Číslo 911 patrí do sveta automobilov už 53 rokov - v roku 1964 uviedla nemecká automobilka Porsche na trh športový automobil s dnes už ikonickým označením 911.
Prototyp tohto modelu sa stal senzáciou na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom, konanom v septembri 1963.
Tento prototyp ešte niesol označenie 901, proti čomu ale namietala francúzska firma Peugeot, ktorá mala na označovanie svojich modelov chránené trojčíselné kombinácie s nulou uprostred.
Hroziaci súdny spor vyriešila firma Porsche preznačením svojho nového modelu na 911.
O tom, ako geniálne bol pôvodný model 911 navrhnutý, svedčí najlepšie to, že jeho základné štylistické rysy rozpoznáme aj v terajšej, už siedmej generácii deväťstojedenástky.
Nezmenila sa ani koncepcia pohonu s plochým šesťvalcovým motorom uloženým vzadu (pôvodné chladenie vzduchom však bolo nahradené chladením kvapalinou).
Štýl pôvodnej deväťstojedenástky je dobre rozpoznateľný aj na najnovšom modeli s trochu komplikovaným označením 911 GT2 RS, ktorý firma Porsche predstavila na nedávnom Festivale rýchlosti (Festival of Speed) v anglickom Goodwoode. Ide o doteraz najvýkonnejší model v celej histórii radu 911.

Na pohon tohto modelu slúži 3,8-litrový plochý (boxer) motor, prepĺňaný dvomi turbodúchadlami.
Motor je upravená verzia pohonnej jednotky z modelu 911 Turbo S, v ktorom vyvíja maximálny výkon 427 kW.
Použitím väčších turbodúchadiel dodávajúcich viac vzduchu do spaľovacích komôr i doplnkového chladiaceho systému bol výkon motora „vyhnaný" až na 515 kW pri 7 000 ot/min.
Svoj najvyšší krútiaci moment 750 Nm si motor udržuje v širokom rozsahu od 2 500 do 4 500 otáčok za minútu. Hnací moment sa prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky PDK prenáša na zadné kolesá.
Špeciálne pre toto vozidlo navrhnutý výfukový systém je zhotovený z titánu a je o sedem kilogramov ľahší ako pri modeli 911 Turbo. Vozidlo má vpredu 20-palcové, vzadu 21-palcové kolesá.
Brzdová sústava je vybavená keramickými brzdovými kotúčmi s vnútorným chladením. Elektronicky riadené tlmiče prispôsobujú svoju tuhosť povahe a vlastnostiam vozovky.
V interiéri vozidla dominujú alcantara, čierna koža a uhlíkové kompozity. Vodič a spolujazdec sedia na sedadlách pretekárskeho typu, ktorých nosná časť je tiež z kompozitu (slangovo nazývaného karbón). Batožinový priestor má objem 115 litrov.
Nové porsche má pozoruhodné dynamické vlastnosti: zrýchlenie z 0 na 100 km/h mu trvá len 2,8 sekundy, na 160 km/h zrýchli za 5,8 s a rýchlosťou 200 km/h ide 8,3 s po štarte.
Maximálna rýchlosť kupé je 340 km/h. Normovaná spotreba pri jazde v meste 18,1 l/100 km, mimo mesta je to 8,2 l/100 km a kombinovaná spotreba je 11,8 l/100 km.
Tieto vysoké hodnoty spotreby však isto neprekážajú tomu, ktorá má aspoň 285 200 eur (základná cena) na kúpu najvýkonnejšej deväťstojedenástky všetkých čias.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.