Korzár logo Korzár

Prekoná Jesko 300-míľovú hranicu?

Švédska automobilka Koenigsegg prišla s novou kategóriou megaáut.

Jesko je podľa švédskeho výrobcu Koenigsegg megaautom, ktoré má ambície dosiahnuť maximálnu rýchlosť 300 míľ za hodinu, teda 482,8 km/h.Jesko je podľa švédskeho výrobcu Koenigsegg megaautom, ktoré má ambície dosiahnuť maximálnu rýchlosť 300 míľ za hodinu, teda 482,8 km/h. (Zdroj: Rado Mlýnek)

Dá sa s určitou pravdepodobnosťou povedať, že návštevníci medzinárodných autosalónov si bližšie prezerajú najmä dve kategórie nových automobilov.

Tú prvú predstavujú také novinky, ktoré by pre nich prichádzali do úvahy pri kúpe nového auta, tú druhú zase nové superluxusné či supervýkonné superšportové vozidlá, ktoré sú ale také drahé, že by si ich nikdy nemohli kúpiť.

Medzi výrobcov superšportových vozidiel patria napríklad firmy Pagani, Bugatti, McLaren, Hennessey, Zenvo či Rimac.

Niektoré z týchto firiem sa chvália tým, že nevyrábajú superšportové, ale až hyperšportové automobily – tak sa začali označovať vozidlá, ktorých maximálna rýchlosť presahuje 300 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tristomíľová méta zatiaľ nepokorená

Na nedávny jarný ženevský autosalón však prišla malá švédska automobilka Koenigsegg s novým modelom, ktorý podľa nej otvára ďalšiu kategóriu vozidiel – kategóriu megaáut.

Ide o model Jesko, ktorého maximálna rýchlosť by mala prekročiť 300-míľovú métu, teda rýchlosť 300 míľ za hodinu, čo je – prepočítané na naše zákonné jednotky – neuveriteľných 482,8 km/h.

Pravda, dosiahnutie spomenutej rýchlosti je zatiaľ len zbožným želaním automobilky, opierajúcim sa o počítačové simulácie.

Akú skutočnú maximálnu rýchlosť pri testovaní model Jesko dosiahol, to zatiaľ automobilka Koenigsegg nezverejnila.

Nízka hmotnosť motora

Spomeňme aspoň základné technické údaje modelu Jesko, ktorý nahrádza doterajší model Agera RS.

Nosná časť vozidla (tzv. šasi) je zhotovená z ľahkých uhlíkových kompozitov.

SkryťVypnúť reklamu

Šasi je o 40 mm dlhšie a o 22 mm vyššie ako u Agery RS, čím sa zväčšil priestor v interiéri.

Rázvor podvozka je 2 700 mm celková dĺžka megaauta je 4 610 mm, jeho šírka je 2 030 mm a výška 1 210 mm.

Hmotnosť vozidla bez prevádzkových náplní je 1 320 kg. Na pohon vozidla slúži päťlitrový vidlicový osemvalec so štyrmi ventilmi na valec, ktorý je prepĺňaný dvomi turbodúchadlami.

Vďaka použitiu mimoriadne ľahkého kľukového hriadeľa, ľahkých ojníc i piestov, je hmotnosť motora len 189 kg.

Deväťstupňová prevodovka

Motor môže spaľovať dve rôzne palivá, čím sa ovplyvňujú jeho výkonové charakteristiky.

Pri spaľovaní benzínu je maximálny výkon motora 955 kW pri 7 800 ot./min, hraničné otáčky sú 8 500 ot./min.

Pri spaľovaní paliva E85 (85 % etanolu, 15 % benzínu) je maximálny výkon dokonca až 1 195 kW.

SkryťVypnúť reklamu

Motor síce ohuruje svojím výkonom, ale skutočnou technickou lahôdkou je prevodovka.

Ide o deväťstupňovú prevodovku, vyvinutú inžiniermi firmy Koenigsegg.

Zvláštnosťou tejto prevodovky je to, že má sedem spojok, čo umožňuje automatike radenie s “preskakovaním“ stupňov – napríklad zo siedmeho stupňa priamo na štvrtý.

Označenie Jesko dostalo auto podľa krstného mena otca zakladateľa firmy, ktorým je Christian von Koenigsegg.

Megaauto Jesko má byť vyrobené len v 125 exemplároch, pričom všetky sú už predané – s potenciálne najrýchlejším sériovo vyrábaným autom sa vám už teda nepodarí zajazdiť, ani keby ste mali tri milióny dolárov na jeho kúpu.

Meta

Ilustračné foto.

Výsledok pozitívne ovplyvnili najmä riešenia založené na AI a cloudové služby.


TASR
Ilustračné foto.

Firmám udelili pokutu vo výške 700 miliónov eur.


SITA 1
Súvisiace témy: Zaujímavosti

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 520
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 088
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 127
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 422
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 241
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 874
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 667
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 624
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu