Korzár logo Korzár

Fittipaldi: Od pretekania k podnikaniu

Premiéra brazílskeho pretekárskeho auta sa konala v Ženeve.

Pretekársky automobil Fittipaldi EF7. Karosériu vozidla navrhla talianska inžiniersko-dizajnérska firma Pininfarina, hnací vidlicový osemvalec výkonu 447 kW je dielom nemeckej firmy HWA.Pretekársky automobil Fittipaldi EF7. Karosériu vozidla navrhla talianska inžiniersko-dizajnérska firma Pininfarina, hnací vidlicový osemvalec výkonu 447 kW je dielom nemeckej firmy HWA.

Meno Emerson Fittipaldi zrejme niečo hovorí len tým, ktorí majú v malíčku históriu pretekania v kráľovskej Formuly 1, resp. tým už starším fanúšikom motoristického športu, ktorí Fittipaldiho kariéru sledovali v 70. a 80. rokoch minulého storočia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Brazílsky pretekár Emerson Fittipaldi, ktorý vlani oslávil sedemdesiatku, začínal s pretekaním už vo svojich štrnástich rokoch, a to na motocykloch. Potom presedlal na automobily, jazdil v kategóriách F3 a F2, až napokon sa v roku 1970 prepracoval do Formuly 1 s začal jazdiť pre tím Lotus.

SkryťVypnúť reklamu

Dvojnásobný majster sveta F1

V roku 1972 sa stal - ako 25-ročný - do tých čias najmladším majstrom sveta v seriáli F1. Druhý majstrovský titul získal Fittipaldi v roku 1974, a to v monoposte McLaren.

Po odchode z F1 pretekal Fittipaldi v rôznych amerických seriáloch a dosiahol dve víťazstvá v populárnych pretekoch Indy 500 (to sú preteky na 500 míľ).

Naposledy sa brazílsky pretekár posadil do pretekárskeho vozidla ako 67-ročný, keď v roku 2014 absolvoval šesťhodinové preteky v Sao Paulo.

Prvý produkt firmy Fittipaldi Motors

Priznám sa, že keď som Fittipaldiho zazrel na stánku známej talianskej inžiniersko-dizajnérskej firmy Pininfarina na stále ešte prebiehajúcom ženevskom autosalóne (končí v nedeľu), nebolo mi hneď jasné, či je tam len ako návštevník, alebo ako reklamný „ťahák" či tzv. ambasador (vyslanec) spomenutej značky.

SkryťVypnúť reklamu

Ukázalo sa, že brazílsky expretekár je tam vlastne sám za seba, pretože na autosalóne predstavuje prvý produkt svojej nedávno založenej firmy Fittipaldi Motors.

Karosériu navrhla spoločnosť Pininfarina

Ide o automobil, určený na pretekanie na okruhoch, ktorý má trochu dlhé označenie EF7 Vision Gran Turismo by Pininfarina.

Už z tohto označenia je zrejmé, že dizajn karosérie vozidla je dielom firmy Pininfarina, na ktorej stánku je aj vozidlo vystavené.

Hnaciu jednotku, prevodovku, zavesenie kolies i brzdovú sústavu vozidla navrhla nemecká inžinierska firma HWA, špecializujúca sa na vývoj pretekárskych vozidiel.

Neprepĺňaný vidlicový osemvalec

Na pohon vozidla EF7 slúži neprepĺňaný 4,8-litrový vidlicový osemvalec, umiestnený pred zadnou nápravou. Motor má maximálny výkon okolo 447 kW pri 9 000 ot/min. Svoj najvyšší krútiaci moment 510 Nm dosahuje motor pri 6 000 ot/min.

SkryťVypnúť reklamu

Sekvenčná šesťstupňová prevodovka je integrálnou súčasťou nosnej štruktúry, čo prispelo k zníženiu hmotnosti vozidla - to váži len okolo 1 000 kg.

Vyrobia ich len 39

Dĺžka brazílskeho pretekárskeho auta je 4 600 mm, jeho šírka je 1 980 mm a výška je 1 125 mm. Svetlá výška podvozku je len 60 mm. Palivová nádrž má objem 120 litrov. O dynamických vlastnostiach vozidla neboli zatiaľ zverejnené žiadne informácie.

Spoločnosť Fittipaldi Motors plánuje vyrobiť len 39 pretekárskych vozidiel EF7 - teda toľko, koľko víťazstiev v pretekoch Fittipaldi dosiahol.

Budúcnosť ukáže, či Emerson Fittipaldi bude rovnako úspešným podnikateľom ako bol pretekárom.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Kam smerujú peniaze bohatých?
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 937
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 068
  3. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 5 521
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 069
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 3 193
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 593
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 390
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 341
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu