Možno s vysokou pravdepodobnosťou tvrdiť, že z tisícov našich dovolenkárov, ktorí uháňajú po diaľnici popri Záhrebe smerom k jadranskému pobrežiu, len máloktorí vedia, že v rázovitej dedinke Sveta Nedelja neďaleko chorvátskeho mesta sídli malá automobilka Rimac Automobili.
Túto malú firmu, venujúcu sa vývoju a výrobe špičkových športových vozidiel s elektrickým pohonom, založil v roku 2009 Mate Rimac, ktorý ale už dva roky predtým majstroval v svojej dielni a svoje BMW E30 prerobil na elektromobil, ktorý v kategórii získal (v svojej kategórii) niekoľko rekordov v akcelerácii, uznaných Medzinárodnou automobilovou federáciou (FIA).
V roku 2011 predstavil Rimac svoj prvý superšportový automobil Concept One, ktorého sériová výroba začala v roku 2013. Celkovo bolo vyrobených osem vozidiel Concept One, ktoré sa hravo predali – a to pri cene 980 000 dolárov za kus.
Na tohtoročný ženevský autosalón priviezla firma Rimac nový superšportový automobil Concept Two, ktorého sériová výroba by sa mala začať v roku 2020. Ide opäť o vozidlo s čisto elektrickým pohonom.
Chorvátsky superautomobil, označovaný aj C Two, je postavený na podvozku s rázvorom 2 745 mm, jeho dĺžka je 4 750 mm, šírka je 1 986 mm a výška len 1 208 mm. Nosnou časťou vozidla je tzv. monokok (známy z vozidiel F1) z uhlíkových kompozitov, ktorého integrálnou súčasťou je blok batérií. Vpredu a vzadu sú hliníkové deformačné zóny.
Predné i zadné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách s elektronicky regulovateľnými tlmičmi. Predné i zadné brzdy majú šesť piestikov. Na karosérii je množstvo aktívnych aerodynamických prvkov (ide napríklad o predný a zadný difuzér i zadné krídlo), ktoré prispievajú k tomu, že súčiniteľ odporu vzduchu tohto vozidla je len 0,28.
Hmotnosť vozidla je 1 950 kg. Hnaciu sústavu vozidla tvorí štvorica elektromotorov s permanentnými magnetmi, ktorých celkový výkon je 1 048 kW, najvyšší krútiaci moment je 2 300 Nm. Elektromotory poháňajú predné kolesá prostredníctvom jednostupňových prevodoviek, vzadu sú dvojstupňové prevodovky.
Zdrojom elektrickej energie je batéria s celkovou kapacitou 120 kWh, tvorená 6 960 článkami. Maximálne napätie batérie je 720 V. Vybitú batériu možno na 80 % kapacitu nabiť za menej než 30 minút. Dojazd vozidla s plne nabitou batériou je okolo 650 km. Vozidlo má sedem nezávislých chladiacich okruhov, pričom všetky ventilátory a čerpadlá pracujú s napätím 48 V.
Do výstroja vozidla patrí aj osem kamier, diaľkomerný laser (lidar), šesť radarov a tucet ultrazvukových snímačov. Superšportový Rimac C Two má pozoruhodné dynamické vlastnosti: na rýchlosť 100 km/h zrýchli za 1,97 sekundy, na 300 km/h za 11,8 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 412 km/h.
Chorvátsky superšportiak by mal byť vyrobený v počte len 150 kusov, cena je zatiaľ neznáma.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.