Niet pochýb o tom, že klasický motorizmus, založený na vozidlách so spaľovacími motormi, je zrejme za vrcholom. A to nie iba kvôli stále sa sprísňujúcim požiadavkám na emisie, ale aj preto, že zdroje fosílnych palív (ropy či plynu) nie sú nevyčerpateľné.
Svet sa akoby zhodol na tom, že terajšie autá s benzínovými či naftovými motormi budú postupne nahradené elektromobilmi, ktoré lokálne neprodukujú žiadne emisie.
Elektromobilita sa stala akousi modlou a krajiny sa doslova predbiehajú v tom, aký nárast počtu vozidiel s elektrickým pohonom zaznamenali. Takpovediac „opatrne“ sa narába s argumentmi, ktoré pripomínajú, že „nie je všetko zlato čo sa blyští“ a upozorňujú na úskalia či až negatíva elektromobility.
Jedným z nich je dostatok – či v súčasnosti skôr nedostatok – nabíjacích staníc. Je napríklad skutočne ťažké si predstaviť, že ak na parkovisku nášho typického panelákového sídliska budú povedzme polovicu automobilov tvoriť elektromobily, tak pre všetky bude k dispozícii nabíjacia stanica, umožňujúca cez noc dobiť batériu vozidla.
Objavili sa preto už vizionári, ktorí elektromobilitu považujú len za akýsi prechod k budúcej tzv. vodíkovej mobilite. Ide o mobilitu, založenú tiež na vozidlách s elektrickým pohonom, ale takým, ktorý nevyžaduje externé dobíjanie batérií. Zdrojom elektrickej energie pre tieto vozidlá sú tzv. palivové články, produkujúce elektrickú energiu – povedané veľmi zjednodušene - zlučovaním paliva a okysličovadla. Palivom je vodík, okysličovadlom vzdušný kyslík. Jednou z podstatných výhod takýchto článkov a nimi poháňaných vozidiel je to, že takpovediac odpadom činnosti palivových článkov je čistá voda.
Jednou z popredných firiem, vyvíjajúcich elektroautá na báze palivových článkov, je japonská firma Toyota. Tá na tokijskom autosalóne koncom minulého roka predstavila koncepčnú verziu druhej generácie svojho vodíkového auta Mirai, ktoré v sériovej podobe príde na trh v druhej polovici tohto roka.
Na rozdiel od prvej, štvormiestnej generácie modelu Mirai má nová verzia päť miest a svojimi rozmermi patrí do vyššej triedy: rázvor kolies je 292 cm, dĺžka 498 cm, šírka 189 cm a výška 147 cm. Vozidlo dostalo širokú prednú mriežku a jazdí na 20-palcových kolesách. V interiéri dominuje veľký, 12,3-palcový stredný displej, natočený k vodičovi, ktorý má pred sebou digitálny prístrojový panel.
Za hlavnú technickú novinku nového modelu Mirai treba považovať zvýšenie počtu tlakových nádrží na vodík z dvoch na tri. Celková kapacita nádrží sa tým zväčšila z piatich na šesť kilogramov vodíka. To spolu s inováciou samotného palivového článku viedlo k zvýšeniu dojazdu vozidla o 30 percent.
Zatiaľ čo doterajší Mirai prešiel s plnými nádržami 550 km, nový Mirai dokáže prejsť až 700 kilometrov. Naplnenie nádrží vodíkom trvá len niekoľko minút, teda oveľa kratšie ako dobitie batérií elektromobilu. Problém je ten, že počet vodíkových plniacich staníc je zatiaľ oveľa menší ako elektrických dobíjacích staníc. Nedá sa preto očakávať, že by počet vodíkových áut prudko narastal – napríklad v Nemecku jazdilo začiatkom minulého roka len 138 vozidiel Mirai, z toho deväť súkromných.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.