S trochou zveličovania by sa dalo povedať, že ak chce mať automobilka v dnešnom automobilovom svete úspech, mala by mať v svojom sortimente aj športovo-úžitkové vozidlo (SUV). Toho sa pridŕža aj talianska automobilka Alfa Romeo (súčasť koncernu Fiat Chrysler Group), ktorá na nedávnom medzinárodnom autosalóne v kalifornskej metropole Los Angeles predstavila svoje vôbec prvé športovo-úžitkové vozidlo. Ide o model, ktorý sa nazýva rovnako ako jeden z motocyklov firmy Moto Guzzi, teda Stelvio.
Pomenované podľa alpského priesmyku
Nie je to ale tak, že automobilka si „požičala" tento názov od výrobcu motocyklov, pretože auto i motocykle sú pomenované podľa priesmyku Stelvio v talianskych Alpách, ktorý je svojou výškou 2 758 metrov druhým najvyššie položený priesmykom v Európe. Model Stelvio bo vyvinutý vo vývojovom centre automobilky v meste Modena. Stelvio stelesňuje zásady, na ktorých dlhodobo stavia značka Alfa Romeo.
Taliansky dizajn a moderné motory
Nezameniteľný taliansky dizajn, výkonné a moderné motory, optimálne rozdelenie hmotnosti medzi nápravy, inovatívne technológie a vynikajúci pomer výkonu k hmotnosti. Päťdverové Stelvio je 468 cm dlhé, 216 cm široké a vysoké 165 cm. K zníženiu hmotnosti nového modelu prispieva to, že predná kapota, zadné veko, blatníky a dvere sú zhotovené z hliníka. Kardanový hriadeľ je zhotovený z ľahkého uhlíkového kompozitu.
Pripomína limuzínu strednej triedy
Pokiaľ sa vám zdá, že nová Alfa svojím vzhľadom nie celkom „pasuje" do kategórie SUV, máte dobrý postreh - samotný výrobca uvádza, že pri pohľadu zboku pripomína skôr limuzínu strednej triedy než SUV. Predné kolesá vozidla sú zavesené na dvoch priečnych ramenách, zadné na štvorprvkových závesoch. Vozidlo je vystrojené pohonom všetkých kolies Alfa Q4. Za dobrých jazdných podmienok sa celý krútiaci moment motora privádza na kolesá zadnej nápravy.
Základný dvojlitrový motor z hliníka
Ak zadné kolesá prekročia medzu adhézie, začne rozdeľovacia prevodovka presúvať časť (maximálne 60 %) krútiaceho momentu na predné kolesá. Na pohon nového SUV sú k dispozícii dva motory. Základnú verziu Stelvia poháňa z hliníka zhotovený prepĺňaný dvojlitrový štvorvalec, vystrojený elektrohydraulickým sysémom ovládania ventilov. Maximálny výkon tohto benzínového motora je 206 kW pri 5 250 ot/min, jeho najvyšší krútiaci moment je 400 Nm pri 2 250 ot/min.
Špičkový štvorlístok s vidlicovým šesťvalcom
Špičkovú verziu Stelvio Quadrifoglio (štvorlístok) poháňa 2,9-litrový vidlicový šesťvalec, prepĺňaný dvomi turbodúchadlami. Maximálny výkon tohto motora, vyvinutého s využitím skúseností a znalostí firmy Ferrari, je úctyhodných 375 kW. S motorom spolupracuje osemstupňová automatická prevodovka firmy ZF, ktorá má niekoľko režimov činnosti. Údaje o jazdných vlastnostiach a spotrebe svojho prvého SUV zatiaľ automobilka Alfa Romeo nezverejnila.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.