Korzár logo Korzár

Dacia Duster druhej generácie

Po zmene režimu v Rumunsku bol osud automobilky na vážkach.

Športovo-úžitkový model Dacia Duster druhej generácie. Nový Duster, ktorý mal premiéru na jesennom autosalóne vo Frankfurte a teraz prichádza na trh, sa vyznačuje modernejším dizajnom.Športovo-úžitkový model Dacia Duster druhej generácie. Nový Duster, ktorý mal premiéru na jesennom autosalóne vo Frankfurte a teraz prichádza na trh, sa vyznačuje modernejším dizajnom. (Zdroj: Rado Mlýnek)

Rumunská automobilka Dacia, pomenovaná podľa historického územia Dácia, patrí medzi pomerne „mladých“ výrobcov automobilov – založená bola až v roku 1966, a to rozhodnutím rumunskej vlády.

So sériovou výrobou prvého modelu začala Dacia v roku 1968.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Išlo o model Dacia 1100, čo bol v licencii vyrábaný francúzsky automobil Renault 8.

Oveľa úspešnejším sa stal model Dacia 1300, ktorý bol licenčnou verziou modelu Renault 12 a bol pomerne obľúbený aj u nás – do roku 1990 sa do Československa doviezlo vyše 55 000 vozidiel Dacia.

SkryťVypnúť reklamu

Po zmene režimu v Rumunsku bol osud automobilky na vážkach. Impulzom k ďalšiemu rozvoju závodu sa stalo prevzatie automobilky spoločnosťou Renault, ktorá v roku 1999 získala 51 % akcií firmy a teraz má už 99,3 % akcií Dacie.

Pod gesciou firmy Renault sa z Dacie postupne stala automobilka s úplne novým sortimentom modelov, vyznačujúcich sa moderným dizajnom, pokrokovou konštrukciou, vysokou kvalitou i prijateľnou cenou.

Prvým novým modelom revitalizovanej Dacie sa v roku 2004 stal Logan. V marci 2010 prišiel na európsky trh prvý športovo-úžitkový model (SUV) značky Dacia, nazvaný Duster – ten sa stal mimoriadne úspešným a montuje sa v niekoľkých krajinách sveta vrátane Ruska, Indie i Brazílie.

Na minuloročnom jesennom autosalóne vo Frankfurte predstavila Dacia model Duster druhej generácie, ktorý sa nedávno začal predávať aj u nás.

SkryťVypnúť reklamu

Inovovaný Duster sa vyznačuje modernizovaným vonkajším dizajnom, ktorého prednej časti dominuje nová mriežka, k okrajom posunuté hlavné svetlá, trojsegmentové denné svetlá na báze LED a mohutnejší chránič spodku vozidla v striebristej farbe. Predné okno bolo posunuté o 10 cm dopredu a je viac sklonené než u doterajšieho modelu.

Spodná hrana bočných okien bola posunutá trochu nahor, čo dáva vozidlu robustnejší vzhľad, typický pre segment SUV.

Výrazne sa zmenil interiér, ktorý dostal pohodlnejšie sedadlá.

Nové zvukovo izolačné materiály prispeli k zníženiu hlučnosti vo vozidle. Vonkajšie rozmery vozidla sa prakticky nezmenili: nový Duster je dlhý 4 341 mm, široký (so zrkadlami) 2 052 mm a vysoký 1 682 mm.

K bezproblémovému prejazdu stredne ťažkého terénu prispieva aj veľká svetlá výška podvozku (21 cm). Verzia s pohonom len predných kolies má batožinový priestor objemu 445 litrov, verzia 4x4 pojme batožinu objemu 376 litrov.

SkryťVypnúť reklamu

Sortiment motorov ostal nezmenený. Základným motorom je 1,6-litrový neprepĺňaný benzínový štvorvalec s maximálnym výkonom 84 kW.

Verzia motora na skvapalnený plyn disponuje výkonom 80 kW.

Turbodúchadlom prepĺňaný 1,2-litrový motor má maximálny výkon 92 kW. Veľmi populárny 1,5-litrový turbodieselový motor sa dodáva vo výkonových verziách 66 kW a 81 kW.

Mimochodom, kdesi som vyhrabal cenník národného podniku Mototechna, uvádzajúceho ceny motorových vozidiel na roky 1977-78 – stojí v ňom, že Dacia 1300 vtedy stála 66 000 korún československých.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 527
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 192
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 861
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 972
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 749
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 794
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 477
  1. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  2. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  3. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  4. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  5. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  6. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  7. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  8. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 425
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 660
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 567
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 854
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 556
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 249
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 869
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 808
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  2. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  3. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  4. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  5. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  6. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  7. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  8. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 425
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 660
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 567
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 854
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 556
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 249
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 869
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 808
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu