Korzár logo Korzár
Pondelok, 22. apríl, 2019 | Meniny má Slavomír
Nájdete nás na webe

Tisícdvestotrojka má päťdesiat rokov

Dnes sa opäť vraciame do histórie, do roku 1968.

Valník s označením TAZ 1500 sa vyrábal v Trnavských automobilových závodoch a poháňal ho 1,5-litrový štvorvalec, ktorý vyvíjal výkon 42 kW.Valník s označením TAZ 1500 sa vyrábal v Trnavských automobilových závodoch a poháňal ho 1,5-litrový štvorvalec, ktorý vyvíjal výkon 42 kW.(Zdroj: wikipedia)

Dnes sa opäť vraciame do histórie, aby sme predstavili automobil, ktorý mal premiéru pred päťdesiatimi rokmi, na brnianskom strojárenskom veľtrhu v roku, ktorý nepatril medzi najšťastnejšie v našej histórii, teda v roku 1968.

Ide o auto, ktoré dobre poznajú najmä starší motoristi, hoci ho pravdepodobne nikdy nevlastnili, pretože v rokoch po svojom vzniku sa dodávalo len (no, nie som si celkom istý) podnikom a organizáciám.

Je ale pravdepodobné, že mnohí dnes starší ľudia sa v tomto aute viezli – a to do nemocnice, pretože jednou z najvyrábanejších verzií tohto vozidla bolo sanitné vyhotovenie.

Reč je, samozrejme, o úžitkovom automobile Škoda 1203.

Tisícdvestotrojka sa podľa dostupných informácií môže pochváliť dvomi škodováckymi primátmi: ide o auto s najdlhším vývojovým obdobím a súčasne o doteraz vôbec najdlhšie vyrábaný model značky Škoda.

Vývoj tohto modelu trval tak dlho a bol taký komplikovaný, že ho môžeme spomenúť len v kocke.

Rozhodnutie o vývoji ľahkého úžitkového vozidla s karosériou trambusového typu prijalo vtedajšie Ministerstvo automobilového priemyslu už v roku 1955 a poverilo ním podnik Škoda AZNP (Automobilové závody národný podnik).

Do roku 1958 bolo postavených päť prototypov na podvozku už zastaraného modelu Škoda 1201.

V máji spomenutého roku však ministerstvo vývoj zastavilo, nakoľko financie bolo treba presunúť na výstavbu novej automobilky v Mladej Boleslavi, určenej na výrobu novej „embéčky“ (Škoda 1000 MB).

Zjazd komunistickej strany v roku 1959 však opäť prikázal vo vývoji pokračovať. Vyrobilo sa dvanásť prototypov – mikrobus, dodávka, valník i chladiarenská dodávka – ktoré dokopy najazdili 472 000 kilometrov.

V roku 1966 sa prijalo definitívne rozhodnutie o začatí sériovej výroby modelu 1203 v roku 1968.

Prvé sériové vozidlo opustilo výrobný závod vo Vrchlabí 5. júna 1968, verejnosti sa „jednadvatrojka“ (české slangové označenie vozidla) predstavila v septembri na veľtrhu v Brne.

Škoda 1203 mala dĺžku 4 520 mm, šírku 1 800 mm a výšku 1 900 mm, podvozok mal rázvor len 1 320 mm. Na pohon vozidla slúžil 1,2-litrový štvorvalec, ktorý bol umiestnený pozdĺžne za prednou nápravou (motor bol medzi vodičom a spolujazdcom) a mal výkon 37,5 kW.

Napriek dlhočiznej dobe vývoja išlo o vozidlo s pomerne zlými jazdnými vlastnosťami – tie sa dokonca novinári odvážili kritizovať vo vtedajšej socialistickej tlači.

V roku 1973 sa tisícdvestotrojka začala vyrábať aj v Trnave, od roku 1981 sa vozidlo vyrábalo výhradne už len v Trnavských automobilových závodoch (TAZ).

Trnavčania zväčšili zdvihový objem motora na 1,5 litra, čím jeho výkon vzrástol na 42 kW – týmto motorom vystrojené vozidlo malo označenie TAZ 1500.

Posledné vozidlá zišli z trnavskej linky v roku 1999, teda 31 rokov po začatí sériovej výroby. Ani to však nebol definitívny koniec Škody 1203.

Výrobné zariadenia a kompletnú dokumentáciu získala česká firma Ocelot, kde sa model 1203 ešte niekoľko rokov kusovo vyrábal.

Mimochodom, podľa cenníka podniku Mototechna z rokov 1977-78 stála vtedy Škoda 1203 vo vyhotovení valník 38 100 československých korún.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. Women in business
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  3. Bim Challenge 2019
  4. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  5. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  6. Grilovacia sezóna je zahájená!
  7. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  8. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  9. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  10. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 20 575
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 11 950
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 624
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 457
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 894
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 561
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 798
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 783
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 970
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 2 194

Téma: história


Článok je zaradený aj do ďalších tém História

Neprehliadnite tiež

Viac ako tisíc stromov pri Hornáde má padnúť

Aktivisti: Masívny výrub môže mať dopad na celú krajinu.

Stromy okolo Hornádu za obcou Kysak majú tiež vyrúbať.

Riaditeľa školy odsúdili pre úraz žiačky. Môže alebo nemôže učiť?

V Michalovciach riešia bezúhonnosť bývalého riaditeľa Jozefa Porvaza.

Základná škola na Krymskej ulici rieši bezúhonnosť svojho exriaditeľa.

Unikátne Warholovo múzeum sa chystá na veľký tresk

Kompletná rekonštrukcia múzea v Medzilaborciach si vyžiada štyri milióny eur.

Riaditeľ múzea Martin Cubjak je z nového modelu múzea nadšený.

Filmové kulisy z Perinbaby 2 postupne demontujú

Loď aj zvonička pôjdu z markušovského odkaliska do Prahy.

Filmové kulisy z odkaliska postupne miznú.

Hlavné správy zo Sme.sk

STĹPČEK PETRA SCHUTZA

Kremeľ si už s antisemitizmom neškrtne, na Ukrajine vyhral ruskojazyčný Žid

Zelenskyj je populárny aj v Rusku.

Peter Schutz
Socha Krista v jednom z kostolov na Srí Lanke, kde došlo k útokom teroristov.
Slovenský brankár Samuel Hlavaj.
Píše Ivan Mikloš

Farizeji, antikristi, birmovaní komunisti

Veľkonočná úvaha agnostika.

Ilustračné foto.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop