Rumunská automobilka Dacia, pomenovaná podľa historického územia Dácia, patrí medzi pomerne „mladých“ výrobcov automobilov – založená bola až v roku 1966, a to rozhodnutím rumunskej vlády.
So sériovou výrobou prvého modelu začala Dacia v roku 1968.
Išlo o model Dacia 1100, čo bol v licencii vyrábaný francúzsky automobil Renault 8.
Oveľa úspešnejším sa stal model Dacia 1300, ktorý bol licenčnou verziou modelu Renault 12 a bol pomerne obľúbený aj u nás – do roku 1990 sa do Československa doviezlo vyše 55 000 vozidiel Dacia.
Po zmene režimu v Rumunsku bol osud automobilky na vážkach. Impulzom k ďalšiemu rozvoju závodu sa stalo prevzatie automobilky spoločnosťou Renault, ktorá v roku 1999 získala 51 % akcií firmy a teraz má už 99,3 % akcií Dacie.
Pod gesciou firmy Renault sa z Dacie postupne stala automobilka s úplne novým sortimentom modelov, vyznačujúcich sa moderným dizajnom, pokrokovou konštrukciou, vysokou kvalitou i prijateľnou cenou.
Prvým novým modelom revitalizovanej Dacie sa v roku 2004 stal Logan. V marci 2010 prišiel na európsky trh prvý športovo-úžitkový model (SUV) značky Dacia, nazvaný Duster – ten sa stal mimoriadne úspešným a montuje sa v niekoľkých krajinách sveta vrátane Ruska, Indie i Brazílie.
Na minuloročnom jesennom autosalóne vo Frankfurte predstavila Dacia model Duster druhej generácie, ktorý sa nedávno začal predávať aj u nás.
Inovovaný Duster sa vyznačuje modernizovaným vonkajším dizajnom, ktorého prednej časti dominuje nová mriežka, k okrajom posunuté hlavné svetlá, trojsegmentové denné svetlá na báze LED a mohutnejší chránič spodku vozidla v striebristej farbe. Predné okno bolo posunuté o 10 cm dopredu a je viac sklonené než u doterajšieho modelu.
Spodná hrana bočných okien bola posunutá trochu nahor, čo dáva vozidlu robustnejší vzhľad, typický pre segment SUV.
Výrazne sa zmenil interiér, ktorý dostal pohodlnejšie sedadlá.
Nové zvukovo izolačné materiály prispeli k zníženiu hlučnosti vo vozidle. Vonkajšie rozmery vozidla sa prakticky nezmenili: nový Duster je dlhý 4 341 mm, široký (so zrkadlami) 2 052 mm a vysoký 1 682 mm.
K bezproblémovému prejazdu stredne ťažkého terénu prispieva aj veľká svetlá výška podvozku (21 cm). Verzia s pohonom len predných kolies má batožinový priestor objemu 445 litrov, verzia 4x4 pojme batožinu objemu 376 litrov.
Sortiment motorov ostal nezmenený. Základným motorom je 1,6-litrový neprepĺňaný benzínový štvorvalec s maximálnym výkonom 84 kW.
Verzia motora na skvapalnený plyn disponuje výkonom 80 kW.
Turbodúchadlom prepĺňaný 1,2-litrový motor má maximálny výkon 92 kW. Veľmi populárny 1,5-litrový turbodieselový motor sa dodáva vo výkonových verziách 66 kW a 81 kW.
Mimochodom, kdesi som vyhrabal cenník národného podniku Mototechna, uvádzajúceho ceny motorových vozidiel na roky 1977-78 – stojí v ňom, že Dacia 1300 vtedy stála 66 000 korún československých.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.