Korzár logo Korzár

Kolaps mosta cez úžinu Tacoma

Vietor či dokonca vetrisko nám v ostatných dňoch znepríjemňuje, ale niekde aj poriadne komplikuje náš každodenný život.

Most sa zrútil 7. novembra 1940 za vetra, ktorý dosahoval rýchlosť 64 km/h.Most sa zrútil 7. novembra 1940 za vetra, ktorý dosahoval rýchlosť 64 km/h. (Zdroj: archív)

Predstavte si, že by ste za poriadneho vetra šli autom po nejakom dlhšom moste či diaľničnom nadjazde a protiidúce autá by sa vám čochvíľa strácali za horizontom a opäť sa spoza neho vynárali, a to v dôsledku mimoriadne veľkého „vlnenia“ celej mostovky. Zažili to motoristi, ktorí jazdili po moste cez úžinu Tacoma v USA. Až kým sa most nezrútil....

O výstavbe mosta cez Tacomskú úžinu v americkom štáte Washington začali uvažovať už v roku 1889, ale prvé reálne štúdie o možnostiach postaviť takýto most financovala Obchodná komora mesta Tacoma až v roku 1923. Podľa predbežných konštrukčných plánov sa mal za 11 miliónov dolárov postaviť klasický zavesený most, ktorý by bol zospodu spevnený priehradovou konštrukciou s nosníkmi, vysokými 7,6 metra.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Navrhol lacnejšie riešenie

Túto koncepciu napadol newyorský mostný inžinier Leon Moisseiff, ktorý pôsobil aj ako konzultant pri stavbe svetoznámeho mosta cez záliv Golden Gate. Ten tvrdil, že most sa dá postaviť lacnejšie, keď sa namiesto priehradovej spevňujúcej konštrukcie použije spevnenie, pozostávajúce z oceľových plátov vysokých len osem stôp (2,4 metra). Náklady na výstavbu takto konštruovaného mosta boli odhadované na osem miliónov dolárov.

Stavali ho 19 mesiacov

S výstavbou mosta podľa Moisseiffovho návrhu sa začalo 27. septembra 1938. Stavebné práce trvali len 19 mesiacov a celá stavba stála napokon len 6,4 milióna dolárov. Pretože sa nepredpokladala veľmi hustá premávka, tento most bol postavený len ako dvojpruhový a jeho šírka bola len 12 metrov. Išlo teda o takpovediac uzučký most – najmä v porovnaní s jeho dĺžkou. Celková dĺžka mosta bola 1 810 metrov, pričom hlavné pole malo rozpätie 853 metrov.

SkryťVypnúť reklamu

Tretí najdlhší na svete

Voľná výška pod mostom bola temer 60 metrov, čo umožňovalo plávať pod mostom aj lodiam amerického vojenského námorníctva. V čase postavenia išlo o tretí najdlhší zavesený most na svete (za spomenutým mostom cez úžinu Golden Gate a mostom G. Washingtona v New Yorku). Už počas svojej výstavby sa však most stal „slávnym“ kvôli jeho výkyvom počas vetra.

Veľké vertikálne výchylky

Stredne silný vietor totiž spôsoboval, že jednotlivé polovice stredného poľa mosta sa viditeľne dvíhali a klesali v štvor- až päťsekundových intervaloch, pričom vertikálna výchylka bola až niekoľko stôp (stopa je 304 mm). Kvôli týmto výkyvom dali robotníci mostu prezývku Galloping Gertie (cválajúci Gertie). Výkyvy mosta dobre cítili aj ľudia, ktorí 1. júla 1940 prišli na jeho otvorenie. Stavitelia mosta sa ešte počas jeho výstavby pokúšali rôznym spôsobom redukovať výkyvy mosta.

SkryťVypnúť reklamu

Stabilizačné opatrenia nepomohli

Spomínané plné bočné oceľové pláty (nazvime ich bočnice) boli lanami upevnené k 50-tonovým betónovým blokom na brehoch, lenže laná čoskoro praskli. Ani ďalšie opatrenia nepomohli. Správa mostov štátu Washington napokon požiadala o vypracovanie odborného posudku a navrhnutie riešenia profesora stavebného inžinierstva F. B. Farquharsona. Ten navrhol dve riešenia. Prvým bolo navŕtanie otvorov do bočníc, cez ktoré by mohol vietor prúdiť.

Návrhy prišli neskoro

Druhým bolo inštalovať pred bočnice akési aerodynamické deflektory, ktoré by odvádzali prúdenie okolo mostovky. Návrhy na riešenie však prišli neskoro – len päť dní po ich predstavení, 7. novembra 1940 o 11. hodine, sa most zrútil. Stalo sa tak počas vetra, dosahujúceho rýchlosť okolo 64 km/h. Posledným človekom, ktorý šiel autom po moste, bol istý Leonard Coatsworth. Tomu sa podarilo z auta, ktoré kývajúci sa most hádzal zo strany na stranu, utiecť a zväčša kolenačky sa doplaziť do bezpečia na koniec mosta.

Jedinou obeťou pes

V aute však zostal jeho pes Tubby, ktorý sa po zrútení mosta stal jedinou obeťou katastrofy. Príčinou kolapsu mosta bol podľa odbornej komisie jav, nazývaný aeroelastické trepotanie. Toto trepotanie je vyvolané spolupôsobením aerodynamických, elastických (pružných) a zotrvačných síl. Obnovu mosta zdržala účasť USA v druhej svetovej vojne, a preto bol nový most otvorený až 14. októbra 1950. pretože sa už nekýva, obyvatelia mu dali prezývku Sturdy Gertie, teda robustný Gertie.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Plátené tašky a opakované použitie
  2. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  3. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  4. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  5. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  6. Takto chutí zlato
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 800
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 7 032
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 3 901
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 783
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 702
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 3 673
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 2 413
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 408
  1. Rado Surovka: Ficovci zatĺkli ďalší klinec do rakvy demokracie
  2. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti.
  3. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 9
  4. Martin Fronk: Rodinný klub, štátny úväzok: Keď verejná inštitúcia patrí len „našim“
  5. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe?
  6. Veronika Mešková: O biznise s intuíciou, adopcii a zdravotných ťažkostiach
  7. Irena Šimuneková: Hadviga, v zeleni ukrytá...
  8. Ján Šeďo: "Po úraze ma skladali 2 mesiace, potom som si zlomil stehennú kosť".
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 630
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 547
  3. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 13 224
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 195
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 9 790
  6. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 7 708
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 745
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 570
  1. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  2. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  3. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  4. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  5. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  6. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  8. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rado Surovka: Ficovci zatĺkli ďalší klinec do rakvy demokracie
  2. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti.
  3. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 9
  4. Martin Fronk: Rodinný klub, štátny úväzok: Keď verejná inštitúcia patrí len „našim“
  5. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe?
  6. Veronika Mešková: O biznise s intuíciou, adopcii a zdravotných ťažkostiach
  7. Irena Šimuneková: Hadviga, v zeleni ukrytá...
  8. Ján Šeďo: "Po úraze ma skladali 2 mesiace, potom som si zlomil stehennú kosť".
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 630
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 547
  3. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 13 224
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 195
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 9 790
  6. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 7 708
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 745
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 570
  1. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  2. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  3. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  4. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  5. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  6. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  8. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu