Korzár logo Korzár
Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Prekoná Jesko 300-míľovú hranicu?

Švédska automobilka Koenigsegg prišla s novou kategóriou megaáut.

Jesko je podľa švédskeho výrobcu Koenigsegg megaautom, ktoré má ambície dosiahnuť maximálnu rýchlosť 300 míľ za hodinu, teda 482,8 km/h.Jesko je podľa švédskeho výrobcu Koenigsegg megaautom, ktoré má ambície dosiahnuť maximálnu rýchlosť 300 míľ za hodinu, teda 482,8 km/h. (Zdroj: Rado Mlýnek)

Dá sa s určitou pravdepodobnosťou povedať, že návštevníci medzinárodných autosalónov si bližšie prezerajú najmä dve kategórie nových automobilov.

Tú prvú predstavujú také novinky, ktoré by pre nich prichádzali do úvahy pri kúpe nového auta, tú druhú zase nové superluxusné či supervýkonné superšportové vozidlá, ktoré sú ale také drahé, že by si ich nikdy nemohli kúpiť.

Medzi výrobcov superšportových vozidiel patria napríklad firmy Pagani, Bugatti, McLaren, Hennessey, Zenvo či Rimac.

Niektoré z týchto firiem sa chvália tým, že nevyrábajú superšportové, ale až hyperšportové automobily – tak sa začali označovať vozidlá, ktorých maximálna rýchlosť presahuje 300 km/h.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tristomíľová méta zatiaľ nepokorená

Na nedávny jarný ženevský autosalón však prišla malá švédska automobilka Koenigsegg s novým modelom, ktorý podľa nej otvára ďalšiu kategóriu vozidiel – kategóriu megaáut.

Ide o model Jesko, ktorého maximálna rýchlosť by mala prekročiť 300-míľovú métu, teda rýchlosť 300 míľ za hodinu, čo je – prepočítané na naše zákonné jednotky – neuveriteľných 482,8 km/h.

Pravda, dosiahnutie spomenutej rýchlosti je zatiaľ len zbožným želaním automobilky, opierajúcim sa o počítačové simulácie.

Akú skutočnú maximálnu rýchlosť pri testovaní model Jesko dosiahol, to zatiaľ automobilka Koenigsegg nezverejnila.

Nízka hmotnosť motora

Spomeňme aspoň základné technické údaje modelu Jesko, ktorý nahrádza doterajší model Agera RS.

Nosná časť vozidla (tzv. šasi) je zhotovená z ľahkých uhlíkových kompozitov.

Skryť Vypnúť reklamu

Šasi je o 40 mm dlhšie a o 22 mm vyššie ako u Agery RS, čím sa zväčšil priestor v interiéri.

Rázvor podvozka je 2 700 mm celková dĺžka megaauta je 4 610 mm, jeho šírka je 2 030 mm a výška 1 210 mm.

Hmotnosť vozidla bez prevádzkových náplní je 1 320 kg. Na pohon vozidla slúži päťlitrový vidlicový osemvalec so štyrmi ventilmi na valec, ktorý je prepĺňaný dvomi turbodúchadlami.

Vďaka použitiu mimoriadne ľahkého kľukového hriadeľa, ľahkých ojníc i piestov, je hmotnosť motora len 189 kg.

Deväťstupňová prevodovka

Motor môže spaľovať dve rôzne palivá, čím sa ovplyvňujú jeho výkonové charakteristiky.

Pri spaľovaní benzínu je maximálny výkon motora 955 kW pri 7 800 ot./min, hraničné otáčky sú 8 500 ot./min.

Pri spaľovaní paliva E85 (85 % etanolu, 15 % benzínu) je maximálny výkon dokonca až 1 195 kW.

Skryť Vypnúť reklamu

Motor síce ohuruje svojím výkonom, ale skutočnou technickou lahôdkou je prevodovka.

Ide o deväťstupňovú prevodovku, vyvinutú inžiniermi firmy Koenigsegg.

Zvláštnosťou tejto prevodovky je to, že má sedem spojok, čo umožňuje automatike radenie s “preskakovaním“ stupňov – napríklad zo siedmeho stupňa priamo na štvrtý.

Označenie Jesko dostalo auto podľa krstného mena otca zakladateľa firmy, ktorým je Christian von Koenigsegg.

Megaauto Jesko má byť vyrobené len v 125 exemplároch, pričom všetky sú už predané – s potenciálne najrýchlejším sériovo vyrábaným autom sa vám už teda nepodarí zajazdiť, ani keby ste mali tri milióny dolárov na jeho kúpu.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  2. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  5. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  8. Vážení poslanci, to naozaj?
  9. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  2. Vážení poslanci, to naozaj?
  3. Koniec čakania na kuriéra
  4. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  5. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  6. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  7. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  8. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  9. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  10. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 11 408
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 642
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 893
  4. Stiahnite si stovky e-kníh 5 869
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 5 060
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 669
  7. Crème de la crème po slovensky 3 185
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 968
  9. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 2 885
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 2 656
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kľúčovou zbraňou proti delta variantu koronavírusu je zaočkovanie obidvoma dávkami vakcíny.

Aktuálne je na Slovensku zaočkovaných 26 percent obyvateľstva.


9 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako sa bude vyvíjať pandémia.


a 2 ďalší 7 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop