Korzár logo Korzár
Streda, 24. apríl, 2019 | Meniny má Juraj
Nájdete nás na webe

Škoda Octavia oslavuje 60 rokov, vyrobili ich vyše šesť a pol milióna

Českú značku vyrábajú či montujú aj v Ázii a Afrike.

„Oktávka“ je v súčasnosti celosvetovo najobľúbenejším modelom značky Škoda.

Z celkového počtu 1 253 700 vozidiel, ktoré český výrobca dodal vlani na trh, tvorila Octavia temer jednu tretinu (388 200 kusov).

Terajšia generácia modelu Octavia dostala meno podľa rovnomenného modelu, ktorý práve oslavuje šesťdesiatiny.

Prvé vozidlá s označením Octavia zišli z výrobnej linky závodu Škoda v Mladej Boleslavi v januári 1959, teda pred 60 rokmi.

Model Octavia a následne aj modely Octavia Super a Felicia technicky vychádzali z predchádzajúcich modelov 440, 445 a 450.

Náprava s nezávisle zavesenými kolesami

Hlavným vonkajším odlišovacím znakom nových škodoviek bola nová čelná partia s oválnou maskou, vyplnenou dovnútra prehnutými zvislými rebrami a ozdobenou vodorovnou chrómovanou lištou s firemným znakom (okrídlený šíp) v strede.

Z technického hľadiska bola hlavnou novinkou nová predná náprava s nezávisle zavesenými kolesami.

Pod kapotou bol spoľahlivý 1,1-litrový štvorvalec výkonu 29,4 kW, ktorý prostredníctvom štvorstupňovej prevodovky poháňal zadné kolesá.

Maximálka bola 110 či 130

Maximálna rýchlosť Octavie bola 110 km/h, priemerná spotreba bola okolo 7,7 l/100 km.

V ponuke bol aj model Octavia Super s výkonnejším 1,2-litrovým motorom, vyvíjajúcim 33 kW.

V roku 1960 mala na marcovom autosalóne v Ženeve premiéru športová verzia Octavia Touring Sport (TS), ktorej bol výkon zvýšený na 37 kW.

Po homologizácii FIA slávilo toto auto s maximálnou rýchlosťou 130 km/h mnohé úspechy v automobilovom športe – medzi inými aj tri víťazstvá (v svojej triede) na Rallye Monte Carlo.

Štedrý batožinový priestor

Na septembrovom brnianskom medzinárodnom strojárskom veľtrhu v roku 1960 predstavila Škoda verziu Octavia Combi s dvojkrídlovými, horizontálne delenými piatymi dverami.

Toto kompaktné kombi, dlhé 4 065 mm, ponúkalo pri obsadení piatimi osobami batožinový priestor s objemom 690 litrov (po strop).

Po sklopení zadných sedadiel sa dal do vozidla naložiť náklad s objemom až 1 050 litrov.

Posledná dvojdverová Octavia (verzie Super) zišla z montážnej linky v Mladej Boleslavi 11. apríla 1964, aby uvoľnila miesto na výrobu nového radu Škoda 1000/1100 MB so samonosnou karosériou a motorom vzadu. Posledná Octavia s karosériou kombi opustila závod v Kvasinách 21. decembra 1971.

V období rokov 1959 až 1971 bolo vyrobených vyše 360 000 automobilov Octavia pôvodnej generácie, z toho bolo vyše 54 000 kombíkov.

Málo známym faktom je, že robustná a spoľahlivá Škoda Octavia sa v roku 1966 stala základom prvého novozélandského automobilu Trekka.

Vrátila sa po dvadsaťročnej pauze

Prenesme sa teraz do menej dávnej minulosti. V roku 1992, krátko po začlenení značky Škoda do koncernu Volkswagen, sa začal vývoj celkom nového modelu, ktorý sa vrátil k legendárnemu typovému označeniu Octavia.

O obľúbenosti Octavie svedčí to, že doteraz bolo od roku 1959 vyrobených temer 6,5 milióna „oktávok“ všetkých generácií.

Škoda Octavia sa dnes okrem Česka vyrába resp. montuje aj v Číne, Indii, Rusku, Kazachstane a Alžírsku.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  3. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  4. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  5. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  6. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  7. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  9. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  10. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  1. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  2. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  3. Gemerský expres priblíži nádherný kraj
  4. Takto sa môžete najlepšie chrániť pred výtlkmi
  5. Dokonalá záhrada? Nezabudnite na prísun vody.
  6. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  7. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  8. Women in business
  9. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  10. Bim Challenge 2019
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 22 865
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 10 142
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 417
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 6 909
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 482
  6. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 339
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 260
  8. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 3 361
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 946
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 593

Téma: Škoda Octavia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Škoda, Motorizmus

Neprehliadnite tiež

Mestský majetok v centre Košíc sa mení na ruiny, interiér budí hrôzu

Kontrolór navrhuje časť budov opraviť, časť predať a postaviť bytovky.

Hlavná 25.

Prešovský dopravný podnik chce kúpiť desať nových trolejbusov

Poslanci schválili investíciu za vyše 5 miliónov.

Dopravný podnik mesta Prešov chystá obnovu vozového parku.
Naši predkovia migrovali kvôli úniku z biedy, dnes sa to deje aj kvôli štúdiu na zahraničných univerzitách.

Košice pôjdu na plné gule. Taká šanca na double už možno nebude

Doma chcú sériu vyrovnať. Spoliehajú sa aj na divákov.

Finále volejbalovej extraligy sa do Košíc sťahuje za stavu 2:0 na zápasy pre Prievidzu.

Trofej Hráč mesiaca prvýkrát na Zemplíne, Kira tromfol aj Šporara

Michalovský brankár si ocenenie preberie pred duelom so Žilinou.

Brankár Michaloviec Matúš Kira ovládol posledné hlasovanie ankety Hráč mesiaca.

Hlavné správy zo Sme.sk

Café Európa: Ako sa zmení Ukrajina a čo čakať od Zelenského (video)

Diskusia o ukrajinských prezidentských voľbách.

Volodymyr Zelenskyj.
Peter Tóth
Dobré ráno

Dobré ráno: Polícia vedela, že Vadala tu buduje bunku mafie

Čo je horšie, že Gašpar klamal alebo si policajti nevymieňajú informácie.

Podcast Dobré Ráno
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Ak mohli sledovať novinárov, môžu sledovať aj vás

Nevieme, či sledovanie novinárov bol ojedinelý prípad.

Šéfredaktorka SME Beata Balogová.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop