Korzár logo Korzár
Štvrtok, 7. júl, 2022 | Meniny má Oliver

Americký démon i navigátor

Svetovú premiéru mali na newyorskom autosalóne.

Kupé Dodge Challenger SRT Demon. Na pohon tohto kupé slúži 6,2-litrový vidlicový osemvalec, ktorý je svojím maximálnym výkonom 626 kW najvýkonnejším osemvalcom v sériovom vozidle.Kupé Dodge Challenger SRT Demon. Na pohon tohto kupé slúži 6,2-litrový vidlicový osemvalec, ktorý je svojím maximálnym výkonom 626 kW najvýkonnejším osemvalcom v sériovom vozidle. (Zdroj: FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES)

Zatiaľ čo európske či ázijské automobilky sa usilujú uviesť na trh najmä čo najúspornejšie automobily kompaktných rozmerov, americkí výrobcovia neberú úsilie o znižovaní spotreby a tým aj emisií až tak vážne a stále ponúkajú aj veľa modelov s mimoriadne vysokým výkonom či s takpovediac obrovskými rozmermi - môžu si to dovoliť, pretože po takýchto vozidlách je v USA stále dopyt.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čerstvým príkladom sú dva modely, ktoré mali svetovú premiéru na nedávnom medzinárodnom autosalóne v New Yorku a ktoré sa na našom trhu temer určite neobjavia.

SkryťVypnúť reklamu

Ide o modely, ktorých poslovenčené názvy sú v titulku tohto článku.

Kupé Dodge Challenger SRT Demon

Prvou novinkou je športové kupé s trochu dlhým označením 2018 Dodge Challenger SRT Demon.

Z toho označenia vyplýva, že ide o vozidlo pre modelový rok 2018 (na trh sa dostane už v štvrtom štvrťroku tohto roka), ktoré je vysokovýkonnou verziou základného modelu Dodge Challenger (vyzývateľ).

Úpravy, smerujúce k výšeniu výkonu motora a zlepšeniu jeho dynamických vlastností sú dielom firmy SRT (Street & Racing Technology, teda cestná a pretekárska technológia), ktorá je dnes súčasťou firmy Dodge.

Vidlicový osemvalec objemu 6,2 litra

Na pohon cestného „démona" slúži 6,2-litrový vidlicový osemvalec, prepĺňaný mechanicky poháňaným kompresorom.

SkryťVypnúť reklamu

Maximálny výkon tohto motora je 626 kW pri 6 300 ot/min, čo je podľa výrobcu vôbec najvyšší výkon vidlicového osemvalca, poháňajúceho sériovo vyrábaný model.

Spomenutý výkon dosahuje motor pri spaľovaní benzínu s nezvykle vysokým oktánovým číslom 100. Najvyšší krútiaci moment motora je úctyhodných 1 043 Nm.

Štandardne len sedadlo vodiča

Klasickú štvrťmíľovú trať, na ktorej sa jazdia preteky dragsterov, absolvuje Demon za 9,65 sekundy, rýchlosť 60 míľ za hodinu (96 km/h) dosiahne Dodge Demon za 2,3 sekundy.

Spomenuté výkony dosahuje Demon v základnej jednomiestnej (!) verzii, v ktorej je len sedadlo vodiča - za príplatok sa samozrejme Demon dodáva aj so sedadlom spolujazdca resp. aj s dvomi zadnými sedadlami.

Športovo-úžitkový Lincoln Navigator

Z celkom iného súdka je druhá americká novinka, luxusný športovo-úžitkový automobil Navigator, výrobok firmy Lincoln, ktorá je v koncerne Ford producentom najluxusnejších modelov.

SkryťVypnúť reklamu

Navigator prvej generácie začala firma Lincoln vyrábať v máji 1997, na tohtoročnom newyorskom autosalóne bola predstavená už štvrtá generácia tohto modelu.

Predobrazom najnovšieho modelu bola štúdia Navigator Concept, ktorú výrobca predstavil na vlaňajšom autosalóne v New Yorku.

Desaťstupňová automatická prevodovka

Nový Navigator, technicky odvodený od modelu Expedition, je ľahší, priestrannejší a luxusnejší než doterajšia verzia. Karoséria vozidla je zhotovená z hliníka, čím sa hmotnosť znížila o približne 90 kg.

Na pohon modelu Navigator, ktorý je dlhý 5 347 mm (v predĺženej verzii až 5 672 mm), slúži 3,5-litrový vidlicový šesťvalec, vyvíjajúci maximálny výkon 335 kW a poháňajúci kolesá (na želanie pohon 4x4) prostredníctvom desaťstupňovej automatickej prevodovky.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Našou prioritou je otvorená komunikácia so študentmi
  2. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  3. Náklady na bývanie môžu potrápiť váš rodinný rozpočet. Čo s tým?
  4. Život na hradoch nebol romantickou rozprávkou
  5. Na Orave pribudne nová predajňa Kauflandu – v Tvrdošíne
  6. Sky Park je inteligentný vďaka technológiám Siemens
  7. 5 dôvodov, vďaka ktorým je v roku 2022 cestovanie vlakom smart
  8. Prázdniny znamenajú oddych, ale aj riziká. Ako sa im vyhnúť?
  1. Hotel Satelit sa mení na bytový komplex Camelia Residence
  2. Život na hradoch nebol romantickou rozprávkou
  3. Našou prioritou je otvorená komunikácia so študentmi
  4. Na Orave pribudne nová predajňa Kauflandu – v Tvrdošíne
  5. Sky Park je inteligentný vďaka technológiám Siemens
  6. Náklady na bývanie môžu potrápiť váš rodinný rozpočet. Čo s tým?
  7. 5 dôvodov, vďaka ktorým je v roku 2022 cestovanie vlakom smart
  8. Na Orave pribudne nová predajňa Kauflandu – v Tvrdošíne
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 642
  2. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 14 699
  3. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 9 971
  4. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 8 267
  5. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť 5 725
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 700
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 402
  8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 321

Blogy SME

  1. Ján Galan: Politickí tupci vs. výrobné fabriky
  2. Juraj Ondruška: Poznáme riešenie kritickej dopravy vo Vajnoroch!
  3. Imunoblog: Poranenia, nehody a úrazy u detí - možné komplikácie a riešenia.
  4. Ján Slosiarik: Prvá príčina úpadku nášho školstva
  5. Ivan Mlynár: POKAZME SI PRÍBEH PRAVDOU
  6. Jan Pražák: Když padla facka
  7. Milan Removčík: Cez Martinské hole do Strečna.
  8. Tomáš Jacko: Učitelia k miešačke a učiteľky na chodník
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 24 279
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 357
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 7 159
  4. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 923
  5. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 4 550
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVb) 3 680
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 3 606
  8. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 441
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  8. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kotleba už nie je poslancom.

Sudcom chýbala nadstavba k šekom, píše sa v písomnom odôvodnení rozsudku.


14 h
Tréner Vladimír Weiss.

Jeden Weiss tvrdil, že si piskot nezaslúžili, druhý to videl opačne.


6 h
Nataša Holinová

Hovoriť o jeho riadnom živote predtým bolo trochu nazvyš.


14 h
Logo podcastu Dobré ráno.

SaS hovorí, že takto sa nedá pokračovať.


a 3 ďalší 3 h

Blogy SME

  1. Ján Galan: Politickí tupci vs. výrobné fabriky
  2. Juraj Ondruška: Poznáme riešenie kritickej dopravy vo Vajnoroch!
  3. Imunoblog: Poranenia, nehody a úrazy u detí - možné komplikácie a riešenia.
  4. Ján Slosiarik: Prvá príčina úpadku nášho školstva
  5. Ivan Mlynár: POKAZME SI PRÍBEH PRAVDOU
  6. Jan Pražák: Když padla facka
  7. Milan Removčík: Cez Martinské hole do Strečna.
  8. Tomáš Jacko: Učitelia k miešačke a učiteľky na chodník
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 24 279
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 357
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 7 159
  4. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 923
  5. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 4 550
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVb) 3 680
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 3 606
  8. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 441
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  8. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu