Korzár logo Korzár
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Na východ má ísť deväť nových vlakov za vyše 76 miliónov eur

Na trate ich chcú nasadiť do konca roka 2023.

Takéto vlaky majú jazdiť na našich tratiach.Takéto vlaky majú jazdiť na našich tratiach. (Zdroj: ZSSK)

BRATISLAVA, VÝCHODNÉ SLOVENSKO. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) podpísala v piatok s Ministerstvom dopravy a výstavby SR zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku na deväť nových moderných elektrických jednotiek v hodnote 76,3 milióna eur.

Na nákup vlakov tak môže národný dopravca využiť prostriedky Európskej únie a spolufinancovania zo štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Súvisiaci článok Zastarané pantografy zatiaľ opravia, postupne ich chcú úplne vyradiť Čítajte 

Kde budú jazdiť

Všetky nízkopodlažné jednotky plánuje ZSSK nasadiť v regionálnej doprave v Košickom a Prešovskom samosprávnom kraji do konca roku 2023.

SkryťVypnúť reklamu

Jazdiť budú na tratiach Košice - Lipany - Plaveč, Košice - Michaľany - Trebišov, resp. po elektrifikácii trate až po Humenné a Košice - Michaľany - Čierna nad Tisou.

Zmluvu s vybraným dodávateľom po ukončení verejného obstarávania chce dopravca podpísať ešte v auguste.

Tender pred uzavretím zmluvy už preskúmal Úrad pre verejné obstarávanie.

Vlaky budú mať minimálnu kapacitu 300 miest na sedenie pre cestujúcich 2. triedy, konštrukčne umožnia dosahovať rýchlosť 160 kilometrov za hodinu.

Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Roman Koreň po podpise zmluvy na Hlavnej stanici v Bratislave povedal, že v rámci tohto verejného obstarávania za pôvodnú cenu takmer 170 miliónov eur bez DPH majú možnosť uplatniť opciu na ďalších 11 elektrických jednotiek za 85 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Tieto peniaze chcú hľadať v novom programovom období eurofondov 2021 - 2027 z Operačného programu Slovensko, v pláne obnovy či z iných zdrojov.

„Máme možnosť na východné Slovensko dodať viac ako deväť elektrických jednotiek. Som rád, že sa podarilo splniť sľub, že na východné Slovensko budeme dodávať nové vozidlá,“ uviedol šéf ZSSK.

Súvisiaci článok Železnice stiahli z východného Slovenska všetky nové súpravy Čítajte 

Doležal sa vrátil ku kritike z minulosti

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina) odmietol kritiku z minulosti, že východ Slovenska je mimo záujmu rezortu pri zabezpečení nových vlakov.

„Práve naopak, na východ Slovenska smeruje významná investícia deväť kusov elektrických jednotiek,“ reagoval na dávnejšie obvinenia, že z východu vlaky sťahujú.

„Z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra sa snažíme vlaky alebo vozne rozmiestniť po celom Slovensku,“ poznamenal minister.

SkryťVypnúť reklamu

Potvrdil, že nové vlaky budú dodané najneskôr do konca roka 2023, dokedy je možné využiť peniaze EÚ z programového obdobia 2014 - 2020.

Súvisiaci článok Nové vlaky na východ? Tam úplne stačia aj stariny Čítajte 

Výber dodávateľa

ZSSK vybrala za dodávateľa nových vlakov spomedzi dvoch uchádzačov česko-slovenské konzorcium v zložení Škoda Transportation, a. s., Plzeň - ŽOS Trnava, a. s.

„Toto konzorcium predložilo najvýhodnejšiu ponuku, nielen čo sa týka ceny, ale aj dodacích technických podmienok, ktoré boli súčasťou hodnotiacich kritérií,“ podotkol Koreň.

Na druhom mieste skončil švajčiarsky Stadler Bussnang.

„Medzi prvým a druhým bol dosť evidentný rozdiel,“ dodal šéf ZSSK.

Škoda Transportation a ŽOS Trnava v súčasnosti už dodali národnému dopravcovi 18 z 25 nových elektrických jednotiek za 160 miliónov eur pre regionálnu dopravu v žilinskom a trenčianskom regióne. Všetky majú oproti priemeru vozidlového parku ZSSK nižšiu poruchovosť.

Súvisiaci článok Vlakvedúca: Starý vagón je niekedy lepší ako nový. Už sa na ňom ani nemá čo pokaziť Čítajte 

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  2. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  3. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  4. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  5. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  6. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 742
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 259
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 680
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 3 633
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 209
  6. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 2 767
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 582
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 412

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Krokom po minulosti rodiny Migazzi
  2. Adriana Boysová: Šuškandou opradená sexuálna výchova
  3. Matúš Lazúr: Kto bude šetriť a kto to celé zaplatí
  4. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Pre rodinnú firmu je vhodný externý poradca, pomôže riešiť aj konflikty (4. časť)
  5. Miriam Studeničová: Je čas poznať pravdu o astrálnom svete
  6. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  7. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  8. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 480
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 945
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 360
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 5 966
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 557
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 455
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 141
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 800
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Odvolávanie ministra financií Matoviča.

Sedem výrokov Matoviča, ktorými sa obhajoval pred odvolaním.


2 h
Vladimir Solovjov je moderátor a jedna z hlavných tvárí ruskej propagandy.

Na gruzínskych hraniciach má vzniknúť odvodová kancelária.


4 h
Sudkyňa Andrea Haitová.

Ministerka je navrhla zníženie platu i preloženie na nižší súd.


2 h
 Najmenej na troch miestach v Baltskom mori uniká plyn.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 15 h

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Krokom po minulosti rodiny Migazzi
  2. Adriana Boysová: Šuškandou opradená sexuálna výchova
  3. Matúš Lazúr: Kto bude šetriť a kto to celé zaplatí
  4. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Pre rodinnú firmu je vhodný externý poradca, pomôže riešiť aj konflikty (4. časť)
  5. Miriam Studeničová: Je čas poznať pravdu o astrálnom svete
  6. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  7. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  8. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 480
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 945
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 360
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 5 966
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 557
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 455
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 141
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 800
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu