Dávno je preč doba, keď automobilky predstavovali svoje nové modely prakticky výlučne na medzinárodných autosalónoch.
V súčasnosti sa mnohí výrobcovia - najmä tých luxusnejších modelov - uchyľujú k takpovediac dvojfázovej prezentácii svojich noviniek.
Prvou fázou je veľkolepá prezentácia či šou, určená len pre pozvaných hostí, medzi ktorými sú - okrem celebrít - najmä verní klienti značky a novinári z popredných svetových motoristických časopisov. Až druhou fázou je vystavenie novinky na niektorom z veľkých medzinárodných autosalónov, na ktorom si nový model môžu pozrieť aj „obyčajní" motoristi.
To, aby sa prezentácia novinky pre pozvaných dostala až do Guinnessovej knihy rekordov, sa skutočne nestáva často. Takúto „rekordnú" prezentáciu zažili hostia, ktorí sa v polovici júla zúčastnili v londýnskom výstavnom centre ExCeL na podujatí, na ktorom tradičná britská automobilka Jaguar predstavila svoj nový model E-Pace. Ten na pódium doslova vletel a vykonal akrobatický prvok, ktorý obvykle vykonávajú len lietadlá na leteckých dňoch. Ide o prvok, nazývaný sudový výkrut, pri ktorom sa lietadlo - v tomto prípade auto - otáča po špirále akoby po povrchu suda. Tento náročný manéver vykonal kaskadérsky jazdec Terry Grant, ktorý po 160 metrov dlhom rozbehu vyšiel na špeciálne tvarovanú rampu. Tá vozidlu dodala rotáciu, auto sa potom na dĺžke 15 metrov otočilo o 270 stupňov (nebola to teda celá otočka) a dopadlo na všetky štyri kolesá. Počas obratu pôsobilo na Granta preťaženie 5,5 g, čo je 5,5-násobok jeho hmotnosti. Grant je známy filmový kaskadér a v svojej „zbierke" má už 21 zápisov v Guinnessovej knihe rekordov. Nedávno predvedený výkrut s modelom E-Pace je už druhým Grantovým rekordom, vytvoreným s vozidlom firmy Jaguar. V roku 2015 vytvoril Grant rekord, keď v roku 2015 vykonal s modelom F-Pace premet (obrat o 360 stupňov vo vertikálnej rovine) s vrcholom vo výške 19 metrov.
Nový model E-Pace je prvým kompaktným športovo-úžitkovým modelom firmy Jaguar a akýmsi menším bratom modelu F-Pace, uvedeným na trh vlani. Nový kompaktný jaguar má na trhu súperiť s modelmi Audi Q3, BMW X1, Mercedes-Benz GLA či v VW Tiguan, a v rámci koncernu Jaguar Land Rover bude konkurovať modelu Range Rover Evoque. Päťmiestny model E-Pace je postavený na podvozku s rázvorom 2 681 mm a jeho dĺžka je 4 305 mm. Batožinový priestor objemu 557 možno sklopením zadných operadiel zväčšiť na 1 234 litrov. Na pohon vozidla slúžia výhradne dvojlitrové benzínové a naftové štvorvalce, pokrývajúce výkonový rozsah od 110 kW do 221 kW a poháňajúce buď len predné alebo všetky kolesá. Model E-Pace bude prvým jaguarom, ktorý sa bude vyrábať v zahraničí, a to vo firme Magna Steyr v Rakúsku a v čínskej firme Chery Jaguar Land Rover. Mimochodom, spoločnosť Jaguar Land Rover má v rukách indický koncern Tata.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.