BUDIMÍR. Pekný deň si poprajme, spoločne sa zahrajme, nové veci objavme.
Prváci na Základnej škole v Budimíre začínajú školský deň.
Sedia v takzvanom rannom kruhu, kde sa spoločne nalaďujú na nadchádzajúci deň.
Pedagogička im do toho krátko púšťa na zrelaxovanie zvuky prírody.
Ranné „zlaďovanie“ v podstate nie je nič nové, na škole v Budimíre to robili aj predtým, teda v období, keď ešte neboli zapojení do overovania návrhu nového kurikula.
Škola patrí medzi prvých 39 na Slovensku, kde sa od septembra overuje návrh vzdelávacej reformy.
Záujem prevýšil kapacity
V Budimíre sú tri prvácke triedy, v každej z nich je dvadsať detí.
Keď sa rodičia dozvedeli, že budú overovať reformu, volali aj tí mimo školského obvodu.
„Niektoré deti sme z kapacitných dôvodov do prvého ročníka nemohli prijať,“ hovorí riaditeľka školy Jana Bavoľárová.
Každá škola má určený spádový obvod, teda ktoré deti majú pri prijatí prednosť.
Škola v Budimíre mala niekedy vo svojom obvode deväť obcí, ale keďže už kapacitne nepostačovala, zriaďovateľ vylúčil tie, ktoré spadali do prešovského okresu. Dnes školu navštevujú prevažne deti z okolitých dedín.
Vylúčenie niektorých obcí bolo kombináciou toho, že záujem o školu je veľký a že sa okolité obce rozrastajú.
„Stavebný boom je všade. Je to dobrá lokalita, blízko Košíc, takže ľudia sa sem sťahujú,“ opisuje riaditeľka.
Hračky pre zajka
„Čo myslíte, kde sa dnes vyberieme? Kto všetko býva v lese?“ pýta sa učiteľka prvákov.
Zvolávajú, že v lese budú vtáčiky, medveď aj ježko.
Učiteľka deťom cez projektor na obrazovke premieta príbeh, s ktorým budú počas dňa pracovať.
Klasické tabule s kriedami, ktoré sa rozprašovali do vzduchu, sú už dávnou minulosťou.
Na projektore zobrazuje domček, v ktorom bývajú kamaráti zajačikovia.
Zajkovi sa stratili všetky hračky, a preto mu majú deti pomôcť.
Do školy si doniesli svoje obľúbené hračky. Prichádzajú s nimi k zajkovi, predstavia sa a povedia mu, aká je ich obľúbená hračka.
Mnoho podobných materiálov majú pedagogičky z rôznych internetových portálov.
„Touto aktivitou si žiaci rozvíjajú napríklad komunikačné zručnosti a emócie,“ konštatuje Bavoľárová.
Zároveň hovoria pred ostatnými deťmi, cvičia si teda prezentačné zručnosti.
Po rannom kruhu nasleduje aktivita, v ktorej sa budú učiť písmenká abecedy.

Ako učia abecedu
Učenie nových písmen medzičasom vo vedľajšej triede vyzerá úplne inak, ako si ho možno viacerí zo základnej škole pamätajú.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.