Korzár logo Korzár
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

V nedeľu spíme o hodinu dlhšie. Ako zvládnuť posun času?

V Košiciach sa venujú výskumu a liečbe porúch spánku a bdenia vyše dvadsať rokov.

(Zdroj: fotolia)

KOŠICE. V noci zo soboty na nedeľu sa opäť zmení letný čas na zimný, čo znamená, že ručičky hodín posunieme z tretej hodiny na druhú. Vďaka tomu si pospíme o hodinu dlhšie. Aj táto zmena však môže vplývať na našu psychickú a fyzickú pohodu.

„Väčšina pracujúcich, ktorí si vedome skracujú spánok, aby dobehli všetky pracovné a rodinné povinnosti, bude tento posun vnímať ako pozitívum aspoň niekoľko dní, kým opäť neskĺznu do starých koľají. No problém so zmenou času mávajú neraz deti, starší ľudia, ale aj citlivejší jedinci, ktorí sa budú prebúdzať o hodinu skôr ako ich rodina, a denná únava bude potom spôsobovať podráždenie a poruchy koncentrácie a pamäti. Pomôcť tomu predísť by mohlo posunutie zaspávania na neskoršiu dobu, to ale práve v týchto vekových kategóriách nebýva ľahké pre prítomnú únavu," uviedla odborná asistentka Lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach MUDr. Eva Feketeová.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Pracovníci Lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach a Univerzitnej nemocnice L. Pasteura Košice sa venujú výskumu a liečbe porúch spánku a bdenia viac ako dvadsať rokov.

No kým spánkové laboratóriá na Klinike pneumológie a ftizeológie a Ústave lekárskej fyziológie upriamujú svoju pozornosť na poruchy dýchania v spánku, pracovisko na Neurologickej klinike sa venuje predovšetkým narkolepsii a parasomniám.

V prvom prípade ide o veľmi zriedkavé ochorenie, keď človek stráca kontrolu nad stavom bdenia a upadá do spánku počas dňa v rôznych situáciách.

Parasomnie sú neprirodzené stavy sprevádzajúce spánok a typická je pre ne napríklad námesačnosť.

Ak chcete zmenu letného času na zimný zvládnuť čo najlepšie či už vy, alebo vaše dieťa, mali by ste dodržiavať zopár jednoduchých zásad.

Skryť Vypnúť reklamu

„Podľa posunutého času by sa malo podávať jedlo, vykonávať pracovná i športová aktivita a únavu by sme nemali dospávať v priebehu dňa. Okrem toho je dobré dodržiavať aj ďalšie zásady ‚spánkového desatora', teda aj striedmosť v pití kávy, čaju a alkoholických nápojov a to zvlášť pred spaním, nejedávanie a nešportovanie navečer, či neriešenie problémových záležitostí pred usnutím," vysvetľuje skúsená neurologička, pracovníčka Neurologickej kliniky UPJŠ LF a UNLP, ktorá sa dlhodobo venuje liečbe porúch spánku.

Desatoro spánkovej hygieny:

1. Od neskorého popoludnia (4-6 hodín pred usnutím) nepite kávu, čierny alebo zelený čaj, kolové a energetické nápoje. Pri problémoch so spánkom obmedzte aj ich používanie počas dňa, pretože pôsobia povzbudivo, ovplyvňujú spánok. Nekonzumujte večer ani alkohol, pretože kvalitu spánku taktiež zhoršuje.

Skryť Vypnúť reklamu

2. Vynechajte večer ťažké jedlá a posledný pokrm si dajte najneskôr 3-4 hodiny pred uľahnutím k spánku.

3. Ľahká prechádzka po večeri pomôže zlepšiť spánok, no intenzívnejšie cvičenie 3-4 hodiny pred spaním môže spánok narušiť.

4. Nepremýšľajte nad vážnymi vecami v posteli, ani neriešte pred spaním dôležité témy, ktoré vás môžu rozrušiť. V prípade, že pociťujete stres, snažte sa ho príjemnou činnosťou zbaviť a pripraviť sa na spánok.

5. Krátko pred usnutím a v čase nočného prebudenia nefajčite, pretože nikotín organizmus povzbudzuje.

6. V spálni zabezpečte vhodnú teplotu (najlepšie medzi 18-20° C) a vlhkosť.

7. V miestnosti určenej na spanie minimalizujte hluk a svetlo.

8. Posteľ a spálňu používajte len na spánok a intímny život – odstráňte z izby televízor, necvičte v nej a nejedzte v posteli.

9. Ľahnite si spať a vstávajte každý deň, aj počas víkendu, v tom istom čase, ideálne je, ak rozdiel nie je väčší ako 15 minút.

10. Obmedzte pobyt v posteli na spanie – po zobudení sa v nej zbytočne neprevaľujte, ale vstaňte a buďte aktívni.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 018
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 734
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 283
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 052
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 993
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 679
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 350
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 230
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 211
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 067
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Druhú dávku by ste mali dostať do 42 dní.

6 h

Ako vyzerá vakcinácia na Slovensku.

2 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop