Korzár logo Korzár
Nedeľa, 18. november, 2018 | Meniny má Eugen
Nájdete nás na webe

Dacia má päťdesiat rokov

Úspešný príbeh rumunskej automobilky.

Model 1100 bol vôbec prvým automobilom značky Dacia – toto vozidlo s motorom uloženým vzadu bolo po technickej stránke identické s modelom Renault 8.(Zdroj: Renault)

Nepatrí medzi najstaršie a možno ani najznámejšie automobilky na svete, raz už prežila svoju, obrazne povedané, klinickú smrť, ale pozviechala sa.

Dnes je jedným z najdynamickejšie sa rozvíjajúcich výrobcov na svete, ktorý svoje výrobky vyváža do stále rastúceho počtu krajín – to je v kocke úspešný príbeh rumunskej automobilky Dacia.

Mohli by sme dokonca hovoriť o dvoch automobilových životoch – či aspoň dvoch životných etapách rumunského výrobcu: tá prvá etapa je spätá s érou rumunského diktátora Nicolae Ceausescua, ktorý si zaumienil zaviesť v Rumunsku výrobu osobných áut, druhá sa začala v septembri 1999, keď Daciu prevzala francúzska skupina Renault.

Za počiatok prvej éry možno považovať pre nás neslávny august 1968, keď sám rumunský stranícky a štátny šéf Ceausescu vyviezol z montážnej linky prvý automobil Dacia 1100, čo bol – až na znak a nápisy vpredu a vzadu – v licencii vyrobený francúzsky model Renault 8.

O rok neskôr sa začala výroba modelu Dacia 1300, licenčnej verzie modelu Renault 12.

Bol to pomerne úspešný model, ktorého sa do júla 2004 vyrobilo temer dva milióny kusov.

Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 2004 prišla na trh aj úplne nová kompaktná limuzína so stupňovitou zadnou časťou, nazvaná Logan – tá naštartovala doteraz trvajúci rozmach automobilky.

Logan bol koncipovaný ako moderné auto pre rozvojové či rozvíjajúce sa krajiny a vyznačoval sa nízkymi prevádzkovými nákladmi a dobrou spoľahlivosťou.

V roku 2006 predstavila Dacia kombi Logan MCV, ktoré prispelo k tomu, že celosvetový predaj stúpol v roku 2007 na 230 000 kusov.

Možno spomenúť, že Logan prišiel na nemecký trh v júni 2005 a cenou 7 200 eur sa tam stal najlacnejším novým vozidlom.

V roku 2008 rozšírila Dacia svoj sortiment o malý automobil Sandero, ktorý zožal veľké úspechy na svetových trhoch – a to aj v období, keď automobilový priemysel postihla hospodárska kríza.

Sandero prvej generácie sa do konca roka 2016 predalo v počte 1,43 milióna kusov (z toho približne tretinu pod značkou Renault).

V roku 2010 má na ženevskom autosalóne svetovú premiéru model Duster – prvý športovo-úžitkový model (SUV) značky Dacia.

O úspechu tohto modelu svedčí to, že v roku 2014 sa Duster stal svetovo najpredávanejším modelom koncernu Renault.

V roku 2012 vstupuje Dacia modelom Lodgy do segmentu kompaktných vanov, o niečo neskôr prichádza na trh kombi s vysokou strechou, nazvané Dokker. A jeho úžitková verzia (Dokker Expres).

V septembri 2012 prichádzajú na trh modely Logan a Sandero druhej generácie – tieto modely sú postavené na modulárnej podvozkovej plošine Renault a využívajú moderné technologické celky koncernu Renault.

Najnovším prírastkom do rodiny dacií je Duster druhej generácie, ktorý mal svetovú premiéru na vlaňajšom frankfurtskom autosalóne.

Od svojho znovuzrodenia v roku 2004 vyrobila Dacia viac než päť miliónov vozidiel a jej modely sa predávajú v 44 krajinách celého sveta.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  3. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  5. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  6. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  9. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  1. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  2. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  3. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  4. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  8. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  9. Ekonomická diplomacia Indonézie
  10. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 600
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 562
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 20 987
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 11 196
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 9 309
  6. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 5 490
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 4 017
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 4 000
  9. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 3 812
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 657

Téma: Dacia


Neprehliadnite tiež

Tipy na dnes - pondelok 19. novembra

Naše tipy na zaujímavé kultúrne podujatia a spoločenské akcie.

Košickí hokejisti podľahli doma lídrovi tabuľky zo Zvolena

Oceliari sa ujali vedenia, no potom už nedokázali čeliť gólostroju hostí.

Hokejisti Popradu nezískali v Trenčíne ani bod

Kamzíci nedokázali prekonať brankára domácich ani raz.

Muža v Zlatej Idke zavalilo auto, zraneniam na mieste podľahol

Pomôcť sa mu snažili náhodní svedkovia aj leteckí záchranári.

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Zapálili im dom, vyhrážajú sa. Takmer nič sa nezmenilo, hovorí syn zavraždenej novinárky

Za kritiku korupcie sme nepriatelia národa, hovorí Paul Caruana Galizia.

PLUS

Čo robíš, spíš? Spíš ne. Ako si Česi a Slováci rozumejú

Na čom sa lámu preteky v jazykových omyloch.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop