Korzár logo Korzár

Proti dopravcom v Košiciach aj Prešove zasiahla polícia, pokračujú ďalej

Protestujúci dopravcovia sa objavili v Košiciach, kde proti nim zasiahla polícia. Desiatky kamiónov blokujú pravé jazdné pruhy na výpadovke z Prešova smerom na Kapušany.

Protestujúci dopravcovia na košickom Južnom nábreží.Protestujúci dopravcovia na košickom Južnom nábreží. (Zdroj: TASR/František Iván)

KOŠICE/PREŠOV. Protest kamionistov v Košiciach sa začal namiesto polnoci okolo desiatej hodiny, postupne sa na Južnom nábreží zhromaždilo asi 20 vozidiel. "Meškanie spôsobila snehová kalamita, nákladné autá boli zaviate, museli ich doslova vyhrabávať. Ale prisľúbili sa nám aj ďalší," povedala koordinátorka protestnej akcie Anna Ondrušová z Únie autodopravcov Slovenska (UNAS).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na viacerých autách sú čierne stužky ako symbol - mýto a spoplatnenie ciest prvej triedy je hrobárom pre malých a stredných dopravcov.

SkryťVypnúť reklamu

Voči protestujúcim zakročili policajti, služobnými autami zatarasili koniec i začiatok kolóny, natáčali vozidlá a posádky na video, odoberali vodičské preukazy a udeľovali blokové pokuty vo výške 60 eur.

O vodičský preukaz prišiel vodič nákladnej Tatry Imrich Seman: „Pokutu mi dali za státie na rýchlostnej komunikácii. Pritom som stál za značkou, kde už zákaz neplatí." Zákrok policajtov berie s nadhľadom: „Zaplatím pokutu a jazdím ďalej..."

Podľa Jozefa Ondruša zásahom polície by sa mali najskôr zaoberať právni zástupcovia únie. „Žijeme v komunistickom štáte na čele s komunistom Ficom. Oni kradnú a my to máme zaplatiť, priživujú sa na našich peniazoch."

Viacerí dopravcovia, ktorí sa zúčastnili na prvom proteste, teraz medzi vodičmi chýbajú. Ide najmä o firmy, ktoré dostávajú štátne zákazky na prepravu tovaru. Údajne dostali echo, že keď sa do protestu zapoja, prídu o prácu.

SkryťVypnúť reklamu

Obavy má aj vlastník dopravnej firmy Ján Majančík: „Je to pochopiteľné. Ale v demokratickom štáte by mal mať každý možnosť vyjadriť svoj názor. To, čo sa deje na Slovensku, je neskutočné."

Polícia v Košiciach udeľovala pokuty a brala aj vodičáky.

Foto: Veronika Janušková

Polícia si na pomoc privolala aj odťahovú službu Česmadu. „Šofér v tichosti súhlasil s naším protestom, ospravedlňoval sa, že keď neodídeme, bude musieť zasiahnuť. Údajne by nedostal od štátu dotácie. Je to hrubé vydieranie zo strany štátu," povedal majiteľ ťahača Zoltán Novák. Zákrok polície považuje za prejav arogancie štátnej moci voči oprávneným požiadavkám vodičov.

Odťahovka nakoniec zasiahnuť nemusela. Šoféri miesto protestu opustili a presunuli sa na Južnú triedu, ktorú už zablokovali počas prvého protestu: "Uvidíme, aké kroky podnikneme ďalej. Na priamu výzvu polície väčšina kamionistov odišla a ďalej v proteste nepokračuje. Teraz je nás pár na jednom parkovisku a rozhodujeme sa, čo podniknúť. Uvažujeme, či sa nepresunieme do Prešova alebo či urobíme spanilú jazdu po meste, hoci je nás tu len zopár,“ povedal Ondrušová. Netajila sklamanie, že sa do protestu v Košiciach zapojilo tak málo vodičov.

SkryťVypnúť reklamu

,Podvečer približne 20 kamiónov zablokovalo jeden jazdný pruh na Južnej triede, ktorá je hlavnou dopravnou tepnou z Maďarska. Kolóna je označená výstražným trojuholník, vozidlá majú zapnuté blikačky, vodiči si obliekli reflexné vesty. "Máme poruchu," uviedol šofér Scanie.

Policajné hliadky situáciu neustále monitorujú, voči vodičom však už nezakročili. "Nie je dôvod. Žiaden zákon momentálne neporušujú," uviedol jeden z policajtov.

Šoféri sú rozhodnutí stráviť v kolóne celú noc a v štrajku pokračovať. Privítali by však podporu ďalších kolegov, ktorí sú nespokojní s nespravodlivým mýtnym systémom: "Ostanem aj týždeň, mne to nerobí problém. Som zvyknutí čakať. Na hraniciach s Ukrajinou som strávil neraz niekoľko dní," hovorí vodič kamiónu Ladislav Slovík z Rožňavy.

Polícia: Zadokumentovali sme 10 priestupkov

V súvislosti s protestom autodopravcov dnes v Košiciach, v lokalite Južné nábrežie v pravom pruhu dvojprúdovej cesty I. triedy stálo 10 kamiónov a tri osobné motorové vozidlá. Ako uviedla zástupkyňa hovorkyne Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach Jana Mésarová, dopravní policajti na celú situáciu dohliadali a zadokumentovali 10 dopravných priestupkov, ktorých sa vodiči dopustili.

Ide o nedovolené státie na ceste I. triedy a technický stav vozidla. Zároveň zadržali jedno osvedčenie o evidencii vozidla, štyri vodičské preukazy za nezaplatenie blokovej pokuty na mieste a ďalšie štyri priestupky odstúpili na správne konanie, spresnila Mésarová.

Ako ďalej dodala, vzhľadom na to, že na ceste I. triedy je v zmysle zákona o cestnej premávke zakázané bezdôvodne zastaviť a stáť, policajti vodičov vyzvali, aby neporušovali zákon a títo následne komunikáciu opustili.

Blokovaná cesta z Prešova do Kapušian

Prešovským autodopravcom dochádza trpezlivosť. Nový mýtny systém považujú za likvidačný. Vravia, že sa prihlásia na úrad práce, aby ich teraz živil štát. Dnes blokovali časť cesty v smere od Nižnej Šebastovej na Kapušany pri Prešove.

O ukončení podnikania rozmýšľa aj 39-ročný Slavko Muška z Prešova. Už niekoľko rokov sa venuje vnútroštátnej i medzinárodnej autodoprave. Situácia okolo mýta je pre neho neúnosná, rozmýšľa o vrátení kamiónov lízingovej spoločnosti. „Zbalím orchester aj s mojimi šiestimi zamestnancami, živiteľmi rodín. A nech nás teraz živí štát. Tak, ako sme ho živili my doteraz," vyhlásil. Pridal sa k štrajku autodopravcov.

Podľa neho systém výberu elektronického mýta je nedoriešený. „Prečo by som mal platiť za niečo, čo nevyužívam. A aj za úseky na cestách prvej triedy. Vybudovali ich s mozoľmi naši dedovia. A teraz idú za to nejakí zlodeji brať peniaze," dodal

Naše cesty budú obchádzať

Do štrajku sa dnes zapojili viacerí dopravcovia z Prešova a okolia. Okolo šiestej ráno odstavili svoje kamióny a nákladné autá na ceste za mestom v smere do Kapušian. Žiadajú, aby vláda splnila všetky podmienky, ktoré presadzuje Únia autodopravcov Slovenska. Polícia ich ráno všetkých skontrolovala. Niektorí policajti sa ich vraj ráno snažili z miesta štrajku vyhnať.

"Pozerali na nás ako na vandrákov. My platíme dane, my na nich robíme. Vodič je v tomto štáte ten posledný, ktorý má nad sebou políciu, inšpekciu práce a ďalšie inštitúcie, ktoré nás kontrolujú. Musíme platiť rôzne poistky, cestné dane, poplatky. Kamarátovi už berie lízingovka kamióny, lebo ich nevládze splácať. Za dva roky už zaplatil veľké množstvo peňazí. Za roky driny akurát o ne prišiel," uviedol Jozef Muška z Prešova.

Podľa neho ľudia nevidia do pozadia problému. „Kamióny sú pekná vec. Ale nikto nevidí, koľko ja driem, koľko nocí som prespal za volantom. Aby štát mohol stavať honosné mosty i diaľnice, všetko zaplatí obyčajný občan," dodal.

Jeho kolega Ján Iľaš z Levoče ho doplnil: „My sme kritizovaní, že ničíme cesty či ohrozujeme cestnú premávku. Veď plníme službu, prevážame tovar na miesto spotreby alebo ďalšie zhodnotenie. Keby nebolo kamiónov, nemohli by fungovať fabriky." Je presvedčený, že mýto nie je jediným prostriedkom na reguláciu dopravy. „Ľuďom podsúvajú dezinformácie. Existujú aj dopravné značenia, ktoré dokážu usmerňovať dopravu," dodal J. Iľaš. Viacerí zo štrajkujúcich uviedli, že pre drahé mýto budú našu republiku obchádzať a na transport využijú cesty v Poľsku a Maďarsku, ktoré sú spoplatnené oveľa nižšou sumou.

Niekoľkých protestujúcich predviedli na políciu

Cesta, kde kamionisti dnes blokovali dopravu, bola prejazdná. Premávku usmerňovali policajti. Štrajkujúci boli odhodlaní tu stáť, kým vláda nevyhovie ich požiadavkám. Ešte krátko po 17. hodine bolo na ceste odstavených približne 15 nákladných áut a postávalo tu aj niekoľko vodičov.

Jeden z protestujúcich dopravcov Dušan Fabian potvrdil, že vodičov legitimovali dopravní policajti a niekoľkých odviezli na policajné oddelenie. Teraz tu vraj kamionisti čakajú, kým sa ich kolegovia vrátia.

Predvedenie viacerých vodičov na dopravný inšpektorát potvrdil aj Daniel Džobanik z Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Prešove, presné počty však neuviedol. Podľa neho polícia konala v zmysle zákona, keďže evidovala niekoľko dopravných priestupkov a vodičov predviedli za účelom podania vysvetlenia k týmto okolnostiam. Informáciu o tom, či boli vodičom zadržané doklady, alebo udelené iné sankcie, Džobanik zatiaľ nevedel potvrdiť.

Aj v Prešove riešili protestujúcich dopravcov policajti.

Foto: Ingrid Timková

Protest podporuje aj DPMK

Protest symbolicky podporuje aj Dopravný podnik mesta Košice (DPMK). "Pripájame sa k protestu, pretože stále trváme na vyňatí MHD zo spoplatnenia mýtneho," uviedla pre TASR hovorkyňa DPMK Monika Murová. Dodala, že podnik tiež trvá na názore, že v meste Košice by nemali byť spoplatnené úseky v takom rozsahu, v akom sú teraz. "Niekoľko našich autobusov označených oranžovými stuhami sa tiež symbolicky pripojí k štrajku autodopravcov. Plánujeme pristaviť ich k priestorom vozového parku DPMK na Hornádskej ulici," dodala Murová.

Autor: sen, tim

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 028
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 614
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 542
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 497
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 097
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 897
  7. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 835
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 219
  1. Štefan Šturdzík: Igor v Kyjeve.
  2. Viktor Pamula: Tvorí sa nová Európa
  3. Eva Gallova: Pred koncom vojny nemecké velenie vybralo 23 budovy, ktoré zničia v Banskej Bystrici na námestí a priľahlých uliciach
  4. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  5. Timotej Opálek: Arcade Fire - Pink Elephant
  6. Eva Bachletová: Pre mamy
  7. Milan Buno: Čo keby ste si vybrali inak? Ako by potom vyzeral váš život? | 7 knižných tipov
  8. Radovan Čipka: Vnútený izolacionizmus alebo kam nás vedie vláda Róberta Tisa-Orbánsona
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 522
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 960
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 571
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 948
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 10 982
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 337
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 047
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 339
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Igor v Kyjeve.
  2. Viktor Pamula: Tvorí sa nová Európa
  3. Eva Gallova: Pred koncom vojny nemecké velenie vybralo 23 budovy, ktoré zničia v Banskej Bystrici na námestí a priľahlých uliciach
  4. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  5. Timotej Opálek: Arcade Fire - Pink Elephant
  6. Eva Bachletová: Pre mamy
  7. Milan Buno: Čo keby ste si vybrali inak? Ako by potom vyzeral váš život? | 7 knižných tipov
  8. Radovan Čipka: Vnútený izolacionizmus alebo kam nás vedie vláda Róberta Tisa-Orbánsona
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 522
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 960
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 571
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 948
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 10 982
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 337
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 047
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 339
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu