Korzár logo Korzár

Zakladateľ Čiernych dier: Mnohé pamiatky ďalšie generácie už neuvidia

Martin Lipták o projekte, popularizujúcom zabudnuté pamiatky.

Zakladatelia Čiernych dier, v strede Martin Lipták.Zakladatelia Čiernych dier, v strede Martin Lipták. (Zdroj: FB/Čierne diery)

Jedného dňa si traja kamaráti uvedomili, že Slovensko je plné zabudnutých priemyselných pamiatok, oplývajúcich veľkou hodnotou, o ktorej však vie len málokto. Rozhodli sa to zmeniť a založili projekt Čierne diery. Teraz cestujú po krajine a zbierajú materiál o starých sídlach, baniach či továrňach, ktoré o pár rokov už nemusia existovať. Ich projekt si za krátku dobu našiel tisíce fanúšikov. Jeden z členov tímu Čierny dier, MARTIN LIPTÁK, odhalil, čo ich k projektu spočiatku viedlo, ako k popularizácii pamiatok pristupujú i to, kam ďalej smerujú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Neraz ste už rozprávali príbeh toho, ako vznikla myšlienka vytvoriť projekt Čiernych dier. Teda, že ste mali pocit, že sú industriálne pamiatky na Slovenku málo spopularizované a rozhodli ste sa to zmeniť. Slovensko má však nedostatky v mnohých oblastiach histórie či cestovného ruchu. Čo vás teda viedlo k výberu práve tohto druhu pamiatok, ktoré, zdá sa, predtým nikoho veľmi nezaujímali?

- Samozrejme, technické pamiatky máme v prvom rade úprimne radi. Zaujímame sa o ne, hľadáme ich a cestujeme za nimi už niekoľko rokov a z voľnočasovej aktivity sa stal v podstate záväzok pre kultúrne dedičstvo, ale aj pre desiatky tisíc fanúšikov, ktorí sledujú naše fotoreportáže a čítajú naše články.

Tomuto druhu pamiatok sa dlhodobo venuje viacero historikov a architektov, ale mali sme pocit, že chýba popularizácia u širšej verejnosti. Na to, aby si pamiatky ľudia viac vážili, musia si k nim najprv vytvoriť vzťah. Mali by pochopiť ich hodnoty a príbeh. A to sa dá len ťažko, ak o niektorých cenných pamiatkach nie je na internete takmer ani zmienka. Niekedy ani ich poloha. Keď sa toho nikto neujal, rozhodli sme sa takúto mapu s článkami vytvoriť my. A odtiaľ sa to začalo nabaľovať.

SkryťVypnúť reklamu

Čierne diery ste vytvorili spolu s dvoma ďalšími nadšencami, Miroslavom Beňákom a Andrejom Sarvašom. Poznali ste sa už aj predtým, alebo vás spojil dohromady práve spoločný záujem o slovenské poklady?

- V prvom rade sme dlhoroční priatelia, až potom členovia združenia Čierne diery. Do veľkej miery to ovplyvňuje aj to, čo robíme a ako fungujeme: spontánne, so zápalom, ale zároveň bez formálnych porád a niekedy aj s ostrými hádkami, aké znesú len priatelia.

Hoci sa venujeme technickým pamiatkam, z dvoch tretín sme hlavne ľudia komunikácie. Ja pracujem ako marketér, Andrej ako novinár a Miroslav je architekt, ktorý sa zaujíma najmä o priemyselné stavby. Našou činnosťou sa ani tak nesnažíme objaviť koleso, skôr pútavo spojiť a prerozprávať doterajšie poznatky, aby sa pre ne ľudia nadchli.

SkryťVypnúť reklamu

Bol to čisto váš spoločný nápad vytvoriť takýto projekt, alebo vás k tomu inšpirovalo už niečo existujúce?

- Dá sa povedať, že zatiaľ čo my ako Čierne diery pokrývame rôzne druhy technických pamiatok, od tovární, cez robotnícke kolónie až po dopravné stavby, tak na každý z týchto druhov existuje napríklad v Česku samostatné združenie. Sú tam fanúšikovia tovární, vodojemov, komínov, dokonca aj kanalizácií. Mnohé z týchto združení vyvíjajú veľmi systematickú prácu v mapovaní pamiatok a technických stavieb.

Robíme, čo nám na Slovensku chýbalo, aj keď hlavne v bratislavskej mierke sa tejto činnosti pred nami venovali napríklad naši priatelia z Klubu ochrany technických pamiatok. Gemerským kostolíkom pomáha združenie Gotická cesta. A dali by sa menovať mnohé ďalšie.

Čiernym dieram ste sa začali venovať v rámci voľného času a popri vlastnej práci. Ako sa to vôbec dá zvládať? Máte popri tom čas aj na rodinu či iné záľuby?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C63AW na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 953
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 6 494
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 6 257
  4. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 117
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 233
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 807
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 621
  8. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 327
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu