Pred tridsiatimi rokmi, v roku 1987, odštartovala česká (vlastne by sme mohli povedať československá) automobilka Škoda novú éru, keď predstavila na tú dobu veľmi moderne koncipované osobné auto – Favorit.
Týmto modelom sa škodovka rozlúčila s dlhotrvajúcou érou vozidiel s vzadu uloženým motorom, ktorú reprezentovali modely 1000 MB, 100, 105, 110, 120 a 130.
Nový Favorit, verejnosti predstavený na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne v septembri 1987, znamenal kvalitatívny skok od zastaranej koncepcie so vzadu uloženým motorom k modernej koncepcii s motorom vpredu a poháňanými prednými kolesami.
Dnes znie až neuveriteľne, že vývoj a výrobu nového vozidla musela vtedajšia československá vláda tvrdo presadzovať voči tlaku Sovietskeho zväzu, ktorý presadzoval, aby sa jediným osobným automobilom „ľudovej“ triedy v celom socialistickom tábore stal sovietsky Zaporožec.
Napriek tomuto tlaku rozhodla naša vláda v decembri 1982 o vývoji nového modelu so spomenutou modernou koncepciou.
Vývoj mal byť ukončený ku koncu júna 1985, so začatím sériovej výroby sa počítalo päť rokov po začatí vývoja, teda v roku 1987. Konštruktéri škodovky však začínali pri vývoji nového modelu od nuly, pretože sa s koncepciou „všetko vpredu“ (teda motor i poháňané kolesá) zaoberali pri vývoji prototypu Škoda 780 (ten sa do sériovej výroby nedostal).
K úspechu modelu Favorit prispel aj jeho moderný a praktický dizajn, ktorý bol dielom známej turínskej dizajnérskej firmy Stile Bertone – tá dopracovala a vycibrila už existujúci projekt Jozefa Kindla. Pri návrhu vozidla sa dbalo aj na racionalizáciu jeho výroby – napríklad počet lisovaných dielov sa zo 405 u Škody 120 znížil na 227 pri Favorite.
Na pohon Favorita slúžil radový štvorvalcový motor so zdvihovým objemom 1 289 kubických centimetrov, uložený naprieč pred prednou nápravou. Maximálny výkon motora bol 43 kW alebo 46 kW.
Motor poháňal predné kolesá prostredníctvom ručne radenej päťstupňovej prevodovky. Favorit bol postavený na podvozku s rázvorom 2 450 mm a jeho celková dĺžka bola 3 815 mm, šírka 1 620 mm a výška 1 415 mm.
Moderná dvojokruhová brzdová sústava pôsobila na predné kotúčové a zadné bubnové brzdy. Podľa dobovej dokumentácie bola maximálna rýchlosť vozidla 150 km/h a priemerná spotreba 7 l/100 km.
So sériovou výrobou favoritov sa začalo v decembri 1987 v závode vo Vrchlabí, od augusta 1988 začali Favority schádzať aj z montážnej linky materského závodu v Mladej Boleslavi.
Koncepcia s motorom vpredu umožnila vyrábať aj iné karosárske verzie než základný štvordverový model s veľkým zadným vekom. Veľmi obľúbenými sa stali kombi verzia nazývaná Forman a otvorený i zavretý pikap.
Favorit sa vyrábal ešte aj po začlenení firmy Škoda do koncernu Volkswagen v roku 1991. V roku 1994 bol vyrobený miliónty favorit, jeho výroba sa potom skončila v roku 1995.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.