Korzár logo Korzár

Čelovka a v rukách zbíjačka. Ako razili najdlhší dvojkoľajný tunel v Československu

Mali kontroly z Moskvy, chýbali stroje.

21. február 1953. Pracovná čata je pripravená na razenie tunela. 21. február 1953. Pracovná čata je pripravená na razenie tunela. (Zdroj: Archív TASR/J. Kočiš)

Prechádzal ním každý, kto sa aspoň raz viezol vlakom po hlavnej železničnej trati na trase Košice - Žilina - Bratislava. Má takmer 3,5 kilometra a vedie popod kopec Bujanov, vďaka čomu je cesta vlakom rýchlejšia a kratšia.

Bujanovský tunel postavili v 50. rokoch minulého storočia ako súčasť Trate družby, z Čiernej nad Tisou do Žiliny, ktorá nahradila dovtedajšiu jednokoľajnú a neelektrifikovanú Košicko-bohumínsku železnicu (KBŽ). Pred pár dňami, 21. februára, uplynulo rovných 70 rokov, čo sa tunelárom podarilo prepojiť obe strany tunela. Dodnes je naším najdlhším dvojkoľajným tunelom.

SkryťVypnúť reklamu

O tom, ako vyzerala táto náročná stavba v duchu budovateľského nadšenia, svedčia uchované fotografie z februára 1953.

Ako sa tunelárom darilo či nedarilo, porozprával PETER ŠIMKO, historik dopravy z Považského múzea v Žiline.

Vieme z historických podkladov vyčítať, ako bola stavba celej Trate družby a Bujanovského tunela pripravená? Predsa len, boli to povojnové roky, začiatok 50. rokov, k moci nastúpili komunisti...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

- Projekčná skupina, ktorá riešila celú trasu Trate družby, bola vytvorená v roku 1948 pod záštitou Ministerstva dopravy a viedol ju odborník na stavbu tunelov Ing. Matoušek. Najskôr sa uvažovalo nad dvoma variantmi – jeden počítal s presmerovaním trate od Margecian dvoma vetvami - k Prešovu a Košickej Belej. Druhý počítal s Bujanovským tunelom a smerovaním ku Kysaku, odtiaľ do Košíc približne ako dovtedy. Druhý variant sa ukázal ako výhodnejší.

SkryťVypnúť reklamu

Po schválení vládou v roku 1949 tá istá skupina vypracovala geotechnický prieskum dotknutej oblasti a na jeho základe technické riešenie stavby, ktoré určilo technológiu stavby tunela. Niektoré okolnosti sa nedali určiť presne, takže sa mali stanovovať podľa skutočných horninových podmienok počas razenia. Tým sa však narazilo po začatí prác na veľké problémy. Vypracovaný Úvodný projekt schválilo ministerstvo dopravy začiatkom roku 1950.

Bol to jeden z najnáročnejších úsekov celej trate, keďže bolo potrebné preraziť kopec? Navyše z druhej strany bol Hornád a chystala sa výstavba vodnej nádrže Ružín.

- Obe stavby – tunel aj priehrada boli vzájomne projekčne prepojené. Náročnosť však predstavovali najmä geologické pomery vrchu Bujanov, cez ktorý tunel viedol. Každá výstavba tunela predstavuje v rámci nejakej stavby najnáročnejšiu časť.

SkryťVypnúť reklamu

Strategická potreba tunela v rámci dopravnej štruktúry republiky však znamenala, že stavba bola pod drobnohľadom najvyšších orgánov štátu a komunistickej strany, a preto bola snaha vykonať stavbu čo najukážkovejšie. Výstavbu chodili obzerať a kontrolovať aj rôzne delegácie z Moskvy.

Bolo len pár rokov po vojne, aké najväčšie problémy stavbu sprevádzali?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom G9K59 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 402
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 997
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 428
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 552
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 538
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 452
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 182
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 764
  1. Juraj Tušš: Potenciál slovenského národa v 21.storočí.
  2. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné
  3. Eva Chmelíková: Svet nie je Čiernobiely
  4. Vladimír Bojničan: Dogmatické náboženstvo ako zdroj xenofóbie: Korene, mechanizmy a historické dôsledky
  5. Ivan Čáni: Fico nie je hlúpy, aby nechápal čo hovorí a robí.
  6. Milan Buno: Aj vaši rodičia starnú? Tu je 50 nápadov, ako ich zvládať... | 7 knižných tipov
  7. Marián Gunár: Rómovia, Cigáni čo ďalej?
  8. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XX
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 229
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 77 054
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 57 377
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 105
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 359
  6. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 14 028
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 634
  8. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 8 237
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Juraj Tušš: Potenciál slovenského národa v 21.storočí.
  2. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné
  3. Eva Chmelíková: Svet nie je Čiernobiely
  4. Vladimír Bojničan: Dogmatické náboženstvo ako zdroj xenofóbie: Korene, mechanizmy a historické dôsledky
  5. Ivan Čáni: Fico nie je hlúpy, aby nechápal čo hovorí a robí.
  6. Milan Buno: Aj vaši rodičia starnú? Tu je 50 nápadov, ako ich zvládať... | 7 knižných tipov
  7. Marián Gunár: Rómovia, Cigáni čo ďalej?
  8. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XX
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 229
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 77 054
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 57 377
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 105
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 359
  6. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 14 028
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 634
  8. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 8 237
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu