Existuje pravdepodobne len jediná automobilová značka na svete s takým názvom, ktorého pôvod sa nedá s určitosťou vystopovať.
Tou značkou je americká značka Jeep – za najpravdepodobnejšiu sa považuje teória, podľa ktorej spomenutý názov vznikol zo skratky GP (Governmental Purpose alebo General Purpose, teda pre vládne účely resp. na všeobecné účely).
Pod skratkou GP bol za druhej svetovej vojny vyvíjaný malý všestranne využiteľný terénny automobil pre americkú armádu.
Skratka GP sa v angličtine vyslovuje dží-pí, čo ktosi previedol do písanej a rovnako vyslovovanej podoby Jeep.
Po vojne sa začali „džípy" vyrábať aj pre civilné účely, pričom na základe súdneho rozhodnutia boli práva na používanie značky Jeep prisúdené vtedajšej spoločnosti Willys-Overland.
V súčasnosti je značka Jeep súčasťou taliansko-amerického koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles), registrovaného v Holandsku.
Na trh prichádza Compass
Najnovším prírastkom v sortimente vozidiel značky Jeep je model Compass, ktorý v týchto dňoch prichádza na európsky trh.
Compass, ktorý sa už od konca minulého roka predáva v Číne, patrí do segmentu kompaktných športovo-úžitkových vozidiel (SUV), ktorý zaznamenáva trvalý rast predaja.
Predpokladá sa, že na celom svete sa do roku 2020 predaj kompaktných SUV zvýši o 20 %, na 7,5 milióna vozidiel ročne, v Európe by mal predaj z terajších 1,6 milióna áut narásť na viac než dva milióny vozidiel.
Nový Compass je vizuálne okamžite identifikovateľný ako člen rodiny Jeepov, a to najmä podľa typickej masky so siedmimi okienkami (aj keď pôvodne to boli medzery medzi zvislými rebrami) a hranatých výrezov blatníkov.
Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 636 mm a jeho celková dĺžka je 4 394 mm, výška je (podľa verzie) 1 629 mm až 1 644 mm. Compass sa dodáva buď s pohonom len predných kolies, alebo s dvomi rôznymi systémami pohonu všetkých štyroch kolies.
Obidva systémy sú v prípade potreby schopné „posielať" celý krútiaci moment motora na jedno jediné koleso. Vodič si môže zvoliť jeden z až piatich terénnych módov – okrem módu Auto (automatický) sú to módy Snow (sneh), Sand (piesok), Mud (blato) a Rock (skaly).
Režim Rock je k dispozícii len pre verziu Trailhawk Verzia Trailhawk má o 2,5 cm vyššiu svetlú výšku podvozku a je vystrojená chráničmi pod prednou i zadnou časťou vozidla.
Trailhawk je vystrojený aj systémom na automatické udržiavanie konštantnej rýchlosti pri jazde zo svahov.
Pre Compass bude k dispozícii osem druhov pohonných sústav, tvorených dvomi benzínovými a dvomi naftovými motormi v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo s deväťstupňovou automatickou prevodovkou.
Všetky motory splňujú novú emisnú normu Euro 6, pokrývajú výkonový rozsah od 88 kW do 125 kW a ich normovaná priemerná spotreba sa pohybuje od 4,4 l/100 km do 6,2 l/100 km.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.