Korzár logo Korzár
Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky

Škoda Octavia oslavuje 60 rokov, vyrobili ich vyše šesť a pol milióna

Českú značku vyrábajú či montujú aj v Ázii a Afrike.

„Oktávka“ je v súčasnosti celosvetovo najobľúbenejším modelom značky Škoda.

Z celkového počtu 1 253 700 vozidiel, ktoré český výrobca dodal vlani na trh, tvorila Octavia temer jednu tretinu (388 200 kusov).

Terajšia generácia modelu Octavia dostala meno podľa rovnomenného modelu, ktorý práve oslavuje šesťdesiatiny.

Prvé vozidlá s označením Octavia zišli z výrobnej linky závodu Škoda v Mladej Boleslavi v januári 1959, teda pred 60 rokmi.

Model Octavia a následne aj modely Octavia Super a Felicia technicky vychádzali z predchádzajúcich modelov 440, 445 a 450.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Náprava s nezávisle zavesenými kolesami

Hlavným vonkajším odlišovacím znakom nových škodoviek bola nová čelná partia s oválnou maskou, vyplnenou dovnútra prehnutými zvislými rebrami a ozdobenou vodorovnou chrómovanou lištou s firemným znakom (okrídlený šíp) v strede.

Z technického hľadiska bola hlavnou novinkou nová predná náprava s nezávisle zavesenými kolesami.

Pod kapotou bol spoľahlivý 1,1-litrový štvorvalec výkonu 29,4 kW, ktorý prostredníctvom štvorstupňovej prevodovky poháňal zadné kolesá.

Maximálka bola 110 či 130

Maximálna rýchlosť Octavie bola 110 km/h, priemerná spotreba bola okolo 7,7 l/100 km.

V ponuke bol aj model Octavia Super s výkonnejším 1,2-litrovým motorom, vyvíjajúcim 33 kW.

V roku 1960 mala na marcovom autosalóne v Ženeve premiéru športová verzia Octavia Touring Sport (TS), ktorej bol výkon zvýšený na 37 kW.

Skryť Vypnúť reklamu

Po homologizácii FIA slávilo toto auto s maximálnou rýchlosťou 130 km/h mnohé úspechy v automobilovom športe – medzi inými aj tri víťazstvá (v svojej triede) na Rallye Monte Carlo.

Štedrý batožinový priestor

Na septembrovom brnianskom medzinárodnom strojárskom veľtrhu v roku 1960 predstavila Škoda verziu Octavia Combi s dvojkrídlovými, horizontálne delenými piatymi dverami.

Toto kompaktné kombi, dlhé 4 065 mm, ponúkalo pri obsadení piatimi osobami batožinový priestor s objemom 690 litrov (po strop).

Po sklopení zadných sedadiel sa dal do vozidla naložiť náklad s objemom až 1 050 litrov.

Posledná dvojdverová Octavia (verzie Super) zišla z montážnej linky v Mladej Boleslavi 11. apríla 1964, aby uvoľnila miesto na výrobu nového radu Škoda 1000/1100 MB so samonosnou karosériou a motorom vzadu. Posledná Octavia s karosériou kombi opustila závod v Kvasinách 21. decembra 1971.

Skryť Vypnúť reklamu

V období rokov 1959 až 1971 bolo vyrobených vyše 360 000 automobilov Octavia pôvodnej generácie, z toho bolo vyše 54 000 kombíkov.

Málo známym faktom je, že robustná a spoľahlivá Škoda Octavia sa v roku 1966 stala základom prvého novozélandského automobilu Trekka.

Vrátila sa po dvadsaťročnej pauze

Prenesme sa teraz do menej dávnej minulosti. V roku 1992, krátko po začlenení značky Škoda do koncernu Volkswagen, sa začal vývoj celkom nového modelu, ktorý sa vrátil k legendárnemu typovému označeniu Octavia.

O obľúbenosti Octavie svedčí to, že doteraz bolo od roku 1959 vyrobených temer 6,5 milióna „oktávok“ všetkých generácií.

Škoda Octavia sa dnes okrem Česka vyrába resp. montuje aj v Číne, Indii, Rusku, Kazachstane a Alžírsku.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  2. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  3. Crème de la crème po slovensky
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  1. Crème de la crème po slovensky
  2. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  4. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  5. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  8. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  9. Po Slovensku na motorke
  10. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 25 296
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 14 137
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 958
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 148
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 10 916
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 700
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 173
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 963
  9. Po Slovensku na motorke 5 443
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 4 875
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner na Najvyššom súde.

Otázku viny Kočnera a Zsuzsovej opäť posúdi pôvodný senát.


5 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Maďari zakázali propagovanie homosexuality.


a 2 ďalší 4 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop