Korzár logo Korzár
Nedeľa, 17. február, 2019 | Meniny má Miloslava
Nájdete nás na webe

Malý smart má dvadsať rokov

História smartu siaha až do roku 1981.

Smart tretej generácie, dlhý 270 cm, môže byť vo verzii Brabus poháňaný trojvalcovým motorom výkonu až 92 kW, s ktorým dosiahne maximálnu rýchlosť 175 km/h.Smart tretej generácie, dlhý 270 cm, môže byť vo verzii Brabus poháňaný trojvalcovým motorom výkonu až 92 kW, s ktorým dosiahne maximálnu rýchlosť 175 km/h.(Zdroj: Rado Mlýnek)

Priznám sa, že pôvodne mal titulok znieť Malý smart má dvadsať rokov a ešte nevyrástol, ale to sa mi zdalo príliš dlhé, takže som zostal pri konštatovaní o dvadsaťročnom výročí tohto unikátneho malého vozidla.

A nie, nemýlim sa, keď píšem názov smart s malým začiatočným písmenom, pretože tak ho označuje výrobca.

Spomenuté výročie je príležitosťou, aby sme stručne spomenuli genézu i súčasnosť značky smart.

História smartu siaha až do roku 1981, keď individuálna automobilová doprava už začala narážať na bariéry – ulice miest a cesty sa zapĺňali stále väčším počtom (stále väčších) áut, ktorých vodiči úporne hľadali miesto na zaparkovanie a aj na tej najlepšej a najrýchlejšej diaľnici často stáli v kolónach.

Konštruktéri a vývojoví pracovníci automobilky Mercedes-Benz – tá žiadne malé autá vtedy nevyrábala – si uvedomili, že takto to ďalej nepôjde a ako jedno z východísk považovali zmenšenie vonkajších rozmerov auta.

Vychádzali z toho, čo už vidíme aj na uliciach našich miest – že vo väčšine áut sedí len vodič, prípadne ešte jeden spolujazdec – a preto považovali za rozumné vyvinúť len dvojmiestne auto.

Výsledkom bola v roku 1981 predstavená len 2,5 m dlhá štúdia NAFA (skratka z výrazu Nahverkehrsfahrzeug, čiže auto pre miestnu – blízku – dopravu).

Skúsenosti s týmto vozidielkom, ktoré na svoje otočenie potrebovalo šírku len 5,7 metra, využili konštruktéri mercedesov pri vývoji dvoch nových malých modelov: prvým z nich bol Mercedes-Benz triedy A, predstavený v roku 1996, druhým bol smart fortwo (pre dvoch), predstavený ako štúdia v roku 1997.

Treba ale zdôrazniť, že na vývoji smartu sa výraznou mierou podieľal švajčiarsko-libanonský podnikateľ Nicolas Hayek, ktorý – okrem iného – vyvinul kultové hodinky Swatch, čím (vraj) zachránil švajčiarsky hodinársky priemysel pred úpadkom.

Hayek už v roku 1989 vyhlásil, že chce na trh uviesť malé mestské auto a s týmto nápadom sa obrátil na firmu Mercedes-Benz.

Výsledkom bolo založenie spoločného podniku Micro Compact Car a vznik novej značky smart.

Preskočíme na rok 1997, keď mal na autosalóne vo Frankfurte svetovú premiéru model smart City Coupé, ktorý sa začal vyrábať a predávať v roku 1998, teda pred 20 rokmi.

V tom istom roku sa automobilka smart stala 100 % dcérskou spoločnosťou Daimler-Benz AG (dnes Daimler AG).

Dvojmiestny smart je v roku 2004 doplnený o štvormiestny model smart forfour (pre štyroch), ktorého výroba však končí už v lete 2006.

V súčasnosti, od roku 2014, je na trhu smart tretej generácie: okrem základného modelu fortwo je v sortimente aj smart Cabrio a opäť aj štvormiestny smart forfour.

Všetky modely sa dodávajú aj s elektrickým pohonom – od roku 2020 by sa na európsky trh mali dodávať vozidlá smart výhradne s takýmto pohonom.

Za dve desaťročia sa na celom svete predalo už viac než 2,2 milióna smartov. Elegantný, bystrý, inteligentný – to je niekoľko významov anglického slova smart – vyberte si ten, ktorý vám pasuje...

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  4. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 134
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 12 401
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 9 156
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 340
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 6 122
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 933
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 615
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 184
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 038
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 853

Neprehliadnite tiež

V Malej farme zachraňuje zvieratá. Bojuje s nedostatkom a nezáujmom ľudí

Danka Arvaiová: Dobrovoľníctvo musí byť robené zo srdca.

Malá farma má stále nedostatok dobrovoľníkov.
Pohľad Lenky Hanikovej

Ako sa dostať vlakom z východu do Brna a prežiť

Atmosféra vo vlakoch sa mi zdá milo bojovná a možno to z nás robí silnejšie osobnosti.

Mimoriadny vlak za Mikulášom čakal na deti na humenskej stanici.

V Krompachoch sa vykoľajil nákladný vlak, trať je neprejazdná

Cestujúcich prevážajú autobusmi, vlaky meškajú. Opravovať budú celú noc.

Vykoľajený vlak.

Na dobrovoľníctvo nepotrebujete certifikáty, len chuť niečo zmeniť

Martin Ištvan: Práce mám dosť, ale dobrovoľníctvo je moja psychohygiena.

Ošarpaný výmenník dostal nový vzhľad vďaka Dobrovoľníckemu centru Košíc a šikovným dobrovoľníkom.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kedy tu mávate leto? Vlani bolo v stredu

Reportáž z najchladnejšieho miesta na Slovensku.

Píše Emil Višňovský

Dankova kauza ukázala, že naši politici si nevážia vzdelanie

Stačí im ničím nekrytý papier.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop