Americká značka, ktorá je dnes súčasťou koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles), oslavuje tohto roku 75. výročie svojho vzniku. Treba povedať, že názvom Jeep bolo spočiatku označené len jedno vozidlo, až neskôr vznikla firma s týmto dnes už ikonickým označením.
Históriu vzniku Jeepu možno vystopovať do roku 1940 – v Európe už zúrila vojna – keď americká armáda vypísala konkurz na ľahké prieskumné vozidlo s nosnosťou štvrť tony a pohonom 4x4.
Išlo o „expresnú" objednávku, pretože armáda požadovala dodanie výkresov do 49 dní a v priebehu ďalších 26 dní dodanie 70 hotových vozidiel na armádne testovanie.
Do konkurzu sa prihlásili len firmy American Bantam Car Company a Willys-Overland, ktorá však žiadala viac času na postavenie prototypu. Bankrotujúci Bantam si najal talentovaného konštruktéra Karla Probsta, ktorý za dva dni zhotovil výkresy prototypu.
Testy prototypu ukázali, že vozidlo splňuje požiadavky armády. Potom sa to trošku skomplikovalo, ale stačí povedať, že napokon za hlavného dodávateľa nového vozidla bola vybratá firma Willys, po zvýšení dopytu bol kontrakt na výrobu udelený aj firme Ford.
Sériové verzie boli označené Willys-Overland Model MB a Ford Model GPW – do konca vojny bolo vyrobených temer 650 000 týchto vozidiel, ktoré sa familiárne začalo nazývať Jeep.
Tento názov pravdepodobne vznikol spätným prepisom fonetickej verzie skratky GP (Government Purposes alebo General Purpose, teda na vládne alebo všeobecné účely).
Pri príležitosti 75. výročia ikonického džípu predstavila firma Jeep koncepčné vozidlo Wrangler 75th Salute (pozdrav k 75. výročiu), ktoré svojím dizajnom pripomína pôvodný model.
Koncepčný Wrangler je nalakovaný armádnou olivovou farbou, na jeho pohon slúži známy motor Pentastar V6 a ponechá si ho výrobný závod firmy Jeep v meste Toledo.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.