Pokiaľ pozorne sledujete dianie v českej automobilke Škoda Auto, tak si zrejme hneď uvedomíte, že na frankfurtskom autosalóne nepôjde o svetovú premiéru štúdie Vision E.
Je to skutočne tak, pretože spomenutá štúdia mala svetovú premiéru na autosalóne v čínskom Šanghaji, a to už v apríli tohto roka.
Vo Frankfurte však bude mať Vision E európsku premiéru, a to v mierne pozmenenej podobe.
Ako možno už viete resp. ste si domysleli, písmeno E v označení štúdie znamená, že ide o automobil s čisto elektrickým pohonom.
Sériová verzia, odvodená z tejto štúdie, bude vôbec prvým elektromobilom v sortimente českej automobilky.
Dizajn štúdie ukazuje, akým smerom by sa mal uberať dizajn budúcich škodoviek s elektrickým pohonom.
Na elegantne tvarovanej prednej časti je (možno) nezvyklé to, že na nej chýba maska chladiča, na ktorú sme si zvykli za viac než storočie existencie vozidiel so spaľovacím motorom.
Ďalším zaujímavým dizajnérsko-konštrukčným prvkom sú proti sebe sa otvárajúce dvere – vozidlo teda nemá stredný stĺpik.
V interiéri sú štyri jednotlivé a otočné sedadlá, nie je však isté, že sa nimi bude vyznačovať aj sériový model.
Vozidlo je postavené na modulárnej podvozkovej plošine MEB, ktorú koncern Volkswagen využíva aj u iných elektromobilov.
Podvozok má rázvor 2 851 mm, jeho dĺžka je 4 668 mm, šírka je 1 924 mm a výška 1 591 mm. Na pohon vozidla slúžia dva elektromotory – jeden poháňa predné, druhý zadné kolesá.
Celkový maximálny systémový výkon elektromotorov je 225 kW. Výrobca tvrdí, že na jedno nabitie lítiovo-iónových batérií prejde vozidlo až 500 kilometrov.
Štúdia je vystrojená systémom, umožňujúcim indukčné dobíjané batérií, ktoré nevyžaduje káblové pripojenie vozidla nabíjacou stanicou.
Maximálna rýchlosť vozidla je úctyhodných 180 km/h – pri „rozšafnom" využívaní tejto maximálnej rýchlosti sa však dojazd vozidla podstatne skráti.
Štúdia je vystrojená systémom, umožňujúcim tzv. tretiu úroveň automatizovanej jazdy, čo predstavuje autonómnu (bez zásahu vodiča) jazdu po diaľnici i zmenu jazdných pruhov.
Vodič má pred sebou digitálny prístrojový panel, stredný dotykový displej umožňuje ovládať rôzne systémy vozidla i informačno-zábavného systému.
Niektoré funkcie sa dajú ovládať gestami alebo hlasovými pokynmi. Samostatné monitory majú aj vzadu sediaci cestujúci.
Do výbavy vozidla patrí aj systém monitorovania stupňa únavy vodiča i systém, ktorý vyhľadá voľné parkovacie miesto a automaticky zaparkuje i vyparkuje.
Zatiaľ nie sú k dispozícii presné informácie o tom, kedy sa sériový elektromobil na báze štúdie objaví na trhu, ale malo by to byť okolo roku 2020.
Na záver možno spomenúť, že frankfurtský autosalón otvorí svoje brány pre verejnosť 14. septembra a potrvá do 24. septembra.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.