Korzár logo Korzár
Nedeľa, 23. február, 2020 | Meniny má Roman, Romana

Škoda Octavia oslavuje 60 rokov, vyrobili ich vyše šesť a pol milióna

Českú značku vyrábajú či montujú aj v Ázii a Afrike.

„Oktávka“ je v súčasnosti celosvetovo najobľúbenejším modelom značky Škoda.

Z celkového počtu 1 253 700 vozidiel, ktoré český výrobca dodal vlani na trh, tvorila Octavia temer jednu tretinu (388 200 kusov).

Terajšia generácia modelu Octavia dostala meno podľa rovnomenného modelu, ktorý práve oslavuje šesťdesiatiny.

Prvé vozidlá s označením Octavia zišli z výrobnej linky závodu Škoda v Mladej Boleslavi v januári 1959, teda pred 60 rokmi.

Model Octavia a následne aj modely Octavia Super a Felicia technicky vychádzali z predchádzajúcich modelov 440, 445 a 450.

Článok pokračuje pod video reklamou

Náprava s nezávisle zavesenými kolesami

Hlavným vonkajším odlišovacím znakom nových škodoviek bola nová čelná partia s oválnou maskou, vyplnenou dovnútra prehnutými zvislými rebrami a ozdobenou vodorovnou chrómovanou lištou s firemným znakom (okrídlený šíp) v strede.

Z technického hľadiska bola hlavnou novinkou nová predná náprava s nezávisle zavesenými kolesami.

Pod kapotou bol spoľahlivý 1,1-litrový štvorvalec výkonu 29,4 kW, ktorý prostredníctvom štvorstupňovej prevodovky poháňal zadné kolesá.

Maximálka bola 110 či 130

Maximálna rýchlosť Octavie bola 110 km/h, priemerná spotreba bola okolo 7,7 l/100 km.

V ponuke bol aj model Octavia Super s výkonnejším 1,2-litrovým motorom, vyvíjajúcim 33 kW.

V roku 1960 mala na marcovom autosalóne v Ženeve premiéru športová verzia Octavia Touring Sport (TS), ktorej bol výkon zvýšený na 37 kW.

Po homologizácii FIA slávilo toto auto s maximálnou rýchlosťou 130 km/h mnohé úspechy v automobilovom športe – medzi inými aj tri víťazstvá (v svojej triede) na Rallye Monte Carlo.

Štedrý batožinový priestor

Na septembrovom brnianskom medzinárodnom strojárskom veľtrhu v roku 1960 predstavila Škoda verziu Octavia Combi s dvojkrídlovými, horizontálne delenými piatymi dverami.

Toto kompaktné kombi, dlhé 4 065 mm, ponúkalo pri obsadení piatimi osobami batožinový priestor s objemom 690 litrov (po strop).

Po sklopení zadných sedadiel sa dal do vozidla naložiť náklad s objemom až 1 050 litrov.

Posledná dvojdverová Octavia (verzie Super) zišla z montážnej linky v Mladej Boleslavi 11. apríla 1964, aby uvoľnila miesto na výrobu nového radu Škoda 1000/1100 MB so samonosnou karosériou a motorom vzadu. Posledná Octavia s karosériou kombi opustila závod v Kvasinách 21. decembra 1971.

V období rokov 1959 až 1971 bolo vyrobených vyše 360 000 automobilov Octavia pôvodnej generácie, z toho bolo vyše 54 000 kombíkov.

Málo známym faktom je, že robustná a spoľahlivá Škoda Octavia sa v roku 1966 stala základom prvého novozélandského automobilu Trekka.

Vrátila sa po dvadsaťročnej pauze

Prenesme sa teraz do menej dávnej minulosti. V roku 1992, krátko po začlenení značky Škoda do koncernu Volkswagen, sa začal vývoj celkom nového modelu, ktorý sa vrátil k legendárnemu typovému označeniu Octavia.

O obľúbenosti Octavie svedčí to, že doteraz bolo od roku 1959 vyrobených temer 6,5 milióna „oktávok“ všetkých generácií.

Škoda Octavia sa dnes okrem Česka vyrába resp. montuje aj v Číne, Indii, Rusku, Kazachstane a Alžírsku.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  3. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  4. Jarné prázdniny na lyžiach? Jednoznačne v Jasnej
  5. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  6. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  7. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  8. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  9. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  10. Darujte od srdca pre rozum
  1. Tipy na darček pre krstniatko
  2. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  3. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  4. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  5. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  6. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  7. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  8. Ktorá farba je tá tvoja?
  9. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  10. ... viac ako vzdelanie
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 17 354
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 9 655
  3. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 8 596
  4. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 5 710
  5. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 4 920
  6. Slovensko potrebuje dezinFicovať 4 654
  7. SME proti extrémizmu na školách 4 516
  8. Darujte od srdca pre rozum 4 427
  9. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 4 338
  10. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 4 188

Téma: Motorizmus

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Škoda, Škoda Octavia

Neprehliadnite tiež

Silný vietor očakávajú meteorológovia na celom území Slovenska

V regiónoch Tatry a Zamagurie predpovedajú snehové jazyky a záveje.

Ilustračné.

Skialpinisti v noci uviazli v centrálnom žľabe Kriváňa

Záchranárom pomohli počas pátracej akcie GPS súradnice.

Ilustračné.

Košičanom vrátia za teplo vyše milión eur

Tepláreň sľubuje vrátiť 1,6 milióna, Tepelné hospodárstvo peniaze prerozdelí.

Ilustračné foto.

Rómsky bojový šampión: Nezažil som žiadnu diskrimináciu

Julian Makula je majstrom Európy v brazílskom ju-jitsu.

Julian Makula.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop