Korzár logo Korzár
Utorok, 26. september, 2017 | Meniny má Edita

Fittipaldi: Od pretekania k podnikaniu

Premiéra brazílskeho pretekárskeho auta sa konala v Ženeve.

Pretekársky automobil Fittipaldi EF7. Karosériu vozidla navrhla talianska inžiniersko-dizajnérska firma Pininfarina, hnací vidlicový osemvalec výkonu 447 kW je dielom nemeckej firmy HWA.

Meno Emerson Fittipaldi zrejme niečo hovorí len tým, ktorí majú v malíčku históriu pretekania v kráľovskej Formuly 1, resp. tým už starším fanúšikom motoristického športu, ktorí Fittipaldiho kariéru sledovali v 70. a 80. rokoch minulého storočia.

Brazílsky pretekár Emerson Fittipaldi, ktorý vlani oslávil sedemdesiatku, začínal s pretekaním už vo svojich štrnástich rokoch, a to na motocykloch. Potom presedlal na automobily, jazdil v kategóriách F3 a F2, až napokon sa v roku 1970 prepracoval do Formuly 1 s začal jazdiť pre tím Lotus.

Dvojnásobný majster sveta F1

V roku 1972 sa stal - ako 25-ročný - do tých čias najmladším majstrom sveta v seriáli F1. Druhý majstrovský titul získal Fittipaldi v roku 1974, a to v monoposte McLaren.

Po odchode z F1 pretekal Fittipaldi v rôznych amerických seriáloch a dosiahol dve víťazstvá v populárnych pretekoch Indy 500 (to sú preteky na 500 míľ).

Naposledy sa brazílsky pretekár posadil do pretekárskeho vozidla ako 67-ročný, keď v roku 2014 absolvoval šesťhodinové preteky v Sao Paulo.

Prvý produkt firmy Fittipaldi Motors

Priznám sa, že keď som Fittipaldiho zazrel na stánku známej talianskej inžiniersko-dizajnérskej firmy Pininfarina na stále ešte prebiehajúcom ženevskom autosalóne (končí v nedeľu), nebolo mi hneď jasné, či je tam len ako návštevník, alebo ako reklamný „ťahák" či tzv. ambasador (vyslanec) spomenutej značky.

Ukázalo sa, že brazílsky expretekár je tam vlastne sám za seba, pretože na autosalóne predstavuje prvý produkt svojej nedávno založenej firmy Fittipaldi Motors.

Karosériu navrhla spoločnosť Pininfarina

Ide o automobil, určený na pretekanie na okruhoch, ktorý má trochu dlhé označenie EF7 Vision Gran Turismo by Pininfarina.

Už z tohto označenia je zrejmé, že dizajn karosérie vozidla je dielom firmy Pininfarina, na ktorej stánku je aj vozidlo vystavené.

Hnaciu jednotku, prevodovku, zavesenie kolies i brzdovú sústavu vozidla navrhla nemecká inžinierska firma HWA, špecializujúca sa na vývoj pretekárskych vozidiel.

Neprepĺňaný vidlicový osemvalec

Na pohon vozidla EF7 slúži neprepĺňaný 4,8-litrový vidlicový osemvalec, umiestnený pred zadnou nápravou. Motor má maximálny výkon okolo 447 kW pri 9 000 ot/min. Svoj najvyšší krútiaci moment 510 Nm dosahuje motor pri 6 000 ot/min.

Sekvenčná šesťstupňová prevodovka je integrálnou súčasťou nosnej štruktúry, čo prispelo k zníženiu hmotnosti vozidla - to váži len okolo 1 000 kg.

Vyrobia ich len 39

Dĺžka brazílskeho pretekárskeho auta je 4 600 mm, jeho šírka je 1 980 mm a výška je 1 125 mm. Svetlá výška podvozku je len 60 mm. Palivová nádrž má objem 120 litrov. O dynamických vlastnostiach vozidla neboli zatiaľ zverejnené žiadne informácie.

Spoločnosť Fittipaldi Motors plánuje vyrobiť len 39 pretekárskych vozidiel EF7 - teda toľko, koľko víťazstiev v pretekoch Fittipaldi dosiahol.

Budúcnosť ukáže, či Emerson Fittipaldi bude rovnako úspešným podnikateľom ako bol pretekárom.

Neprehliadnite tiež

Rozhovor

Jantek: Padnúť by mali aj iné hlavy. Hráčske

Škrípalo to na lavičke Tatrana Prešov i medzi hráčmi.

Květa Fialová dalajlámu rozohnila, ale bolestný pohľad nikdy nezatajila

Herečka s voňavým menom aj vo vysokom veku s noblesou prežívala ženskú osudovosť.

V zoo testovali šelmy vylepšené smetiaky. Odolali

Košické medvede skúšali odolnosť kontajnerov z trikrát hrubšieho plechu.

Požiar bytu na Hlavnej ulici spôsobila predlžovačka

Zhorel televízor, podlaha aj dvere.

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 693
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 484
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 008
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 510
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 581
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 336
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 315
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 086
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 999
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 886

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop