Korzár logo Korzár Košice

Známym Košičanom chýbajú parkoviská a atraktívna MHD

Tolerovať alebo pokutovať parkovanie na chodníkoch?

Parkovanie áut. Parkovísk je málo. Vozidlá stále častejšie zaberajú aj chodníky.Parkovanie áut. Parkovísk je málo. Vozidlá stále častejšie zaberajú aj chodníky. (Zdroj: ilustračné - Korzár/Judita Čermáková)

Stále viac vodičov sa uchyľuje pre akútny nedostatok parkovacích miest k tomu, že svoje autá odstavujú na chodníkoch. V mnohých prípadoch je to v rozpore so zákonom o cestnej premávke. Prekáža to chodcom aj cyklistom, či rodičom s kočíkmi. Vodiči nadávajú, keď ich za to mestskí policajti pokutujú. Ostatní zas kritizujú, že s tým nič nerobia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Priestor na vyjadrenie sme poskytli i vedeniu mesta a Mestskej polície Košice. Nereagovali.

Známych Košičanov sme sa pýtali: Tolerovať alebo pokutovať parkovanie na chodníkoch?

SkryťVypnúť reklamu

Pavel Titl, dopravný expert

„Tu nie je na správnom mieste otázka pokutovať alebo nepokutovať. Zákon a vyhláška o cestnej premávke je súbor pravidiel, ktorými sa má každý účastník cestnej premávky riadiť bez ohľadu na to, či prichádza do križovatky, ku priechodu pre peších, alebo zaparkovať svoje vozidlo. Tí, ktorí dnes stoja na chodníkoch či cestičkách pre vyznačených užívateľov, dopravné predpisy porušujú s tým vedomím, že sa im to dnes, zajtra... prepečie bez pokuty.

Keď v obchode pri pokladniach stojí viacero kupujúcich, tak tí, čo sa im nechce čakať, odídu s tovarom bez zaplatenia mimo pokladní? Asi ťažko. Ale zaparkujú, kde chcú. Následne vojdú do križovatky na červenú, nedajú prednosť chodcom na priechode a po meste jazdia miesto predpísanej päťdesiatky osemdesiatkou....

SkryťVypnúť reklamu

Nechápem, prečo si polícia nevie s týmto problémom poradiť. Tvorcovia zákona o cestnej premávke pod pojmom parkovanie na chodníku rozumeli vojsť a vyjsť na miesto zaparkovania na chodníku, priľahlom k jazdnému pásu priamo z komunikácie, nie jazdu po chodníku pri hľadaní voľného miesta na chodníku, oddelenom napríklad zeleným pásom od komunikácie. To nemá oporu v zákone, lebo jazdu po chodníku zakazuje.

Hľadanie miesta na oddelenom chodníku znamená niekedy aj jazdu po chodníku v úseku 100 metrov a viac, tak isto pri odchádzaní z miesta odstavenia vozidla, a to už je jednoznačné porušenie zákona. Ak má dopravná alebo mestská polícia parkovanie na chodníku pokutovať, poradím im ráno sa postaviť na konci takéhoto chodníka, kde sa parkuje, a pokutovať každé vozidlo, ktoré z miesta zaparkovania odchádza – za jazdu po chodníku, čo je jednoznačne dopravný priestupok.

SkryťVypnúť reklamu

Na ťahu je ozaj polícia, ktorá bude každý zaznamenaný dopravný priestupok postihovať. Vrátane státia na chodníku či v strede komunikácie. Aspoň sa vytvorí tlak na samosprávu, aby sa začala problematika statickej dopravy v Košiciach riešiť systematicky.

A na názor vodičov, ktorí porušujú pri zaparkovaní vozidla predpisy, že nemajú kde, tak len pre zaujímavosť – na webe nájdu stovky inzerátov o garážach v Košiciach, ktoré sú na predaj.

Nehľadiac na skutočnosť, že (poznatok z KVP-čka) odstavia svoje motorové vozidlo v strede cesty o štvrtej popoludní, keď je množstvo parkovacích státí na okraji cesty prázdnych. A zabránia navyše tým menej skúseným vodičom, aby svoje vozidlá zaparkovali na tieto voľné miesta, lebo im bránia na ne vojsť. A to je fakt, ktorý by mala dopravná polícia jednoznačne riešiť a pokutovať.

Téma parkovania je však taká rozsiahla, že na tomto priestore sa nedá obsiahnuť. Chýba koncepcia dopravy, návrhy dopravných opatrení, kvalitná MHD. Za milióny eur sa rekonštruuje električková trať a intervaly po rekonštrukcii sú presne také isté ako pred ňou. Aký to má vôbec zmysel???“

Peter Murko, niekdajší hlavný architekt mesta Košice

„Téma parkovanie a problémy s ním spojené rezonuje v súčasnosti veľmi silne a podľa mňa je pri fungovaní mesta a kvalite života v ňom veľmi dôležitá.

V súčasnosti je situácia taká, že je potrebné rýchlo a hlavne jednoznačne začať konať, aby sa spresnili pravidlá pri využívaní a parkovaní áut hlavne v historickom centre. Mesto je organizmus, ktorý má slúžiť predovšetkým ľuďom.

Auto je prostriedok, ktorý by mal slúžiť na zvyšovanie komfortu, ale nie za každú cenu a na úkor iných – neautomobilistov. Zvykli sme si s autom chodiť všade, vždy a parkovať pomaly tiež všade a vždy aj na úkor ostatných plôch (chodníkov, zelene..., ktoré slúžia takisto nám ľuďom, ale plnia úplne iný účel).

Preto môj názor na parkovanie áut na chodníkoch, resp. na plochách, určených na iné funkcie, je jednoznačný – netolerovať v žiadnom prípade na miestach, kde nemajú čo robiť.

Má to však aj svoju druhú stránku. Je potrebné zabezpečovať a neustále zlepšovať iné možnosti, resp. servis pre ľudí, ktorí sa potrebujú presúvať- a to či už skvalitňovaním verejnej dopravy (v Košiciach je to živá téma), dobudovaním parkovísk tam, kde je to potrebné, možné a vhodné.

V centre mesta (kde je problém najakútnejší) je už veľa rokov spracovaná koncepcia hromadných záchytných parkovacích domov, ktoré by umožnili dostať sa autom k centru, ale nezaplniť historické jadro, ktoré súčasné množstvo áut nemôže zvládnuť.

Sú tu projekty na Kasárenské námestie, preluku na Vodnej, priestor v blízkosti Auparku, na druhej strane centra nezastavané priestory dominikánov, bývalých Malinovských kasární...

Bolo už viac pokusov začať stavať tieto parkovacie objekty, ale ekonomicky to nebolo rentabilné. Teraz podľa mňa prichádza čas, keď je potrebné začať. Kto chce prísť do centra autom, musí počítať s tým, že zaplatí viac, ale na druhej strane kompetentní musia vytvárať na to vhodné možnosti, aby sme nemuseli parkovať na chodníkoch....

A všetky súčasné nové stavby by mohli mať naplánovaný nielen nevyhnutný počet parkovísk pre svoje účely, ale aj naviac parkovacích plôch, lebo čím ďalej, tým viac bude parkovanie lukratívnejšie.

Moje zhrnutie: Na chodníkoch a peších zónach by mali byť chodci, na cyklistických chodníkoch cyklisti, autá na cestách, parkoviskách a v garážach. Nie je nikde napísané ani povedané, že automobilista je viac ako cyklista, chodec, bežec, kolobežkár, turista. Tak ako sme si mnohí ľahko a rýchlo zvykli, že autom sa dá a môže ísť všade a vždy, tak si pomaly musíme začať zvykať, že na prepravu existujú aj iné možnosti – autobus, električka, bicykel, nohy, a keď je nevyhnutné, auto hlavne v historických častiach mesta (a to platí všade vo vyspelom svete), tak si za to musíme viac zaplatiť.

Dnes musíme do prevádzky auta započítať nielen jeho cenu a za koľko jazdí, ale aj za koľko parkuje.“

Henrich Burdiga, líder iniciatívy Nezplatím EEI ani cent – občianska neposlušnosť

„Odpoveďou na tento problém je aj projekt IKD, ktorý mesto schválilo ešte v roku 2008, ale vôbec ho neplní. Ak by mesto malo seriózny záujem riešiť problém s parkovaním komplexne a nie len ako biznis s maľovaním čiar primalexom parkovacou firmou EEI, a keby sa cyklotrasy budovali ako kontinuálna súčasť dopravy v meste, tak dnes by nebol dôvod k tejto vašej otázke.

Primátorovanie Richarda Rašiho prinieslo len oprávnené sťažnosti cyklistov i motoristov a celkovo občanov Košíc.

Ikskrát sme upozorňovali a predkladali návrhy riešení, žiaľ, vždy boli odignorované primátorom so slovami, že to nie je v jeho moci, ale len v moci poslancov mesta. Pritom všetci veľmi dobre vieme, na základe koho palca sa schvaľujú uznesenia v mestskom parlamente a za koho 'kope' Palculienka...

Rovnako tak Košičania vedia, za koho kope starosta a vicestarosta Terasy či ďalší poslanci, ktorí hlasovali za EEI. Veď sám najkrajší primátor povedal v súvislosti s hlasovaním v NR SR: 'Keď sa koalícia dohodne, tak my hlasujeme za zákony, ktoré predložia poslanci Mosta, aj keď máme iný názor'. V Košiciach to je podľa všetkého veľmi podobné...

Môžeme teda predpokladať, že ak sa bude v dohľadnom čase niekde rozširovať biznis EEI, tak práve na sídlisku Terasa. Vhodnou prvotnou zámienkou budú teda cyklotrasy? A v tej súvislosti neumožnenie parkovania na chodníkoch. Vodiči ale nemajú a nebudú mať kde parkovať. A tu odrazu opäť príde víťazoslávne EEI s 'riešením' cez spoplatnenie...

Určite treba dodať to, že by autá na chodníkoch parkovať nemali. Avšak kde inde majú parkovať, keď nemáme vybudované parkoviská a problém dlhodobo vedenie mesta nerieši??!!

Na druhej strane samotný dopyt po parkoviskách je diagnózou a signálom živelného vývoja dopravy v meste. Úlohou samosprávy je zabezpečiť trvalo udržateľnú mobilitu pre všetkých. Prioritou v tom je rozvoj hromadnej dopravy ako nosného dopravného systému tak, aby svojou atraktivitou a kapacitnými možnosťami tlmila využívanie automobilov. Nápomocnú funkciu vytvára cielená podpora pešej a cyklistickej dopravy.

Vedenie mesta však na toto, ako vidíme, kašle, zanedbáva tak tieto priority a tak o inom ľudia strácajú slobodu pri výbere spôsobu prepravy. Z núdze sa rozhodujú pre autá, upchávajú nimi cesty i spomínané chodníky a aj kapacitu parkovísk, čím sa stávajú doslova korisťou parkovacej firmy.

Ak táto firma požíva podporu predstaviteľov mesta, ak jej asistuje Pohotovostná papučová jednotka (PPJ), potom dokáže aj bez výstavby nových parkovísk parazitovať na závislosti motoristickej verejnosti. V takejto konštelácii nemajú nádej uspieť premyslené udržateľné dopravné riešenia integrovanej dopravy, našincami obdivované vo vyspelých a rozumne spravovaných mestách.

Rozplynul sa nám sen o vlakoelektričkách, ktorými sme boli oklamaní pri rekonštrukcii električkových tratí. Mesto nie je schopné zriadiť ani jediný terminál integrovanej dopravy so štandardným záchytným parkoviskom, na ktorom by návštevníci Košíc mohli odstaviť svoje auto a za cenu parkovného by ich do mesta odviezla MHD.

A tak sa musíme vrátiť do košickej prízemnej reality a akceptovať riadenie dopravy firmou EEI. Jej podnikaniu vyhovuje súčasný stav – závislosť ľudí, kombinovaná s nedostatkom parkovísk, navyšuje ceny za parkovanie. Investíciám do nových parkovísk sa vyhýba maľovaním čiar na cestách a chodníkoch, za záchytné parkovisko vyhlási napríklad neustále prázdnu plochu pri Amfiteátri. MHD ani cyklotrasy túto firmu nezaujímajú, sú konkurenciou.

Ak chce mesto riešiť seriózne dopravu a parkovanie v našom meste, tak jediná cesta je začať odznova a komplexne. Prvým krokom je zrušiť v Košiciach parkovaciu firmu, ktorá svojou neprofesionalitou tromfla aj zdanlivo neprekonateľnú Dúhu, neslávne známu z rekonštrukcie električkových tratí.

Keďže Raši evidentne drží aj nad touto firmou svoju ochrannú ruku a dôvody, ktoré k tomu má, sú už dlhodobo známe každému Košičanovi, tak jediná cesta k priaznivej zmene sú voľby o 2 roky. EEI s Rašim v Košiciach zostane a bez neho odíde. Je na občanoch, ako budú voliť.

Otázka bude jednoduchá, chcete zmenu v Košiciach? Nevoľte Rašiho.“

Ladislav Rovinský, iniciatíva Cyklista všedného dňa

„Parkovanie na chodníkoch v zásade netolerovať, ale pokutovať. Ak parkovanie na chodníku, tak len ak je vyznačené dopravnou značkou (príklad Alžbetina pred Rektorátom UPJŠ). Parkujúce automobily nesmú nad únosnú mieru obťažovať chodcov a už vôbec ich nesmú ohrozovať (cúvanie a podobne).

Pnutie je vyvolané motorizáciou a organizáciou dopravy – čoho dôsledkom je aj nedostatok parkovísk.

Riešením ie rozvoj a podpora modernej mestskej hromadnej dopravy (jej prispôsobenie nárokom obyvateľov).

Ďalším prvkom budú zdieľané autonómne vozidlá. Tie možno prídu skôr, než si mnohí myslia. Očakáva sa aj rozvoj dopravy cyklistickej, vrátane rozvoja cyklistickej elektromobility. Moderné mestá rozvíjajú aj pešiu dopravu – optimalizáciu peších trás a debarierizáciu. Jednotlivé formy dopravy musia pôsobiť v súlade – v duchu zásad smart city – inteligentmé mesto.

Obávam sa, že v Košiciach to pri súčasnom obsadení expertmi na dopravu asi potrvá dlhšie.“

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 683
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 538
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 825
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 014
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 010
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 663
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 192
  1. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  2. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  3. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  4. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  5. Juraj Kumičák: Kolaborant
  6. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  7. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 796
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 543
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 388
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 927
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 380
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 352
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 154
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 429
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

U.S. Steel Košice.

Odborári vyjednali zvýšenie mesačnej tarifnej mzdy.


TASR

Prípad už rieši enviropolícia.


SITA
Ilustračné foto.

Páchateľovi hrozí basa až na desať rokov.


Exprezident Rudolf Schuster.

Bez členstva v NATO by sme podľa neho neboli ani v EÚ.


TASR
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  2. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  3. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  4. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  5. Juraj Kumičák: Kolaborant
  6. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  7. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 796
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 543
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 388
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 927
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 380
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 352
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 154
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 429
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu