Na 24. Medzinárodnej balónovej fieste v Košiciach sme sa presvedčili, že lietať bez motorov je úžasné.
S balónom OK 4007-Matýsek 007, ktorý má dĺžku 2200 cm a váži 120 kg sme absolvovali ranný let 10. 6. 2017 z Košíc do Rozhanoviec.
Naším spolupasažierom bol Marek Fazekaš z Hrašovíka.
Pred ranným štartom nás organizátori informovali, že naším pilotom je Svatopluk Kuča z Přerova.
Vedeli sme, že budeme vo vzduchu v dobrých rukách.
Jeden z najlepších a najskúsenejších pilotov nám počas letu porozprával o svojej záľube, ktorej sa už dlhé desaťročia venuje profesionálne.
Po dokonalom a rýchlom štarte zo Štadióna Lokomotívy nám pri rýchlosti 12 km/h vo výške 750 metrov S. Kuča prezradil, že sa tejto náročnej záľube nemôže venovať každý.
Profesionálny pilot musí každoročne absolvovať skúšky u examinátora, zdravotnú prehliadku, testy a na záver technickú prehliadku balóna.
Každý profesionál musí absolvovať 50 hodín sólo letu bez pasažierov.
Vo výške 700 metrov sme obdivovali krásu Košíc a okolia z vtáčej perspektívy. Medzitým nám S. Kuča prezradil aj niektoré ďalšie zaujímavosti.
V roku 1997 sa objavili vo firme prvé balóny.
Kamaráti ho vzali medzi seba, rýchlo sa naučil pilotovať.
Na vtedajšiu dobu to bola krásna výzva.
Zo začiatku to bolo iba hobby, ale po dlhých rokoch sa stal profesionálom.
Má nalietaných 1500 hodín, je inštruktorom, ale napriek tomu musí byť pilot opatrný a nesmie nič podceniť.
Musí vždy predvídať situáciu, aby mohol bezpečne pristáť.
Ticho, pokoj a pokora spolu s nádherným výhľadom patrí k základnej filozofii baloningu.
Kurz letu môže ovplyvniť pilot iba čiastočne.
Všetko závisí od počasia a od smeru vetra, nikdy dopredu nevie, kde pristane.
K povinnej výbave balónu patrí vysielačka, GPS, variometer a ďalšie prístroje, ktoré ukazujú aktuálnu rýchlosť, výšku, tlak a teplotu.
Táto netradičná záľuba je zaujímavá najmä preto, že je to tímová práca.
Počas letu bol S. Kuča v kontakte so synom Petrom, ktorý sprevádzal balón autom.
Preleteli sme nad Košicami, Hrašovíkom a Beniakovcami.
Pri Rozhanovciach sme sa pripravovali na pristávanie. Pilot sa so sprievodom dohodol, spolu vyhliadli miesto na lúke, kde sme pristávali.
Klesli sme na 300 metrov, auto spolu s prívesom sme videli už z diaľky.
Do vysokej trávy sme pristáli ako do perinky.
Po pristátí nás ako prvoletcov pilot pokrstil zemou, vzduchom, ohňom a šampanským.
Balón sme zbalili za 20 minút, autom sme sa vrátili späť na miesto štartu.
Vyzujte si papuče, odložte mince a známky, vymeňte numizmatiku a filateliu za baloning, určite neoľutujete.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.