Korzár logo Korzár
Streda, 22. marec, 2023 | Meniny má Beňadik

Čelovka a v rukách zbíjačka. Ako razili najdlhší dvojkoľajný tunel v Československu

Mali kontroly z Moskvy, chýbali stroje.

21. február 1953. Pracovná čata je pripravená na razenie tunela. 21. február 1953. Pracovná čata je pripravená na razenie tunela. (Zdroj: Archív TASR/J. Kočiš)

Prechádzal ním každý, kto sa aspoň raz viezol vlakom po hlavnej železničnej trati na trase Košice - Žilina - Bratislava. Má takmer 3,5 kilometra a vedie popod kopec Bujanov, vďaka čomu je cesta vlakom rýchlejšia a kratšia.

Bujanovský tunel postavili v 50. rokoch minulého storočia ako súčasť Trate družby, z Čiernej nad Tisou do Žiliny, ktorá nahradila dovtedajšiu jednokoľajnú a neelektrifikovanú Košicko-bohumínsku železnicu (KBŽ). Pred pár dňami, 21. februára, uplynulo rovných 70 rokov, čo sa tunelárom podarilo prepojiť obe strany tunela. Dodnes je naším najdlhším dvojkoľajným tunelom.

SkryťVypnúť reklamu

O tom, ako vyzerala táto náročná stavba v duchu budovateľského nadšenia, svedčia uchované fotografie z februára 1953.

Ako sa tunelárom darilo či nedarilo, porozprával PETER ŠIMKO, historik dopravy z Považského múzea v Žiline.

Vieme z historických podkladov vyčítať, ako bola stavba celej Trate družby a Bujanovského tunela pripravená? Predsa len, boli to povojnové roky, začiatok 50. rokov, k moci nastúpili komunisti...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

- Projekčná skupina, ktorá riešila celú trasu Trate družby, bola vytvorená v roku 1948 pod záštitou Ministerstva dopravy a viedol ju odborník na stavbu tunelov Ing. Matoušek. Najskôr sa uvažovalo nad dvoma variantmi – jeden počítal s presmerovaním trate od Margecian dvoma vetvami - k Prešovu a Košickej Belej. Druhý počítal s Bujanovským tunelom a smerovaním ku Kysaku, odtiaľ do Košíc približne ako dovtedy. Druhý variant sa ukázal ako výhodnejší.

SkryťVypnúť reklamu

Po schválení vládou v roku 1949 tá istá skupina vypracovala geotechnický prieskum dotknutej oblasti a na jeho základe technické riešenie stavby, ktoré určilo technológiu stavby tunela. Niektoré okolnosti sa nedali určiť presne, takže sa mali stanovovať podľa skutočných horninových podmienok počas razenia. Tým sa však narazilo po začatí prác na veľké problémy. Vypracovaný Úvodný projekt schválilo ministerstvo dopravy začiatkom roku 1950.

Bol to jeden z najnáročnejších úsekov celej trate, keďže bolo potrebné preraziť kopec? Navyše z druhej strany bol Hornád a chystala sa výstavba vodnej nádrže Ružín.

- Obe stavby – tunel aj priehrada boli vzájomne projekčne prepojené. Náročnosť však predstavovali najmä geologické pomery vrchu Bujanov, cez ktorý tunel viedol. Každá výstavba tunela predstavuje v rámci nejakej stavby najnáročnejšiu časť.

SkryťVypnúť reklamu

Strategická potreba tunela v rámci dopravnej štruktúry republiky však znamenala, že stavba bola pod drobnohľadom najvyšších orgánov štátu a komunistickej strany, a preto bola snaha vykonať stavbu čo najukážkovejšie. Výstavbu chodili obzerať a kontrolovať aj rôzne delegácie z Moskvy.

Bolo len pár rokov po vojne, aké najväčšie problémy stavbu sprevádzali?

Dočítajte tento článok
s predplatným Korzar.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  6. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  8. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach
  1. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  2. Verejnosť už hlasuje za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  3. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne verejné hlasovanie
  4. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne aj verejnosť
  5. Západniari hlasujú o svojej najkrajšej pamiatke
  6. Verejné hlasovanie rozhodne o najkrajšej obnovenej pamiatke
  7. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozlúskne verejné hlasovanie
  8. Opäť máme možnosť hlasovať o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 14 097
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 674
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 949
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 123
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 526
  6. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 119
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 304
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 3 130

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: Mierotvorci Slovania alebo tradícia Svätoplukových prútov stále živá
  2. Ján Šeďo: Cár necestuje, nešoféruje, ľuďom tlačia do hlavy kaleráby.
  3. Miroslav Pollák: Odkiaľ pokiaľ s humorom
  4. Martina Paulenová: Otočiť sa, či pokračovať?
  5. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 4. časť
  6. Anna Miľanová: Pník 1,2... 2022
  7. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 3. časť
  8. Peter Žiak: Zákaz spaľovacích motorov = nešťastie pre Slovensko
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 138
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 452
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 5 326
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 385
  5. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 2 887
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 2 833
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 503
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 354
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: Mierotvorci Slovania alebo tradícia Svätoplukových prútov stále živá
  2. Ján Šeďo: Cár necestuje, nešoféruje, ľuďom tlačia do hlavy kaleráby.
  3. Miroslav Pollák: Odkiaľ pokiaľ s humorom
  4. Martina Paulenová: Otočiť sa, či pokračovať?
  5. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 4. časť
  6. Anna Miľanová: Pník 1,2... 2022
  7. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 3. časť
  8. Peter Žiak: Zákaz spaľovacích motorov = nešťastie pre Slovensko
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 138
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 452
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 5 326
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 385
  5. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 2 887
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 2 833
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 503
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 354
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu