Korzár logo Korzár
Piatok, 27. január, 2023 | Meniny má Bohuš

Fittipaldi: Od pretekania k podnikaniu

Premiéra brazílskeho pretekárskeho auta sa konala v Ženeve.

Pretekársky automobil Fittipaldi EF7. Karosériu vozidla navrhla talianska inžiniersko-dizajnérska firma Pininfarina, hnací vidlicový osemvalec výkonu 447 kW je dielom nemeckej firmy HWA.Pretekársky automobil Fittipaldi EF7. Karosériu vozidla navrhla talianska inžiniersko-dizajnérska firma Pininfarina, hnací vidlicový osemvalec výkonu 447 kW je dielom nemeckej firmy HWA.

Meno Emerson Fittipaldi zrejme niečo hovorí len tým, ktorí majú v malíčku históriu pretekania v kráľovskej Formuly 1, resp. tým už starším fanúšikom motoristického športu, ktorí Fittipaldiho kariéru sledovali v 70. a 80. rokoch minulého storočia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Brazílsky pretekár Emerson Fittipaldi, ktorý vlani oslávil sedemdesiatku, začínal s pretekaním už vo svojich štrnástich rokoch, a to na motocykloch. Potom presedlal na automobily, jazdil v kategóriách F3 a F2, až napokon sa v roku 1970 prepracoval do Formuly 1 s začal jazdiť pre tím Lotus.

SkryťVypnúť reklamu

Dvojnásobný majster sveta F1

V roku 1972 sa stal - ako 25-ročný - do tých čias najmladším majstrom sveta v seriáli F1. Druhý majstrovský titul získal Fittipaldi v roku 1974, a to v monoposte McLaren.

Po odchode z F1 pretekal Fittipaldi v rôznych amerických seriáloch a dosiahol dve víťazstvá v populárnych pretekoch Indy 500 (to sú preteky na 500 míľ).

Naposledy sa brazílsky pretekár posadil do pretekárskeho vozidla ako 67-ročný, keď v roku 2014 absolvoval šesťhodinové preteky v Sao Paulo.

Prvý produkt firmy Fittipaldi Motors

Priznám sa, že keď som Fittipaldiho zazrel na stánku známej talianskej inžiniersko-dizajnérskej firmy Pininfarina na stále ešte prebiehajúcom ženevskom autosalóne (končí v nedeľu), nebolo mi hneď jasné, či je tam len ako návštevník, alebo ako reklamný „ťahák" či tzv. ambasador (vyslanec) spomenutej značky.

SkryťVypnúť reklamu

Ukázalo sa, že brazílsky expretekár je tam vlastne sám za seba, pretože na autosalóne predstavuje prvý produkt svojej nedávno založenej firmy Fittipaldi Motors.

Karosériu navrhla spoločnosť Pininfarina

Ide o automobil, určený na pretekanie na okruhoch, ktorý má trochu dlhé označenie EF7 Vision Gran Turismo by Pininfarina.

Už z tohto označenia je zrejmé, že dizajn karosérie vozidla je dielom firmy Pininfarina, na ktorej stánku je aj vozidlo vystavené.

Hnaciu jednotku, prevodovku, zavesenie kolies i brzdovú sústavu vozidla navrhla nemecká inžinierska firma HWA, špecializujúca sa na vývoj pretekárskych vozidiel.

Neprepĺňaný vidlicový osemvalec

Na pohon vozidla EF7 slúži neprepĺňaný 4,8-litrový vidlicový osemvalec, umiestnený pred zadnou nápravou. Motor má maximálny výkon okolo 447 kW pri 9 000 ot/min. Svoj najvyšší krútiaci moment 510 Nm dosahuje motor pri 6 000 ot/min.

SkryťVypnúť reklamu

Sekvenčná šesťstupňová prevodovka je integrálnou súčasťou nosnej štruktúry, čo prispelo k zníženiu hmotnosti vozidla - to váži len okolo 1 000 kg.

Vyrobia ich len 39

Dĺžka brazílskeho pretekárskeho auta je 4 600 mm, jeho šírka je 1 980 mm a výška je 1 125 mm. Svetlá výška podvozku je len 60 mm. Palivová nádrž má objem 120 litrov. O dynamických vlastnostiach vozidla neboli zatiaľ zverejnené žiadne informácie.

Spoločnosť Fittipaldi Motors plánuje vyrobiť len 39 pretekárskych vozidiel EF7 - teda toľko, koľko víťazstiev v pretekoch Fittipaldi dosiahol.

Budúcnosť ukáže, či Emerson Fittipaldi bude rovnako úspešným podnikateľom ako bol pretekárom.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  3. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  5. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  6. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok
  8. Zavedenie novej dane ohrozuje energetickú bezpečnosť Slovenska
  1. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 7 127
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 3 225
  3. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 418
  4. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 2 007
  5. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 752
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 442
  7. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur 1 332
  8. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur 1 293

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (27.1. - 2.2.1923)
  2. Radko Mačuha: "Za Komunizmu bolo lepšie"
  3. Víťazoslav Würschner: Demokrati vytvorili mafiu.
  4. Jozef Stasík: Sú právnici tiež ludisti?
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Koromľa
  6. Andrej Šverha: Londýn za 3 dni alebo borovička vs. whisky
  7. Peto Jurco: BIG BROTHER v mestách a obciach nás sleduje.
  8. Marián Šumšala: Argumenty proti odmeňovaniu a chváleniu v škole
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 761
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 18 005
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 855
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 859
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 990
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 532
  7. Věra Tepličková: Doktor Bukovský vyhral prvostupňový súd s blogerom 3 271
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 096
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (27.1. - 2.2.1923)
  2. Radko Mačuha: "Za Komunizmu bolo lepšie"
  3. Víťazoslav Würschner: Demokrati vytvorili mafiu.
  4. Jozef Stasík: Sú právnici tiež ludisti?
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Koromľa
  6. Andrej Šverha: Londýn za 3 dni alebo borovička vs. whisky
  7. Peto Jurco: BIG BROTHER v mestách a obciach nás sleduje.
  8. Marián Šumšala: Argumenty proti odmeňovaniu a chváleniu v škole
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 761
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 18 005
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 855
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 859
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 990
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 532
  7. Věra Tepličková: Doktor Bukovský vyhral prvostupňový súd s blogerom 3 271
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 096
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu