Korzár logo Korzár

O koľko minút zrýchlia vlaky z Košíc a Prešova do Bratislavy? Predstavili nové časy

Od nedele už platia zmeny na železnici.

Ilustračné. Ilustračné. (Zdroj: Daniela Marcinová)

SLOVENSKO. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) bude od nedele 11. decembra jazdiť so svojimi vlakmi podľa nového cestovného poriadku 2022/2023.

V budúcom roku plánuje odjazdiť takmer 39 miliónov kilometrov a vypraviť bezmála 644-tisíc vlakov.

Oproti roku 2014 ide o takmer 25-percentný nárast počtu vypravených vlakov a 26-percentné zvýšenie počtu vlakokilmetrov.

Národný vlakový osobný dopravca o tom vo štvrtok informoval s tým, že viac vlakov bude jazdiť najmä na severnej trase Ex 6xx medzi Bratislavou a Košicami, v okolí hlavného mesta a krajských miest Trnava, Žilina, Košice a Prešov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Údaje o plánovaných dopravných výkonoch zahŕňajú zmluvné vlakové spojenia vo verejnom záujme financované na objednávku Ministerstva dopravy a výstavby SR a komerčné InterCity vlaky bez dotácií štátu.

V tomto roku by mali vlaky ZSSK najazdiť predbežne necelých 37 miliónov kilometrov so skoro 600-tisíc vypravenými spojmi, čo je najviac od roku 2014, keď bola zavedená bezplatná preprava pre študentov a dôchodcov.

Súvisiaci článok IC vlak z Košíc do Bratislavy by mal stáť len dvakrát, navrhuje expert Čítajte 

Košice - Bratislava za 4 hodiny a 31 minút

„Na trati Bratislava - Košice budú premávať štyri páry vlakov InterCity, pričom IC 44 bude historicky najrýchlejšie - trasu Košice - Bratislava zvládne za 4 hodiny 31 minút. Vlaky IC 44 a 45, vedené aj naďalej z a do Viedne cez Kittsee, budú zastavovať aj v staniciach Bratislava-Nové Mesto a Bratislava-Petržalka. Vo Viedni je zabezpečený prípoj z a do Zürichu/Frankfurtu," uviedol riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

SkryťVypnúť reklamu

Pri vlakoch IC 520, IC 521, IC 522, IC 523, IC 524 z Košíc do Bratislavy budú zrušené zastavenia v Trnave, Trenčíne, Vrútkach, Ružomberku a Liptovskom Mikuláši. Výnimkou je IC 525, ktoré bude aj naďalej zastavovať v Trnave.

„Najrýchlejší jazdný čas IC 52x bude v smere z Bratislavy 4 hodiny 42 minút (o 7 minút menej ako v súčasnosti), najpomalší čas IC 52x bude 4 hodiny 51 minút (tiež o 7 minút menej)," priblížil Kováč.

Všetky párne IC 52x z Košíc budú mať jazdný čas 4 hodiny 38 minút, čo je oproti súčasnosti rýchlejšie o 15 až 19 minút.

Súvisiaci článok Ranný vlak pre študentov železnice rušia. Náhrada zaň je neistá Čítajte 

Bratislava - Prešov za 4 hodiny a 55 minút

Výrazné zlepšenie a skrátenie jazdného času bude podľa ZSSK na trati Bratislava - Prešov a opačne s prestupom v Kysaku na REX, ktorý bude stáť okrem Kysaku už len v Prešove.

SkryťVypnúť reklamu

Kým priemerne cesta Bratislava - Prešov trvala s IC 5 hodín 11 minút, po novom to budú 4 hodiny 55 minút.

Medzi hlavným mestom a metropolou východu budú aj naďalej premávať vlaky 6xx, pri ktorých sa zmení kategória z R na Ex.

„Najväčšia zmena je posun taktu týchto vlakov zhruba o 60 minút a zrušenie zastavovaní v staniciach Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom a Trenčianska Teplá. Skrátenie jazdnej doby Košice - Bratislava bude o 24 minút a Žilina - Bratislava o 20 minút," podotkol Kováč.

Vlaky Ex 600 - 613 a R 614/615 doplnia vlaky Ex 620 - 629 v smere Bratislava - Trenčín, Bratislava - Vrútky, Bratislava - Martin a Bratislava - Poprad-Tatry.

Súvisiaci článok Rýchliky v Margecanoch zastavia. Železnice ubrali iným zastávkam na východe Čítajte 

Podľa Doležala potešia 90 percent cestujúcich

Zmena grafikonu sa podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina) pozitívne dotkne viac ako 90 percent cestujúcich.

„Robíme to pre cestujúcich. Vo väčšine prípadov zvyšujeme intenzitu regionálnych prepojení a zrýchľujeme diaľkovú prepravu," informoval vo štvrtok na tlačovej besede Doležal s tým, že pri príprave nového vlakového grafikonu sa rozhodovali na základe dát.

Zámerom je efektívnejšia vlaková doprava a tam, kde to treba, budú vlaky jazdiť viac.

„Naším dlhodobým cieľom je podporovať železničnú dopravu tak, ako je to v zahraničí. Železničná doprava je jediná dlhodobo udržateľná forma dopravy. Chceme vytvoriť potenciál, aby objem železničnej dopravy mohol rásť," uviedol minister dopravy.

Podmienky majú podľa neho umožniť zvýšený záujem ľudí o cestovanie vlakmi.

Navrhovaný rozpočet verejnej správy počíta v budúcom roku s výdavkami zhruba 450 miliónov eur na osobnú železničnú dopravu vo verejnom záujme.

„Zohľadňujeme tam aj zásadný rast cien energií. Ak nebude schválený štátny rozpočet a pôjdeme do tzv. rozpočtového provizória, na dopravu vo verejnom záujme bolo na rok 2023 plánovaných 302 miliónov," upozornil Doležal.

Výdavky v železničnej osobnej doprave by v takom prípade klesli o 150 miliónov eur, výkony by sa znížili o polovicu a terajší grafikon by museli upraviť, resp. pristúpiť ku krízovému scenáru.

Vlakový grafikon je podľa rezortného šéfa prvá etapa ďalších reforiem. Ministerstvo dopravy pripravuje návrh nového zákona o verejnej osobnej doprave, na základe ktorého vznikne Národná dopravná autorita.

„Ako ďalší stupeň rozvoja dopravy na Slovensku bude koordinovať autobusovú dopravu k vlakovej. Tam, kde to dáva zmysel ekonomický a dopravný, tam budeme jazdiť vlakom. Kde to zmysel nedáva, budeme jazdiť autobusom, ale autobusy budeme koordinovať s vlakmi," upozornil Doležal.

Súvisiaci článok Čo keby sme zrušili všetky zastávky rýchlikov na trati Bratislava – Košice? Čítajte 

Dvojminútové priemerné zrýchlenie

Nový železničný grafikon prinesie 4-percentné posilnenie dopravy, 6-percentné zníženie nákladov a dvojminútové priemerné zrýchlenie medzimestského spojenia.

Uviedol to vo štvrtok na brífingu Rastislav Farkaš, analytik z Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP).

Základná premisa nového grafikonu podľa Farkaša je, že zrýchľuje spojenia.

„Priemerné zrýchlenie je približne dve minúty v bežnom spojení. Samozrejme, sú trate, kde to spojenie je rýchlejšie o desiatky minút, aj také, kde sa na druhej strane spomaľuje menej," spresnil Farkaš.

„Grafikon, ktorý vstupuje do platnosti v nedeľu (11. 12.), je prvou väčšou etapou plánu dopravnej obslužnosti. Tento plán sme vytvárali v spolupráci s Ministerstvom dopravy a výstavby (MDV) SR a Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK). Je to plán, ktorý hovorí o tom, na ktorej trati má chodiť koľko vlakov, kde vlaky majú stáť a kedy tie vlaky majú chodiť," priblížil analytik ÚHP.

Veľkou výhodou nového grafikonu podľa Farkaša je, že za balík peňazí, ktorý bol k dispozícii, pôjde o 4 % viacej vlakov.

„To znamená, že na tratiach, kde je najviac cestujúcich, pôjde vlakov viac. V priemere to znamená, že jeden vlakový kilometer, teda to, čo si MDV objednáva od ZSSK, zlacnie o 6 %," vysvetlil.

„Keď sa pozrieme na cestujúcich, tak v priemere 12 % z nich pôjde rýchlejšie o asi 15 minút. Najväčšie zrýchlenia sú na tratiach z Bratislavy do Žiliny a ďalej do Košíc. Zároveň veľmi výrazne sa zrýchľuje spojenie smerom do Nitry alebo do Prievidze. Tu sú úspory v rádoch desiatok minút," doplnil Farkaš.

Pre väčšinu cestujúcich, čo je asi 80 %, sa podľa jeho slov nič nezmení, budú jazdiť tak ako doteraz. „Tie časy sú u spojení rovnaké, takisto frekvencia spojení je podobná," poznamenal.

Upozornil, že každá zmena prináša aj negatíva. „Tie negatíva sú v tomto prípade pre 6 % ľudí, ktorí pôjdu o asi 12 minút pomalšie. Toto ale nie je primárne dôsledkom nového grafikonu. Vychádza to zo stavu železničnej infraštruktúry a z prebiehajúcich výluk, kde na mnohých tratiach vlaky meškajú rádovo v desiatkach minút. Po novom sa tieto cestovné časy zreálňujú. Rýchlik Bratislava - Zvolen, ktorý bežne mešká okolo pol hodiny, pôjde po novom síce o 20 minút pomalšie, do cieľovej stanice príde však včas, nie s meškaním," dodal Farkaš.

Železničná spoločnosť Slovensko
Odoberať tému

Súvisiace témy: Vlaky

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 831
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 714
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 438
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 313
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 028
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 802
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 690
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 132
  1. Viera Polakovičová: Francúzsky hudobný zážitok
  2. Jozef Sitko: Úryvky troch autentických príbehov z novej knihy 90-ročného autora
  3. Vladimír Bojničan: Súťaž: Nájdite konzervatívnu reformu, ktorá zvýšila životnú úroveň. Existuje vôbec taká?
  4. Michal Trenčanský: Koniec ilúzií: Školstvo potrebuje revolúciu, nie kozmetické úpravy
  5. Vladimír Bojničan: Vizionárska a reformná impotencia konzervatívcov a klerikálov
  6. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Prvá časť.
  7. Martin Greguš: Diera v hniezde, alebo ako Petržalka prišla o perie...
  8. Martin Fronk: Ako šľachtu nahradili oligarchovia
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 562
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 15 391
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 906
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 669
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 085
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 824
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 573
  8. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 6 154
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Viera Polakovičová: Francúzsky hudobný zážitok
  2. Jozef Sitko: Úryvky troch autentických príbehov z novej knihy 90-ročného autora
  3. Vladimír Bojničan: Súťaž: Nájdite konzervatívnu reformu, ktorá zvýšila životnú úroveň. Existuje vôbec taká?
  4. Michal Trenčanský: Koniec ilúzií: Školstvo potrebuje revolúciu, nie kozmetické úpravy
  5. Vladimír Bojničan: Vizionárska a reformná impotencia konzervatívcov a klerikálov
  6. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Prvá časť.
  7. Martin Greguš: Diera v hniezde, alebo ako Petržalka prišla o perie...
  8. Martin Fronk: Ako šľachtu nahradili oligarchovia
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 562
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 15 391
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 906
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 669
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 085
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 824
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 573
  8. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 6 154
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu