Pokiaľ sa (aspoň trošku) zaujímate o svet železníc, tak potom temer isto viete, že v Nemecku jazdia rýchlovlaky s označením ICE (Inter City Express).
Zabezpečí tisíce pracovných miest
Zmluvu o dodávke nových súprav pre diaľkovú dopravu podpísali nedávno nemecké železnice (Deutsche Bahn) s koncernom Siemens AG. O tom, aký význam tejto zmluve pripisujú obe strany, svedčí aj to, že podpisovania zmluvy sa zúčastnil aj spolkový minister pre dopravu, výstavbu a rozvoj miest Dr. Peter Ramsauer. „To je dobrý deň pre nemecké hospodárstvo. Od hrubej konštrukcie až po konečnú montáž budú vlaky zhotovené v Nemecku. Zmluva zabezpečí tisíce pracovných miest, a to aj v dodávateľskom priemysle," povedal minister.
Až tristo súprav
Zmluva uzavretá s platnosťou do roku 2030 predpokladá dodávku až 300 nových vlakových súprav. Deutsche Bahn si už napevno objednali 130 súprav ICx a plánujú objednať ďalších 90. Hodnota objednávky týchto 200 súprav je okolo šesť miliárd eur. Zvyšných 80 vlakov si nemecké železnice môžu objednať, kedykoľvek to uznajú za vhodné. Súpravy ICx budú v budúcnosti tvoriť základ diaľkovej železničnej dopravy v Nemecku.
24 rôznych kofigurácií
Technickým základom nových vlakov je inovatívna platforma, ale v súpravách sa využijú aj osvedčené komponenty, ktoré sú súčasťou doteraz vyrábaných súprav. Inovatívna technická koncepcia umožní vysokú flexibilitu zostavovania súprav - možných je až 24 rôznych konfigurácií vlakov.
Dva varianty súprav
Súpravy ICx sa budú vyrábať v dvoch základných variantoch. Variant K1 pozostáva zo siedmich vozňov, z ktorých tri sú hnacie (nemecký výrobca ich označuje anglickým výrazom powercar). Súprava K1, ktorej dĺžka je 202 m, bude dosahovať maximálnu rýchlosť 230 km/h a odvezie 499 cestujúcich (16 % sedadiel bude v prvej triede). Tieto súpravy budú jazdiť najmä na tratiach dnešnej siete vlakov IC. Pretože na týchto tratiach je podiel úsekov, na ktorých možno jazdiť rýchlosťou vyše 200 km/h, pomerne malý, uvedená maximálna rýchlosť súprav K1 je postačujúca.
Rýchlosť až 249 km/h
Rýchlejšie budú môcť jazdiť desaťdielne súpravy K3 dlhé 288 metrov. Tieto súpravy budú mať až päť hnacích vozidiel a budú dosahovať maximálnu rýchlosť 249 km/h. Súpravy K3, ktoré odvezú až 724 cestujúcich, sú potenciálnou náhradou za terajšie súpravy ICE 1 a ICE 2. Na tratiach, na ktorých je povolená rýchlosť vyše 250 km/h, budú naďalej jazdiť súpravy ICE 3. V oboch typoch nových súprav ICx bude zaradený jeden reštauračný vozeň so 17 resp. 23 miestami na sedenie a bistro s miestami na státie. Veľkú pozornosť venovali konštruktéri rýchlemu a pohodlnému nastupovaniu a vystupovaniu.
Mysleli aj na vozičkárov
Na každej strane sedemdielnej súpravy je 12 dverí, desaťdielne súpravy majú 18 dverí na každej strane. Dvere majú svetlú šírku 900 mm. Pre telesne postihnutých, ktorí sú na vozíčku, sú určené zdvíhacie plošiny s nosnosťou až 350 kg (na každej strane súpravy jedna). V súpravách je aj rodinný oddiel s miestom na „zaparkovanie" kočíka i priestor na prepravu až ôsmich bicyklov (miesto si treba vopred rezervovať). Sedadlá druhej triedy majú velúrové poťahy a možno ich sklápať až o 32 stupňov. Každá dvojica sedadiel má k dispozícii jednu elektrickú zásuvku.
Kožené sedadlá prvej triedy
Luxusnejšie sedadlá prvej triedy majú kožené poťahy a každé z nich má dve lakťové opierky. Sedák má vysúvateľnú prednú časť (o 5 cm). Na každom sedadle je lampa na čítanie, radové sedadlá majú prestaviteľné opierky na nohy. Pre každé sedadlo ej k dispozícii jedna zásuvka. Nové súpravy majú síce podobný tvar ako doterajšie vlaky ICE, ale majú nižší aerodynamický odpor. Podarilo sa znížiť aj hmotnosť súprav, a to o približne 20 ton u 200 metrov dlhej súpravy.
Úspora energie o 30 percent
Obsadená sedemdielna súprava má hmotnosť 455 ton, desaťdielna váži 659 ton. Zlepšením aerodynamiky a znížením hmotnosti sa podarilo znížiť spotrebu energie na jedného cestujúceho o približne 30 percent v porovnaní s terajšími súpravami. Celkový výkon hnacích elektromotorov súprav K1 bude 4 950 kW, súpravy K3 budú disponovať motormi s celkovým výkonom 8 250 kW.
Zmluva má 8 000 strán
Podpísaná zmluva predpokladá, že pred začatím sériovej výroby súprav ICx budú dve súpravy podrobené 14-mesačnej skúšobnej prevádzke, z toho 12 mesiacov už aj s cestujúcimi. Prvé súpravy ICx by mali byť do pravidelnej premávky na diaľkových nemeckých tratiach nasadené v roku 2016. Ako perličku možno spomenúť, že v úvode spomínaná zmluva medzi Deutsche Bahn AG a Siemens AG má nemenej než 8 000 strán.
Oddiel prvej triedy. Každé sedadlo má elektrickú zásuvku a svetlo na čítanie. Foto: archív
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.