Korzár logo Korzár

Škoda Favorit oslávila tridsatiny

V roku 1987, odštartovala automobilka Škoda novú éru.

Škoda Favorit má tridsať rokov. Favorit poháňaný vpredu uloženým motorom bol predstavený na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne v septembri 1987.Škoda Favorit má tridsať rokov. Favorit poháňaný vpredu uloženým motorom bol predstavený na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne v septembri 1987. (Zdroj: Škoda)

Pred tridsiatimi rokmi, v roku 1987, odštartovala česká (vlastne by sme mohli povedať československá) automobilka Škoda novú éru, keď predstavila na tú dobu veľmi moderne koncipované osobné auto – Favorit.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Týmto modelom sa škodovka rozlúčila s dlhotrvajúcou érou vozidiel s vzadu uloženým motorom, ktorú reprezentovali modely 1000 MB, 100, 105, 110, 120 a 130.

Nový Favorit, verejnosti predstavený na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne v septembri 1987, znamenal kvalitatívny skok od zastaranej koncepcie so vzadu uloženým motorom k modernej koncepcii s motorom vpredu a poháňanými prednými kolesami.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes znie až neuveriteľne, že vývoj a výrobu nového vozidla musela vtedajšia československá vláda tvrdo presadzovať voči tlaku Sovietskeho zväzu, ktorý presadzoval, aby sa jediným osobným automobilom „ľudovej“ triedy v celom socialistickom tábore stal sovietsky Zaporožec.

Napriek tomuto tlaku rozhodla naša vláda v decembri 1982 o vývoji nového modelu so spomenutou modernou koncepciou.

Vývoj mal byť ukončený ku koncu júna 1985, so začatím sériovej výroby sa počítalo päť rokov po začatí vývoja, teda v roku 1987. Konštruktéri škodovky však začínali pri vývoji nového modelu od nuly, pretože sa s koncepciou „všetko vpredu“ (teda motor i poháňané kolesá) zaoberali pri vývoji prototypu Škoda 780 (ten sa do sériovej výroby nedostal).

K úspechu modelu Favorit prispel aj jeho moderný a praktický dizajn, ktorý bol dielom známej turínskej dizajnérskej firmy Stile Bertone – tá dopracovala a vycibrila už existujúci projekt Jozefa Kindla. Pri návrhu vozidla sa dbalo aj na racionalizáciu jeho výroby – napríklad počet lisovaných dielov sa zo 405 u Škody 120 znížil na 227 pri Favorite.

SkryťVypnúť reklamu

Na pohon Favorita slúžil radový štvorvalcový motor so zdvihovým objemom 1 289 kubických centimetrov, uložený naprieč pred prednou nápravou. Maximálny výkon motora bol 43 kW alebo 46 kW.

Motor poháňal predné kolesá prostredníctvom ručne radenej päťstupňovej prevodovky. Favorit bol postavený na podvozku s rázvorom 2 450 mm a jeho celková dĺžka bola 3 815 mm, šírka 1 620 mm a výška 1 415 mm.

Moderná dvojokruhová brzdová sústava pôsobila na predné kotúčové a zadné bubnové brzdy. Podľa dobovej dokumentácie bola maximálna rýchlosť vozidla 150 km/h a priemerná spotreba 7 l/100 km.

So sériovou výrobou favoritov sa začalo v decembri 1987 v závode vo Vrchlabí, od augusta 1988 začali Favority schádzať aj z montážnej linky materského závodu v Mladej Boleslavi.

SkryťVypnúť reklamu

Koncepcia s motorom vpredu umožnila vyrábať aj iné karosárske verzie než základný štvordverový model s veľkým zadným vekom. Veľmi obľúbenými sa stali kombi verzia nazývaná Forman a otvorený i zavretý pikap.

Favorit sa vyrábal ešte aj po začlenení firmy Škoda do koncernu Volkswagen v roku 1991. V roku 1994 bol vyrobený miliónty favorit, jeho výroba sa potom skončila v roku 1995.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  5. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  6. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 412
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 088
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 7 041
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 768
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 086
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 923
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky? 2 602
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 527
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (4. - 10.4.1925)
  2. Jozef Foltýn: Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka
  3. Ján Škerko: Obchodné deficity? Žiadny problém! Trump má vzorec na clá ako z Harryho Pottera
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Jaroslav Furman: Nekonečný príbeh - Prvá časť
  6. Vladimír Krátky: Škoda, že aj Škoda ... .
  7. Norbert Kaník: Najlepší vyjednávač vo vesmíre, ruský agent alebo len šašo a klamár?
  8. Rastislav Strhan: Trumpova skúška viery
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 100 740
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 51 008
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 40 636
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 325
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 626
  6. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 863
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 17 736
  8. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 815
  1. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  3. Tupou Ceruzou: Medvede
  4. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  5. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  6. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  8. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (4. - 10.4.1925)
  2. Jozef Foltýn: Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka
  3. Ján Škerko: Obchodné deficity? Žiadny problém! Trump má vzorec na clá ako z Harryho Pottera
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Jaroslav Furman: Nekonečný príbeh - Prvá časť
  6. Vladimír Krátky: Škoda, že aj Škoda ... .
  7. Norbert Kaník: Najlepší vyjednávač vo vesmíre, ruský agent alebo len šašo a klamár?
  8. Rastislav Strhan: Trumpova skúška viery
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 100 740
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 51 008
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 40 636
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 325
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 626
  6. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 863
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 17 736
  8. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 815
  1. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  3. Tupou Ceruzou: Medvede
  4. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  5. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  6. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  8. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu