Korzár logo Korzár
Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

Vo Frankfurte sa predstavilo aj slovenské lietajúce auto

AeroMobil predstavuje revolúciu v individuálnej doprave na vzdialenosti do 1 000 km.

AeroMobil v cestnej konfigurácii – so sklopenými krídlami. V letovej konfigurácii, s rozpätím krídiel 8,8 metra, môže AeroMobil lietať cestovnou rýchlosťou 260 km/hAeroMobil v cestnej konfigurácii – so sklopenými krídlami. V letovej konfigurácii, s rozpätím krídiel 8,8 metra, môže AeroMobil lietať cestovnou rýchlosťou 260 km/h (Zdroj: Rado Mlýnek)

Je racionálne predpokladať, že na autosalónoch sa vystavujú autá, zatiaľ čo lietadlá by sme mali ísť obdivovať na aerosalóny.

Existujú však produkty, ktoré ich výrobcovia môžu bez problémov predstaviť na aerosalón i na autosalóne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jedným z takýchto inovatívnych produktov, ponúkajúcich mobilitu takpovediac vo vzduchu i na ceste, je „lietajúce auto“ AeroMobil, ktoré vyvíja rovnomenná slovenská spoločnosť.

Firma AeroMobil predstavila svoju novinku, ukazujúcu jednu z (možných) ciest budúcej individuálnej mobility, na medzinárodnom parížskom aerosalóne v Paríži i na prestížnej výstave Top Marques (špičkové značky) v Monaku – teraz ho vystavuje na autosalóne vo Frankfurte.

SkryťVypnúť reklamu

Priznám sa, že som stánok bratislavského výrobcu lietajúceho auta v rozsiahlom areáli frankfurtského autosalónu objavil úplnou náhodou, keď som sa išiel prejsť do jednej z menej prepchaných hál. V nej som zazrel AeroMobil, a to – ako sa na autosalón patrí – v cestnej konfigurácii, teda so sklopenými krídlami.

V tejto konfigurácii je AeroMobil dlhý temer šesť metrov, jeho šírka je 2 248 mm a výška je 1,5 m. Po rozovretí krídiel do letovej konfigurácie je šírka (teda rozpätie krídiel) AeroMobilu 8,8 metra.

Prestavba z jednej konfigurácie do druhej trvá len približne tri minúty. Vďaka použitiu uhlíkových kompozitov je maximálna vzletová hmotnosť len 960 kg, z toho užitočný náklad (dvaja cestujúci s batožinou) môže byť najviac 240 kg.

Pohonnú jednotku (na let) tvorí prepĺňaný dvojlitrový štvorvalcový motor s protiľahlými valcami (boxer), ktorého maximálny výkon je 224 kW.

SkryťVypnúť reklamu

Výrobcu motora firma AeroMobil neuvádza, ale podľa niektorých zdrojov ide o motor firmy Subaru. Pri jazde po ceste sú predné kolesá vozidla poháňané dvomi elektromotormi s celkovým výkonom 80 kW.

Tie sú schopné lietajúce auto urýchliť na stovku za desať sekúnd a udeliť mu maximálnu rýchlosť 160 km/h.

Cestovná rýchlosť letu je 260 km/h, neprekročiteľná maximálna rýchlosť je 360 km/h.

Do vzduchu sa AeroMobil vznesie po rozjazde dlhom necelých 400 metrov.

Na to, s akým cieľom bol AeroMobil vyvíjaný a kedy sa dostane na trh, sme sa opýtali riaditeľa pre komunikáciu spoločnosti AeroMobil Štefana Vadocza.

„Náš AeroMobil predstavuje revolúciu v individuálnej doprave na vzdialenosti do 1 000 km – na tieto vzdialenosti považujeme kombináciu auta a lietadla za najefektívnejšiu. Vývoj vozidla-lietadla je ukončený a predpokladáme, že v roku 2018 bude jeho testovanie ukončené a získame certifikáciu pre cestnú i letovú konfiguráciu. Výrobu sériových strojov plánujeme začať v roku 2019, prvé dodávky odberateľom by sa mali uskutočniť v roku 2020. V súčasnosti už máme predobjednávky od záujemcov z celého sveta,“ hovorí pán Vadocz.

SkryťVypnúť reklamu

Treba možno zdôrazniť, že ten, kto chce s AeroMobilom lietať, musí mať licenciu súkromného pilota lietadiel a štarty (i pristátia) sa budú môcť uskutočniť len na letiskách a schválených plochách pre vzlety a pristátia.

Možno vás AeroMobil nadchol a chceli by ste si ho kúpiť – podľa pána Vadocza by ste si mali nachystať takých 1,3 milióna eur...

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  2. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  3. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  4. Má len 17 rokov a pracoval už pre americkú armádu aj slovenské ministerstvo
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  1. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  2. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  3. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  4. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  5. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  6. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 747
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 831
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 420
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 9 303
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 353
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 878
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 685
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 2 966

Blogy SME

  1. Jaroslav Polaček: VOLVO je ocenením našej tvrdej práce. Chcem v nej pokračovať.
  2. Jozef Sitko: Len spor Matovič - Heger umožní novú vládu
  3. Tomáš Kiebel: Keď vám štát ukáže prostredník, prichádzajú na pomoc kryptomeny...
  4. Viera Polakovičová: Skvelý dramaturgický čin - opera Peter a Lucia Mira Bázlika po 55 rokoch v Štúdiu SND
  5. Viktória Holejová: Cigáni
  6. Ján Komrska: Decalibron, Kolorádo
  7. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  8. Štefan Vidlár: Nedelné minizamyslenie sa
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 21 867
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 658
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 043
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 570
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 957
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 888
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 104
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 902
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jaroslav Polaček: VOLVO je ocenením našej tvrdej práce. Chcem v nej pokračovať.
  2. Jozef Sitko: Len spor Matovič - Heger umožní novú vládu
  3. Tomáš Kiebel: Keď vám štát ukáže prostredník, prichádzajú na pomoc kryptomeny...
  4. Viera Polakovičová: Skvelý dramaturgický čin - opera Peter a Lucia Mira Bázlika po 55 rokoch v Štúdiu SND
  5. Viktória Holejová: Cigáni
  6. Ján Komrska: Decalibron, Kolorádo
  7. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  8. Štefan Vidlár: Nedelné minizamyslenie sa
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 21 867
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 658
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 043
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 570
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 957
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 888
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 104
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 902
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu