Korzár logo Korzár
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Prekoná Jesko 300-míľovú hranicu?

Švédska automobilka Koenigsegg prišla s novou kategóriou megaáut.

Jesko je podľa švédskeho výrobcu Koenigsegg megaautom, ktoré má ambície dosiahnuť maximálnu rýchlosť 300 míľ za hodinu, teda 482,8 km/h.Jesko je podľa švédskeho výrobcu Koenigsegg megaautom, ktoré má ambície dosiahnuť maximálnu rýchlosť 300 míľ za hodinu, teda 482,8 km/h. (Zdroj: Rado Mlýnek)

Dá sa s určitou pravdepodobnosťou povedať, že návštevníci medzinárodných autosalónov si bližšie prezerajú najmä dve kategórie nových automobilov.

Tú prvú predstavujú také novinky, ktoré by pre nich prichádzali do úvahy pri kúpe nového auta, tú druhú zase nové superluxusné či supervýkonné superšportové vozidlá, ktoré sú ale také drahé, že by si ich nikdy nemohli kúpiť.

Medzi výrobcov superšportových vozidiel patria napríklad firmy Pagani, Bugatti, McLaren, Hennessey, Zenvo či Rimac.

Niektoré z týchto firiem sa chvália tým, že nevyrábajú superšportové, ale až hyperšportové automobily – tak sa začali označovať vozidlá, ktorých maximálna rýchlosť presahuje 300 km/h.

Skryť Vypnúť reklamu

Tristomíľová méta zatiaľ nepokorená

Na nedávny jarný ženevský autosalón však prišla malá švédska automobilka Koenigsegg s novým modelom, ktorý podľa nej otvára ďalšiu kategóriu vozidiel – kategóriu megaáut.

Ide o model Jesko, ktorého maximálna rýchlosť by mala prekročiť 300-míľovú métu, teda rýchlosť 300 míľ za hodinu, čo je – prepočítané na naše zákonné jednotky – neuveriteľných 482,8 km/h.

Pravda, dosiahnutie spomenutej rýchlosti je zatiaľ len zbožným želaním automobilky, opierajúcim sa o počítačové simulácie.

Akú skutočnú maximálnu rýchlosť pri testovaní model Jesko dosiahol, to zatiaľ automobilka Koenigsegg nezverejnila.

Nízka hmotnosť motora

Spomeňme aspoň základné technické údaje modelu Jesko, ktorý nahrádza doterajší model Agera RS.

Nosná časť vozidla (tzv. šasi) je zhotovená z ľahkých uhlíkových kompozitov.

Skryť Vypnúť reklamu

Šasi je o 40 mm dlhšie a o 22 mm vyššie ako u Agery RS, čím sa zväčšil priestor v interiéri.

Rázvor podvozka je 2 700 mm celková dĺžka megaauta je 4 610 mm, jeho šírka je 2 030 mm a výška 1 210 mm.

Hmotnosť vozidla bez prevádzkových náplní je 1 320 kg. Na pohon vozidla slúži päťlitrový vidlicový osemvalec so štyrmi ventilmi na valec, ktorý je prepĺňaný dvomi turbodúchadlami.

Vďaka použitiu mimoriadne ľahkého kľukového hriadeľa, ľahkých ojníc i piestov, je hmotnosť motora len 189 kg.

Deväťstupňová prevodovka

Motor môže spaľovať dve rôzne palivá, čím sa ovplyvňujú jeho výkonové charakteristiky.

Pri spaľovaní benzínu je maximálny výkon motora 955 kW pri 7 800 ot./min, hraničné otáčky sú 8 500 ot./min.

Pri spaľovaní paliva E85 (85 % etanolu, 15 % benzínu) je maximálny výkon dokonca až 1 195 kW.

Skryť Vypnúť reklamu

Motor síce ohuruje svojím výkonom, ale skutočnou technickou lahôdkou je prevodovka.

Ide o deväťstupňovú prevodovku, vyvinutú inžiniermi firmy Koenigsegg.

Zvláštnosťou tejto prevodovky je to, že má sedem spojok, čo umožňuje automatike radenie s “preskakovaním“ stupňov – napríklad zo siedmeho stupňa priamo na štvrtý.

Označenie Jesko dostalo auto podľa krstného mena otca zakladateľa firmy, ktorým je Christian von Koenigsegg.

Megaauto Jesko má byť vyrobené len v 125 exemplároch, pričom všetky sú už predané – s potenciálne najrýchlejším sériovo vyrábaným autom sa vám už teda nepodarí zajazdiť, ani keby ste mali tri milióny dolárov na jeho kúpu.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 000
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 253
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 290
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 963
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 682
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 715
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 912
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 810
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 678
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 005
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Na úrade dostali termín počas zákazu vychádzania. Prišli, hrozili im pokutou

Rezort vnútra zatvoril svoje pracoviská až v utorok.

Počas utorka pristúpilo ministerstvo k zatvoreniu svojich pracovísk pre verejnosť.

Šiesti poslanci košickej župy odchádzajú z poslaneckého klubu Smeru

Nemôžu vytvoriť svoj vlastný. Chcú zmenu rokovacieho poriadku.

Ján Jakubov bude zrejme predsedom nového poslaneckého klubu strany Hlas.

Kauza správkyne nebankovky SaS Slovensko sa možno vráti na začiatok

Krajský súd zrušil rozsudok okresného, ten bude pokračovať v dokazovaní.

Obžalovaná Kristína Rigová (vpravo) s advokátkou Helenou Knopovou na krajskom súde.

V Medzilaborciach začali stavať stanicu. Stará už bola len na hanbu

Poslúži cestujúcim, ktorí idú vlakom aj autobusom.

Práce na výstavbe vlakovej a autobusovej stanice v Medzilaborciach sa začali.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Fica a Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.

Keď Sagana sledujem v médiách, vôbec sa nezmenil, tvrdí spolužiak

Už v šestnástich sníval, že pôjde na Tour.

Peter Sagan a René  Valent.
Boris Kollár.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop