Korzár logo Korzár

Prepadák Edsel má 60 rokov

Nová značka mala ponúkať vozidlá s unikátnym dizajnom.

Kabriolet Edsel Pacer modelového roku 1958. Kabriolet Pacer s kontroverzne štylizovanou maskou chladiča je poháňaný 5,9-litrovým vidlicovým osemvalcom výkonu 226 kW.Kabriolet Edsel Pacer modelového roku 1958. Kabriolet Pacer s kontroverzne štylizovanou maskou chladiča je poháňaný 5,9-litrovým vidlicovým osemvalcom výkonu 226 kW. (Zdroj: Rado Mlýnek)

Týmto „nostalgickým“ príspevkom sa vraciam do druhej polovice 50. rokov minulého storočia.

Do mojich tínedžerských liet – keď USA prežívali búrlivý rozmach, prejavujúci sa v automobilovom priemysle konštruovaním stále väčších, výkonnejších a luxusnejších „krížnikov ciest“.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

USA boli vtedy krajinou, ktorá s veľkým odstupom vyrábala ročne najviac áut, pričom vzájomne si konkurujúce automobilky koncernov General Motors (GM), Ford a Chrysler (tzv. veľká trojka) uvádzali každý rok na trh nové, alebo aspoň inovované modely.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Priznám sa, že sa mi tie veľké obludy s mohutnými chrómovanými prednými maskami i nárazníkmi a veľkými zadnými „plutvami“ veľmi páčili.

Medzi mojich favoritov medzi „amerikami“ tých čias patrili aj extravagantne tvarované vozidlá novej značky Edsel, ktoré debutovali na jeseň 1957, teda pred 60 rokmi.

Stručne spomenieme pozadie vzniku značky Edsel. Marketingoví stratégovia koncernu Ford si niekedy okolo roku 1956 uvedomili, že na rozdiel od koncernov GM a Chrysler, ktoré ponúkali vozidlá piatich značiek, v sortimente Fordovho impéria sú len štyri značky (Ford, Mercury, Lincoln, Continental).

Ukazovalo sa, že medzera medzi najlacnejšou značkou Ford a značkou Mercury je ešte miestečko pre ďalšiu značku.

Nová značka mala ponúkať vozidlá s unikátnym dizajnom, ktoré by boli na prvý pohľad odlíšiteľné od vozidiel iných značiek.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledkom bolo vozidlo s extravagantnou prednou časťou, ktorej dominovala originálna stredná maska – tá kritikom pripomínala konský chomút, neprajníkom dokonca ženskú vagínu.

Úzke zahnuté zadné svetlá zase cynikom pripomínali zarastené nechty. Veľkým problémom sa stal názov novej divízie koncernu Ford – reklamná agentúra pripravila okolo 8 000 návrhov, ale ani jeden z nich sa vedeniu koncernu nepáčil.

Nakoniec ktosi prišiel s myšlienkou nazvať novú značku po synovi zakladateľa firmy Ford – do automobilového sveta pribudla značka Edsel.

Vozidlá Edsel modelového roku 1958 prišli na trh na jeseň 1957, pričom rad tvorili modely Ranger a Pacer na podvozku s rázvorom 300 cm a modely Corsair a Citation na podvozku s rázvorom 315 cm. Edsel sa dodával ako dvoj- a štvordverový sedan, ako kabriolet i ako kombi s až deviatimi sedadlami.

SkryťVypnúť reklamu

Na pohon slúžili – akože inak – dva vidlicové osemvalce: 5,9-litrový motor výkonu 226 kW a 6,7-litrový motor výkonu 257 kW.

Technickou novinkou bolo ovládanie automatickej prevodovky tlačidlami na nepohyblivom strede volantu. Výsledky predaja vozidiel novej značky však boli pre vedenie divízie Edsel obrovským sklamaním – v prvom roku sa namiesto plánovaných 100 000 áut podarilo predať len okolo 63 000.

V ďalších rokoch to išlo s predajom ďalej nadol: v modelovom roku 1959 sa predalo len 45 000 vozidiel, modelový rok 1960 to „dotiahol“ na menej než 3 000 predaných kusov.

Výroba bola v novembri 1959 zastavená a značka Edsel odišla do histórie automobilizmu.

Neúspešný projekt Edsel stál koncern Ford 250 miliónov dolárov.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  2. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  3. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  4. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  5. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 11 607
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 5 907
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 5 758
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 472
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 5 056
  6. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 737
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 361
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 2 486
  1. Irena Šimuneková: Liptovská Teplička – živá perla Liptova
  2. Ivan Mlynár: S klesajúcimi preferenciami, Robert Fico pripomína už len vyťahanú gumu v starých teplákoch.
  3. Martin Kresák: Nobelová cena za ekonómiu 2025: Kladivo na etatistov?
  4. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  5. Anton Lisinovič: Čítanie z knižnice: Kráľ Artuš a jeho družina
  6. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 13
  7. Jozef Černek: S úctou k tým, ktorí odišli zo scény Jozef Kiss Péntek, Aranka Szentpétery, Mátyás Dráfi
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kauza chráneného svedka: Nové dôkazy v prípade vraždy v Chorvátsku. Policajti našli loď
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 14 218
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 11 993
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 886
  4. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 8 790
  5. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 500
  6. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 321
  7. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 4 318
  8. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 237
  1. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  2. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  3. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  4. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  5. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  6. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  7. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  8. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu