Korzár logo Korzár
Streda, 6. júl, 2022 | Meniny má Patrik, Patrícia

Škoda Favorit oslávila tridsatiny

V roku 1987, odštartovala automobilka Škoda novú éru.

Škoda Favorit má tridsať rokov. Favorit poháňaný vpredu uloženým motorom bol predstavený na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne v septembri 1987.Škoda Favorit má tridsať rokov. Favorit poháňaný vpredu uloženým motorom bol predstavený na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne v septembri 1987. (Zdroj: Škoda)

Pred tridsiatimi rokmi, v roku 1987, odštartovala česká (vlastne by sme mohli povedať československá) automobilka Škoda novú éru, keď predstavila na tú dobu veľmi moderne koncipované osobné auto – Favorit.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Týmto modelom sa škodovka rozlúčila s dlhotrvajúcou érou vozidiel s vzadu uloženým motorom, ktorú reprezentovali modely 1000 MB, 100, 105, 110, 120 a 130.

Nový Favorit, verejnosti predstavený na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne v septembri 1987, znamenal kvalitatívny skok od zastaranej koncepcie so vzadu uloženým motorom k modernej koncepcii s motorom vpredu a poháňanými prednými kolesami.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes znie až neuveriteľne, že vývoj a výrobu nového vozidla musela vtedajšia československá vláda tvrdo presadzovať voči tlaku Sovietskeho zväzu, ktorý presadzoval, aby sa jediným osobným automobilom „ľudovej“ triedy v celom socialistickom tábore stal sovietsky Zaporožec.

Napriek tomuto tlaku rozhodla naša vláda v decembri 1982 o vývoji nového modelu so spomenutou modernou koncepciou.

Vývoj mal byť ukončený ku koncu júna 1985, so začatím sériovej výroby sa počítalo päť rokov po začatí vývoja, teda v roku 1987. Konštruktéri škodovky však začínali pri vývoji nového modelu od nuly, pretože sa s koncepciou „všetko vpredu“ (teda motor i poháňané kolesá) zaoberali pri vývoji prototypu Škoda 780 (ten sa do sériovej výroby nedostal).

K úspechu modelu Favorit prispel aj jeho moderný a praktický dizajn, ktorý bol dielom známej turínskej dizajnérskej firmy Stile Bertone – tá dopracovala a vycibrila už existujúci projekt Jozefa Kindla. Pri návrhu vozidla sa dbalo aj na racionalizáciu jeho výroby – napríklad počet lisovaných dielov sa zo 405 u Škody 120 znížil na 227 pri Favorite.

SkryťVypnúť reklamu

Na pohon Favorita slúžil radový štvorvalcový motor so zdvihovým objemom 1 289 kubických centimetrov, uložený naprieč pred prednou nápravou. Maximálny výkon motora bol 43 kW alebo 46 kW.

Motor poháňal predné kolesá prostredníctvom ručne radenej päťstupňovej prevodovky. Favorit bol postavený na podvozku s rázvorom 2 450 mm a jeho celková dĺžka bola 3 815 mm, šírka 1 620 mm a výška 1 415 mm.

Moderná dvojokruhová brzdová sústava pôsobila na predné kotúčové a zadné bubnové brzdy. Podľa dobovej dokumentácie bola maximálna rýchlosť vozidla 150 km/h a priemerná spotreba 7 l/100 km.

So sériovou výrobou favoritov sa začalo v decembri 1987 v závode vo Vrchlabí, od augusta 1988 začali Favority schádzať aj z montážnej linky materského závodu v Mladej Boleslavi.

SkryťVypnúť reklamu

Koncepcia s motorom vpredu umožnila vyrábať aj iné karosárske verzie než základný štvordverový model s veľkým zadným vekom. Veľmi obľúbenými sa stali kombi verzia nazývaná Forman a otvorený i zavretý pikap.

Favorit sa vyrábal ešte aj po začlenení firmy Škoda do koncernu Volkswagen v roku 1991. V roku 1994 bol vyrobený miliónty favorit, jeho výroba sa potom skončila v roku 1995.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovákovi sa podaril zázračný vynález. Môže zmeniť predpovede počasia
  2. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť
  3. Prázdniny znamenajú oddych, ale aj riziká. Ako sa im vyhnúť?
  4. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Kraj Sveta má novú atrakciu
  2. Do Prešova prišli e-kolobežky TIER
  3. Cvičenie po prekonaní ochorenia COVID-19
  4. Aké sú mýty a pravdy o našom zraku v letných mesiacoch?
  5. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť
  6. Prázdniny znamenajú oddych, ale aj riziká. Ako sa im vyhnúť?
  7. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  8. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 638
  2. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 16 249
  3. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 9 927
  4. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 8 242
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 694
  6. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť 5 308
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 973
  8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 309

Blogy SME

  1. Helena Michlíková: Leto a čo potom ?
  2. Samuel Ivančák: Veľké mikropríbehy Mariana Zimu (rozhovor)
  3. Roman Kebísek: Na hrob maliara Maleviča pri Moskve sa zabudlo a rozorali ho. Teraz je tam nová štvrť
  4. Marian Letko: V krajine slnka, hmly, dažďa a síry (2. časť)
  5. Štefan Vidlár: Bulo Hulo
  6. Ján Šeďo: Sulíkovi palec hore, konečne niekto nielen tára !
  7. Ján Šeďo: Sme skvelí exportéri, vyvážame už aj medveďov !
  8. László Bindics: Matovič vyhral (aj) nad demokraciou.
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 24 182
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 337
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 103
  4. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 917
  5. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 4 455
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 4 238
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 420
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVb) 2 967
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Helena Michlíková: Leto a čo potom ?
  2. Samuel Ivančák: Veľké mikropríbehy Mariana Zimu (rozhovor)
  3. Roman Kebísek: Na hrob maliara Maleviča pri Moskve sa zabudlo a rozorali ho. Teraz je tam nová štvrť
  4. Marian Letko: V krajine slnka, hmly, dažďa a síry (2. časť)
  5. Štefan Vidlár: Bulo Hulo
  6. Ján Šeďo: Sulíkovi palec hore, konečne niekto nielen tára !
  7. Ján Šeďo: Sme skvelí exportéri, vyvážame už aj medveďov !
  8. László Bindics: Matovič vyhral (aj) nad demokraciou.
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 24 182
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 337
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 103
  4. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 917
  5. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 4 455
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 4 238
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 420
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVb) 2 967
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu