KOŠICE. Trestné oznámenie podala trojica opozičných politikov na neznámeho páchateľa pre podozrenie zo spáchania trestného činu všeobecného ohrozenia.
Podľa poslancov Rastislava Trnku (nez.), Daniela Rusnáka (KDH) a Jaroslava Polačeka (nez.) malo k porušeniu zákona dôjsť nedôsledným a nedostatočným výkonom správy mosta nad vodnou nádržou.
„Pokiaľ ide o dôvody, z nášho pohľadu ide o hrubé zanedbávanie povinností správcu. Boli ohrozené životy ľudí a chceme, aby sa to prešetrilo, pretože nie je možné, aby sa takýmto spôsobom starali o majetok nás všetkých ľudia, ktorí sú za to platení,“ uviedol Trnka.
Rapídne zhoršenie stavu
Podľa vyjadrenia Trnku sa tento, ale aj podobné mosty po celom Slovensku stavali na obdobie asi sto rokov.
„V súčasnosti však počúvame od predstaviteľov KSK, že most má 50 rokov a preto sa nemáme tejto situácii vôbec čudovať,“ povedal poslanec Trnka.
Ten uviedol, že spoločne s kolegami si vyžiadali podklady k tejto stavbe, pričom prišli na zistenia, že za 48 rokov sa stav mosta zhoršil o dva stupne.
„V tomto stave sa nachádzal ešte v roku 2015. Za rok a jeden týždeň sa zhoršil o štyri stupne, čo znamená havarijný stav,“ povedal.
Poslanci vyčítajú vedeniu kraja, že sa nestaralo o stavbu tak, ako malo podľa technických noriem. Polaček doplnil, že ak by to tak bolo, tento most by vyzeral úplne ináč.
Poslanec Rusnák vyslovil tiež kritický názor o priebehu údržby mosta.
„Máme tu predsa organizáciu, ktorá sa na úrovni KSK stará o cesty a mosty. Čo títo ľudia robili, kde boli, že situácia dospela až do takéhoto štádia?“ pýtal sa poslanec.
Politická zodpovednosť?
Trnka ďalej pred novinármi povedal, že vyzval župana Zdenka Trebuľu, aby zverejnil mená ľudí, ktorí nesú za dezolátny stav mosta zodpovednosť.
„Politicky je za toto všetko zodpovedný pán Trebuľa ako predseda KSK. Avšak konkrétni ľudia mali zabezpečiť úkony v rámci starostlivosti o tento most, čo sa s najväčšou pravdepodobnosťou nestalo,“ uviedol Trnka.
Riaditeľ Úradu KSK Ondrej Bernát odmieta, že by KSK niečo zanedbal alebo podcenil, most bol podľa neho náležite udržiavaný a priebežne sledovaný.
"Riešime projektovú dokumentáciu a výberové konanie na rekonštrukciu mosta, všetky práce sa robia tak, aby v priebehu roka mohol byť most rekonštruovaný," uviedla v stredu pre TASR hovorkyňa KSK Zuzana Bobriková.
"Stretávame sa pravidelne so starostami a primátormi miest a obcí, riešime situáciu všetkými možným prostriedkami, ktoré máme k dispozícii. Z nášho rozpočtu už išlo 400 000 eur na riešenie obchádzok, aj dočasnej cesty a na kúpu vozidla, ktoré bude zabezpečovať dopravu detí do školy," dodala.
Rekonštrukcia za milióny
Most Ružín je pre cestnú dopravu uzatvorený od decembra 2016.
V novembri 2015 most pre zhoršený stav zaradili do stupňa 5 – zlý stav (zo sedemstupňového hodnotenia).
V lete 2016 došlo na ňom k obmedzeniu prejazdu pre ťažkú nákladnú dopravu, čo však mnohí vodiči nerešpektovali. Koncom roka sa dostal most do stupňa 7 – havarijný stav.
KSK pripravuje jeho opravu, ktorá podľa odhadov bude stáť sedem-osem miliónov eur.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári