Korzár logo Korzár
Pondelok, 20. august, 2018 | Meniny má Anabela
Nájdete nás na webe

Prepadák Edsel má 60 rokov

Nová značka mala ponúkať vozidlá s unikátnym dizajnom.

Kabriolet Edsel Pacer modelového roku 1958. Kabriolet Pacer s kontroverzne štylizovanou maskou chladiča je poháňaný 5,9-litrovým vidlicovým osemvalcom výkonu 226 kW.(Zdroj: Rado Mlýnek)

Týmto „nostalgickým“ príspevkom sa vraciam do druhej polovice 50. rokov minulého storočia.

Do mojich tínedžerských liet – keď USA prežívali búrlivý rozmach, prejavujúci sa v automobilovom priemysle konštruovaním stále väčších, výkonnejších a luxusnejších „krížnikov ciest“.

USA boli vtedy krajinou, ktorá s veľkým odstupom vyrábala ročne najviac áut, pričom vzájomne si konkurujúce automobilky koncernov General Motors (GM), Ford a Chrysler (tzv. veľká trojka) uvádzali každý rok na trh nové, alebo aspoň inovované modely.

Článok pokračuje pod video reklamou

Priznám sa, že sa mi tie veľké obludy s mohutnými chrómovanými prednými maskami i nárazníkmi a veľkými zadnými „plutvami“ veľmi páčili.

Medzi mojich favoritov medzi „amerikami“ tých čias patrili aj extravagantne tvarované vozidlá novej značky Edsel, ktoré debutovali na jeseň 1957, teda pred 60 rokmi.

Stručne spomenieme pozadie vzniku značky Edsel. Marketingoví stratégovia koncernu Ford si niekedy okolo roku 1956 uvedomili, že na rozdiel od koncernov GM a Chrysler, ktoré ponúkali vozidlá piatich značiek, v sortimente Fordovho impéria sú len štyri značky (Ford, Mercury, Lincoln, Continental).

Ukazovalo sa, že medzera medzi najlacnejšou značkou Ford a značkou Mercury je ešte miestečko pre ďalšiu značku.

Nová značka mala ponúkať vozidlá s unikátnym dizajnom, ktoré by boli na prvý pohľad odlíšiteľné od vozidiel iných značiek.

Výsledkom bolo vozidlo s extravagantnou prednou časťou, ktorej dominovala originálna stredná maska – tá kritikom pripomínala konský chomút, neprajníkom dokonca ženskú vagínu.

Úzke zahnuté zadné svetlá zase cynikom pripomínali zarastené nechty. Veľkým problémom sa stal názov novej divízie koncernu Ford – reklamná agentúra pripravila okolo 8 000 návrhov, ale ani jeden z nich sa vedeniu koncernu nepáčil.

Nakoniec ktosi prišiel s myšlienkou nazvať novú značku po synovi zakladateľa firmy Ford – do automobilového sveta pribudla značka Edsel.

Vozidlá Edsel modelového roku 1958 prišli na trh na jeseň 1957, pričom rad tvorili modely Ranger a Pacer na podvozku s rázvorom 300 cm a modely Corsair a Citation na podvozku s rázvorom 315 cm. Edsel sa dodával ako dvoj- a štvordverový sedan, ako kabriolet i ako kombi s až deviatimi sedadlami.

Na pohon slúžili – akože inak – dva vidlicové osemvalce: 5,9-litrový motor výkonu 226 kW a 6,7-litrový motor výkonu 257 kW.

Technickou novinkou bolo ovládanie automatickej prevodovky tlačidlami na nepohyblivom strede volantu. Výsledky predaja vozidiel novej značky však boli pre vedenie divízie Edsel obrovským sklamaním – v prvom roku sa namiesto plánovaných 100 000 áut podarilo predať len okolo 63 000.

V ďalších rokoch to išlo s predajom ďalej nadol: v modelovom roku 1959 sa predalo len 45 000 vozidiel, modelový rok 1960 to „dotiahol“ na menej než 3 000 predaných kusov.

Výroba bola v novembri 1959 zastavená a značka Edsel odišla do histórie automobilizmu.

Neúspešný projekt Edsel stál koncern Ford 250 miliónov dolárov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Najkrajšie americké národné parky 13 634
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 11 655
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 7 028
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 249
  5. Vizuálny smog je problém 2 982
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 775
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 701
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 383
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 636
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 388

Neprehliadnite tiež

Počas výročia okupácie odhalia pamätník Jánovi Kuciakovi a jeho snúbenici

Matka zavraždenej hovorí o Ficových pätolízačoch.

Košičana obvinili z týrania, za mrežami zatiaľ neskončil

U priateľky mal vyvolávať stres a obavu o život.

Zomrela futbalová legenda Rudolf Pavlovič

V piatok sme sa dozvedeli smutnú správu.

Komentár Petra Schutza

Bugár a jeho dilema

Politicky najďalekonosnejší „poúnosový“ výrok leta vyliezol z Bugára.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Je leto, v koalícii si nevedia prísť na meno

Ako sa vyvíjali vzťahy medzi SNS a Most-Híd.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Aj Rusi boli okupovaní, už si to len priznať

Patrili k najväčším obetiam boľševickej diktatúry.

AUTORSKÁ STRANA MICHAELY TERENZANI

Tých, ktorí odišli, svet prijal s otvorenou náručou

Aké by to bolo, len tak sa zbaliť?

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop