Korzár logo Korzár
Sobota, 23. február, 2019 | Meniny má Roman, Romana
Nájdete nás na webe

Dacia má päťdesiat rokov

Úspešný príbeh rumunskej automobilky.

Model 1100 bol vôbec prvým automobilom značky Dacia – toto vozidlo s motorom uloženým vzadu bolo po technickej stránke identické s modelom Renault 8.Model 1100 bol vôbec prvým automobilom značky Dacia – toto vozidlo s motorom uloženým vzadu bolo po technickej stránke identické s modelom Renault 8.(Zdroj: Renault)

Nepatrí medzi najstaršie a možno ani najznámejšie automobilky na svete, raz už prežila svoju, obrazne povedané, klinickú smrť, ale pozviechala sa.

Dnes je jedným z najdynamickejšie sa rozvíjajúcich výrobcov na svete, ktorý svoje výrobky vyváža do stále rastúceho počtu krajín – to je v kocke úspešný príbeh rumunskej automobilky Dacia.

Mohli by sme dokonca hovoriť o dvoch automobilových životoch – či aspoň dvoch životných etapách rumunského výrobcu: tá prvá etapa je spätá s érou rumunského diktátora Nicolae Ceausescua, ktorý si zaumienil zaviesť v Rumunsku výrobu osobných áut, druhá sa začala v septembri 1999, keď Daciu prevzala francúzska skupina Renault.

Za počiatok prvej éry možno považovať pre nás neslávny august 1968, keď sám rumunský stranícky a štátny šéf Ceausescu vyviezol z montážnej linky prvý automobil Dacia 1100, čo bol – až na znak a nápisy vpredu a vzadu – v licencii vyrobený francúzsky model Renault 8.

O rok neskôr sa začala výroba modelu Dacia 1300, licenčnej verzie modelu Renault 12.

Bol to pomerne úspešný model, ktorého sa do júla 2004 vyrobilo temer dva milióny kusov.

V roku 2004 prišla na trh aj úplne nová kompaktná limuzína so stupňovitou zadnou časťou, nazvaná Logan – tá naštartovala doteraz trvajúci rozmach automobilky.

Logan bol koncipovaný ako moderné auto pre rozvojové či rozvíjajúce sa krajiny a vyznačoval sa nízkymi prevádzkovými nákladmi a dobrou spoľahlivosťou.

V roku 2006 predstavila Dacia kombi Logan MCV, ktoré prispelo k tomu, že celosvetový predaj stúpol v roku 2007 na 230 000 kusov.

Možno spomenúť, že Logan prišiel na nemecký trh v júni 2005 a cenou 7 200 eur sa tam stal najlacnejším novým vozidlom.

V roku 2008 rozšírila Dacia svoj sortiment o malý automobil Sandero, ktorý zožal veľké úspechy na svetových trhoch – a to aj v období, keď automobilový priemysel postihla hospodárska kríza.

Sandero prvej generácie sa do konca roka 2016 predalo v počte 1,43 milióna kusov (z toho približne tretinu pod značkou Renault).

V roku 2010 má na ženevskom autosalóne svetovú premiéru model Duster – prvý športovo-úžitkový model (SUV) značky Dacia.

O úspechu tohto modelu svedčí to, že v roku 2014 sa Duster stal svetovo najpredávanejším modelom koncernu Renault.

V roku 2012 vstupuje Dacia modelom Lodgy do segmentu kompaktných vanov, o niečo neskôr prichádza na trh kombi s vysokou strechou, nazvané Dokker. A jeho úžitková verzia (Dokker Expres).

V septembri 2012 prichádzajú na trh modely Logan a Sandero druhej generácie – tieto modely sú postavené na modulárnej podvozkovej plošine Renault a využívajú moderné technologické celky koncernu Renault.

Najnovším prírastkom do rodiny dacií je Duster druhej generácie, ktorý mal svetovú premiéru na vlaňajšom frankfurtskom autosalóne.

Od svojho znovuzrodenia v roku 2004 vyrobila Dacia viac než päť miliónov vozidiel a jej modely sa predávajú v 44 krajinách celého sveta.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  2. Štefánka by Pulitzer
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 603
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 18 940
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 7 643
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 7 044
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 6 839
  6. Štefánka by Pulitzer 5 352
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 320
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 504
  9. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 3 463
  10. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a. 2 972

Téma: Dacia


Neprehliadnite tiež

Antonino Vadala na košickom súde, ktorý ho vydal do Talianska.

Na košickom sídlisku horel bar. Jeden hasič sa zranil

Zásah komplikovalo veterné počasie.

Vodič zrazil tínedžerku na priechode, utrpela ťažké zranenia

K nehode došlo na Moskovskej ulici v Košiciach.

Spor prerástol do extrému. Jeden má rozťatú hlavu, druhý zlomenú nohu

Kaduk podozrieva políciu, že žehlí susedovi jeho prešľapy.

Mladší z Kadukovcov utŕžil ranu na boku hlavy, útok opätoval kontajnerom.

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Martin Kugla

Prezidentskú kampaň vyhrávajú extrémisti

Krajne pravicoví kandidáti majú v prieskumoch hrozivé výsledky.

Špeciálne Dobré ráno

Špeciálny podcast: Keď prišla správa, že zavraždili novinára

Čo sa za rok od vraždy zmenilo.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop