Korzár logo Korzár
Sobota, 19. august, 2017 | Meniny má Lýdia

Fittipaldi: Od pretekania k podnikaniu

Premiéra brazílskeho pretekárskeho auta sa konala v Ženeve.

Pretekársky automobil Fittipaldi EF7. Karosériu vozidla navrhla talianska inžiniersko-dizajnérska firma Pininfarina, hnací vidlicový osemvalec výkonu 447 kW je dielom nemeckej firmy HWA.

Meno Emerson Fittipaldi zrejme niečo hovorí len tým, ktorí majú v malíčku históriu pretekania v kráľovskej Formuly 1, resp. tým už starším fanúšikom motoristického športu, ktorí Fittipaldiho kariéru sledovali v 70. a 80. rokoch minulého storočia.

Brazílsky pretekár Emerson Fittipaldi, ktorý vlani oslávil sedemdesiatku, začínal s pretekaním už vo svojich štrnástich rokoch, a to na motocykloch. Potom presedlal na automobily, jazdil v kategóriách F3 a F2, až napokon sa v roku 1970 prepracoval do Formuly 1 s začal jazdiť pre tím Lotus.

Dvojnásobný majster sveta F1

V roku 1972 sa stal - ako 25-ročný - do tých čias najmladším majstrom sveta v seriáli F1. Druhý majstrovský titul získal Fittipaldi v roku 1974, a to v monoposte McLaren.

Po odchode z F1 pretekal Fittipaldi v rôznych amerických seriáloch a dosiahol dve víťazstvá v populárnych pretekoch Indy 500 (to sú preteky na 500 míľ).

Naposledy sa brazílsky pretekár posadil do pretekárskeho vozidla ako 67-ročný, keď v roku 2014 absolvoval šesťhodinové preteky v Sao Paulo.

Prvý produkt firmy Fittipaldi Motors

Priznám sa, že keď som Fittipaldiho zazrel na stánku známej talianskej inžiniersko-dizajnérskej firmy Pininfarina na stále ešte prebiehajúcom ženevskom autosalóne (končí v nedeľu), nebolo mi hneď jasné, či je tam len ako návštevník, alebo ako reklamný „ťahák" či tzv. ambasador (vyslanec) spomenutej značky.

Ukázalo sa, že brazílsky expretekár je tam vlastne sám za seba, pretože na autosalóne predstavuje prvý produkt svojej nedávno založenej firmy Fittipaldi Motors.

Karosériu navrhla spoločnosť Pininfarina

Ide o automobil, určený na pretekanie na okruhoch, ktorý má trochu dlhé označenie EF7 Vision Gran Turismo by Pininfarina.

Už z tohto označenia je zrejmé, že dizajn karosérie vozidla je dielom firmy Pininfarina, na ktorej stánku je aj vozidlo vystavené.

Hnaciu jednotku, prevodovku, zavesenie kolies i brzdovú sústavu vozidla navrhla nemecká inžinierska firma HWA, špecializujúca sa na vývoj pretekárskych vozidiel.

Neprepĺňaný vidlicový osemvalec

Na pohon vozidla EF7 slúži neprepĺňaný 4,8-litrový vidlicový osemvalec, umiestnený pred zadnou nápravou. Motor má maximálny výkon okolo 447 kW pri 9 000 ot/min. Svoj najvyšší krútiaci moment 510 Nm dosahuje motor pri 6 000 ot/min.

Sekvenčná šesťstupňová prevodovka je integrálnou súčasťou nosnej štruktúry, čo prispelo k zníženiu hmotnosti vozidla - to váži len okolo 1 000 kg.

Vyrobia ich len 39

Dĺžka brazílskeho pretekárskeho auta je 4 600 mm, jeho šírka je 1 980 mm a výška je 1 125 mm. Svetlá výška podvozku je len 60 mm. Palivová nádrž má objem 120 litrov. O dynamických vlastnostiach vozidla neboli zatiaľ zverejnené žiadne informácie.

Spoločnosť Fittipaldi Motors plánuje vyrobiť len 39 pretekárskych vozidiel EF7 - teda toľko, koľko víťazstiev v pretekoch Fittipaldi dosiahol.

Budúcnosť ukáže, či Emerson Fittipaldi bude rovnako úspešným podnikateľom ako bol pretekárom.

Neprehliadnite tiež

Pri obci Zemplínska Široká objavili neznámu nebezpečnú látku

Zasahovali pracovníci Kontrolného chemického laboratória civilnej ochrany Jasov.

Zamestnankyňa pošty si ulievala peniaze

Košičanka prišla o zamestnanie a dostala štvorročnú podmienku.

Horský záchranár: Slovenský raj niektorí turisti podceňujú

Úspešný zásah ich napĺňa vynikajúcim pocitom.

Kontroverzný Lenin prišiel do Seattlu z Popradu

Pred Nežnou revolúciou mal byť pýchou Popradu, dnes irituje obyvateľov mesta Seattle.

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický. Je to prosto chlap

Češka Markéta Navrátilová bola dlhé roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour de France z motorky.

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Za dva roky dali prácu 80 ľuďom.

AUTO

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 11 088
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 808
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 623
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 150
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 962
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 500
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 426
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 411
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 230
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 060

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop