Korzár logo Korzár
Utorok, 25. september, 2018 | Meniny má Vladislav
Nájdete nás na webe

Dacia má päťdesiat rokov

Úspešný príbeh rumunskej automobilky.

Model 1100 bol vôbec prvým automobilom značky Dacia – toto vozidlo s motorom uloženým vzadu bolo po technickej stránke identické s modelom Renault 8.(Zdroj: Renault)

Nepatrí medzi najstaršie a možno ani najznámejšie automobilky na svete, raz už prežila svoju, obrazne povedané, klinickú smrť, ale pozviechala sa.

Dnes je jedným z najdynamickejšie sa rozvíjajúcich výrobcov na svete, ktorý svoje výrobky vyváža do stále rastúceho počtu krajín – to je v kocke úspešný príbeh rumunskej automobilky Dacia.

Mohli by sme dokonca hovoriť o dvoch automobilových životoch – či aspoň dvoch životných etapách rumunského výrobcu: tá prvá etapa je spätá s érou rumunského diktátora Nicolae Ceausescua, ktorý si zaumienil zaviesť v Rumunsku výrobu osobných áut, druhá sa začala v septembri 1999, keď Daciu prevzala francúzska skupina Renault.

Za počiatok prvej éry možno považovať pre nás neslávny august 1968, keď sám rumunský stranícky a štátny šéf Ceausescu vyviezol z montážnej linky prvý automobil Dacia 1100, čo bol – až na znak a nápisy vpredu a vzadu – v licencii vyrobený francúzsky model Renault 8.

O rok neskôr sa začala výroba modelu Dacia 1300, licenčnej verzie modelu Renault 12.

Bol to pomerne úspešný model, ktorého sa do júla 2004 vyrobilo temer dva milióny kusov.

Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 2004 prišla na trh aj úplne nová kompaktná limuzína so stupňovitou zadnou časťou, nazvaná Logan – tá naštartovala doteraz trvajúci rozmach automobilky.

Logan bol koncipovaný ako moderné auto pre rozvojové či rozvíjajúce sa krajiny a vyznačoval sa nízkymi prevádzkovými nákladmi a dobrou spoľahlivosťou.

V roku 2006 predstavila Dacia kombi Logan MCV, ktoré prispelo k tomu, že celosvetový predaj stúpol v roku 2007 na 230 000 kusov.

Možno spomenúť, že Logan prišiel na nemecký trh v júni 2005 a cenou 7 200 eur sa tam stal najlacnejším novým vozidlom.

V roku 2008 rozšírila Dacia svoj sortiment o malý automobil Sandero, ktorý zožal veľké úspechy na svetových trhoch – a to aj v období, keď automobilový priemysel postihla hospodárska kríza.

Sandero prvej generácie sa do konca roka 2016 predalo v počte 1,43 milióna kusov (z toho približne tretinu pod značkou Renault).

V roku 2010 má na ženevskom autosalóne svetovú premiéru model Duster – prvý športovo-úžitkový model (SUV) značky Dacia.

O úspechu tohto modelu svedčí to, že v roku 2014 sa Duster stal svetovo najpredávanejším modelom koncernu Renault.

V roku 2012 vstupuje Dacia modelom Lodgy do segmentu kompaktných vanov, o niečo neskôr prichádza na trh kombi s vysokou strechou, nazvané Dokker. A jeho úžitková verzia (Dokker Expres).

V septembri 2012 prichádzajú na trh modely Logan a Sandero druhej generácie – tieto modely sú postavené na modulárnej podvozkovej plošine Renault a využívajú moderné technologické celky koncernu Renault.

Najnovším prírastkom do rodiny dacií je Duster druhej generácie, ktorý mal svetovú premiéru na vlaňajšom frankfurtskom autosalóne.

Od svojho znovuzrodenia v roku 2004 vyrobila Dacia viac než päť miliónov vozidiel a jej modely sa predávajú v 44 krajinách celého sveta.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  2. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  3. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  4. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  5. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  6. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  7. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  8. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  9. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  10. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  1. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  2. Brieždenie pod lomenicou
  3. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  4. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  5. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  6. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  7. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  8. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  9. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  10. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 888
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 214
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 065
  4. Najužitočnejšia appka 7 042
  5. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 6 260
  6. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 520
  7. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 866
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 305
  9. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 3 897
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 876

Téma: Dacia


Neprehliadnite tiež

Rozpočet mesta Prešov sa zvýšil o 1,5 milióna eur

Poslanci schválili už štvrtú zmenu rozpočtu.

Po dvesto rokoch majú košickí evanjelici nový kostol

Zaujímavosťou je veža, ktorá však nie je zvonicou, ale v noci bude svietiť.

Biely povrch na vozovke po daždi nespôsobila farba z dopravného značenia

Kauza maľovania čiar v Prešove na Obrancov mieru je rozlúsknutá.

Vodička pri Jablonove prišla o život, keď sa vyhýbala zveri

Vošla do protismeru, kde išiel v tom čase kamión.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súd odsúdil Rybaniča, dostal tri roky podmienečne

Filip Rybanič sa musí Kaliňákovi ospravedlniť.

PÍŠE IVAN MIKLOŠ

Nepobúrila vás Serenina karikatúra? Asi ste normálni

Politická korektnosť je ohrozením slobody.

EKONOMIKA

Vietnamské bistrá na Slovensku. Čo sú zač?

Vietnamské jedlá sa stávajú obľúbenými aj v Paríži, Berlíne či v Prahe.

Dnes Píše Matúš Ritomský

Keď Ivan Mikloš stráca cit pre mieru

Naozaj nás Čaputová a Štefunko ohrozujú rovnako ako Kotleba?

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop