Korzár logo Korzár
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Škoda Octavia oslavuje 60 rokov, vyrobili ich vyše šesť a pol milióna

Českú značku vyrábajú či montujú aj v Ázii a Afrike.

„Oktávka“ je v súčasnosti celosvetovo najobľúbenejším modelom značky Škoda.

Z celkového počtu 1 253 700 vozidiel, ktoré český výrobca dodal vlani na trh, tvorila Octavia temer jednu tretinu (388 200 kusov).

Terajšia generácia modelu Octavia dostala meno podľa rovnomenného modelu, ktorý práve oslavuje šesťdesiatiny.

Prvé vozidlá s označením Octavia zišli z výrobnej linky závodu Škoda v Mladej Boleslavi v januári 1959, teda pred 60 rokmi.

Model Octavia a následne aj modely Octavia Super a Felicia technicky vychádzali z predchádzajúcich modelov 440, 445 a 450.

Skryť Vypnúť reklamu

Náprava s nezávisle zavesenými kolesami

Hlavným vonkajším odlišovacím znakom nových škodoviek bola nová čelná partia s oválnou maskou, vyplnenou dovnútra prehnutými zvislými rebrami a ozdobenou vodorovnou chrómovanou lištou s firemným znakom (okrídlený šíp) v strede.

Z technického hľadiska bola hlavnou novinkou nová predná náprava s nezávisle zavesenými kolesami.

Pod kapotou bol spoľahlivý 1,1-litrový štvorvalec výkonu 29,4 kW, ktorý prostredníctvom štvorstupňovej prevodovky poháňal zadné kolesá.

Maximálka bola 110 či 130

Maximálna rýchlosť Octavie bola 110 km/h, priemerná spotreba bola okolo 7,7 l/100 km.

V ponuke bol aj model Octavia Super s výkonnejším 1,2-litrovým motorom, vyvíjajúcim 33 kW.

V roku 1960 mala na marcovom autosalóne v Ženeve premiéru športová verzia Octavia Touring Sport (TS), ktorej bol výkon zvýšený na 37 kW.

Skryť Vypnúť reklamu

Po homologizácii FIA slávilo toto auto s maximálnou rýchlosťou 130 km/h mnohé úspechy v automobilovom športe – medzi inými aj tri víťazstvá (v svojej triede) na Rallye Monte Carlo.

Štedrý batožinový priestor

Na septembrovom brnianskom medzinárodnom strojárskom veľtrhu v roku 1960 predstavila Škoda verziu Octavia Combi s dvojkrídlovými, horizontálne delenými piatymi dverami.

Toto kompaktné kombi, dlhé 4 065 mm, ponúkalo pri obsadení piatimi osobami batožinový priestor s objemom 690 litrov (po strop).

Po sklopení zadných sedadiel sa dal do vozidla naložiť náklad s objemom až 1 050 litrov.

Posledná dvojdverová Octavia (verzie Super) zišla z montážnej linky v Mladej Boleslavi 11. apríla 1964, aby uvoľnila miesto na výrobu nového radu Škoda 1000/1100 MB so samonosnou karosériou a motorom vzadu. Posledná Octavia s karosériou kombi opustila závod v Kvasinách 21. decembra 1971.

Skryť Vypnúť reklamu

V období rokov 1959 až 1971 bolo vyrobených vyše 360 000 automobilov Octavia pôvodnej generácie, z toho bolo vyše 54 000 kombíkov.

Málo známym faktom je, že robustná a spoľahlivá Škoda Octavia sa v roku 1966 stala základom prvého novozélandského automobilu Trekka.

Vrátila sa po dvadsaťročnej pauze

Prenesme sa teraz do menej dávnej minulosti. V roku 1992, krátko po začlenení značky Škoda do koncernu Volkswagen, sa začal vývoj celkom nového modelu, ktorý sa vrátil k legendárnemu typovému označeniu Octavia.

O obľúbenosti Octavie svedčí to, že doteraz bolo od roku 1959 vyrobených temer 6,5 milióna „oktávok“ všetkých generácií.

Škoda Octavia sa dnes okrem Česka vyrába resp. montuje aj v Číne, Indii, Rusku, Kazachstane a Alžírsku.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  2. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  3. Bývanie v meste predlžuje život
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  6. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  7. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  8. Aká je chémia vôní
  9. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  7. Aká je chémia vôní
  8. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  9. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  10. Bývanie v meste predlžuje život
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 28 950
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 18 228
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 13 577
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 109
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 412
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 230
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 847
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 568
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 489
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 075
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Motorizmus

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Škoda, Škoda Octavia

Neprehliadnite tiež

ROZHOVOR

Pediatrička: Niekedy som očkovala na chrípku 600 detí za rok, teraz približne 50

Ľudia si zvykajú, že nemôžu behať za lekárom so všetkým.

Pediatrička Eva Ševecová.
Rozhovor

Archeológ: Hrady síce opravujeme, ale tie nežijú

Michal Keruľ chcel odhaľovať poklady histórie, teraz ich pomáha strážiť.

Michal Keruľ s rodinou.
Humenskí poslanci nájomnú zmluvu so spracovateľom ovocia neschválili.
Vrak pred rodinným domom začínajú úrady riešiť.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop