BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) plánujú vytvoriť pri vybraných železničných staniciach celkovo 856 miest na parkovanie áut.
Na základe aktuálneho stavu vytypovali štrnásť miest a obcí, kde v prípade záujmu samospráv môžu byť parkoviská zriadené na prenajatých pozemkoch.
Zámerom štátneho správcu železničnej infraštruktúry je zlepšiť prístup k železničným staniciam, nájsť vhodné miesta na parkovanie, v spolupráci s mestami a obcami ich upraviť, a tak pritiahnuť viac cestujúcich na železnicu a odľahčiť mestá od náporu áut.
Spoločnosť od toho očakáva zrýchlenie a zefektívnenie každodennej dopravy do práce.
Ktoré mestá sú v hre
O vytvorenie parkovacích miest pri železničných staniciach, ako informovali ŽSR, prejavili záujem zatiaľ Galanta, Piešťany, Prešov, Šurany, Topoľčany a mestská časť Bratislava - Devínska Nová Ves.
Železničiari oslovili s ponukou aj Kúty, Cífer, Tvrdošovce, Nové Zámky, Lučenec, Kraľovany, Spišskú Novú Ves a Vranov nad Topľou.
S týmito mestami a obcami chcú dohodnúť konkrétne podmienky pre uzatvorenie nájomnej zmluvy vrátane výšky nájomného.
Pre špecifické podmienky a rôzny rozsah nájmu nie je podľa spoločnosti možné dopredu určiť rovnaké podmienky a jednotnú výšku nájomného, preto každé rokovanie bude individuálne.
Inšpiráciu našli v Rakúsku
"Máme ambíciu pritiahnuť ľudí na železnicu a pre to, aby sme to urobili, musíme zvýšiť kvalitu a komfort. Viac ako 80 percent ľudí býva do tridsať minút od najbližšej železničnej stanice. Téma parkovísk je momentálne veľmi aktuálna, aby občania mohli prísť z domu na železničnú stanicu autom, tam ho odparkovať a pokračovať ďalej po železnici," povedal generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy s tým, že sa inšpirovali v susednom Rakúsku.
Vlastné pozemky v okolí železničných staníc chcú preto prenajímať samosprávam na parkoviská za špeciálnu cenu.
"V zmluve bude, že parkovisko by malo vyrovnane hospodáriť. V momente, keby malo byť zárobkové, tak chceme participovať na tomto zárobku," priblížil šéf ŽSR.
Hlavným cieľom je však vybudovanie a prevádzka týchto parkovísk pre verejnosť.
"Analýzou stavu v jednotlivých staniciach sme vytypovali mestá a priestory, ktoré ŽSR môžu okamžite začať riešiť formou partnerstva so samosprávami," povedal Erdössy.
"My ponúkneme naše priestory na prenájom mestám a obciam, samospráva by sa podieľala na vybudovaní a prevádzkovaní parkovísk v tesnej blízkosti železničných staníc. Spoločne zadefinujeme, ako majú parkoviská vyzerať, aké budú mať vybavenie," dodal Erdössy.
Obmedzujúcim faktorom podľa spoločnosti je, že v mnohých prípadoch pozemky v bezprostrednej blízkosti železničných staníc i v obvode dráhy patria rôznym subjektom, alebo sú nevysporiadané a nie je ich možné v plnom rozsahu práv a povinností využívať v spolupráci so samosprávou a dopravnými podnikmi.
ŽSR majú vytypovaných celkovo niekoľko desiatok lokalít na parkoviská pri stanciach.
V ďalšej etape ďalšie mestá
V ďalšej etape po určení rozsahu pozemkov a ďalších podmienok chcú osloviť ďalšie obce a mestá s rovnakou ponukou, individuálne už rokujú aj s mestami Trnava a Nové Mesto nad Váhom.
V minulom roku už začali rokovať vo viacerých mestách s cieľom využiť možnosti predstaničných priestorov.
Situáciu s parkovaním pri železničných staniciach sa podľa podniku už podarilo vyriešiť v Bernolákove, Krásne nad Kysucou, Krompachoch či Margecanoch.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.