Korzár logo Korzár
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Škoda Favorit oslávila tridsatiny

V roku 1987, odštartovala automobilka Škoda novú éru.

Škoda Favorit má tridsať rokov. Favorit poháňaný vpredu uloženým motorom bol predstavený na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne v septembri 1987.Škoda Favorit má tridsať rokov. Favorit poháňaný vpredu uloženým motorom bol predstavený na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne v septembri 1987. (Zdroj: Škoda)

Pred tridsiatimi rokmi, v roku 1987, odštartovala česká (vlastne by sme mohli povedať československá) automobilka Škoda novú éru, keď predstavila na tú dobu veľmi moderne koncipované osobné auto – Favorit.

Týmto modelom sa škodovka rozlúčila s dlhotrvajúcou érou vozidiel s vzadu uloženým motorom, ktorú reprezentovali modely 1000 MB, 100, 105, 110, 120 a 130.

Nový Favorit, verejnosti predstavený na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne v septembri 1987, znamenal kvalitatívny skok od zastaranej koncepcie so vzadu uloženým motorom k modernej koncepcii s motorom vpredu a poháňanými prednými kolesami.

Skryť Vypnúť reklamu

Dnes znie až neuveriteľne, že vývoj a výrobu nového vozidla musela vtedajšia československá vláda tvrdo presadzovať voči tlaku Sovietskeho zväzu, ktorý presadzoval, aby sa jediným osobným automobilom „ľudovej“ triedy v celom socialistickom tábore stal sovietsky Zaporožec.

Napriek tomuto tlaku rozhodla naša vláda v decembri 1982 o vývoji nového modelu so spomenutou modernou koncepciou.

Vývoj mal byť ukončený ku koncu júna 1985, so začatím sériovej výroby sa počítalo päť rokov po začatí vývoja, teda v roku 1987. Konštruktéri škodovky však začínali pri vývoji nového modelu od nuly, pretože sa s koncepciou „všetko vpredu“ (teda motor i poháňané kolesá) zaoberali pri vývoji prototypu Škoda 780 (ten sa do sériovej výroby nedostal).

K úspechu modelu Favorit prispel aj jeho moderný a praktický dizajn, ktorý bol dielom známej turínskej dizajnérskej firmy Stile Bertone – tá dopracovala a vycibrila už existujúci projekt Jozefa Kindla. Pri návrhu vozidla sa dbalo aj na racionalizáciu jeho výroby – napríklad počet lisovaných dielov sa zo 405 u Škody 120 znížil na 227 pri Favorite.

Skryť Vypnúť reklamu

Na pohon Favorita slúžil radový štvorvalcový motor so zdvihovým objemom 1 289 kubických centimetrov, uložený naprieč pred prednou nápravou. Maximálny výkon motora bol 43 kW alebo 46 kW.

Motor poháňal predné kolesá prostredníctvom ručne radenej päťstupňovej prevodovky. Favorit bol postavený na podvozku s rázvorom 2 450 mm a jeho celková dĺžka bola 3 815 mm, šírka 1 620 mm a výška 1 415 mm.

Moderná dvojokruhová brzdová sústava pôsobila na predné kotúčové a zadné bubnové brzdy. Podľa dobovej dokumentácie bola maximálna rýchlosť vozidla 150 km/h a priemerná spotreba 7 l/100 km.

So sériovou výrobou favoritov sa začalo v decembri 1987 v závode vo Vrchlabí, od augusta 1988 začali Favority schádzať aj z montážnej linky materského závodu v Mladej Boleslavi.

Skryť Vypnúť reklamu

Koncepcia s motorom vpredu umožnila vyrábať aj iné karosárske verzie než základný štvordverový model s veľkým zadným vekom. Veľmi obľúbenými sa stali kombi verzia nazývaná Forman a otvorený i zavretý pikap.

Favorit sa vyrábal ešte aj po začlenení firmy Škoda do koncernu Volkswagen v roku 1991. V roku 1994 bol vyrobený miliónty favorit, jeho výroba sa potom skončila v roku 1995.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 269
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 110
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 13 362
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 310
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 618
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 168
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 501
  8. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 323
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 227
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 130
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Škoda

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Občania boli veľmi zodpovední, hodnotí Naď. Spokojný je aj Matovič (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Komentár Tomáša Prokopčáka

Prevrat na STU

Na Slovenskej technickej univerzite sa pokúsia odvolať rektora.

Tomáš Prokopčák.
Zdravotníci v nemocnici v Kyjove.
S prvou republikou sa nám spája doba elegancie, prosperity a pohody. Nie vždy to bola pravda.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop