V súčasnosti už na našich cestách - ale ani na cestách v ostatných európskych krajinách - prakticky nestretneme trojkolesové motorové vozidlo, ktoré je v slangu našich fanúšikov takýchto dopravných prostriedkov známe ako sajdka.
Toto slangové slovo vzniklo z anglického slova sidecar (foneticky sajdkar), ktoré označuje bočný vozík k motocyklu, ale bežne sa používa aj na označenie celej trojkolesovej súpravy - teda motocykla s bočným vozíkom.
Takéto „sajdky" používali v prvej i druhej svetovej vojne armády rôznych krajín, civilné motocykle s bočným (či postranným) vozíkom sa z ciest začali vytrácať koncom 50. rokov minulého storočia.
V súčasnosti jedným z najznámejších výrobcov kompletných motocyklov s bočným vozíkom je ruská firma IMZ-Ural, ktorej história siaha do obdobia pred začiatkom druhej svetovej vojny.
Sovietske ministerstvo hľadalo vhodný motocykel a našlo ho v nemeckom motocykli BMW R71. Existujú dve rôzne verzie, ako sa vtedajší Sovietsky zväz dostal k pár kusom týchto motocyklov, aby ich mohol okopírovať - jedna hovorí o tajnej kúpe nemeckých motocyklov zo Švédska, druhá, že motocykle poskytli samotní Nemci.
Preskočme desiatky rokov a skonštatujme, že v súčasnosti vyrába ruská firma IMZ-Ural motocykle, ktoré sú modernizovanou verziou nemeckého modelu BMW R71. Veľkým hitom - najmä v USA - je práve „sajdka" s názvom Ural.
Výrobca nedávno predstavil Ural vo verzii Pustinja (púšť), nalakovanej špeciálnym, tzv, púštnym náterom. Na pohon tohto motocykla slúži dvojvalcový, vzduchom chladený plochý motor (boxer) s výkonom 29 kW.
Ural má hmotnosť 350 kg a jeho priemerná spotreba je 7,5 l/100 km. Spoločnosť IMZ-Ural vyrobí len 30 motocyklov Ural Pustinja.
V cene 13 000 eur (bez dane) je aj skrinka prvej pomoci, ktorá obsahuje aj fľaštičku vodky.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.