Korzár logo Korzár
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Prepadák Edsel má 60 rokov

Nová značka mala ponúkať vozidlá s unikátnym dizajnom.

Kabriolet Edsel Pacer modelového roku 1958. Kabriolet Pacer s kontroverzne štylizovanou maskou chladiča je poháňaný 5,9-litrovým vidlicovým osemvalcom výkonu 226 kW.Kabriolet Edsel Pacer modelového roku 1958. Kabriolet Pacer s kontroverzne štylizovanou maskou chladiča je poháňaný 5,9-litrovým vidlicovým osemvalcom výkonu 226 kW. (Zdroj: Rado Mlýnek)

Týmto „nostalgickým“ príspevkom sa vraciam do druhej polovice 50. rokov minulého storočia.

Do mojich tínedžerských liet – keď USA prežívali búrlivý rozmach, prejavujúci sa v automobilovom priemysle konštruovaním stále väčších, výkonnejších a luxusnejších „krížnikov ciest“.

USA boli vtedy krajinou, ktorá s veľkým odstupom vyrábala ročne najviac áut, pričom vzájomne si konkurujúce automobilky koncernov General Motors (GM), Ford a Chrysler (tzv. veľká trojka) uvádzali každý rok na trh nové, alebo aspoň inovované modely.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Priznám sa, že sa mi tie veľké obludy s mohutnými chrómovanými prednými maskami i nárazníkmi a veľkými zadnými „plutvami“ veľmi páčili.

Medzi mojich favoritov medzi „amerikami“ tých čias patrili aj extravagantne tvarované vozidlá novej značky Edsel, ktoré debutovali na jeseň 1957, teda pred 60 rokmi.

Stručne spomenieme pozadie vzniku značky Edsel. Marketingoví stratégovia koncernu Ford si niekedy okolo roku 1956 uvedomili, že na rozdiel od koncernov GM a Chrysler, ktoré ponúkali vozidlá piatich značiek, v sortimente Fordovho impéria sú len štyri značky (Ford, Mercury, Lincoln, Continental).

Ukazovalo sa, že medzera medzi najlacnejšou značkou Ford a značkou Mercury je ešte miestečko pre ďalšiu značku.

Nová značka mala ponúkať vozidlá s unikátnym dizajnom, ktoré by boli na prvý pohľad odlíšiteľné od vozidiel iných značiek.

Skryť Vypnúť reklamu

Výsledkom bolo vozidlo s extravagantnou prednou časťou, ktorej dominovala originálna stredná maska – tá kritikom pripomínala konský chomút, neprajníkom dokonca ženskú vagínu.

Úzke zahnuté zadné svetlá zase cynikom pripomínali zarastené nechty. Veľkým problémom sa stal názov novej divízie koncernu Ford – reklamná agentúra pripravila okolo 8 000 návrhov, ale ani jeden z nich sa vedeniu koncernu nepáčil.

Nakoniec ktosi prišiel s myšlienkou nazvať novú značku po synovi zakladateľa firmy Ford – do automobilového sveta pribudla značka Edsel.

Vozidlá Edsel modelového roku 1958 prišli na trh na jeseň 1957, pričom rad tvorili modely Ranger a Pacer na podvozku s rázvorom 300 cm a modely Corsair a Citation na podvozku s rázvorom 315 cm. Edsel sa dodával ako dvoj- a štvordverový sedan, ako kabriolet i ako kombi s až deviatimi sedadlami.

Skryť Vypnúť reklamu

Na pohon slúžili – akože inak – dva vidlicové osemvalce: 5,9-litrový motor výkonu 226 kW a 6,7-litrový motor výkonu 257 kW.

Technickou novinkou bolo ovládanie automatickej prevodovky tlačidlami na nepohyblivom strede volantu. Výsledky predaja vozidiel novej značky však boli pre vedenie divízie Edsel obrovským sklamaním – v prvom roku sa namiesto plánovaných 100 000 áut podarilo predať len okolo 63 000.

V ďalších rokoch to išlo s predajom ďalej nadol: v modelovom roku 1959 sa predalo len 45 000 vozidiel, modelový rok 1960 to „dotiahol“ na menej než 3 000 predaných kusov.

Výroba bola v novembri 1959 zastavená a značka Edsel odišla do histórie automobilizmu.

Neúspešný projekt Edsel stál koncern Ford 250 miliónov dolárov.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  2. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  3. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Budovanie zelenej značky
  8. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  9. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  10. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 640
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 21 181
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 509
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 803
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 414
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 149
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 530
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 428
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 270
  10. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 261
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Kabriolety

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Kontroverzný aktivista Slávik sa zapojil aj do povoľovacieho procesu k modernizácii cesty na Slaneckej.

Trestné oznámenie Sulíka spustilo lavínu.

23 h
Riaditeľ ZSS Arcus Juraj Briškár potvrdil ďalších sedem úmrtí.

Infikovaných je 70 klientov a 36 zamestnancov zariadenia.

9 h
Centrálne parkovisko na Štrbskom Plese si obec Štrba prenajíma od eseročky mesta Vysoké Tatry. Návštevník tam zaplatí menej ako napríklad v Tatranskej Lomnici či v Starom Smokovci.

Mesto chce motivovať ľudí a odľahčiť premávku.

23 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop