Korzár logo Korzár
Sobota, 23. september, 2017 | Meniny má Zdenka

Návrat značky Bristol

Vozidlá Bristol na našich cestách prakticky nevídať.

Bristol 403 z roku 1954. Tento klasický Bristol sa zúčastnil na rely Peking – Paríž, ktorej trasa viedla aj cez východné Slovensko a etapovým mestom boli Košice.(Zdroj: Rado Mlýnek)

Napadol mi taký prímer, že stretnúť auto značky Bristol na slovenských cestách je rovnako pravdepodobné či skôr nepravdepodobné ako stretnúť na nich ťavu.

 Dokonca ste možno – ak nie je vaším koníčkom história britského automobilového priemyslu – o autách značky Bristol ani nepočuli.

Skutočnosť je taká, že anglická značka Bristol nepatrí medzi tie automobilky, ktorých tradícia siaha až kamsi do obdobia po prvej svetovej vojne.

Automobily namiesto lietadiel

Vojna ale má s autami značky Bristol čosi spoločné – dokonca to isté čo švédska značka Saab. Firmy Bristol i Saab vyrábali pôvodne lietadlá a keď záujem o vojenské lietadlá po druhej svetovej vojne opadol, ich múdri šéfovia hľadali náhradnú výrobu a našli ju vo výrobe osobných áut.

Po skončení vojny zriadil výrobca lietadiel Bristol Aeroplane Company automobilovú divíziu, z ktorej potom vznikla  automobilka Bristol Cars Ltd.

Luxusné a športové autá

Tá vyrábala manufaktúrnym spôsobom v malých počtoch luxusné limuzíny a športové autá. Prvým modelom bol Bristol 400, odvodený od predvojnových modelov BMW 326 a 328. Preskočme teraz temer pol storočia  - v roku 2004 predstavil Bristol svoj nateraz ostatný model Fighter (bojovník), ktorý sa však prestal vyrábať v roku 2011, keď sa firma Bristol dostala do nútenej správy.

Záchrana firmy prišla v podobe spoločnosti Kamkorp Group, ktorá Bristol kúpila.

Vývoj pod kódom Project Pinnacle

Nové vedenie čoskoro prikročilo k vývoju úplne nového športového modelu, vyvíjaného pod kódovým označením Project Pinnacle (Projekt vrchol). Firma Bristol nedávno zverejnila prvé snímky i základné údaje o svojom novom vozidle, ktoré dostalo meno Bullet (strela či náboj), a to podľa názvu závodného dvojplošníka, ktorý firma Bristol Aeroplane vyrobila v roku 1920. 

Nový športový Bristol Bullet má dĺžku 4,2 m, šírku 1,86 m a výšku len 1,2 m. Dizajn vozidla pripomína niektorými prvkami klasické modely Bristol a podľa neoficiálnych informácií je dielom talianskeho štúdia Pininfarina.

Poháňa ho osemvalec BMW

Podvozok vozidla je zhotovený najmä z hliníka, karoséria je z uhlíkových kompozitov. Vďaka použitiu spomenutých ľahkých materiálov váži nový britský športiak len 1 100 kg.

Na pohon vozidla slúži 4,8-litrový vidlicový osemvalec z regálov firmy BMW (motor poháňal model BMW X5 predchádzajúcej generácie). Motor má maximálny výkon 275 kW, najvyšší krútiaci moment 490 Nm, a poháňa zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky alebo automatickej prevodovky.

Vyrobia len 70 exemplárov

Nový Bristol Bullet, ktorý bude vyrobený len v 70 exemplároch, zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h.

Spomenuli sme, že vozidlá Bristol na našich cestách prakticky nevídať – nedávno ale jedno prefrčalo od poľských hraníc cez Košice do Maďarska.

Išlo o Bristol 403 z roku 1954, s ktorým sa Austrálčania P. Hickman a S. Gross zúčastnili na maratónskej súťaži PekingParíž.

Neprehliadnite tiež

Namiesto slnka hrial kráľovský mok

Do slovenského Tokaja prišli hostia z rôznych regiónov Slovenska i Európy.

Chorobnosť na respiračné ochorenia na východe opäť narástla

Najvyššia vekovo špecifická chorobnosť bola u detí do päť rokov.

Rozhovor týždenníka MY

Peter Bondra: Celý môj život je spojený len s hokejom

Hviezdny hokejista za veľa vďačí trénerom zo začiatku kariéry.

Na háčik s červíkom chytil delostreleckú mínu

Pyrotechnik Miro: Vojnová munícia zabíja aj po rokoch.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 645
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 179
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 376
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 687
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 035
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 960
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 689
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 520
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 249
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 246

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop