Korzár logo Korzár
Štvrtok, 15. november, 2018 | Meniny má Leopold
Nájdete nás na webe

Tisícdvestotrojka má päťdesiat rokov

Dnes sa opäť vraciame do histórie, do roku 1968.

Valník s označením TAZ 1500 sa vyrábal v Trnavských automobilových závodoch a poháňal ho 1,5-litrový štvorvalec, ktorý vyvíjal výkon 42 kW.(Zdroj: wikipedia)

Dnes sa opäť vraciame do histórie, aby sme predstavili automobil, ktorý mal premiéru pred päťdesiatimi rokmi, na brnianskom strojárenskom veľtrhu v roku, ktorý nepatril medzi najšťastnejšie v našej histórii, teda v roku 1968.

Ide o auto, ktoré dobre poznajú najmä starší motoristi, hoci ho pravdepodobne nikdy nevlastnili, pretože v rokoch po svojom vzniku sa dodávalo len (no, nie som si celkom istý) podnikom a organizáciám.

Je ale pravdepodobné, že mnohí dnes starší ľudia sa v tomto aute viezli – a to do nemocnice, pretože jednou z najvyrábanejších verzií tohto vozidla bolo sanitné vyhotovenie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Reč je, samozrejme, o úžitkovom automobile Škoda 1203.

Tisícdvestotrojka sa podľa dostupných informácií môže pochváliť dvomi škodováckymi primátmi: ide o auto s najdlhším vývojovým obdobím a súčasne o doteraz vôbec najdlhšie vyrábaný model značky Škoda.

Vývoj tohto modelu trval tak dlho a bol taký komplikovaný, že ho môžeme spomenúť len v kocke.

Rozhodnutie o vývoji ľahkého úžitkového vozidla s karosériou trambusového typu prijalo vtedajšie Ministerstvo automobilového priemyslu už v roku 1955 a poverilo ním podnik Škoda AZNP (Automobilové závody národný podnik).

Do roku 1958 bolo postavených päť prototypov na podvozku už zastaraného modelu Škoda 1201.

V máji spomenutého roku však ministerstvo vývoj zastavilo, nakoľko financie bolo treba presunúť na výstavbu novej automobilky v Mladej Boleslavi, určenej na výrobu novej „embéčky“ (Škoda 1000 MB).

Zjazd komunistickej strany v roku 1959 však opäť prikázal vo vývoji pokračovať. Vyrobilo sa dvanásť prototypov – mikrobus, dodávka, valník i chladiarenská dodávka – ktoré dokopy najazdili 472 000 kilometrov.

V roku 1966 sa prijalo definitívne rozhodnutie o začatí sériovej výroby modelu 1203 v roku 1968.

Prvé sériové vozidlo opustilo výrobný závod vo Vrchlabí 5. júna 1968, verejnosti sa „jednadvatrojka“ (české slangové označenie vozidla) predstavila v septembri na veľtrhu v Brne.

Škoda 1203 mala dĺžku 4 520 mm, šírku 1 800 mm a výšku 1 900 mm, podvozok mal rázvor len 1 320 mm. Na pohon vozidla slúžil 1,2-litrový štvorvalec, ktorý bol umiestnený pozdĺžne za prednou nápravou (motor bol medzi vodičom a spolujazdcom) a mal výkon 37,5 kW.

Napriek dlhočiznej dobe vývoja išlo o vozidlo s pomerne zlými jazdnými vlastnosťami – tie sa dokonca novinári odvážili kritizovať vo vtedajšej socialistickej tlači.

V roku 1973 sa tisícdvestotrojka začala vyrábať aj v Trnave, od roku 1981 sa vozidlo vyrábalo výhradne už len v Trnavských automobilových závodoch (TAZ).

Trnavčania zväčšili zdvihový objem motora na 1,5 litra, čím jeho výkon vzrástol na 42 kW – týmto motorom vystrojené vozidlo malo označenie TAZ 1500.

Posledné vozidlá zišli z trnavskej linky v roku 1999, teda 31 rokov po začatí sériovej výroby. Ani to však nebol definitívny koniec Škody 1203.

Výrobné zariadenia a kompletnú dokumentáciu získala česká firma Ocelot, kde sa model 1203 ešte niekoľko rokov kusovo vyrábal.

Mimochodom, podľa cenníka podniku Mototechna z rokov 1977-78 stála vtedy Škoda 1203 vo vyhotovení valník 38 100 československých korún.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  3. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  4. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  5. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  6. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  7. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  8. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  9. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete
  10. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov
  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  3. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  4. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  5. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  6. Európska investičná banka a EXIMBANKA SR spája svoje sily
  7. Rektorom Ekonomickej univerzity v Bratislave bude opäť F. Daňo
  8. Kúpa založenej s.r.o. s históriou
  9. 5. ročník súťaže Equitone – originálne odvetrané fasády
  10. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 27 927
  2. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 26 612
  3. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 21 633
  4. Platíte si poistenie domova zbytočne? 13 282
  5. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle 9 955
  6. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 9 124
  7. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 5 934
  8. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 5 511
  9. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku! 4 818
  10. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov 4 269

Téma: História


Článok je zaradený aj do ďalších tém história

Neprehliadnite tiež

Za primátorku Vaľovú orodovali aj počas moratória. Prípad preveruje polícia

V Humennom sa mali šíriť tlačoviny aj v čase zákazu.

NAKU zamestnali konšpiračné teórie. Východniari vyrazia do ulíc

V predvečer výročia revolúcie sa bude v Košiciach protestovať.

Ténai sa rozhodol kandidovať na poslednú chvíľu. Voľby na Severe vyhral

Za Gaja sa veci posúvali málo alebo vôbec, tvrdí.

Viedol Mongolov, Japoncov či Bulharov, na Spiši zakotvil náhodou

Nový tréner hokejistov Spišskej Novej Vsi má zaujímavý životopis.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Kočner sa aj z väzby zbavuje majetku, založil osem bytov v Bratislave

Vo štvrtok bude súd rozhodovať, či vo väzbe ostane.

DOMOV

Maďarič tvrdí, že Fico poprel byt na Vazovovej. V Smere o tom nevedia

Fico podľa Maďariča povedal, že v byte nebol.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kto sa najmenej teší na Kosíkov návrat na Slovensko

Kosík chce vypovedať o únose aj Lexovi.

Komentár Zuzany Kepplovej

Nie, OSN nemôže napísať, že migrácia sa zakazuje

Nech sa páči, pán Lajčák, vysvetľovať globálny kompakt kolegom aj voličom.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop