Mzdový štrajk vo Volkswagene pomaly vstúpi do druhého týždňa a vzhľadom na význam fabriky a odvetvia presahuje za slovenské hranice.
Na Bratislavu pozerajú so záujmom aj zamestnanci zo závodov koncernu v Česku a kdekade.
Vytváranie názoru, akože či Smolinského „moderným odborom" - to je vnútorný (VW) trucpodnik ku KOZ - držať palec alebo nie, sťažujú salvy demagógie zľava.
Rast platov je vedúca politická téma (tzv.) socialistov (aj) vo V4, ktorí hľadajú spôsob, ako zabrániť unikaniu ich tradičného voličstva do „kotleboviec" a podobnej divočiny.
To plodí neuveriteľné zjednodušenia - napríklad - „ak vieme, že v Bratislave je najvyššia produktivita, najvyššia kvalita, vyrábajú najluxusnejšie autá v celom koncerne, prečo má mať tretinový plat z platu toho istého robotníka v tej istej firme? (Robert V.H. Fico)
Alebo ideologické zlátaniny („začiatok záchrany únie", „zaostalý východný kapitalizmus", „obrovská príjmová priepasť medzi východom a západom", atď.) s kopou „fake" čísiel, aké vŕšil v piatkovom SME kedysi skvelý český kolega.
No. Ten plat - 1 800 bez manažérov - nie je tretinový, produktivita vo VW BA nie je najvyššia a zrejme ani kvalita. (Ak berieme ukazovateľ tržby/počet zamestnancov, ziskovejší sú v regióne Škoda Auto aj Hyundai Nošovice.)
Tvrdiť, že 16 percent plus - resp. po novom už „iba" 13,9 - by Volkswagen nezvládol, sa nedá, avšak hovoríme o závode, kde sa zarába najlepšie v celom V4 priemysle. (Nie IT, samozrejme).
A jedna zo zásadných otázok stojí tak, že ak si vybojujú „svoje" najlepšie zarábajúci v odvetví, tak čo urobí toto zvýšenie s automobilkami, ktoré produkujú s nižším ziskom, a subdodávateľmi, ktorí stoja v reťazci nižšie, čomu zodpovedajú aj ich marže.
Skrátka a dobre, zvyšovanie miezd vo firme, kde sú najvyššie, sa musí premietať na celé odvetvie, ktoré je úplne zásadné pre slovenské HDP.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.