Keby sme sa striktne držali významu názvu nemeckého koncernu Volkswagen a uplatnili pritom staré dobré príslovie „šuster, drž sa svojho kopyta", tak by sme mohli dôjsť k (teoretickému) záveru, že automobilka, nazývajúca sa ľudové auto (preklad názvu Volkswagen), by sa nemala pokúšať etablovať sa aj v kategórii luxusnejších či až luxusných vozidiel.
Mnohé automobilky však nedokážu odolať pokušeniu rozširovať svoj tradičný sortiment aj do iných, obvykle vyšších tried vozidiel. Ako to však ukazuje aj skúsenosť automobilky Volkswagen, nemusí taký pokus dopadnúť dobre.
Phaeton nenaplnil očakávania
V roku 2002 uviedol Volkswagen na trh limuzínu vyššej triedy Phaeton, ktorej predaj však ďaleko zaostával za očakávaniami výrobcu a jej výroba bola v marci 2016 zastavená – odhaduje sa, že na každom predanom vozidle „stratil" Volkswagen približne 28 000 eur.
Takýto osud by nemal postihnúť nový špičkový model firmy Volkswagen, ktorý mal svetovú premiéru na marcovom autosalóne v Ženeve.
Patrí do kategórie Gran Turismo
Ide o model Arteon, patriaci do kategórie vozidiel Gran Turismo (teda áut na „veľké cestovanie") a nachádzajúci sa v sortimente volkswagenov nad modelom Passat. Arteon je päťdverové vozidlo s karosériou typu fastback, teda s plynule dozadu klesajúcou zadnou časťou strechy.
Podľa šéfdizajnéra firmy VW Klausa Bischoffa spája Arteon štylistické prvky klasického športového auta s eleganciou a priestrannosťou vozidiel typu fastback.
Základom je štúdia z roku 2015
Sériový Arteon je odvodený od štúdie Sport Coupé Concept GTE, ktorú Volkswagen predstavil v roku 2015 v Ženeve. K najvýraznejším dizajnérskym prvkom Arteona patrí jeho úplne nová predná časť, naznačujúca, ako by mohli vyzerať aj ďalšie nové modely Volkswagen.
Predná maska s priečnymi rebrami zaberá temer celú šírku auta a vozidlo je postavené na modulárnej podvozkovej plošine MQB, určenej pre modely s priečne uloženým motorom – na tejto plošine stoja aj modely VW Passat a Škoda Superb.
Elektricky ovládané zadné veko
Arteon má podvozok s rázvorom 2 841 mm, čo je hlavný predpoklad priestrannosti interiéru. Vozidlo je dlhé 4 862 mm, široké 1 871 mm a vysoké 1 427 mm. Batožinový priestor za veľkými, elektricky ovládanými zadnými dverami, má základný objem 563 litrov, po sklopení zadných sedadiel je to až 1 557 litrov.
Na pohon nového modelu Arteon budú slúžiť výhradne prepĺňané štvorvalcové motory s priamym vstrekovaním paliva.
Aj s dvojspojkovou prevodovkou
Tri dvojlitrové turbodieselové motory majú výkon 110 kW, 140 kW resp. 179 kW, sortiment benzínových motorov začína 1,5-litrovým štvorvalcom výkonu 110 kW.
Dve verzie dvojlitrového motora majú výkon 140 kW resp. 206 kW.
Všetky motory môžu byť kombinované aj so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Volkswagen Arteon sa na nemecký trh dostane v lete, na náš niekedy na jeseň.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.