Korzár logo Korzár
Štvrtok, 14. november, 2019 | Meniny má Irma
Nájdete nás na webe

Tisícdvestotrojka má päťdesiat rokov

Dnes sa opäť vraciame do histórie, do roku 1968.

Valník s označením TAZ 1500 sa vyrábal v Trnavských automobilových závodoch a poháňal ho 1,5-litrový štvorvalec, ktorý vyvíjal výkon 42 kW.Valník s označením TAZ 1500 sa vyrábal v Trnavských automobilových závodoch a poháňal ho 1,5-litrový štvorvalec, ktorý vyvíjal výkon 42 kW.(Zdroj: wikipedia)

Dnes sa opäť vraciame do histórie, aby sme predstavili automobil, ktorý mal premiéru pred päťdesiatimi rokmi, na brnianskom strojárenskom veľtrhu v roku, ktorý nepatril medzi najšťastnejšie v našej histórii, teda v roku 1968.

Ide o auto, ktoré dobre poznajú najmä starší motoristi, hoci ho pravdepodobne nikdy nevlastnili, pretože v rokoch po svojom vzniku sa dodávalo len (no, nie som si celkom istý) podnikom a organizáciám.

Je ale pravdepodobné, že mnohí dnes starší ľudia sa v tomto aute viezli – a to do nemocnice, pretože jednou z najvyrábanejších verzií tohto vozidla bolo sanitné vyhotovenie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Reč je, samozrejme, o úžitkovom automobile Škoda 1203.

Tisícdvestotrojka sa podľa dostupných informácií môže pochváliť dvomi škodováckymi primátmi: ide o auto s najdlhším vývojovým obdobím a súčasne o doteraz vôbec najdlhšie vyrábaný model značky Škoda.

Vývoj tohto modelu trval tak dlho a bol taký komplikovaný, že ho môžeme spomenúť len v kocke.

Rozhodnutie o vývoji ľahkého úžitkového vozidla s karosériou trambusového typu prijalo vtedajšie Ministerstvo automobilového priemyslu už v roku 1955 a poverilo ním podnik Škoda AZNP (Automobilové závody národný podnik).

Do roku 1958 bolo postavených päť prototypov na podvozku už zastaraného modelu Škoda 1201.

V máji spomenutého roku však ministerstvo vývoj zastavilo, nakoľko financie bolo treba presunúť na výstavbu novej automobilky v Mladej Boleslavi, určenej na výrobu novej „embéčky“ (Škoda 1000 MB).

Zjazd komunistickej strany v roku 1959 však opäť prikázal vo vývoji pokračovať. Vyrobilo sa dvanásť prototypov – mikrobus, dodávka, valník i chladiarenská dodávka – ktoré dokopy najazdili 472 000 kilometrov.

V roku 1966 sa prijalo definitívne rozhodnutie o začatí sériovej výroby modelu 1203 v roku 1968.

Prvé sériové vozidlo opustilo výrobný závod vo Vrchlabí 5. júna 1968, verejnosti sa „jednadvatrojka“ (české slangové označenie vozidla) predstavila v septembri na veľtrhu v Brne.

Škoda 1203 mala dĺžku 4 520 mm, šírku 1 800 mm a výšku 1 900 mm, podvozok mal rázvor len 1 320 mm. Na pohon vozidla slúžil 1,2-litrový štvorvalec, ktorý bol umiestnený pozdĺžne za prednou nápravou (motor bol medzi vodičom a spolujazdcom) a mal výkon 37,5 kW.

Napriek dlhočiznej dobe vývoja išlo o vozidlo s pomerne zlými jazdnými vlastnosťami – tie sa dokonca novinári odvážili kritizovať vo vtedajšej socialistickej tlači.

V roku 1973 sa tisícdvestotrojka začala vyrábať aj v Trnave, od roku 1981 sa vozidlo vyrábalo výhradne už len v Trnavských automobilových závodoch (TAZ).

Trnavčania zväčšili zdvihový objem motora na 1,5 litra, čím jeho výkon vzrástol na 42 kW – týmto motorom vystrojené vozidlo malo označenie TAZ 1500.

Posledné vozidlá zišli z trnavskej linky v roku 1999, teda 31 rokov po začatí sériovej výroby. Ani to však nebol definitívny koniec Škody 1203.

Výrobné zariadenia a kompletnú dokumentáciu získala česká firma Ocelot, kde sa model 1203 ešte niekoľko rokov kusovo vyrábal.

Mimochodom, podľa cenníka podniku Mototechna z rokov 1977-78 stála vtedy Škoda 1203 vo vyhotovení valník 38 100 československých korún.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  2. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  3. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  5. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  6. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  7. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  8. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  9. Nestarnú, ale dozrievajú
  10. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE
  1. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  2. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  3. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  4. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  5. Prezentácia zahraničných partnerských univerzít na EUBA
  6. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  7. Nové palivo E10 zníži emisie v doprave
  8. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  9. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  10. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  1. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 10 814
  2. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 8 415
  3. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 8 042
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 6 660
  5. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 6 238
  6. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 5 803
  7. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 642
  8. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 571
  9. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 846
  10. Vyjadrením bohatstva nie sú peniaze, ale múdrosť 4 179

Téma: história


Článok je zaradený aj do ďalších tém História

Neprehliadnite tiež

Kauza Shark: Na slobode je už aj hlavný aktér s prezývkou Pipo

Košičan Štefan Š. v stredu po 25 mesiacoch opustil väzbu.

Momentka zo zadržania obvinených v októbri 2017 a ich privážanie na ŠTS, kde sa rozhodovalo o väzbe.

V Košiciach vyrúbali vzácne storočné pagaštany

Obyvatelia a aktivisti boj o ich zachovanie po rokoch prehrali.

Dva pagaštany mali majestátnu výšku i obvod kmeňov.

V Novej Sedlici medveď chodí k smetiakom. Stretov s ľuďmi pribúda

Štátna ochrana prírody hovorí, že vždy existuje riešenie.

V Novej Sedlici majú problém s medveďom.
Prešov má nízke čerpanie z prostriedkov na náhradnú výsadbu stromov. Mesto zatiaľ zvažuje, kde nové stromy vysadia.

Hlavné správy zo Sme.sk

Jankovská tvrdí, že jej nejde o návrat do talára, hoci sa proti disciplinárke odvolala

O námietkach bude rozhodovať nový senát. Termín ešte nie je.

Monika Jankovská.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba má strach, bojí sa Harabina

Extrémisti sa snažia vytvoriť jednotný front.

Podcast Dobré Ráno
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Nechcela by Jankovská radšej mlčať?

Jankovská vyniká teflónom navonok a odhodlaním dovnútra.

Peter Tkačenko
Viliam Dobiáš.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop