Korzár logo Korzár
Pondelok, 19. november, 2018 | Meniny má Alžbeta
Nájdete nás na webe

Morgan prepája minulosť so súčasnosťou

Dnes tieto vozidlá môžeme vidieť hlavne na stretnutiach automobilových veteránov,

Jubilejný model Morgan Plus 8 50th Anniversary Edition. Model Plus 8 bol predstavený na londýnskom autosalóne v roku 1968 a jeho terajšiu verziu poháňa 4,8-litrový osemvalec BMW, vyvíjajúci maximálny výkon 270 kW.(Zdroj: Rado Mlýnek)

V roku 1968, teda pred polstoročím, jazdili na našich cestách – ak si odmyslíme tanky krajín Varšavskej zmluvy, ktoré nás prišli od kohosi „oslobodiť“ – prevažne embéčky (teda autá Škoda 1000 MB), trabanty, wartburgy či moskviče.

Dnes tieto vozidlá môžeme vidieť hlavne na stretnutiach automobilových veteránov, ale sem-tam ešte aj na ceste.

Existuje však automobil, ktorý sa síce vyrába aj v súčasnosti, ale ktorý by sa pokojne mohol zúčastniť aj zrazu automobilových „starčekov“, pretože bol predstavený už pred 50 rokmi.

Ide o automobil Morgan Plus 8, ktorého prototyp bol predstavený na londýnskom autosalóne v roku 1968 – a už vtedy vyzeral, takpovediac, zastaralo, pretože svojimi tvarmi, ktoré sa dodnes len veľmi málo zmenili, pripomínal športové automobily 30. rokov minulého storočia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Povedzme si niečo o malej rodinnej britskej automobilke Morgan.

Spoločnosť Morgan Motor Company založil v roku 1909 Henry Frederick Stanley Morgan a odvtedy je spoločnosť plne v rukách rodiny Morganovcov.

Rok 2017 bol najúspešnejším v celej doterajšej histórii firmy Morgan, ktorej 201 pracovníkov vyrobilo vlani manufaktúrnym spôsobom 770 vozidiel. Vyše 70 % produkcie sa vyviezlo do 33 krajín celého sveta.

Najstarší model v sortimente firmy Morgan je ikonický model 4/4, ktorý sa začal vyrábať už v roku 1936 a výrobca ho považuje za vôbec najdlhšie vyrábaný model na svete.

Nejde ale o nepretržitú produkciu, pretože model 4/4 sa nevyrábal počas druhej svetovej vojny a ani od marca 1951 do septembra 1955. N

a pohon v súčasnosti vyrábaného modelu Morgan 4/4 slúži 1,6-litrový motor Ford výkonu 82 kW.

Vráťme sa k modelu Plus 8, ktorý debutoval pred 50 rokmi. Pri príležitosti tohto jubilea predstavil Morgan na marcovom ženevskom autosalóne špeciálny model s označením Plus 8 50th Anniversary Edition (edícia k 50. výročiu), ktorý bude vyrobený len – ako sa to dalo predpokladať – v 50 exemplároch.

Jubilejný model sa drobnými farebnými prvkami a inými úpravami odlišuje od štandardného modelu Plus 8, s ktorým ale zdieľa pohonnú jednotku.

Je ňou 4,8-litrový vidlicový osemvalec BMW, ktorý vyvíja maximálny výkon 270 kW. Svojou hmotnosťou len 1 100 kg je Plus 8 jeden z najľahších automobilov s motorom V8.

Staromódne, ale elegantne vyzerajúci model Plus 8 zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je úctyhodných 249 km/h.

Firma Morgan začínala svoju kariéru ako výrobca trojkolesových vozidiel (tie boli vtedy oslobodené od dane) a tie sú od roku 2011 opäť v jej výrobnom sortimente.

Tieto kuriózne vozidielka sú poháňané dvojlitrovým vidlicovým dvojvalcom a predalo sa ich už vyše 1 800. N

a autosalóne v Ženeve predstavila firma Morgan prototyp trojkolesového vozidla EV3 poháňaného elektromotorom s výkonom 34,8 kW. Sériový trojkolesový Morgan by na trh mal prísť koncom tohto roka.

Mimochodom, motoristický časopis Top Gear zvolil trojkolku Morgan za Not-A-Car (nie-auto) roka 2011 – to je excelentná ukážka typického britského humoru.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  3. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  4. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  8. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  9. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  10. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  1. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  2. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  3. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  4. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  5. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  6. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  7. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  8. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  9. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  10. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 667
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 569
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 21 282
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 11 787
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 9 778
  6. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 4 205
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 4 187
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 4 177
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 725
  10. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 3 478

Téma: Motorizmus


Neprehliadnite tiež

Najdrahšie hlasy v Košiciach dostala Bašistová

Kandidáti načreli poriadne hlboko do svojich úspor.

Právnici: Bratislavský súd nemal vydať opatrenie pre EEI

Tvrdia, že zasiahol do legislatívnej právomoci mesta Košice.

V Prešove stála kampaň 7-násobne menej ako v Košiciach

Najviac minula Turčanová, najlacnejšie hlasy mal Hagyari, najdrahšie Oľha.

Vaľová investovala dvakrát toľko ako jej premožiteľ

Humenskí kandidáti na primátora sa v kampani držali finančne pri zemi.

Danko dal na kampaň 7-krát menej ako porazený Beljajev

Najdrahšiu primátorskú kampaň mal práve známy podnikateľ.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Príbeh Bonaparte: stavba, ktorou nepohne ani kauza Bašternák

Komplex vzbudzoval rozruch od začiatku.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

O slobodu sa dá aj prísť

Ani ústava nemusí vydržať všetko.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop