Nedávny medzinárodný autosalón vo Frankfurte nad Mohanom, na ktorom svetové automobilky – aj keď niektorí významní výrobcovia áut účasť odriekli – predstavili motoristickej verejnosti nové sériové modely i koncepčné vozidlá či štúdie, sa niesol pod mottom Zažiť budúcnosť.
O budúcnosti automobilizmu či o budúcej podobe individuálnej mobility ako takej, sa v priebehu autosalónu diskutovalo na mnohých konferenciách, panelových diskusiách i fórach.
Na nich sa diskutovalo o alternatívnych pohonoch, znižovaní emisií, zdieľaní dopravných prostriedkov, o vývoji „bezvodičových“, teda autonómne jazdiacich áut i o takpovediac totálnej elektronizácii áut.
Kto vie, či tieto diskusie vôbec zaujímali tých 275 superbohatých ľudí, ktorí sa v budúcnosti – počnúc rokom 2019 – stanú majiteľmi jedného z len 275 vyrobených áut Mercedes-AMG Project One.
Nie, superpracháči nebudú toto auto používať na vozenie detí do školy či na nákupy či cestu do práce, ale veľmi pravdepodobne ho ustajnia k svojej už existujúcej zbierke áut, pre ktoré sa vžilo označenie hyperautá, a len občas ho „vyvetrajú“ na diaľnici.
Hyperautomobil Mercedes-AMG Project One, ktorý mal svetovú premiéru na frankfurtskom autosalóne, bol vyvinutý pri príležitosti 50. výročia založenia firmy AMG, ktorá je dnes divíziou spoločnosti Mercedes-Benz. Hyperauto Project One je v podstate pretekárske auto formuly jeden, certifikované pre bežnú cestnú premávku.
Dvojmiestne hyperauto prenáša technológiu a techniku monopostov F1 na cestu.
Vozidlo má unikátnu hybridnú hnaciu sústavu, ktorej základom je 1,6-litrový vidlicový šesťvalec, prevzatý z monopostu Mercedes-AMG Petronas.
Kvôli predĺženiu životnosti boli však maximálne otáčky tohto motora znížené „len“ na 11 000 ot/min, čo je u cestných vozidiel jedinečný unikát.
Kvôli mimoriadne vysokým otáčkam je motor vystrojený pneumatickým ovládaním ventilov.
Životnosť motora do prvej revízie je 50 000 km, zatiaľ čo pretekársky motor F1, ktorý „točí“ až 13 500 ot/min, má životnosť len 4 000 km.
Okrem spomenutého šesťvalca s priamym vstrekovaním benzínu, ktorý poháňa zadné kolesá, má Project One ešte štyri elektromotory. Dva, každý s výkonom 120 kW, poháňajú predné kolesá.
Tieto elektromotory sú skutočným divom techniky, pretože dosahujú až 50 000 otáčok za minútu.
Dvojnásobné otáčky, teda až 100 000 ot/min, má elektromotor výkonu 90 kW, poháňajúci v prípade potreby kompresor na prepĺňanie motora.
Štvrtý elektromotor je ozubenými kolesami napojený na kľukový hriadeľ motora. Celkový maximálny výkon hybridnej hnacej sústavy je vyše 740 kW (čiže vyše tisíc koní).
Hyperauto Project One zrýchli z 0 na 200 km/h za menej než šesť sekúnd a jeho maximálna rýchlosť prevyšuje 350 km/h.
A prečo sa má vyrobiť akurát 275 exemplárov tohto hyperauta? Tento počet je odvodený od ceny auta, ktorá je 2,275 milióna eur.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.