Korzár logo Korzár
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Prekoná Jesko 300-míľovú hranicu?

Švédska automobilka Koenigsegg prišla s novou kategóriou megaáut.

Jesko je podľa švédskeho výrobcu Koenigsegg megaautom, ktoré má ambície dosiahnuť maximálnu rýchlosť 300 míľ za hodinu, teda 482,8 km/h.Jesko je podľa švédskeho výrobcu Koenigsegg megaautom, ktoré má ambície dosiahnuť maximálnu rýchlosť 300 míľ za hodinu, teda 482,8 km/h. (Zdroj: Rado Mlýnek)

Dá sa s určitou pravdepodobnosťou povedať, že návštevníci medzinárodných autosalónov si bližšie prezerajú najmä dve kategórie nových automobilov.

Tú prvú predstavujú také novinky, ktoré by pre nich prichádzali do úvahy pri kúpe nového auta, tú druhú zase nové superluxusné či supervýkonné superšportové vozidlá, ktoré sú ale také drahé, že by si ich nikdy nemohli kúpiť.

Medzi výrobcov superšportových vozidiel patria napríklad firmy Pagani, Bugatti, McLaren, Hennessey, Zenvo či Rimac.

Niektoré z týchto firiem sa chvália tým, že nevyrábajú superšportové, ale až hyperšportové automobily – tak sa začali označovať vozidlá, ktorých maximálna rýchlosť presahuje 300 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tristomíľová méta zatiaľ nepokorená

Na nedávny jarný ženevský autosalón však prišla malá švédska automobilka Koenigsegg s novým modelom, ktorý podľa nej otvára ďalšiu kategóriu vozidiel – kategóriu megaáut.

Ide o model Jesko, ktorého maximálna rýchlosť by mala prekročiť 300-míľovú métu, teda rýchlosť 300 míľ za hodinu, čo je – prepočítané na naše zákonné jednotky – neuveriteľných 482,8 km/h.

Pravda, dosiahnutie spomenutej rýchlosti je zatiaľ len zbožným želaním automobilky, opierajúcim sa o počítačové simulácie.

Akú skutočnú maximálnu rýchlosť pri testovaní model Jesko dosiahol, to zatiaľ automobilka Koenigsegg nezverejnila.

Nízka hmotnosť motora

Spomeňme aspoň základné technické údaje modelu Jesko, ktorý nahrádza doterajší model Agera RS.

Nosná časť vozidla (tzv. šasi) je zhotovená z ľahkých uhlíkových kompozitov.

SkryťVypnúť reklamu

Šasi je o 40 mm dlhšie a o 22 mm vyššie ako u Agery RS, čím sa zväčšil priestor v interiéri.

Rázvor podvozka je 2 700 mm celková dĺžka megaauta je 4 610 mm, jeho šírka je 2 030 mm a výška 1 210 mm.

Hmotnosť vozidla bez prevádzkových náplní je 1 320 kg. Na pohon vozidla slúži päťlitrový vidlicový osemvalec so štyrmi ventilmi na valec, ktorý je prepĺňaný dvomi turbodúchadlami.

Vďaka použitiu mimoriadne ľahkého kľukového hriadeľa, ľahkých ojníc i piestov, je hmotnosť motora len 189 kg.

Deväťstupňová prevodovka

Motor môže spaľovať dve rôzne palivá, čím sa ovplyvňujú jeho výkonové charakteristiky.

Pri spaľovaní benzínu je maximálny výkon motora 955 kW pri 7 800 ot./min, hraničné otáčky sú 8 500 ot./min.

Pri spaľovaní paliva E85 (85 % etanolu, 15 % benzínu) je maximálny výkon dokonca až 1 195 kW.

SkryťVypnúť reklamu

Motor síce ohuruje svojím výkonom, ale skutočnou technickou lahôdkou je prevodovka.

Ide o deväťstupňovú prevodovku, vyvinutú inžiniermi firmy Koenigsegg.

Zvláštnosťou tejto prevodovky je to, že má sedem spojok, čo umožňuje automatike radenie s “preskakovaním“ stupňov – napríklad zo siedmeho stupňa priamo na štvrtý.

Označenie Jesko dostalo auto podľa krstného mena otca zakladateľa firmy, ktorým je Christian von Koenigsegg.

Megaauto Jesko má byť vyrobené len v 125 exemplároch, pričom všetky sú už predané – s potenciálne najrýchlejším sériovo vyrábaným autom sa vám už teda nepodarí zajazdiť, ani keby ste mali tri milióny dolárov na jeho kúpu.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  3. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  4. Nechajte sa zelektrizovať!
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  8. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 18 841
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 495
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 343
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 274
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 001
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 000
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 952
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 621

Blogy SME

  1. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť tretia- Čierna Hora- Zátoka Boka Kotorska, Kotor, Bar, čiernohorské pobrežie
  2. Štefan Vidlár: Hríby
  3. Drahomíra Podhorcová: BANDEROVCI
  4. Věra Tepličková: Tak nám už aj Tarabu pozvali vraj ku žľabu
  5. Matej Galo: OTVORTE OČI (Rusko vs. Ukrajina)
  6. Dušan Šrámek: Štúdium v Kanade
  7. Miriam Studeničová: Kresťanstvo sa v niečom zásadnom mýli! V čom?
  8. Rastislav Profant: Putin, vojnový zločinec, masový vrah a mafián, dal svetu ultimátum: alebo mi dáte Ukrajinu, alebo začnem nukleárnu vojnu.
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 874
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 581
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 162
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 843
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 690
  6. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 781
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 502
  8. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 2 028
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť tretia- Čierna Hora- Zátoka Boka Kotorska, Kotor, Bar, čiernohorské pobrežie
  2. Štefan Vidlár: Hríby
  3. Drahomíra Podhorcová: BANDEROVCI
  4. Věra Tepličková: Tak nám už aj Tarabu pozvali vraj ku žľabu
  5. Matej Galo: OTVORTE OČI (Rusko vs. Ukrajina)
  6. Dušan Šrámek: Štúdium v Kanade
  7. Miriam Studeničová: Kresťanstvo sa v niečom zásadnom mýli! V čom?
  8. Rastislav Profant: Putin, vojnový zločinec, masový vrah a mafián, dal svetu ultimátum: alebo mi dáte Ukrajinu, alebo začnem nukleárnu vojnu.
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 874
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 581
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 162
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 843
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 690
  6. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 781
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 502
  8. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 2 028
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu