Korzár logo Korzár
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Návrat značky Bristol

Vozidlá Bristol na našich cestách prakticky nevídať.

Bristol 403 z roku 1954. Tento klasický Bristol sa zúčastnil na rely Peking – Paríž, ktorej trasa viedla aj cez východné Slovensko a etapovým mestom boli Košice.Bristol 403 z roku 1954. Tento klasický Bristol sa zúčastnil na rely Peking – Paríž, ktorej trasa viedla aj cez východné Slovensko a etapovým mestom boli Košice. (Zdroj: Rado Mlýnek)

Napadol mi taký prímer, že stretnúť auto značky Bristol na slovenských cestách je rovnako pravdepodobné či skôr nepravdepodobné ako stretnúť na nich ťavu.

 Dokonca ste možno – ak nie je vaším koníčkom história britského automobilového priemyslu – o autách značky Bristol ani nepočuli.

Skutočnosť je taká, že anglická značka Bristol nepatrí medzi tie automobilky, ktorých tradícia siaha až kamsi do obdobia po prvej svetovej vojne.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Automobily namiesto lietadiel

Vojna ale má s autami značky Bristol čosi spoločné – dokonca to isté čo švédska značka Saab. Firmy Bristol i Saab vyrábali pôvodne lietadlá a keď záujem o vojenské lietadlá po druhej svetovej vojne opadol, ich múdri šéfovia hľadali náhradnú výrobu a našli ju vo výrobe osobných áut.

Skryť Vypnúť reklamu

Po skončení vojny zriadil výrobca lietadiel Bristol Aeroplane Company automobilovú divíziu, z ktorej potom vznikla  automobilka Bristol Cars Ltd.

Luxusné a športové autá

Tá vyrábala manufaktúrnym spôsobom v malých počtoch luxusné limuzíny a športové autá. Prvým modelom bol Bristol 400, odvodený od predvojnových modelov BMW 326 a 328. Preskočme teraz temer pol storočia  - v roku 2004 predstavil Bristol svoj nateraz ostatný model Fighter (bojovník), ktorý sa však prestal vyrábať v roku 2011, keď sa firma Bristol dostala do nútenej správy.

Záchrana firmy prišla v podobe spoločnosti Kamkorp Group, ktorá Bristol kúpila.

Vývoj pod kódom Project Pinnacle

Nové vedenie čoskoro prikročilo k vývoju úplne nového športového modelu, vyvíjaného pod kódovým označením Project Pinnacle (Projekt vrchol). Firma Bristol nedávno zverejnila prvé snímky i základné údaje o svojom novom vozidle, ktoré dostalo meno Bullet (strela či náboj), a to podľa názvu závodného dvojplošníka, ktorý firma Bristol Aeroplane vyrobila v roku 1920. 

Skryť Vypnúť reklamu

Nový športový Bristol Bullet má dĺžku 4,2 m, šírku 1,86 m a výšku len 1,2 m. Dizajn vozidla pripomína niektorými prvkami klasické modely Bristol a podľa neoficiálnych informácií je dielom talianskeho štúdia Pininfarina.

Poháňa ho osemvalec BMW

Podvozok vozidla je zhotovený najmä z hliníka, karoséria je z uhlíkových kompozitov. Vďaka použitiu spomenutých ľahkých materiálov váži nový britský športiak len 1 100 kg.

Na pohon vozidla slúži 4,8-litrový vidlicový osemvalec z regálov firmy BMW (motor poháňal model BMW X5 predchádzajúcej generácie). Motor má maximálny výkon 275 kW, najvyšší krútiaci moment 490 Nm, a poháňa zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky alebo automatickej prevodovky.

Vyrobia len 70 exemplárov

Nový Bristol Bullet, ktorý bude vyrobený len v 70 exemplároch, zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h.

Skryť Vypnúť reklamu

Spomenuli sme, že vozidlá Bristol na našich cestách prakticky nevídať – nedávno ale jedno prefrčalo od poľských hraníc cez Košice do Maďarska.

Išlo o Bristol 403 z roku 1954, s ktorým sa Austrálčania P. Hickman a S. Gross zúčastnili na maratónskej súťaži Peking – Paríž.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 771
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 279
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 010
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 441
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 994
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 937
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 374
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 252
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 112
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 987
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Centrála Záchrannej služby Košice by mala po zmenách sústrediť väčšinu košických staníc.

Zmenu čaká tretina staníc na východe.

4 h
Ľudia by sa čoskoro mohli vrátiť do mesta.

Poslanec: Čím skôr, lebo bude viac psychiatrických pacientov ako nakazených.

4 h
V čase, keď v Sosne natáčali Fontánu pre Zuzanu II, neexistovala ešte vyššia prístavba. Dostavali ju až neskôr.

Padlo to na zmarenom územnom pláne.

4 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

15 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

5 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop