Korzár logo Korzár
Štvrtok, 4. marec, 2021 | Meniny má KazimírKrížovkyKrížovky

Od leteckej tragédie pri Hejciach uplynulo 14 rokov. Zahynulo 42 ľudí

Vracali sa z misie, haváriu prežil jediný.

Pamätník obetiam leteckej katastrofy, pri ktorej zahynulo 42 ľudí.Pamätník obetiam leteckej katastrofy, pri ktorej zahynulo 42 ľudí. (Zdroj: TASR/Roman Hanc)

KOŠICE. Vojenský špeciál An-24 havaroval pred 14 rokmi 19. januára 2006 po náraze do kopca Borsó pri severomaďarskej obci Hejce.

Na palube lietadla bolo 43 ľudí vracajúcich sa z mierovej misie KFOR v srbskej provincii Kosovo.

Tragickú leteckú nehodu neprežilo 41 profesionálnych vojakov a jeden civilný zamestnanec Ministerstva obrany SR.

Prežil jediný vojak, v tom čase nadporučík Martin Farkaš.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Havária pri hraniciach

Z letiska v kosovskej Prištine odštartovali 19. januára 2006 o 17:15 dve vojenské lietadlá so slovenskými príslušníkmi mierových síl.

Skryť Vypnúť reklamu

Ich pristátie bolo plánované o 19:40 na letisku v Košiciach.

Pri približovaní sa na pristátie o 19:30 jedno z lietadiel havarovalo neďaleko maďarsko-slovenských hraníc.

Súvisiaci článok Hejce po desiatich rokoch: Bolestné spomienky stále žijú Čítajte 

Išlo o lietadlo sovietskej výroby Antonov An-24V z roku 1969.

Prvé vyrozumenie o nehode získalo Centrum riadenia vzdušných operácií (CRVO) o 19:38.

V priebehu niekoľkých minút (o 19:46) vyhlásila Letecká pátracia záchranná služba (LPZS) pohotovosť prvého stupňa a k miestu nehody vzlietol z letiska Sliač vrtuľník Mi-17, ktorému sa o 20:30 podarilo lokalizovať miesto nehody.

O pol hodiny prekročili slovensko-maďarskú hranicu štyri sanitky a hasiči z Košíc.

Na mieste nehody, v mimoriadne ťažko prístupnom teréne a v mraze našli záchranári živého len nadporučíka Martina Farkaša a transportovali ho do košickej Fakultnej nemocnice L. Pasteura.

Skryť Vypnúť reklamu

Hľadanie príčin

Trosky lietadla neskôr previezli na leteckú základňu v Prešove a podrobili ho dôkladnému vyšetrovaniu.

Príčina havárie nebola napriek nájdeniu funkčných čiernych skriniek dlhý čas úplne jasná.

Nakoniec sa však potvrdila pôvodná domnienka a vyšetrovanie sa uzavrelo s tým, že hlavnou príčinou havárie bolo pravdepodobne zlyhanie posádky lietadla.

Posádka sa zrejme dopustila navigačnej chyby, keď sa k pristávacej dráhe nepribližovala nížinným údolím Hornádu, ale letela východnejšie nad kopcami Zempléni-hegység.

Žiadali obnovenie vyšetrovania

Súvisiaci článok Haváriu vojenského lietadla pri obci Hejce vyšetrovať nebudú Čítajte 

Pri klesaní nevyužila prístroje, ktoré mala k dispozícii a nedodržala bezpečnú výšku nad terénom.

Po desiatich rokoch od nehody v roku 2016 sa niektorí pozostalí dožadovali nového vyšetrenia havárie, pretože podľa nich závery vyšetrovania vychádzali z neúplných informácií.

Skryť Vypnúť reklamu

Generálna prokuratúra SR však skonštatovala, že pôvodné rozhodnutie o zastavení trestného stíhania v prípade havárie bolo vydané zákonne.

Analýza podľa oficiálnych informácií nepotvrdila zlyhanie leteckej techniky.

Keďže chýbajú objektívne dôkazy, príčinu nehody nebolo možné jednoznačne určiť.

Emotívna rozlúčka v Prešove

Januárová havária slovenského vojenského špeciálu An-24 z roku 2006 je najväčšou tragédiou v histórii slovenského letectva.

Na Slovensku bol po nehode 24-hodinový štátny smútok.

Na rozlúčke s plnými vojenskými poctami sa v prešovskej mestskej hale Jána Pavla II. zúčastnili tisíce ľudí.

Na pohreb obetí pricestoval aj úradujúci generálny tajomník NATO Jaap de Hoop Scheffer.

Vtedajší slovenský minister obrany Juraj Liška (SDKÚ-DS) po tragédii podal demisiu.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  2. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  3. Získaj náskok pred štartom
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  7. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  8. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  9. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  2. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  3. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  4. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  7. BILLA má nový vernostný program pre deti – „SuperOsma“
  8. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  9. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  10. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 18 341
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 886
  3. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 15 521
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 8 338
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 8 126
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 493
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 379
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 6 979
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 578
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 103
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Liberalizmus sa nedá liečiť exorcizmom, predstavuje posledné štádium posadnutnosti.

3. mar
Premiér Igor Matovič a vľavo prezident Ukrajiny Volodymyr Zelenskyj.

Matovič sa za vtip ospravedlnil.

3 h
Minister obrany Jaroslav Naď.

Rozhovory ZKH s ministrom obrany.

6 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop