Korzár logo Korzár
Pondelok, 3. október, 2022 | Meniny má Stela

Škoda Octavia oslavuje 60 rokov, vyrobili ich vyše šesť a pol milióna

Českú značku vyrábajú či montujú aj v Ázii a Afrike.

„Oktávka“ je v súčasnosti celosvetovo najobľúbenejším modelom značky Škoda.

Z celkového počtu 1 253 700 vozidiel, ktoré český výrobca dodal vlani na trh, tvorila Octavia temer jednu tretinu (388 200 kusov).

Terajšia generácia modelu Octavia dostala meno podľa rovnomenného modelu, ktorý práve oslavuje šesťdesiatiny.

Prvé vozidlá s označením Octavia zišli z výrobnej linky závodu Škoda v Mladej Boleslavi v januári 1959, teda pred 60 rokmi.

Model Octavia a následne aj modely Octavia Super a Felicia technicky vychádzali z predchádzajúcich modelov 440, 445 a 450.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Náprava s nezávisle zavesenými kolesami

Hlavným vonkajším odlišovacím znakom nových škodoviek bola nová čelná partia s oválnou maskou, vyplnenou dovnútra prehnutými zvislými rebrami a ozdobenou vodorovnou chrómovanou lištou s firemným znakom (okrídlený šíp) v strede.

Z technického hľadiska bola hlavnou novinkou nová predná náprava s nezávisle zavesenými kolesami.

Pod kapotou bol spoľahlivý 1,1-litrový štvorvalec výkonu 29,4 kW, ktorý prostredníctvom štvorstupňovej prevodovky poháňal zadné kolesá.

Maximálka bola 110 či 130

Maximálna rýchlosť Octavie bola 110 km/h, priemerná spotreba bola okolo 7,7 l/100 km.

V ponuke bol aj model Octavia Super s výkonnejším 1,2-litrovým motorom, vyvíjajúcim 33 kW.

V roku 1960 mala na marcovom autosalóne v Ženeve premiéru športová verzia Octavia Touring Sport (TS), ktorej bol výkon zvýšený na 37 kW.

SkryťVypnúť reklamu

Po homologizácii FIA slávilo toto auto s maximálnou rýchlosťou 130 km/h mnohé úspechy v automobilovom športe – medzi inými aj tri víťazstvá (v svojej triede) na Rallye Monte Carlo.

Štedrý batožinový priestor

Na septembrovom brnianskom medzinárodnom strojárskom veľtrhu v roku 1960 predstavila Škoda verziu Octavia Combi s dvojkrídlovými, horizontálne delenými piatymi dverami.

Toto kompaktné kombi, dlhé 4 065 mm, ponúkalo pri obsadení piatimi osobami batožinový priestor s objemom 690 litrov (po strop).

Po sklopení zadných sedadiel sa dal do vozidla naložiť náklad s objemom až 1 050 litrov.

Posledná dvojdverová Octavia (verzie Super) zišla z montážnej linky v Mladej Boleslavi 11. apríla 1964, aby uvoľnila miesto na výrobu nového radu Škoda 1000/1100 MB so samonosnou karosériou a motorom vzadu. Posledná Octavia s karosériou kombi opustila závod v Kvasinách 21. decembra 1971.

SkryťVypnúť reklamu

V období rokov 1959 až 1971 bolo vyrobených vyše 360 000 automobilov Octavia pôvodnej generácie, z toho bolo vyše 54 000 kombíkov.

Málo známym faktom je, že robustná a spoľahlivá Škoda Octavia sa v roku 1966 stala základom prvého novozélandského automobilu Trekka.

Vrátila sa po dvadsaťročnej pauze

Prenesme sa teraz do menej dávnej minulosti. V roku 1992, krátko po začlenení značky Škoda do koncernu Volkswagen, sa začal vývoj celkom nového modelu, ktorý sa vrátil k legendárnemu typovému označeniu Octavia.

O obľúbenosti Octavie svedčí to, že doteraz bolo od roku 1959 vyrobených temer 6,5 milióna „oktávok“ všetkých generácií.

Škoda Octavia sa dnes okrem Česka vyrába resp. montuje aj v Číne, Indii, Rusku, Kazachstane a Alžírsku.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  6. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 905
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 887
  3. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 572
  4. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 5 267
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 080
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 4 473
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 925
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 823

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Burina - v mojom poňatí...
  2. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  3. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  4. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  5. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  6. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
  7. Milan Polešenský: Čo sa nepáči Petržalskej mládeži?
  8. Marián Viskupič: Matovič nepovedal jediný dôvod, prečo by mal zostať ministrom financií
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 918
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 583
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 223
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 519
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 793
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 463
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 830
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 721
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Burina - v mojom poňatí...
  2. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  3. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  4. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  5. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  6. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
  7. Milan Polešenský: Čo sa nepáči Petržalskej mládeži?
  8. Marián Viskupič: Matovič nepovedal jediný dôvod, prečo by mal zostať ministrom financií
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 918
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 583
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 223
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 519
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 793
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 463
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 830
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 721
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu