Korzár logo Korzár Prešov

Štrajk prerušil na hodinu prešovskú mestskú dopravu

Prešovská mestská doprava medzi ôsmou a deviatou ráno nejazdila. Odborári a zamestnanci podniku štrajkovali za zvýšenie miezd.

Mestská doprava v Prešove hodinu nejazdila, štrajkovalo sa.Mestská doprava v Prešove hodinu nejazdila, štrajkovalo sa. (Zdroj: Michal Frank)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

V Prešove dnes hodinu nepremávali spoje mestskej hromadnej dopravy. Takmer všetci zamestnanci Dopravného podniku mesta Prešov (DPMP) pristúpili na ostrý výstražný štrajk. Jeho trvanie skrátili zo zamýšľaných troch na jednu hodinu. Štrajková pohotovosť stále trvá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

PREŠOV/ĽUBOTICE. Ráno premávali všetky linky. Po ôsmej hodine však už došli len na konečnú zastávku a tam zotrvali celú hodinu.

Ďalší zamestnanci DPMP sa stretli v areáli spoločnosti v Ľuboticiach. Štrajk avizoval odborový zväz už dlhšie, o jeho presnom priebehu sa ale cestujúci dozvedeli na poslednú chvíľu.

SkryťVypnúť reklamu

Prekážala im forma

„Mali by to ináč riešiť. Nie tak, že to ide na úkor cestujúcich, obyčajných ľudí,“ povedal nám Prešovčan Andrej Nemec, ktorý ešte stihol posledný spoj pred začatím štrajku.

„Je to správna vec. Lebo keď ľudia nekričia, nič nemajú,“ vyjadrila svoj názor Vlasta Kolisnyková.

Súhlasila s ňou aj Alena Bodnárová, ktorej však prekážala forma štrajku: „Nebolo to seriózne, ako to oznámili. Tie oznamy si ráno nemusel každý všimnúť. Po autobusoch vylepujú kadejaké sprostosti, ale včera v nich nebol žiadny oznam.“

Štrajk skrížil plány aj Jane Valachovej: „Sme tu s kočiarom. Neviem, či nás vôbec taxík zoberie, lebo nemáme autosedačku.“

Dvadsaťdeviatky sa nedočkali

Pavlína Antolíková sa vybrala zo Sídliska III na Levočskú ulicu. „Pôjdem pešo, zvládnem to,“ povedala a na margo pracovníkov DPMP dodala: „Nech štrajkujú, aby sa mali lepšie.“

SkryťVypnúť reklamu

Mladý Prešovčan Martin Kovalík prišiel na zastávku v nádeji, že linka č. 29 by ísť mohla. „Je to dôležitý spoj, ktorý vedie ľudí k nemocnici. Ako vidím, nejde ani tá.“ Do práce chodí touto linkou denne. Včera si zháňal odvoz: „Hádam sa dovolám niekomu známemu.“

Na margo štrajku uviedol, že možno si to situácia vyžadovala. Nepáčia sa mu opatrenia ako zníženie počtu spojov a zliav na cestovnom. Na linku č. 29 čakala aj dôchodkyňa, ktorá napriek štrajku verila, že príde. „Nemám inú možnosť, na sanitku asi nemám nárok,“ povzdychla si.

Namiesto trolejbusu auto

Na ďalšej zo sídliskových zastávok sme zastihli Annu Sikorovú. „Pri stanici mám lekárku, mala som ísť na preventívnu prehliadku, zrejme zavolám, že sa musí preobjednať. Auto mám, ale nemám vodičák,“ podotkla.

SkryťVypnúť reklamu

Štrajk sa jej zdal byť nešťastnou formou, ale zároveň povedala, že vodiči si vyššie platy zaslúžia. Absencia spojov MHD prekvapila Valentína Brodu. Prekvapila, ale nezaskočila: „Nevedel o tom, chcel som ísť do mesta. Vyriešim to jednoducho, pôjdem autom.“

Ako dodal, nevie posúdiť, koľko zarábajú vodiči, ale „ak majú pravdu, môžu štrajkovať“. Po deviatej hodine začali vozidlá MHD premávať podľa obvyklého grafikonu.

Zamestnanci: Bez peňazí to nejde

V spoločnosti DPMP pracuje Vladimír Nosaľ 25 rokov, na nepretržitej prevádzke ako elektrikár. Zažil niekoľko úspešných štrajkových pohotovostí.

„Je to slušná a pokojná forma protestu, na ktorú máme zákonné právo,“ komentoval včerajší výstražný štrajk a zdôraznil: „Môj názor je taký, že peniažky treba. Aj pre dopravný podnik, aj kolektívnu zmluvu vyjednať. Bez peňazí sa nedá žiť, či už firma, alebo zamestnanci.“

Podľa jeho slov mali doterajšie reštrikčné opatrenia nepriaznivé dopady: „Určité úseky museli byť na 60 percentách doma, už tam boli ľudia ukrátení. Málo zarábajú a ešte dostali menej. Firma musela prepustiť niektorých vodičov v skúšobnej dobe. Ľudia sa trošku potešili, že majú prácu a o pár mesiacov boli prepustení. Takže to nikam nevedie. Pocítili to aj cestujúci. Keď sa obmedzujú spoje, znižuje sa kvalita cestovania, dostupnosť.“

František Langa pracuje v DPMP 33 rokov, z toho 25 ako vodič. Podľa jeho slov sa platy zvyšovali minimálne, dnes zarobí možno o stovku viac ako pred desiatimi rokmi. Mzda sa pohybuje od 450 do 530 eur. Hodinová mzda je necelé tri eurá.

„Žiadame dotáciu od mesta. Problémom je aj vozový park. Niektoré autobusy majú 15 - 20 rokov,“ povedal skúsený šofér, ktorý sa obáva obmedzenia dopravy: „Teraz sa ešte dá, ale keď príde v septembri nával ľudí, bude to horšie.“

Aj on bojuje za zvýšenie tarifnej mzdy. Medzi požiadavky však platí aj možnosť cestovať MHD zadarmo ako doteraz. Po novom si musia zamestnanci DPMP kúpiť celoročný lístok asi za 50 eur.

Rozhodovať budú poslanci

"Takmer sto percent zamestnancov dopravného podniku, ktorí boli dnes v práci, vstúpilo do výstražného štrajku. Okrem toho prišli asi dve desiatky ďalších pracovníkov, ktorí mali voľno," konštatoval predseda Základnej organizácie Integrovaného odborového zväzu pri DPMP Milan Gáll.

Štrajkovú pohotovosť vyhlásili odbory a zamestnanci DPMP v pondelok 1. augusta. Ako dôvod uviedli to, že sa od jesene minulého roka nepodarilo kolektívne vyjednať 10-percentné zvýšenie tarifných miezd a zachovanie niektorých zamestnaneckých výhod.

Po pondelkovom rokovaní s primátorom avizovaný trojhodinový ostrý štrajk skrátili na hodinový.

Do zlej finančnej situácie sa DPMP dostal po zvýšení cien pohonných látok, DPH, krátení rozpočtu a viazaní prostriedkov z mestského rozpočtu.

O vyčlenení prostriedkov pre DPMP by mali rozhodnúť poslanci zastupiteľstva v rámci návrhu rozpočtových opatrení 10. augusta.

frk, tasr

Foto k článku: Michal Frank

Sme v obrazoch
Odoberať tému

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 61 628
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 134
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 703
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 810
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 164
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 964
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 151
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 88 108
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 112
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 500
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 821
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 243
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 876
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 223
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 88 108
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 112
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 500
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 821
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 243
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 876
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 223
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu