Korzár logo Korzár
Pondelok, 17. máj, 2021 | Meniny má GizelaKrížovkyKrížovky
ROZHOVOR

Dnes by ste ich už nespoznali. Takto vyzerali železničné stanice kedysi

Košicko-bohumínska trať má jubileum.

Sekanie do Ružínskej skaly bolo jednou z najnáročnejších úloh.Sekanie do Ružínskej skaly bolo jednou z najnáročnejších úloh. (Zdroj: archív Železničného múzea)

Je to už 150 rokov, čo sa medzi Košicami a Žilinou preháňajú vlaky. Výstavba Košicko-bohumínskej trate priniesla veľký pokrok, no keď sa dnes vezieme do Tatier, na Spiš či do niektorej z množstva staníc, ani si nevieme predstaviť podmienky, v ktorých vznikla. Porozprávali sme sa o tom s MICHALOM TUNEGOM, riaditeľom Železničného múzea v Bratislave.

Takto pred 150 rokmi zažívalo vtedajšie horné Uhorsko mimoriadne udalosti – výstavbu Košicko-bohumínskej železnice. Asi sa to dá označiť za jeden z najzásadnejších krokov modernizácie, ktorý tento región nutne potreboval?

SkryťVypnúť reklamu

- Košicko-bohumínska železnica významne zasiahla do rozvoja celého severného Slovenska. V regióne bolo najvýznamnejším odvetvím železiarstvo, ktoré potrebovalo zásobovať rudou a distribuovať svoje produkty do celého Uhroska. To zabezpečovali povozníci, resp. povoznícke spoločnosti, ktoré ale nepostačovali svojou prepravnou kapacitou, boli drahé a nespoľahlivé. Preto môžeme príchod železnice naozaj označiť za jeden z najzásadnejších krokov rozvoja územia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes si už asi len ťažko vieme predstaviť podmienky, v akých sa táto jednokoľajová trať stavala. Napriek tomu dostali majitelia koncesie pomerne šibeničný termín – šesť rokov. Na prepojenie Košíc s Těšínom sa to zdá veľmi málo, alebo ani nie? Boli na to pripravení?

- Termín 6 rokov sa nakoniec neukázal až taký šibeničný, nakoľko zhotovitelia veľa času stratili rôznymi špekuláciami a finančnými problémami, ktoré sprevádzali prvé roky po udelení koncesie a aj tak dokázali včas spustiť prevádzku na jednotlivých úsekoch trate. Pravda je však aj to, že mnohé stavby neboli zhotovené bezchybne a aj keď sa prevádzka rozbehla, niektoré budovy neboli použiteľné bez ďalších opráv.

SkryťVypnúť reklamu

Ak by sme si zobrali územie dnešného východného Slovenska, teda od Košíc po Štrbu, bol tu nejaký úsek, ktorý bol mimoriadne náročný, kde sa výstavba dlho zdržala, lebo bola technologicky veľmi komplikovaná?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C7WS4 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M7WS4 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príbehy investorov: Na čo si dávať pozor?
  2. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  3. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  4. Po mesiacoch konečne jazdia na nových autách
  5. Viete, ako dlho trvá stiahnuť 3 GB v 5G sieti?
  6. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80%
  7. Ako môžu deti stráviť zmysluplný čas s modernými technológiami?
  8. Aká je pravda o francúzskych autách?
  9. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  10. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  1. Slovak model of the short - time work (Kurzarbeit)
  2. Po mesiacoch konečne jazdia na nových autách
  3. Ako môžu deti stráviť zmysluplný čas s modernými technológiami?
  4. Viete, ako dlho trvá stiahnuť 3 GB v 5G sieti?
  5. Aká je pravda o francúzskych autách?
  6. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80%
  7. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  8. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  9. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  10. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 17 348
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 13 552
  3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 11 347
  4. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 8 750
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 228
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 7 725
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 436
  8. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 651
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 380
  10. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 407
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Už ani fitnesscentrá či kúpaliská. Kde ešte treba testy?

Štát kúpil 64,9 milióna antigénových testov, množstvo ešte nepoužil.

4 h
Covid automat: Aké je rozdelenie okresov?

Opatrenia sú postavené na regionálnom systéme.

20m

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop