SLOVENSKO. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) bude od nedele 11. decembra jazdiť so svojimi vlakmi podľa nového cestovného poriadku 2022/2023.
V budúcom roku plánuje odjazdiť takmer 39 miliónov kilometrov a vypraviť bezmála 644-tisíc vlakov.
Oproti roku 2014 ide o takmer 25-percentný nárast počtu vypravených vlakov a 26-percentné zvýšenie počtu vlakokilmetrov.
Národný vlakový osobný dopravca o tom vo štvrtok informoval s tým, že viac vlakov bude jazdiť najmä na severnej trase Ex 6xx medzi Bratislavou a Košicami, v okolí hlavného mesta a krajských miest Trnava, Žilina, Košice a Prešov.
Údaje o plánovaných dopravných výkonoch zahŕňajú zmluvné vlakové spojenia vo verejnom záujme financované na objednávku Ministerstva dopravy a výstavby SR a komerčné InterCity vlaky bez dotácií štátu.
V tomto roku by mali vlaky ZSSK najazdiť predbežne necelých 37 miliónov kilometrov so skoro 600-tisíc vypravenými spojmi, čo je najviac od roku 2014, keď bola zavedená bezplatná preprava pre študentov a dôchodcov.

Košice - Bratislava za 4 hodiny a 31 minút
„Na trati Bratislava - Košice budú premávať štyri páry vlakov InterCity, pričom IC 44 bude historicky najrýchlejšie - trasu Košice - Bratislava zvládne za 4 hodiny 31 minút. Vlaky IC 44 a 45, vedené aj naďalej z a do Viedne cez Kittsee, budú zastavovať aj v staniciach Bratislava-Nové Mesto a Bratislava-Petržalka. Vo Viedni je zabezpečený prípoj z a do Zürichu/Frankfurtu," uviedol riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Pri vlakoch IC 520, IC 521, IC 522, IC 523, IC 524 z Košíc do Bratislavy budú zrušené zastavenia v Trnave, Trenčíne, Vrútkach, Ružomberku a Liptovskom Mikuláši. Výnimkou je IC 525, ktoré bude aj naďalej zastavovať v Trnave.
„Najrýchlejší jazdný čas IC 52x bude v smere z Bratislavy 4 hodiny 42 minút (o 7 minút menej ako v súčasnosti), najpomalší čas IC 52x bude 4 hodiny 51 minút (tiež o 7 minút menej)," priblížil Kováč.
Všetky párne IC 52x z Košíc budú mať jazdný čas 4 hodiny 38 minút, čo je oproti súčasnosti rýchlejšie o 15 až 19 minút.

Bratislava - Prešov za 4 hodiny a 55 minút
Výrazné zlepšenie a skrátenie jazdného času bude podľa ZSSK na trati Bratislava - Prešov a opačne s prestupom v Kysaku na REX, ktorý bude stáť okrem Kysaku už len v Prešove.
Kým priemerne cesta Bratislava - Prešov trvala s IC 5 hodín 11 minút, po novom to budú 4 hodiny 55 minút.
Medzi hlavným mestom a metropolou východu budú aj naďalej premávať vlaky 6xx, pri ktorých sa zmení kategória z R na Ex.
„Najväčšia zmena je posun taktu týchto vlakov zhruba o 60 minút a zrušenie zastavovaní v staniciach Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom a Trenčianska Teplá. Skrátenie jazdnej doby Košice - Bratislava bude o 24 minút a Žilina - Bratislava o 20 minút," podotkol Kováč.
Vlaky Ex 600 - 613 a R 614/615 doplnia vlaky Ex 620 - 629 v smere Bratislava - Trenčín, Bratislava - Vrútky, Bratislava - Martin a Bratislava - Poprad-Tatry.

Podľa Doležala potešia 90 percent cestujúcich
Zmena grafikonu sa podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina) pozitívne dotkne viac ako 90 percent cestujúcich.
„Robíme to pre cestujúcich. Vo väčšine prípadov zvyšujeme intenzitu regionálnych prepojení a zrýchľujeme diaľkovú prepravu," informoval vo štvrtok na tlačovej besede Doležal s tým, že pri príprave nového vlakového grafikonu sa rozhodovali na základe dát.
Zámerom je efektívnejšia vlaková doprava a tam, kde to treba, budú vlaky jazdiť viac.
„Naším dlhodobým cieľom je podporovať železničnú dopravu tak, ako je to v zahraničí. Železničná doprava je jediná dlhodobo udržateľná forma dopravy. Chceme vytvoriť potenciál, aby objem železničnej dopravy mohol rásť," uviedol minister dopravy.
Podmienky majú podľa neho umožniť zvýšený záujem ľudí o cestovanie vlakmi.
Navrhovaný rozpočet verejnej správy počíta v budúcom roku s výdavkami zhruba 450 miliónov eur na osobnú železničnú dopravu vo verejnom záujme.
„Zohľadňujeme tam aj zásadný rast cien energií. Ak nebude schválený štátny rozpočet a pôjdeme do tzv. rozpočtového provizória, na dopravu vo verejnom záujme bolo na rok 2023 plánovaných 302 miliónov," upozornil Doležal.
Výdavky v železničnej osobnej doprave by v takom prípade klesli o 150 miliónov eur, výkony by sa znížili o polovicu a terajší grafikon by museli upraviť, resp. pristúpiť ku krízovému scenáru.
Vlakový grafikon je podľa rezortného šéfa prvá etapa ďalších reforiem. Ministerstvo dopravy pripravuje návrh nového zákona o verejnej osobnej doprave, na základe ktorého vznikne Národná dopravná autorita.
„Ako ďalší stupeň rozvoja dopravy na Slovensku bude koordinovať autobusovú dopravu k vlakovej. Tam, kde to dáva zmysel ekonomický a dopravný, tam budeme jazdiť vlakom. Kde to zmysel nedáva, budeme jazdiť autobusom, ale autobusy budeme koordinovať s vlakmi," upozornil Doležal.

Dvojminútové priemerné zrýchlenie
Nový železničný grafikon prinesie 4-percentné posilnenie dopravy, 6-percentné zníženie nákladov a dvojminútové priemerné zrýchlenie medzimestského spojenia.
Uviedol to vo štvrtok na brífingu Rastislav Farkaš, analytik z Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP).
Základná premisa nového grafikonu podľa Farkaša je, že zrýchľuje spojenia.
„Priemerné zrýchlenie je približne dve minúty v bežnom spojení. Samozrejme, sú trate, kde to spojenie je rýchlejšie o desiatky minút, aj také, kde sa na druhej strane spomaľuje menej," spresnil Farkaš.
„Grafikon, ktorý vstupuje do platnosti v nedeľu (11. 12.), je prvou väčšou etapou plánu dopravnej obslužnosti. Tento plán sme vytvárali v spolupráci s Ministerstvom dopravy a výstavby (MDV) SR a Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK). Je to plán, ktorý hovorí o tom, na ktorej trati má chodiť koľko vlakov, kde vlaky majú stáť a kedy tie vlaky majú chodiť," priblížil analytik ÚHP.
Veľkou výhodou nového grafikonu podľa Farkaša je, že za balík peňazí, ktorý bol k dispozícii, pôjde o 4 % viacej vlakov.
„To znamená, že na tratiach, kde je najviac cestujúcich, pôjde vlakov viac. V priemere to znamená, že jeden vlakový kilometer, teda to, čo si MDV objednáva od ZSSK, zlacnie o 6 %," vysvetlil.
„Keď sa pozrieme na cestujúcich, tak v priemere 12 % z nich pôjde rýchlejšie o asi 15 minút. Najväčšie zrýchlenia sú na tratiach z Bratislavy do Žiliny a ďalej do Košíc. Zároveň veľmi výrazne sa zrýchľuje spojenie smerom do Nitry alebo do Prievidze. Tu sú úspory v rádoch desiatok minút," doplnil Farkaš.
Pre väčšinu cestujúcich, čo je asi 80 %, sa podľa jeho slov nič nezmení, budú jazdiť tak ako doteraz. „Tie časy sú u spojení rovnaké, takisto frekvencia spojení je podobná," poznamenal.
Upozornil, že každá zmena prináša aj negatíva. „Tie negatíva sú v tomto prípade pre 6 % ľudí, ktorí pôjdu o asi 12 minút pomalšie. Toto ale nie je primárne dôsledkom nového grafikonu. Vychádza to zo stavu železničnej infraštruktúry a z prebiehajúcich výluk, kde na mnohých tratiach vlaky meškajú rádovo v desiatkach minút. Po novom sa tieto cestovné časy zreálňujú. Rýchlik Bratislava - Zvolen, ktorý bežne mešká okolo pol hodiny, pôjde po novom síce o 20 minút pomalšie, do cieľovej stanice príde však včas, nie s meškaním," dodal Farkaš.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.