Tradičná britská automobilka Rolls-Royce, ktorú v roku 1906 založili nadaný konštruktér Frederick Henry Royce a schopný obchodník Charles Rolls, si od samého počiatku dala mimoriadne záležať na kvalite ňou vyrábaných vozidiel a postupne si získala (neoficiálny) status výrobcu najlepších automobilov na svete.
K uchovaniu tohto statusu má v budúcnosti prispieť nový luxusný model Phantom, ktorý firma Rolls-Royce v svetovej premiére predstavila koncom júla v Londýne.
Ide o „fantóm" už ôsmej generácie - prvá generácia modelu s označením Phantom bola na trh uvedená v roku 1925.
Podľa výrobcu, ktorý je dnes súčasťou nemeckého koncernu BMW, je názov Phantom najdlhšie používaným označením modelu auta na svete.
Za hlavné ciele pri vývoji najnovšieho modelu Phantom označil šéf spoločnosti Rolls-Royce Torsten Müller-Ötvös spojenie tradície s modernosťou a zachovanie autenticity značky.
Nosnou časťou Phantoma ôsmej generácie je hliníkový priestorový rám, ktorý je približne o 30 percent tuhší, ako je rám doterajšieho modelu.
Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 355 cm a jeho dĺžka je 576 cm, pričom verzia s predĺženým rázvorom je dlhá až 598 cm.
Dôvod, prečo výrobca „nenatiahol" predĺženú verziu na vyše šesť metrov, je vraj ten, že odnedávna platí v Číne predpis, že na riadenie áut viac než šesťmetrovou dĺžkou je potrebný vodičský preukaz na autobusy.
Nezameniteľným dizajnérskym prvkom vozidla je typická maska chladiča (prezývaná Pantheon, čiže panteón), zhotovená z nehrdzavejúcej ocele.
Phantom je vystrojený najmodernejšími laserovými reflektormi, ktoré osvetľujú vozovku až do vzdialenosti 600 metrov.
Podľa výrobcu je nový Phantom najtichším motorovým vozidlom na svete.
K (temer) dokonalému odhlučneniu interiéru prispelo najmä dvojvrstvové zasklenie s hrúbkou 6 mm.
Celkovo sa na odhlučnenie použilo 130 kg zvukovo izolačného materiálu.
Vozidlo je vystrojené vzduchovým pružiacim systémom, ktorý udržuje konštantnú výšku karosérie nad vozovkou.
Tuhosť tlmičov sa priebežne prispôsobuje charakteristike cesty, pohybom karosérie a ďalším parametrom - riadiaci počítačový systém pritom vykonáva milión operácií za sekundu.
Na pohon ôsmeho fantómu slúži nový vidlicový dvanásťvalcový motor s tradičným zdvihovým objemom šesť a trištvrte litra.
Motor, prepĺňaný dvomi turbodúchadlami, vyvíja maximálny výkon 420 kW a už pri 1 700 ot/min dosahuje krútiaci moment 900 Nm.
Osemstupňová automatická prevodovka firmy ZF radí aj na základe informácií o budúcom priebehu cesty (zákruty, stúpania, klesania), ktoré získava zo satelitného navigačného systému.
Luxusná, 2,5-tony vážiaca limuzína Phantom zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy a jej maximálna rýchlosť je 250 km/h.
Cena nového špičkového modelu Rolls-Royce nie je zatiaľ známa, ale podľa odhadov by sa mala pohybovať okolo pol milióna eur - pre bežných smrteľníkov tak Phantom ostane len fantómom - vidinou.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.