Korzár logo Korzár
Pondelok, 24. september, 2018 | Meniny má Ľuboš, Ľubor
Nájdete nás na webe

Tisícdvestotrojka má päťdesiat rokov

Dnes sa opäť vraciame do histórie, do roku 1968.

Valník s označením TAZ 1500 sa vyrábal v Trnavských automobilových závodoch a poháňal ho 1,5-litrový štvorvalec, ktorý vyvíjal výkon 42 kW.(Zdroj: wikipedia)

Dnes sa opäť vraciame do histórie, aby sme predstavili automobil, ktorý mal premiéru pred päťdesiatimi rokmi, na brnianskom strojárenskom veľtrhu v roku, ktorý nepatril medzi najšťastnejšie v našej histórii, teda v roku 1968.

Ide o auto, ktoré dobre poznajú najmä starší motoristi, hoci ho pravdepodobne nikdy nevlastnili, pretože v rokoch po svojom vzniku sa dodávalo len (no, nie som si celkom istý) podnikom a organizáciám.

Je ale pravdepodobné, že mnohí dnes starší ľudia sa v tomto aute viezli – a to do nemocnice, pretože jednou z najvyrábanejších verzií tohto vozidla bolo sanitné vyhotovenie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Reč je, samozrejme, o úžitkovom automobile Škoda 1203.

Tisícdvestotrojka sa podľa dostupných informácií môže pochváliť dvomi škodováckymi primátmi: ide o auto s najdlhším vývojovým obdobím a súčasne o doteraz vôbec najdlhšie vyrábaný model značky Škoda.

Vývoj tohto modelu trval tak dlho a bol taký komplikovaný, že ho môžeme spomenúť len v kocke.

Rozhodnutie o vývoji ľahkého úžitkového vozidla s karosériou trambusového typu prijalo vtedajšie Ministerstvo automobilového priemyslu už v roku 1955 a poverilo ním podnik Škoda AZNP (Automobilové závody národný podnik).

Do roku 1958 bolo postavených päť prototypov na podvozku už zastaraného modelu Škoda 1201.

V máji spomenutého roku však ministerstvo vývoj zastavilo, nakoľko financie bolo treba presunúť na výstavbu novej automobilky v Mladej Boleslavi, určenej na výrobu novej „embéčky“ (Škoda 1000 MB).

Zjazd komunistickej strany v roku 1959 však opäť prikázal vo vývoji pokračovať. Vyrobilo sa dvanásť prototypov – mikrobus, dodávka, valník i chladiarenská dodávka – ktoré dokopy najazdili 472 000 kilometrov.

V roku 1966 sa prijalo definitívne rozhodnutie o začatí sériovej výroby modelu 1203 v roku 1968.

Prvé sériové vozidlo opustilo výrobný závod vo Vrchlabí 5. júna 1968, verejnosti sa „jednadvatrojka“ (české slangové označenie vozidla) predstavila v septembri na veľtrhu v Brne.

Škoda 1203 mala dĺžku 4 520 mm, šírku 1 800 mm a výšku 1 900 mm, podvozok mal rázvor len 1 320 mm. Na pohon vozidla slúžil 1,2-litrový štvorvalec, ktorý bol umiestnený pozdĺžne za prednou nápravou (motor bol medzi vodičom a spolujazdcom) a mal výkon 37,5 kW.

Napriek dlhočiznej dobe vývoja išlo o vozidlo s pomerne zlými jazdnými vlastnosťami – tie sa dokonca novinári odvážili kritizovať vo vtedajšej socialistickej tlači.

V roku 1973 sa tisícdvestotrojka začala vyrábať aj v Trnave, od roku 1981 sa vozidlo vyrábalo výhradne už len v Trnavských automobilových závodoch (TAZ).

Trnavčania zväčšili zdvihový objem motora na 1,5 litra, čím jeho výkon vzrástol na 42 kW – týmto motorom vystrojené vozidlo malo označenie TAZ 1500.

Posledné vozidlá zišli z trnavskej linky v roku 1999, teda 31 rokov po začatí sériovej výroby. Ani to však nebol definitívny koniec Škody 1203.

Výrobné zariadenia a kompletnú dokumentáciu získala česká firma Ocelot, kde sa model 1203 ešte niekoľko rokov kusovo vyrábal.

Mimochodom, podľa cenníka podniku Mototechna z rokov 1977-78 stála vtedy Škoda 1203 vo vyhotovení valník 38 100 československých korún.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  2. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  3. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  4. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  5. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  6. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  9. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  10. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  1. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  2. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  3. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  4. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  5. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  6. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  7. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  8. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  9. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  10. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 838
  2. Najužitočnejšia appka 17 761
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 12 849
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 639
  5. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 8 012
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 409
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 203
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 176
  9. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 146
  10. V O2 to s dátami poriadne prehnali 4 071

Téma: história


Článok je zaradený aj do ďalších tém História

Neprehliadnite tiež

Nová mestská karta začína pomaly pripomínať kauzu EEI

Veľmi chcú informovať o novej neziskovke, ale tvrdia, že nemôžu.

Poslanec: Radnica dala zelenú biznisu manželiek smerákov na úkor seniorov

Michalovská radnica sa obhajuje tým, že seniorom ponúkla lepšie podmienky.

Rómky z osád zlákali do Británie. Nútili ich k prostitúcii a predávali Pakistancom

Každý kšeft s nevestou z chatrče vyniesol trebišovskému gangu do 3 000 eur.

Poznámka Petra Jabrika

Len aby ich ignorovanie poslancov nepreplieskalo

Ignorovanie mestských poslancov pri štarte neziskovky môže mať za istých okolností pikantné vyústenie.

Komentár Petra Schutza

Moment občana Bugára

Kedysi dávno sa Bugár zdôveril s pocitom, že Slovensko nie je ešte dosť zrelé, aby zvolilo Maďara prezidentom.

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Šéf Senice je diktátor. Na tréningy meškal aj hodinu, tvrdí Mentel

V Senici postavili filozofiu na priemerných cudzincoch.

DOMOV

Zdravotnícke šmejdy ponúkajú naďalej. Zakročiť nevie nikto

Pomôcky predáva firma zo súostrovia Komory.

Komentár Zuzany Kepplovej

Fico má pravdu. Nezápasí so Sulíkom, ale s Kiskom

Robiť dramaturgiu relácie na želanie politika, je zlým signálom.

ŽENA

Máte veľa bratrancov? Prečo ste posledná veľká generácia

Veľkosť rodiny je slobodné rozhodnutie, ktoré diktuje ekonomika.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop