky minút - z Košíc do Viedne o 32 minút na 5 hodín 50 minút, opačne o 46 minút na 5 hodín 45 minút.
Umožni to podľa ZSSK práve to, že vlaky na tejto linke už nezastavujú na bratislavskej hlavnej stanici, kde sa neprimerane dlho zdržiavali.
IC z Košíc do Bratislavy trasu zvládnu podľa plánu za 4 hodiny 52 minút, zo západu na východ Slovenska za 4 hodiny 53 minút, resp. za 4 hodiny 47 minút.

Prípoje pre cestujúcich z Humenného
Obyvatelia Humenného a okolia budú mať v Košiciach prípoje do Bratislavy nielen na vlaky Expres, ale aj na IC vlak.
„Prípoje budú aj v opačnom smere. Prestupný čas z vlakov REX Humenné - Košice na IC vlaky Košice - Bratislava a naopak bude 34, resp. 35 minút. IC vlaky sú v Bratislave naviazané na systém regionálnych expresov (REX) do Viedne s prestupným časom 8 minút z Viedne a 9 minút do Viedne,” priblížil národný vlakový dopravca.
ZSSK pri expresoch Tatran na linke Bratislava - Žilina - Košice predĺžila vo Vrútkach prestupné časy na a od rýchlikov smerom na Zvolen, kde budú mať cestujúci čas na prestup od 9 do 21 minút.
Nočný rýchlik Zemplín odchádza z Bratislavy o 22:27, teda o 30 minút skôr ako doteraz.
Tento rýchlik pre výluku ide len do a zo stanice Strážske, v úseku Strážske - Humenné a späť je náhradná autobusová doprava.
„Vzhľadom na plánovanú dlhodobú uzáveru na diaľnici D1 v úseku Senec - Bratislava súvisiacu s výstavbou diaľničnej križovatky D1/D4 ZSSK pripravila súbor opatrení na zvýšenie kapacity verejnej dopravy,” upozornili železničiari.
Avizovali zavedenie troch párov expresov Bratislava - Vrútky, resp. Martin s odchodmi z Bratislavy 8:27, 10:27, 18:27 a príchodmi do Bratislavy 6:33, 15:40 a 17:33.
„Tieto vlaky sú zapracované v cestovnom poriadku s obmedzením - ide odo dňa vyhlásenia,” spresnil dopravca.
Môžu jazdiť až vtedy, keď na ne ministerstvo dopravy vyčlení finančné prostriedky.
Prípoje rýchlikov Považan Bratislava - Žilina, Bratislava - Trenčín v hlavnom meste na medzištátne vlaky EuroCity na trase Budapešť - Praha pre výluky na Záhorí nebudú zabezpečené.

160 kilometrov za hodinu
Všetky „sedemstovkové” rýchliky ZSSK plánuje na rekonštruovaných úsekoch medzi Bratislavou a Žilinou viesť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu nasadením rušňa so zabezpečovacím systémom ETCS, mali by tak byť minimalizované meškania týchto vlakov.
Pre nedostatok rušňov s ETCS nasadzuje na trasách konštruovaných na 160 kilometrov aj rušne schopné jazdiť rýchlosťou 120 kilometrov za hodinu.
„V prvom štvrťroku budúceho roka ZSSK plánuje nasadenie 9 rušňov s ETCS” uviedol dopravca s tým, že to má zlepšiť včasnosť vlakov.
Jedinou zmenou pri rýchlikoch Tatran Košice - Žilina a späť môže byť počas roka pridanie vlakov s poznámkou „ide odo dňa vyhlásenia”.
V cestovnom poriadku sú dva takéto vlaky na tejto linke - večer z Košíc a ráno zo Žiliny opačne.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.