Korzár logo Korzár
Piatok, 3. február, 2023 | Meniny má Blažej

Prepadák Edsel má 60 rokov

Nová značka mala ponúkať vozidlá s unikátnym dizajnom.

Kabriolet Edsel Pacer modelového roku 1958. Kabriolet Pacer s kontroverzne štylizovanou maskou chladiča je poháňaný 5,9-litrovým vidlicovým osemvalcom výkonu 226 kW.Kabriolet Edsel Pacer modelového roku 1958. Kabriolet Pacer s kontroverzne štylizovanou maskou chladiča je poháňaný 5,9-litrovým vidlicovým osemvalcom výkonu 226 kW. (Zdroj: Rado Mlýnek)

Týmto „nostalgickým“ príspevkom sa vraciam do druhej polovice 50. rokov minulého storočia.

Do mojich tínedžerských liet – keď USA prežívali búrlivý rozmach, prejavujúci sa v automobilovom priemysle konštruovaním stále väčších, výkonnejších a luxusnejších „krížnikov ciest“.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

USA boli vtedy krajinou, ktorá s veľkým odstupom vyrábala ročne najviac áut, pričom vzájomne si konkurujúce automobilky koncernov General Motors (GM), Ford a Chrysler (tzv. veľká trojka) uvádzali každý rok na trh nové, alebo aspoň inovované modely.

SkryťVypnúť reklamu

Priznám sa, že sa mi tie veľké obludy s mohutnými chrómovanými prednými maskami i nárazníkmi a veľkými zadnými „plutvami“ veľmi páčili.

Medzi mojich favoritov medzi „amerikami“ tých čias patrili aj extravagantne tvarované vozidlá novej značky Edsel, ktoré debutovali na jeseň 1957, teda pred 60 rokmi.

Stručne spomenieme pozadie vzniku značky Edsel. Marketingoví stratégovia koncernu Ford si niekedy okolo roku 1956 uvedomili, že na rozdiel od koncernov GM a Chrysler, ktoré ponúkali vozidlá piatich značiek, v sortimente Fordovho impéria sú len štyri značky (Ford, Mercury, Lincoln, Continental).

Ukazovalo sa, že medzera medzi najlacnejšou značkou Ford a značkou Mercury je ešte miestečko pre ďalšiu značku.

Nová značka mala ponúkať vozidlá s unikátnym dizajnom, ktoré by boli na prvý pohľad odlíšiteľné od vozidiel iných značiek.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledkom bolo vozidlo s extravagantnou prednou časťou, ktorej dominovala originálna stredná maska – tá kritikom pripomínala konský chomút, neprajníkom dokonca ženskú vagínu.

Úzke zahnuté zadné svetlá zase cynikom pripomínali zarastené nechty. Veľkým problémom sa stal názov novej divízie koncernu Ford – reklamná agentúra pripravila okolo 8 000 návrhov, ale ani jeden z nich sa vedeniu koncernu nepáčil.

Nakoniec ktosi prišiel s myšlienkou nazvať novú značku po synovi zakladateľa firmy Ford – do automobilového sveta pribudla značka Edsel.

Vozidlá Edsel modelového roku 1958 prišli na trh na jeseň 1957, pričom rad tvorili modely Ranger a Pacer na podvozku s rázvorom 300 cm a modely Corsair a Citation na podvozku s rázvorom 315 cm. Edsel sa dodával ako dvoj- a štvordverový sedan, ako kabriolet i ako kombi s až deviatimi sedadlami.

SkryťVypnúť reklamu

Na pohon slúžili – akože inak – dva vidlicové osemvalce: 5,9-litrový motor výkonu 226 kW a 6,7-litrový motor výkonu 257 kW.

Technickou novinkou bolo ovládanie automatickej prevodovky tlačidlami na nepohyblivom strede volantu. Výsledky predaja vozidiel novej značky však boli pre vedenie divízie Edsel obrovským sklamaním – v prvom roku sa namiesto plánovaných 100 000 áut podarilo predať len okolo 63 000.

V ďalších rokoch to išlo s predajom ďalej nadol: v modelovom roku 1959 sa predalo len 45 000 vozidiel, modelový rok 1960 to „dotiahol“ na menej než 3 000 predaných kusov.

Výroba bola v novembri 1959 zastavená a značka Edsel odišla do histórie automobilizmu.

Neúspešný projekt Edsel stál koncern Ford 250 miliónov dolárov.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  3. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. Dodajte vašej pokožke šťavu
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 11 713
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 935
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 855
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 2 183
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 761
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 021
  8. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 838

Blogy SME

  1. Peter Svoreň: Banka Intesa Sanpaolo zaujala výbornými výsledkami
  2. Ladislav Halász: Selektívne križiacke ťaženie pána Moňoka
  3. Lucia Žárska: Tesla plánuje expanziu
  4. Anna Miľanová: Plač obetovaných... 2022
  5. Mikuláš Prokop: Budú obedy zadarmo?
  6. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Sliače (I)
  7. Eva Gallova: Prečo išli peši maďarský Židia do koncentráku?
  8. Miroslav Ferkl: Dôchodca či senior?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 5 946
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 114
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 139
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 940
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 723
  6. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 172
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 034
  8. Simona Kyselicová: Ako sa najhorší rok v mojom živote stal najlepším učiteľom. 2022, dámy a páni! 2 462
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Za Slovensko. Za Rusko. Brat za brata. Za slobodu. Za mier. (Protest strán Smer a Republika pred Prezidentským palácom 20. septembra 2022.)

Kým sa v opozícii formuje front Jednotného Ruska, vláda ani nedokáže vysvetliť, čo by znamenalo mať za suseda Rusko.


1. feb
Poľský futbalista Jakub Kiwior sa na MS 2022 snaží zabrániť vystreliť Lionelovi Messimu.

V biznise je na Slovensku lídrom. Koľko miliónov zarobila Žilina?


19 h
Na cestách na Kysuciach počítajte s vrstvou snehu.

Na cestách je miestami aj desať centimetrov snehu.


1 h
Ruskí vojaci počas cvičenia v Bielorusku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 17 h

Blogy SME

  1. Peter Svoreň: Banka Intesa Sanpaolo zaujala výbornými výsledkami
  2. Ladislav Halász: Selektívne križiacke ťaženie pána Moňoka
  3. Lucia Žárska: Tesla plánuje expanziu
  4. Anna Miľanová: Plač obetovaných... 2022
  5. Mikuláš Prokop: Budú obedy zadarmo?
  6. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Sliače (I)
  7. Eva Gallova: Prečo išli peši maďarský Židia do koncentráku?
  8. Miroslav Ferkl: Dôchodca či senior?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 5 946
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 114
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 139
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 940
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 723
  6. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 172
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 034
  8. Simona Kyselicová: Ako sa najhorší rok v mojom živote stal najlepším učiteľom. 2022, dámy a páni! 2 462
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu